دادسراکیفری (جرائم)

رای غیابی و واخواهی

واخواهی شکایتی است که ویژه احکام غیابی است و احکام حضوری قابل واخواهی نیستند.

پس از محاکمه غیابی و محکوم شدن متهم، محکوم علیه غایب طبق قانون حق واخواهی دارد؛ یعنی می تواند به رای اعتراض کند.

زمانی که خوانده یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به طور کتبی نیز دفاع ننموده باشند، حکم صادره غیابی خواهد بود.

نوشته های مشابه

مهلت واخواهی برای اشخاص مقیم ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه است.

(ماده ۴۰۶.آ.د.ک) تبصره ۱.هرگاه متهم در جلسه رسیدگی حاضر شود، اما در فاصله تنفس یا هنگام دادرسی بدون عذر موجهی جلسه را ترک و غائب شود.

دادگاه رسیدگی را ادامه می دهد و حکمی که صادر می شود، حضوری است.

تبصره ۲. حکم غیابی که ظرف مهلت تعیین شده از آن واخواهی نشود، پس از انقضای مهلت های واخواهی و تجدید نظر یا فرجام به اجرا گذاشته می شود.

هر گاه حکم دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد، محکوم علیه می تواند ظرف بیست روز از تاریخ اطلاع، واخواهی کند که در این صورت، اجرای رای، متوقف و متهم تحت الحفظ به همراه پرونده به دادگاه صادرکننده حکم اعزام می شود.

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

این دادگاه درصورت اقتضا نسبت به اخذ تامین یا تجدید نظر در تامین قبلی اقدام می کند.

تبصره ۳. در جرائمی که فقط جنبه حق اللهی دارند، هرگاه محتویات پرونده، مجرمیت متهم را اثبات نکند و تحقیق از متهم ضروری نباشد، دادگاه می تواند بدون حضور متهم، رای بر برائت او صادر کند.

تبصره ۴.دادگاه پس از واخواهی، با تعیین وقت رسیدگی طرفین را دعوت میکند و پس از بررسی ادله و دفاعیات واخواه، تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید.

عدم حضور طرفین یا هریک از آنان مانع رسیدگی نیست.

مهلت واخواهی در صورت وجود عذر موجه

در صورتی که محکوم علیه غایب به سبب عذر موجه نتوانسته باشد در مهلت مقرر واخواهی نماید، اجازه دارد که پس از مهلت مقرر نیز دادخواست واخواهی تقدیم نماید.

در این خصوص واخواه باید پس از رفع عذر، جهات عذر و دلیل موجه بودن آن را ضمن دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا