کیفری (جرائم)

مشابهت ها وتفاوت های محاربه، افساد فی الارض و بغی

 محاربه و افساد فی الارض و بغی از جرایم علیه امنیت عمومی است که به‌عنوان جرایم حدی نیز مطرحند. البته این سه جرم دارای ماهیتی متفاوت از سایر جرایم حدی هستند. این جرایم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باهم دارند که برای تفکیک این جرایم به این مشابهت‌ها و تفاوت‌ها میپردازیم.

مشاوران بنیاد وکلا در تمامی زمینه‌های حقوقی و جزایی آماده مشاورت دادن به شما هستند.

محاربه، افساد فی الارض و بغی چه تفاوت‌هایی دارند؟

همانگونه که اشاره شد هرسه این جرایم از جرایم علیه امنیت عمومی بوده ودر زمره جرایم حدی می‌باشند.

اما در تفکیک این جرایم ابتدا به استفاده سلاح در این جرایم می‌پردازیم . در ارتکاب جرایم محاربه و بغی استفاده از سلاح موضوعیت دارد و بدون استفاده از سلاح این دو جرم قابلیت ارتکاب ندارند اما در  ارتکاب جرم افساد فی الارض استفاده از سلاح موضوعیت ندارد و این جرم هم با استفاده از سلاح و هم بدون استفاده از سلاح قابل ارتکاب است. 

عنصر معنوی یا همان قصد در ارتکاب این جرایم

موضوع بعدی که به بررسی آن می‌پردازیم عنصر معنوی یا همان قصد در ارتکاب این جرایم است. مستفاد از ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی برای ارتکاب جرم بغی آنچه ضرورت دارد قیام مسلحانه علیه اساس نظام جمهوری اسلامی است و استفاده از سلاح موجب تشدید مجازات می‌شود و وارتکاب این جرم فقط بصورت گروهی امکانپذیر است . اما در محاربه هرچند استفاده از سلاح ضرورت دارد اما انچه موجب تفکیک ان از بغی میباشد اولا گروهی بودن ارتکاب جرم ضرورت ندارد و هم بصورت گروهی وهم بصورت فردی قابل ارتکاب است . دوما در بغی ارتکاب جرم می‌بایست برای مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی باشد اما در محاربه کشیدن سلاح به قصد جان مال ناموس و… باشد سوما در بغی همینکه گروه به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی دست به سلاح ببرد حتی اگر موفق به استفاده از سلاح و …نشود جرم ارتکاب یافته است اما در محاربه بایستی کشیدن سلاح موجب نا امنی عمومی شود . اما در رابطه با افساد فی الارض موضوع قدری متفاوت است. گستردگی اثار جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد یا جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی نشر اکاذیب پخش مواد سمی و میکروبی و دایر کردن مراکز فساد و فحشا موضوعیت دارد و اگر ارتکاب این جرایم بصورت گسترده واقع نشود افساد فی الارض واقع نشده است . در ماده ۲۸۶ معاونت در جرایم مذکور در ماده را نیز افساد فی الارض تلقی نموده است اما نباید از نظر دور داشت که منظور از معاونت در ماده ۲۸۶ معاونت در افساد فی الارض نیست بلکه معاونت در هریک از جرایم مذکور در ماده به شرط اینکه موجب گستردگی اثار مندرج در ماده شده باشد است . محاربه و افساد فی الارض هردو جرایم مقید به نتیجه اند و در صورتی که نتیجه حاصل شود واقع میشوند اما بغی جرم مقید به نتیجه نمیباشد و همانگونه که در ماده ۲۸۸ ذکر شده  حتی اگر گروه مسلحانه نتواند موجب در گیری شود جرم واقع شده است.

متخصصین حقوق جزای بنیاد وکلا آماده مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین با شما در زمینه جرایم علیه امنیت ملی هستند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا