روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

جرم زنا چیست و شرایط تحقق آن

در اکثر جوامع، حد و حدودی برای ارتباط بین زنان و مردان تعیین شده است و افراد جامعه ملزم هستند که این موارد را رعایت کنند. از آن جایی که دین رسمی کشور ما اسلام است، حد و حدود رابطه بین زنان و مردان نیز مطابق اسلام تعیین شده است.

بنابراین در صورتی که این حد و حدود در روابط رعایت نشود، افراد هم از نظر شرعی مرتکب گناه می‌شوند و هم از نظر قانونی مرتکب جرم شده‌اند و مجازات خواهند شد.

نوشته های مشابه

جرم زنا یکی از جرایمی است که در روابط بین زن و مرد اتفاق می‌افتد و مطابق شرع و قوانین فقهی دارای مجازات حدی است، همچنین مطابق قانون مجازات اسلامی هم مجازاتی‌هایی برای طرفین در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط طرفین رابطه متفاوت است. زنا به رابطه جنسی بین زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند اشاره دارد و انواع و شرایط مختلفی دارد.

مجازات‌های متفاوتی از جمله شلاق، سنگسار یا حتی اعدام برای این جرم در نظر گرفته شده است. در ادامه با بنیاد وکلا همراه باشید تا همه جزییات مربوط به جرم زنا، شرایط تحقق آن و مجازات‌های آن را بررسی کنیم.

همچنین در صورتی که برای جرم زنا نیازمند مشاوره حقوقی آنلاین هستید می‌توانید از کارشناسان بنیاد وکلا به حضوری و تلفنی کمک بگیرید.

جرم زنا چیست؟

زنا به معنای رابطه جنسی بین دو نفر از جنس‌های مختلف بدون ازدواج قانونی است. در بعضی از کشورها از جمله ایران، زنا جرم محسوب شده و مجازات‌های سختی برای آن تعیین شده است. جرم زنا جز جرایم حدی محسوب می‌شود. جرایم حدی شامل جرایمی است که تعریف، شرایط تحقق و مجازات‌های مربوط به آن در شرع آورده شده است.

در قانون مجازات اسلامی جرم زنا در ماده ۲۲۱ تعریف شده است. به موجب این ماده قانونی به جماع زن و مردی که بین آن‌ها عقله زوجیت نباشد و از موارد وطی به شبه نیز نباشد، زنا گفته می‌شود.

بر اساس تبصره این ماده قانونی، جماع به معنای دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در قبل یا دبر زن می‌باشد. منظور از وطی در این ماده آن است که رابطه جنسی بین زن و مرد برقرار شود و دخول، تا اندازه ختنه‌گاه آلت تناسلی مرد، صورت می‌گیرد.

منظور از وطی به شبهه آن است که مردی با با زنی وطی کند و در این حین تصور کند که بین او و زن رابطه زوجیت وجود دارد، در حالی که چنین رابطه‌ای وجود ندارد.

جرم زنا انواع مختلفی دارد، مانند زنای محصنه، زنای غیر محصنه، زنای به عنف و زنای با محارم. در همه این موارد باید عمل جماع صورت بگیرد، در این مورد شبیه به هم هستند، تفاوت آن‌ها در این است که زناکار چه کسی است و چه شرایطی دارد. برای مشاوره در مورد زنا، از کارشناسان حقوقی ما در سایت بنیاد وکلا کمک بگیرید.

شرایط تحقق زنا

شرایط تحقق جرم زنا

در بخش قبل جرم زنا را تعریف کردیم و گفتیم که این جرم در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. برای تحقق جرم زنا باید شرایطی که در این ماده قانونی آورده شده است، وجود داشته باشد. بنابراین شرایط تحقق جرم زنا عبارتند از:

  1. همانطور که در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی گفته شده، اولین شرط تحقق جرم زنا آن است که زن و مردی که ازدواج نکرده‌اند، با هم رابطه جنسی برقرار کنند. نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که در صورتی که زن و مردی که با هم رابطه جنسی برقرار می‌کنند زن و شوهر نباشند اما به یکدیگر محرم باشند، جرم زنا با محارم اتفاق می‌افتد.
  2. دومین شرط تحقق جرم زنا آن است که جماع صورت گیرد. به عبارت دیگر زن و مردی که ازدواج نکرده‌اند با هم رابطه جنسی برقرار کنند و دخول تا ختنه‌گاه صورت بگیرد. بنابراین در صورتی که در آمیزش جنسی، دخول صورت نگیرد یا اندازه دخول کمتر از ختنه‌گاه باشد، جرم زنا تحقق نمی‌یابد.
  3. یکی دیگر از شرایط تحقق جرم زنا آن است که طرفین رابطه عاقل و بالغ باشند. بنابراین افراد نابالغ به مجازات زنا محکوم نخواهند شد.

زناکار به چه کسی گفته می­شود؟

پیش‌تر توضیح دادیم که جرم زنا چیست و با چه شرایطی تحقق می‌یابد. یکی از مواردی که باید در مورد جرم زنا بدانیم این است که به چه کسی زناکار گفته می‌شود. به زبان ساده کسی که مرتکب جرم زنا می‌شود، زناکار نام می‌گیرد و در قانون به دو دسته زانی و زانیه تقسیم می‌شود. به مردی که مرتکب زنا شود زانی و به زنی که مرتکب زنا شود زانیه گفته می‌شود.

در صورتی که عمل زنا به زور و اجبار انجام نگرفته باشد، به عبارت دیگر زنا به عنف نباشد، هم زانی و هم زانیه مجازات خواهند شد. اما در صورتی که این عمل به اجبار صورت گرفته باشد یا به عبارت دیگر تجاوز باشد، فقط زانی یا مرد زنا کار مجازات خواهد شد.

از نظر شرایط تاهل و همسر داشتن نیز زناکار به دو دسته محصن و غیر محصن تقسیم می‌شود. منظور از محصن کسی است که متاهل است و غیر محصن کسی است که غیر متاهل است. به طور کلی محصن به کسی گفته می‌شود که شرایط احصان را داشته باشد. این شرایط عبارتند از :

  • شرایط احصان برای مردان به این صورت است که باید همسر دائمی داشته باشند که عاقل و بالغ باشد. و این امکان را دارد که هر وقت بخواهد با او از طریق قبل جماع کند.
  • شرایط احصان برای زنان به این صورت است که باید همسر دائمی داشته باشند که عاقل و بالغ باشد. و این امکان را دارد که هر وقت بخواهد از طریق قبل با شوهرش جماع کند.

در صورتی که زانی و زانیه شرایط احصان را نداشته باشند، زانی و زانیه غیرمحصن هستند. مجازات تعیین شده برای زانی یا زانیه محصن رجم یا سنگسار و برای زانی یا زانیه غیر محصن صد ضربه شلاق می‌باشد.

احقاق جرم زنا

انواع زنا

در قانون مجازات اسلامی، انواع جرم زنا چهار مورد می‌باشد که عبارتند از : زنا با محارم نسبی، زنا به عنف و اکراه، زنای محصنه و زنای غیر محصنه. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

زنا با محارم نسبی

زنا با محارم مربوط به زمانی است که طرفین رابطه، با یکدیگر هم خون یا محرم نسبی باشند. محرم نسبی به کسانی مانند خواهر، برادر، عمو، عمه، خاله، دایی، پدر بزر و مادر بزرگ گفته می‌شود. توجه داشته باشید که امکان ازدواج با این افراد وجود ندارد. مجازات جرم زنا با محارم نسبی اعدام می‌باشد.

زنا به عنف و اکراه

منظور از زنای به عنف آن است که عمل زنا با زور و اجبار صورت بگیرد. به عبارت دیگر یکی از طرفین رابطه بدون رضایت، مجبور به انجام این عمل شده باشد. یکی از نمونه‌های این نوع زنا زمانی اتفاق می‌افتد که مردی به زنی تجاوز می‌کند.

در چنین موارد زانی به اعدام محکوم خواهد شد. همچنین اگر زن باکره باشد، زانی باید علاوه بر مجازات تعیین شده، ارش‌ البكاره و مهرالمثل را نیز پرداخت کند. در صورتی هم که زن باکره نباشد علاوه بر مجازات تعیین شده باید فقط مهرالمثل را پرداخت کند.

زنای محصنه

زنای محصنه مربوط به به زمانی می‌باشد که فرد متاهلی که امکان برقرای رابطه جنسی با همسرش را دارد، مرتکب زنا می‌شود. مجازات زنای محصنه سنگسار می‌باشد.

زنای غیر محصنه

زنای غیر محصن زنایی است که در آن طرفین شرایط احصان را ندارند. به طور کلی زنای غیر محصن در دو حالت اتفا می‌افتد.

  • در حالت اول فردی که مرتکب زنا می‌شود، متاهل نیست.
  • حالت دوم مربوط به زمانی است که فرد متاهل است اما به هر دلیلی شرایط برقراری رابطه جنسی با همسرش را ندارد. مجازات این نوع زنا صد ضربه شلاق می‌باشد.

در صورتی که در مورد انواع جرم زنا و مجازات‌های مختلف آن‌ها به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

مجازات انواع زنا

مجازات جرم زنا

از آن جایی که جرم زنا جز جرایم حدی است، مجازات آن هم جز مجازات‌های حدی است و ریشه در شرع دارد. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، جرم زنا انواع مختلفی دارد. با توجه به انواع جرم زنا، مجازات‌های مختلفی برای آن وجود دارد که می‌تواند شامل اعدام، سنگسار یا رجم و شلاق باشد. در ادامه هر یک از این مجازات‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مجازات اعدام برای جرم زنا

در ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، چهار مورد ذکر شده است که مجازات مرد زناکار یا زانی اعدام است. این چهار مورد عبارتند از: زنا با محارم نسبی، زنا با زن پدر، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان و زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی. بنابراین مجازات فرد متجاوز در حالتی که مشمول شرایط زنا شود، اعدام می‌باشد.

مجازات سنگسار برای جرم زنا

یکی از مجازات‌های زنا سنگسار یا رجم می‌باشد. این مجازات برای زمانی است که زنای محصنه اتفاق بیافتد. مطابق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است.

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم منظور از محصن و محصنه آن است که زن و مرد شرایط احصان را داشته باشند، یعنی همسری عاقل و بالغ داشته باشند و امکان برقراری رابطه جنسی با او را نیز داشته باشند.

در ادامه ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که اگر به هر دلیلی امکان اجرای مجازات سنگسار وجود نداشته باشد، با توجه به نظر دادگاه، این مجازات به اعدام یا صد ضربه شلاق تبدیل خواهد شد.

مجازات شلاق برای جرم زنا

مطابق ماده ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی، در زنای محصنه و زنا با محارم نسبی، در صورتی که دختر بالغ باشد، به عبارت دیگر سنش بالای نه سال باشد و پسر نابالغ باشد، به عبارت دیگر زیر پانزده سال سن داشته باشد، دختر به صد ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مجازات زنای فرد نابالغ شامل مجازات‌های تربیتی می‌باشد. در مورد زنای افراد نابالغ در تبصره ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی این گونه بیان شده است که اگر یکی از طرفین زنا یا هر دوی آن‌ها نابالغ باشند، جرم زنا محقق می‌شود اما در این صورت فردی که نابالغ است مجازات نخواهد شد، بلکه با توجه به شرایط، به اقدامات تامینی و تربیتی تعیین شده در کتاب اول این قانون محکوم خواهد شد.

مطابق ماده ۲۲۹ قانون مجازات اسلامی، یکی دیگر از مواردی که شامل مجازات شلاق می‌شود، زمانی است که مردی که همسر دائم دارد، قبل از انجام رابطه جنسی با همسرش، مرتکب زنا شود، به صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری محکوم خواهد شد.

همچنین مطابق ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی، در مواردی که مرتکب زنا غیر محصن باشد، به صد ضربه شلاق محکوم می‌شود. بنابراین در صورتی که افراد مجرد یا افرادی که به هر دلیلی امکان برقراری رابطه جنسی با همسرشان را ندارند، مرتکب جرم زنا شوند، مجازاتشان صد ضربه شلاق خواهد بود.

زنا در قانون

نحوه اثبات جرم زنا

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم زنا، دادگاه کیفری یک می‌باشد. از آن‌ جایی که زنا، یکی از مورادی است که با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد، از طرف دیگر مجازت‌های سنگینی مانند اعدام را در پی دارد، راه‌های اثبات آن بسیار سخت می‌باشد.

همچنین توجه داشته باشید در صورتی که کسی را به چنین کاری متهم کنید اما نتوانید آن را اثبات کنید، به جرم تهمت زدن مرتکب شده‌اید و در صورتی که فرد اعاده حیثیت کند مجازات خواهید شد.

راه‌های اثبات جرم زنا در قانون مجازات اسلامی، بر اساس شرع تعیین شده‌اند و عبارتند از: اقرار، شهادت و علم قاضی. هر یک از این موارد را در ادامه توضیح خواهیم داد.

اقرار

به طور کلی اولین راه اثبات هر جرمی اقرار می‌باشد. اقرار به این معناست که مجرم به جرمش اعتراف کند. منظور از اقرار در جرم زنا هم آن است که زانی یا زانیه جرم خودش را نزد مقامات قضایی بپذیرد و به آن اعتراف کند.

اقرار در زنا باید یک سری شرایط داشته باشد، از جمله این که فرد در زمان اقرار باید عاقل و بالغ باشد، با اراده و اختیار خودش این کار را انجام دهد و کسی او را مجبور به این کار نکرده باشد و در نهایت اقرار باید در دادگاه و نزد مقامات قضایی و قاضی انجام گیرد. بنابراین اقرار نزد افراد عادی فاقد اعتبار می‌باشد.

نکته قابل توجه در این مورد آن است که اگر مجرم اقرار کند و موقع انجام سنگسار فرار کند، او را به گودال بر نمی‌گردانند حتی اگر یک سنگ هم به او برخورد نکرده باشد.

شهادت

یکی دیگر از راه‌های اثبات جرم‌های مختلف شهادت شاهدین می‌باشد، در مورد جرم زنا شرایط سخت گیرانه‌ای برای شهادت در نظر گفته شده است که هر کسی نتواند بدون دلیل یا به قصد دشمنی، در مورد زنا شهادت دهد.

شاهدانی که برای جرم زنا شهادت می‌دهند باید چهار مرد عاقل و بالغ یا سه مرد و دو زن عاقل و بالغ باشند که در یک زمان در صحنه حضور داشتند و عمل زنا را با چشم خود دیده‌اند.

منظور این است که این افراد به طور همزمان در صحنه بوده و دیده باشند که آلت تناسلی مرد تا ختنه‌گاه وارد قبل یا دبر زن شده است.

در صورتی که ۴ مرد به انجارم زنا شهادت دهند، اگر مجرم در زمان اجرای حکم سنگسار از گودال فرار کند، مجدد به گودال برگردانده می‌شود تا حکم به طور کامل اجرا شود.

تعریف جرم زنا

علم قاضی

یکی دیگر از راه‌ها اثبات جرایم، علم قاضی است. منظور از علم قاضی آن است که قاضی از طریق راه‌های مختلف و با توجه به شواهد و مدارک موجود تشخیص دهد که این جرم اتفاق افتاده است.

برای اثبات جرم زنا، قاضی باید با توجه به مدارک، نظریه پزشکی قانونی، فیلم یا عکس یا هر مدرک دیگری که در پرونده وجود دارد، تصمیم بگیرد که این جرم انجام شده یا نه. به طور کلی نظر قاضی بر همه دلایل دیگر ارجحیت دارد.

در صورتی که برای اثبات جرم زنا به وکیل نیاز دارید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت تلفنی و آنلاین با وکلای مجرب بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی جرم زنا

همانطور که گفتیم زنا به برقراری رابطه جنسی بین زن و مردی که ازدواج نکرده‌اند، اشاره دارد. شکایت و اثبات جرم زنا دارای پیچیدگی‌های زیادی می‌باشد. بنابراین در پرونده‌های مربوط به زنا بهتر است که از یک وکیل با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

در صورتی که شما هم در این زمینه به وکیل نیاز دارید، می‌توانید از وکلای مجرب بنیاد وکلا کمک بگیرید. وکلا و مشاوران حقوقی ما در بنیاد وکلا ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و وکیل تلفنی آماده هستند تا به شما در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا