قراردادهاملکی

مطالبه ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

در بسیاری از قراردادها طرفین نسبت به یکدیگر تعهداتی را برعهده می گیرند ومعمولا برای انجام این تعهدات ،موعد وزمان مشخصی نیز تعیین می شود.حال ممکن است یکی از طرفین قرارداد نسبت به اجرای تعهدات خود تخلف کند.این تخلف ممکن است به صورت تاخیر در اجرای تعهد ویا عدم انجام تعهد باشد.

ضرر و زیان تخلف

اگر بر اثر تخلف متعهد ضرر وزیانی به طرف مقابل وارد شود متعهدله  می تواند دادخواست مطالبه ی ضرر وزیان ناشی از تخلف قرارداد را به دادگاه تقدیم کند.مثلا :در یک قرارداد مشارکت در ساخت سازنده تعهد می کندکه بنای مورد نظررا در موعد معینی تکمیل ویا تحویل دهد ویا ممکن است در یک قرارداد اجاره موجر متعهد شود که ملک را در زمان مقرر به مستاجر تحویل دهد .

در واقع تخلف از تعهدات قراردادی ممکن است به طرف مقابل ضرر وزیان وارد کند وذی نفع می تواند این ضرر وزیان را از دادگاه با تقدیم دادخواست مطالبه نماید.

نوشته های مشابه

آنچه در این دعوا مهم و حایز اهمیت است این می باشد که بر اثر تخلف طرف قرارداد به صورت مستقیم ضرروزیانی وارد شود.در غیر این صورت ودر حالتی که تاخیر .یا عدم اجرای تعهد ضرری به متعهدله وارد نکند امکان طرح چنین دعوایی وجود ندارد.در پرونده های ضرر وزیان قراردادی برای تعیین میزان ضرر وزیان وارد شده ابتدا موضوع به کارشناس رسمی مربوطه ار جاع می شود وسپس براساس نظر وی دادگاه تصمیم می گیرد.

اگر در قرارداد خسارت مقطوعی برای تخلف از تعهدات پیش بینی شده باشد که به ان اصطلاحا وجه التزام می گویند سقف ضرروزیان قابل مطالبه مبلغ وجه التزام است وحتی اگر ضرر وزیان وارد شده بیش از مبلغ وجه التزام باشد امکان مطالبه ان وجود ندارد.که این مورد با مطالبه ضرروزیان متفاوت است .

تفاوت دادخواست مطالبه ضرر وزیان با دادخواست مطالبه ی وجه التزام قرارداد در این است که در پرونده ی مطالبه ی وجه التزام صرف تخلف متعهد از قرارداد برای محکومیت وی به پرداخت وجه التزام کافی است ،ولی  در پرونده مطالبه ی ضرر وزیان خواهان باید اثبات کند که در نتیجه ی تخلف خوانده از اجرای تعهد به او ضرر وارد شده است .نا گفته نماند این امکان وجود دارد که دادخواست ضرر وزیان تخلف از انجام تعهد به همراه خواسته ی الزام متعهد به ایفای تعهدات قراردادی ارایه شود.

مستندات قانونی که خواهان دعوا می تواند به آن استناد کند برای پیشبرد دعوای خود ماده ی ۲۲۶-۲۲۷ -۲۲۹ -۲۳۰ -۵۲۰ قانون مدنی می باشد.

 

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا