قراردادهاوصول مطالبات

مقدار حق الزحمه امین اموال غایب

یکی از تمهیداتی که قانونگذار برای حمایت از اشخاص غایب پیش بینی کرده است، آن است که برای حفظ و حراست اموال و دارایی های وی بایستی شخصی تحت عنوان امین انتخاب شود تا اموال او را حفظ کند و از ضایع شدن و حیف و میل شدن و نابودی آنها جلوگیری به عمل آید؛ به همین دلیل است که در قانون وظایف و اختیاراتی برای شخص امین در نظر گرفته شده است.

اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا شخص امین استحقاق مزد یا حق الزحمه دارد؟ وضعیت حق الزحمه امین اموال به چه صورت است؟

نوشته های مشابه

به همین مناسبت، در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف امین اموال غایب و حق الزحمه امین اموال غایب بپردازیم.

وظایف امین اموال غایب

با عنایت به قوانین و مقرراتی همچون قانون مدنی و قانون امور حسبی، تعیین امین از سوی دادگاه به خاطر آن است که اموال غایب حفظ و حراست بشود و از حیف و میل شدن آنها تا بازگشت غایب جلوگیری به عمل آید.

به همین دلیل، در قانون وظایف و اختیاراتی برای امین پیش بینی شده است؛ مانند اینکه هرگاه اموال غایب مفقودالاثر در معرض ضایع شدن و خراب شدن باشند، امین باید آنها را بفروشد.

بعلاوه اینکه امین باید نفقه اشخاص واجب النفقه و دیون مالی غایب را بپردازد.

حق الزحمه امین

بر اساس ماده ۱۵۰ قانون امور حسبی، در صورتی که برای اداره اموال شخص غایب امینی تعیین شود، دادگاه می تواند حق الزحمه یا مزد متناسبی از درآمد اموال غایب را به او اختصاص دهد.

منظور از حق الزحمه مناسب، اجرتی است که عرفا به این نوع کار تعلق می گیرد، اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که اگر اموال غایب درآمد یا منفعتی نداشته باشد، آیا می توان از اصل مال غایب حق الزحمه ای به امین داد؟

به نظر می رسد که پاسخ مثبت باشد؛ چرا که به هر حال عمل شخص محترم است و اصل بر استحقاق امین نسبت به مزد یا حق الزحمه می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا