روابط نا مشروع

دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع

روابط نامشروع یکی از جرائم تعزیری پیش بینی شده در قانون است که طی آن زن و مردی که با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند، مبادرت به ارتکاب رفتارهای غیر شرعی می‌کنند که حسب مورد در صوت تحقق رابطه بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر دو نفر محکوم به مجازات شلاق خواهند شد.

با این اوصاف امکان طرح شکایت و پیگیری و دستگیری اینگونه روابط از طریق مراجع قضایی وجود دارد و رسیدگی به پرونده با شکایت شاکی خصوصی آغاز می‌شود.

جرم رابطه نامشروع، در دسته جرائم غیر قابل گذشت است و بدین صورت که حتی تعقیب کیفری بدون شکایت شاکی وجود دارد. در واقع حتی اگر فردی اقدام به شکایت از کسی به جرم رابطه نامشروع ننماید، در صورت احراز شرایط قانونی این امکان است که به جرم ارتکاب یافته در مرجع قضایی رسیدگی شود. شکایت از طرف شاکی خصوصی زمانی است که متهم به زور و عنف با او رابطه نامشروع برقرار کرده باشد.

زن و مرد نامحرم برای رابطه منافی عفت و غیر شرعی، یقینا مکانی را انتخاب می‌کنند که کسی در آن حضور نداشته باشد و به نحوی ارتکاب جرم را در محل خلوت انجام می‌دهند.

از این رو ممکن است که تعدادی افراد در زمانی که زن و مرد در حال رابطه بوده‌اند، نظاره صحنه رابطه بوده و از این رو به مراجع انتظامی وقوع رابطه را گزارش می‌دهند و یا این که برقراری رابطه در نزد مرجع انتظامی رخ می‌دهد و در هر صورت امکان تعقیب کیفری زن و مرد وجود دارد.

گاها زن و مردی که در یک مکان خاص اقدام به برقراری رابطه نامشروع می‌کنند، امکان آن وجود دارد که در همان مکان، دستگیر شوند و سپس به کلانتری محل برای انجام تحقیقات و پروسه قانونی ارجاع داده شوند.

با توجه به این که رابطه نامشروع جز جرائم غیر قابل گذشت است، امکان پیگیری این موضوع توسط مراجع قانونی مانند نیروی انتظامی وجود دارد و از این لحاظ می‌توان گفت که دستگیری زن و مرد در حال رابطه امری قانونی است.

در زمانی که دو نفر در حال رابطه نامشروع، دستگیر شوند، انجام یک سری اقدامات لازم است و در این مقاله قصد داریم که دستگیری زن و مرد در حال رابطه منافی عفت را از بعد حقوقی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

البته شما همین حالا به صورت فوری می‌توانید با وکیل تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید و سوالات خود را پیرامون این موضوع مطرح نمایید.

دستگیری زن و مرد

رابطه نامشروع چیست؟

پیش از آن که موضوع مربوط به دستگیری زن و مرد در حال انجام رابطه نامشروع را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که با مفهوم و تعریف قانونی از این روابط آشنا شویم. از لحاظ مفهوم لغوی، رابطه نامشروع، رابطه‌ای است که قواعد و احکام شرعی تحت هیچ شرایطی در آن رعایت نمی‌شود و به نحوی حد و مرز مسائل شرعی توسط مرتکبین زیر پا گذاشته می‌شود.

اما تعریفی که از این روابط در قانون مجازات اسلامی بیان شده است، با مفهوم لغوی آن فرق دارد و منوط به حالتی است که در آن زن و مرد نامحرم مبادرت به انجام رابطه‌ای غیر شرعی می‌کنند.

رابطه نامشروع زمانی محقق می‌شود که زن و مرد بدون آن که عقد نکاح بینشان جاری شده باشد، روی به انجام رابطه‌ای آورند که شرعا عمل حرامی بوده که مصادیق قانونی آن هم اعمالی مانند تقبیل و مضاجعه است.

در واقع زن و مرد نامحرم که با رضایت هم، اقدام به بوسیدن و یا بغل کردن همدیگر می‌کنند، قانونا مرتکب جرم رابطه نامشروع شده‌اند و طبیعی است که عمل آن‌ها قابل مجازات باشد. رابطه نامشروع به عنوان جرائم منافی عفت شناخته می‌شوند و در این روابط به کلی بر خلاف عفت جامعه عمل می‌شود و قانونگذار به جهت آن که وقوع این دسته از جرائم کاهش پیدا کند، مجازاتی را پیش بینی نموده است.

همانطور که لواط، زنا، مساحقه و مواردی از این قبیل، عمل حرامی و خلاف شرع و به طور کلی مجرمانه هستند، روابط نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات نیز یک عمل غیر شرعی و جرم منافی عفت به شمار می‌رود.

زن و مرد فاقد علقه زوجیت به سبب آن که نامحرم هستند، نمی‌توانند با هم روابط غیر شرعی داشته باشند و انجام چنین روابطی موجب جریحه دار کردن عفت عمومی جامعه می‌شود.

رابطه نامشروع که سبب برقراری رابطه جسمی و فیزیکی بین دو نفر نامحرم می‌شود، این امکان است که منتهی به رابطه جنسی یا همان دخول گردد. البته رابطه جنسی یا همان سکس فی ما بین مرد و زن نامحرم، در حکم زنا است و علی رغم این که زنا نیز نوعی رابطه نامشروع است، ولی زمانی که رابطه نامشروع مورد بحث قرار می‌گیرد، منظور روابطی به غیر از زنا است.

زن و مردی که وارد روابط نامشروع می‌شوند، غالبا این رابطه را با رضایت هم انجام می‌دهند و اکراه و اجباری در این زمینه نیست. اما طبق قانون اگر ثابت شود که مثلا خانمی به زور مورد تهاجم مرد غریبه قرار گرفته و با او رابطه نامشروع ایجاد شود، تنها همان مرد مجازات می‌شود و زن به جهت عدم رضایت از انجام رابطه، مجازات نخواهد شد.

مجازات جرم رابطه نامشروع، تا نود و ضربه شلاق است. زن و مردی که مرتکب این جرم می‌شوند، محکوم به شلاق تعزیری می‌گردند. این که زن و مرد توسط مراجع انتظامی در صحنه جرم دستگیر شوند و یا این که شاکی خصوصی به دلیل آن که در رابطه حضور داشته و برقراری رابطه نامشروع با اجبار دیگری صورت گرفته است، در تعیین مجازات تفاوتی ندارد. در واقع اگر زن و مرد در انجام رابطه، دستگیر شوند به همان مجازات شلاق محکوم می‌شوند.

ماموران نیروی انتظامی در صورت مشاهده رابطه نامشروع بین زن و مرد، می‌توانند آن‌ها را دستگیر کنند و با بررسی تحقیقات از دو طرف در صورتی که ثابت شود، دو نفر دستگیر شده، زن و شوهر نیستند، پرونده برای انجام روال قانونی به دادگاه کیفری ارسال می‌شود تا قاضی تکلیف این پرونده را مشخص نماید.

دستگیری

آیا امکان دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع وجود دارد؟

یکی از پرسش‌های رایج در این زمینه، آن است که قانونا زن و مردی که در حال انجام رابطه هستند، امکان دستگیری آن‌ها وجود دارد؟ در واقع قانون به مراجع انتظامی این اختیار را داده است که دو نفر در حال رابطه را بدون داشتن حکم قضایی و موارد دیگر، دستگیر کنند؟

در ابتدا باید گفت که دستگیری افراد توسط مراجع انتظامی به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و گاها ممکن است که فردی متهم اصلی پرونده باشد و طبق دستور قاضی، حکم جلب وی صادر شده و در این صورت مراجع انتظامی می‌توانند در هر زمان و مکانی که متهم را دیدند، اقدام به دستگیری او کنند.

در پاسخ به سوال مزبور ذکر این نکته ضروری است که رابطه نامشروع و یا جرائم منافی عفت، در واقع جرائم غیر قابل گذشت هستند و از این رو طبق قانون آیین دادرسی کیفری، برای بررسی این جرائم لزومی ندارد که حتما شاکی خصوصی اقدام به طرح شکایت نموده باشد و مرجع قضایی می‌تواند راسا رسیدگی به جرم را آغاز نماید.

از این رو می‌توان گفت که اگر زن و مردی در یک مکان عمومی و یا یک مکان خلوت در حال رابطه نامشروع باشند، در صورت اطلاع مامور نیروی انتظامی و یا این که وقوع جرم در دیدگان مامور انجام شود، امکان دستگیر کردن زن و مرد در حال رابطه وجود دارد.

به طور مثال، دختر و پسر مجرد در پارک در حال بوسیدن و یا بغل کردن هم هستند و مامور انتظامی به هر طریقی از این موضوع مطلع شود، می‌توانند اقدام به دستگیری آن‌ها نموده و برای آن دو نفر تشکیل پرونده دهد.

از آن جهت که بیشتر این روابط در منزل شخصی و یا مکان سر بسته برقرار می‌شوند، پلیس برای ورود به منزل و دستگیری زن و مرد در حال رابطه باید حکم ورود را داشته باشد. به همین منظور لازم است که از مقام قضایی برای ورود به منزل جهت دستگیری زن و مرد، حکم ورود دریافت شود که اگر این کار انجام نگیرد، ماموران مرتکب جرم شده‌اند.

جرائم غیر قابل گذشت این مزایا را دارند که نیازی به طرح شکایت از طرف شاکی نیست و بدون آن که لزومی به انجام پروسه طرح شکایت از طرف شاکی خصوصی باشد و به تبع آن سبب طولانی شدن فرآیند رسیدگی به جرم شود، در همان صحنه جرم، مرجع قانونی می‌تواند فی البداهه زن و مرد در حال رابط را دستگیر و با تشکیل پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه رسیدگی به جرم را آغاز نموده و حکم مقتضی را صادر می‌کند.

ممکن است این سوال مطرح شود که اگر زن و مردی که در حال رابطه نامشروع بوده اند، دستگیر شوند و شوهر خانم از این قضیه مطلع شود، باید چه اقداماتی را انجام دهد و یا این که اگر دستگیری دو نفر با اطلاع دیگران انجام گرفته باشد و اقدامات قانونی در این زمینه چه هستند، در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

دستگیری زن و مرد و حین رابطه نامشروع

اقدامات لازم از طرف شوهر در صورت دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع

روابط نامشروع که غالبا به روابط غیر جنسی بین زن و مرد ارتباط دارد اما ممکن است که این روابط در ارتباط با روابط جنسی باشند و طی آن زن و مرد نامحرم رابطه دخول داشته باشند. در این صورت اگر دختر و پسر مجرد که نامحرم هستند و یا زن و مرد غریبه در مکانی در حال انجام رابطه باشند نیز امکان دستگیری آن‌ها وجود دارد.

البته اگر ماموران انتظامی قصد ورود به منزل را داشته باشند، لازم است که در این زمینه حکم قضایی ورود به مکان انجام رابطه را داشته باشند در غیر این صورت صاحب منزل می‌تواند علیه آن‌ها به جرم ورود به عنف شکایت کنند.

در واقع ممکن است که یک سری ساکنین ساختمان به پلیس گزارش دهد که همسایه کناری او در حال رابطه نامشروع یا زنا هستند، برای دستگیری طرفین در مکان جرم لازم است که مرجع انتظامی، حکم ورود به منزل را از مقام قضایی اخذ نماید.

اما در هر صورت، تصور کنید که دو نفر در حال رابطه دستگر شده اند و در این صورت خانم متاهل بوده و به هر نحوی شوهر او از این قضیه مطلع می‌شود. حال بعد از دستگیری همسر خود به جرم رابطه نامشروع لازم است که یک سری اقداماتی را انجام دهد که در این بخش این اقدامات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گاها زن متاهل با مرد غریبه در حال انجام رابطه جنسی و یا زنا محصنه هستند و این امکان وجود دارد که شوهر خانم در زمان برقراری رابطه، وارد صحنه جرم یا رابطه شود و بخواهد اقدام به کشتن یکی از دو طرف یا هر دوی آن‌ها کند.

طبق قانون در شرایطی این امکان به شوهر داده شده است که زن خود یا مرد اجنبی را به قتل برساند که در اصطلاح به آن قتل در فراش گفته می‌شود و مصداق آن ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی است.

شوهر تحت شرایطی خاص امکان قتل در فراش را دارد و در صورتی که شرایط قانونی رعایت نشود و شوهر اقدام به کشتن همسر و یا طرف دیگر کند، قاتل محسوب می‌شود. در صورتی که شوهر در زمان انجام رابطه متوجه تمکین همسر خود شود، یعنی متوجه این موضوع شود که همسر وی با میل و رضایت با مرد نامحرم رابطه برقرار زنا برقرار نموده است و از این رو امکان قتل هر دو طرف را دارد.

در صورتی که زن مکره باشد، به نحوی که زنا انجام شده از نوع زنا به عنف باشد و مردی او را مجبور به برقراری رابطه کرده باشد، شوهر تنها می‌توانند اقدام به کشتن مرد کند و حق به قتل رساندن زن را ندارد.

گفتنی است که علاوه بر شرایط مزبور، شوهر برای آن که به دلیل جرم قتل، قصاص نشود، باید در دادگاه ثابت کند که زنای صورت گرفته از نوع زنای محصنه بوده است. علی رغم این که خانم متاهل است، امکان اثبات محصنه بودن زنا کار تقریبا راحتی است که البته شوهر می‌تواند از طریق شهادت شهود نیز به اثبات جرم بپردازد.

به طور کلی اقدامی که شوهر می‌تواند بعد از دستگیری همسر خود به دلیل ارتکاب رابطه نامشروع نماید، این است که اقدام به طرح شکایت کیفری در دادگاه کند. البته که حتی اگر شوهر در این زمینه اقدامی را برای شکایت انجام ندهد، با در نظر گرفتن غیر قابل گذشت بودن جرم، مرجع قضایی امکان رسیدگی به جرم و صدور حکم مجازات را خواهد داشت.

در صورتی که خانم متاهل باشد، در زمانی که دستگیر شده و به اداره آگاهی فرستاده می‌شود، ماموران از زن تقاضا می‌کنند که به شوهر خود موضوع رخ داده را اطلاع دهند.

در این صورت شوهر می‌بایست اقدام به حضور در کلانتری نماید و در صورتی که قصد شکایت داشته باشد، می‌تواند در این زمینه شکایتی را تنظیم نموده و در غیر این صورت حتی اگر شوهر شکایت نداشته باشد نیز امکان آزاد کردن خانم وجود ندارد.

انواع دستگیری

اقدامات لازم از سوی سایرین در صورت دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع

تصور کنید که یک سری افراد به پلیس گزارش می‌دهند که در مکان مشخص، زن و مردی در حال رابطه نامشروع یا زنا هستند و در این صورت ماموران برای آن که بتوانند به مکان یا منزل اعلامی جرم ورود پیدا کنند و طرفین در حال رابطه را دستگیر کنند، حتما باید قاضی حکم ورود به منزل را به آن‌ها داده باشد.

اقداماتی که در صورت دستگیری زن و مرد در حال رابطه از سوی شوهر قابل می‌تواند انجام شود، در بخش قبل مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که شوهر تحت شرایطی خاص امکان قتل هر دو طرف را دارد و یا این که می‌تواند اقدام به طرح شکایت در دادگاه به کمک وکیل کیفری نماید.

اما گاها این سوال مطرح می‌شود که سایرین و آن دسته از افرادی که به پلیس گزارش رابطه نامشروع را داده‌اند، در زمان دستگیری دو طرف چه اقداماتی از سوی آن‌ها قابل انجام است؟ سایرین می‌توانند در این زمینه نیز مقدمات طرح شکایت کیفری را فراهم کنند اما بیشتر کارایی افراد و اقداماتی که از طرف آن‌ها می‌تواند انجام شود، در مورد شهادت دادن و جمع آوری مدارک و ادله برای اثبات جرم است.

در واقع دادگاه از مطلعان و شاهدان صحنه جرم درخواست می‌کند که هر آنچه در مورد وقوع رابطه می‌دانند، اطلاع دهند. با استناد به شهادت آن‌ها و یک سری اسناد و مدارک کافی، تنظیم شکواییه رابطه نامشروع صورت گرفته و اقدام به ارائه در دادگاه می‌شود.

ناگفته نماند که در این فرض، زن و مرد که با هم زنا یا رابطه نامشروع داشته و در حال رابطه توسط ماموران نیروی انتطامی دستگیر می‌شوند، گزارشی که توسط آن‌ها تنظیم شده و در پرونده ثبت می‌شود، برای دادگاه موثر و قانونی است. دادگاه می‌تواند گزارش ضابط قضایی را مبنای رسیدگی به پرونده و صدور حکم مجازات قرار دهد.

از آن جهت که موضوع دستگیری زن و مرد در حال رابطه مطرح است، به احتمال فراوان، ماموران نیروی انتظامی به این یقین رسیده‌اند که طرفین مبادرت به انجام دادن رابطه بوده‌اند و امکان تبرئه شدن متهمین بسیار سخت و دشوار است.

گفتنی است که اگر ثابت شود که زن در رابطه نامشروع، میل و رضایتی نداشته و از سوی طرف دیگر اکراه شده است و حتی این موضوع توسط ضایط قضایی نیز به اثبات برسد، تبرئه شدن خانم امکان پذیر بوده و طرف دیگر رابطه تنها مجازات خواهد شد.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

موضوع دستگیری زن و مردی در حال رابطه نامشروع در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفت که اگر پرسش‌های دیگری در این زمینه دارید، کافیست از سامانه بنیاد وکلا اقدام به دریافت مشاوره حقوقی نمایید.

ارائه مشاوره حقوقی توسط وکلا دادگستری کابلد و متخصص در امور کیفری و به صورت تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و همچنین حضوری صورت می‌گیرد که جهت ثبت نوبت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا