دادسراکیفری (جرائم)

گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه مدرکی است که افراد در زمان استخدام، دریافت معرفینامه و غیره به آن نیاز پیدا میکنند. در این مقاله سعی بر آنست که موارد سوء پیشینه را برایتان توضیح بدهیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد در زمان استخدام و یا دریافت معرفی نامه رسمی و غیره احتیاج به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشید و ندانید برای دریافت چنین گواهی باید چه کار و به کجا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

سوء پیشینه کیفری

همانگونه که از عنوان سوء پیشینه کیفری پیداست، اگر فردی مرتکب جرم البته جرایم برشمرده در قانون شود، به دلیل ذهنیتی که در جامعه از آن فرد ایجاد میشود، سوء پیشینه ای برای او در نظر گرفته میشود.

__tel_banner

این واژه بار منفی دارد. موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که فرد بخواهد به استخدام نهادهای مختلف کشوری درآید و به گواهی عدم سوء پیشینه و سابقهی کیفری نیاز داشته باشد.

تعریف پیشینه در لغت سابقه هر چیز و هر امرى را گویند. اسم دیگر آن سابقه است.

استخدام با سوء پیشینه

افرادی که مرتکب جرمی میشوند و مجازات آنها به شرح زیر باشد دارای محکومیت موثر کیفری هستند و تا پایان این موارد نمیتوانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند و پس از گذشت این زمانها با توجه به نوع جرم، پاک نخواهد شد، اما در استعلامات در سابقه ذکر نخواهد شد.

قانون مجازات اسلامی با اصلاحاتی که در سالهای اخیر در آن صورت گرفته، مجازاتها را درجه بندی کرده است. درجات مختلف، شدید یا خفیف بودن جرایم را مشخص میکند؛ بنابراین قانونگذار هم با تمام مجرمان برخورد یکسانی اتخاذ نکرده و با هر یک به تناسب جرم ارتکابی برخورد کرده است.

مادهٔ ۲۵ این قانون در تکمیل مادهٔ ۱۹، بحث «مجازات تبعی» را مطرح میکند. اعمال مجازاتهای تبعی بر خلاف مجازات تکمیلی الزامی است و خود به خود اعمال میشود؛ بنابراین مجرم با ارتکاب جرم تبعات آن را نیز میپذیرد.

آنچه عامهٔ مردم به آن سوء پیشینه کیفری میگویند، در لفظ قانونگذار، «محکومیت موثر کیفری» است. جرایم درجهٔ یک تا پنج در این ماده به دنبال خود مجازاتهای تبعی را میآورند و این همان محکومیت موثر کیفری است.

سوء سابقه در چه جرایمی است؟

  • پس از ۷ سال در محکومیت به مجازاتهای سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی در سابقه درج نخواهد شد.
  • پس از ۳ سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌعلیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه ۴.
  • ۲ سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌعلیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه.

استثنائات سوء پیشینه

در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج میشود، لکن در گواهیهای صادره از مراجع ذیربط منعکس نمیشود، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

__online_banner

در مورد جرایم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع میشود.

در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتهای فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع میشود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم میشود.

در اجرای تبصره ۱ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در خصوص افرادی که سابقه محکومیت کیفری داشته، اما سابقه آنها در حال حاضر موثر نیست آیا فرم شماره یک (فاقد سابقه کیفری) یا فرم شماره ۲ (فاقد سابقه موثر کیفری) صادر و به وی تحویل میشود یا خیر؟

پاک کردن سوء پیشینه

با توجه به اینکه صرفاً محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ محکومٌ علیه را در مدتهای مقرر در ذیل این ماده از حقوق اجتماعی محروم میکند.

بنابراین در غیر موارد مذکور در بندهای ذیل این ماده محکومٌ علیه فاقد سابقه کیفری محسوب میشود و لزومی به درج در گواهی صادره نیست و باید گواهی عدم سوءپیشینه کیفری صادر شود.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

این خدمت درحال حاضر فقط در دفاتر تهران بزرگ، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز، ارومیه، یزد، کرمان، قم، رشت، کرمانشاه ارائه میشود.

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. یک قطعه عکس جدید رنگی تمام رخ زمینه سفید بدون عینک (برای خانمها بدون آرایش)
  4. معرفی نامه از محل کار و یا تکمیل فرم درخواست
  5. همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی به همراه آدرس کامل پستی
  6. پرداخت هزینههای زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر

توجه داشته باشید که واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

افرادی که برای سفارتخانههای خارج از کشور نیاز به عدم سوء پیشینه دارند، باید اصل گذرنامه و کپی صفحه اول آن را به عنوان معرفی نامه ارائه کنند.

دفاتر به هیچ وجه حق انگشت نگاری برای افراد بالای ۷۰ سال را نداشته و این افراد در تهران باید به اداره سجل کیفری دادسرای تهران واقع در خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، خیابان ۱۲ فروردین، ساختمان تبریزچی و در شهرستان بر اساس اعلام پلیس آگاهی مراجعه کنند.

اتباع خارجی جهت دریافت گواهی تشخیص هویت در تهران باید به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا واقع در خیابان دکتر شریعتی، نبش خیابان معلم، پشت فروشگاه اتکا و در شهرستانها به اداره اتباع خارجی مراجعه کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا