جرایم اینترنتی

قانون جرایم رایانه‌ ای

راهنمای مطالعه

امروزه با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و همچنین ورود اینترنت به عرصه‌­های مختلف زندگی افراد، زندگی را برای مردم تسهیل بخشید و تاثیرات مثبتی در جنبه­‌های مختلف زندگی افراد و جامعه گذاشت، از جمله این موارد می­‌توان به افزایش اشتغا‌ل‌­زایی در فضای مجازی، تسهیل کارهای روزمره، افزایش اطلاعات عمومی و حتی کمک به محیط زیست در برخی موارد نیز اشاره کرد.

اما همانطور که می‌­دانیم استفاده از اینترنت هم مانند بقیه­ اتفافات و پدیده‌­های اجتماعی در جامعه، پس از مدت کمی مورد استفاده نادرست برخی از افراد جامعه قرار گرفت.

این استفاده­­‌های نادرست منجر به ایجاد ناهنجاری‌­هایی در جامعه شد که مانند مابقی ناهنجاری­‌ها نیاز به کنترل شدن دارد.

از انواع این ناهنجاری­‌ها می‌­توان به کلاهبرداری­‌های اینترنتی، فروش­ وسایل غیرمجاز و ممنوع و مخالف با عرف، جعل اینترنتی، انتشار اطلاعات خصوصی افراد و غیره اشاره کرد.

در پی به وجود آمدن این ناهنجاری‌­­ها در جامعه، وضع قوانین و قواعدی مطابق قوانین اسلام الزامی بود تا به نحو احسنت از حق و حقوق افراد جامعه دفاع شود. به همین دلیل قانون گذاران قوانینی را در این زمینه در نظر گفتند و در نهایت قانون جرائم رایانه­‌ای را تصویب کردند.

قانون جرایم رایانه‌­ای در سال ۱۳۸۸ با رشد جرایم و تخلفات در این زمینه تصویب شد. این قانون که ضمیمه بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی است، دارای سه بخش جرایم و مجازات­‌ها، آیین دادرسی و سایر مقررات می­‌باشد، همچنین این قانون در ۵۶ ماده تنظیم گردیده است، که در ادامه به توضیحات بیشتر و کامل­تر در رابطه با آن می‌پردازیم.

حال در صورتی که سوالاتی در این زمینه دارید می­‌توانید از بنیاد وکلا و مشاوره حقوقی آنلاین ما برای اطلاعات بیشتر کمک بگیرید.

تاریخچه اینترنت و جرایم رایانه­‌ای در ایران و جهان

در سال ۱۹۶۴ اینترنت توسط محققی به نام پائول باران که در کمپانی راند مشغول به کار بود، ابداع شد. علت اصلی ابداع اینترنت، ایجاد ارتباط امن بین اعضای ارتش و پنتاگون یا همان وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا در هنگام وقوع حمله اتمی بود.

در واقع پیشنهاد پائول ایجاد یک شبکه ارتباط رایانه­‌ای غیر متمرکز که بدون وجود رایانه مرکزی بود و به این ترتیب اینترنت ابداع شد. در آن زمان این شبکه آرپانت نام داشت و در صورت خراب یا منهدم شدن یک یا چند رایانه از مجموعه رایانه­­‌ها، همچنان سایر رایانه­‌ها امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر را داشتند.

در واقع انگیزه اصلی از ایجاد این شبکه، برقراری ارتباط پیوسته و ایمن، افزایش امنیت و حفاظت از اطلاعات محرمانه، در برابر حملات هسته‌­ای روسیه بود، اما پس از آن به مرور و در اوایل دهه ۷۰ میلادی محقیقن متوجه شدند که از اینترنت می­‌توانند برای ارتباط سریع، راحت­ و کم هزینه­ بین افراد و سازمان‌­های مختلف استفاده کنند و از آن زمان تا به امروز استفاده گسترده‌­ای از این شبکه جهانی می­‌شود.

پس از استفاده گسترده از این شبکه به مرور جرایم زیادی در این زمینه رخ داد. در ایران اولین جرم رایانه‌­ای در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۷۸، اتفاق افتاد، که مجرمین پرونده یک دانشجوی کامپیوتر و یک کارگر ساکن در شهر کرمان، چک­‌های تصمینی مسافرتی را جعل می­‌کردند.

پس از آن گروه‌­های هکری بسیاری دست به مواردی مثل جعل اسناد، اسکناس، بلیط­‌های مسافرتی اتوبوسرانی و هواپیمایی و اسناد دولتی مانند گواهینامه، کارت پایان خدمت، شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و مدرک تحصیلی و غیره زدند.

از دیگر مهم‌ترین جرایم اتفاق افتاده در کشور، ۳۲ مورد کلاهبرداری از کارت‌­های اعتباری و همچنین مزاحمت‌­های اینترنتی می­‌باشد.

بر اساس اطلاعات موجود، در نهایت افزایش جرایم در سال ۱۳۸۵ به نحوی بود که ۷۹ پرونده در این زمینه به نظام قضایی کشور وارد شد. این روند ادامه پیدا کرد و تعداد پرونده‌­ها در این زمینه به ۱۱۱ عدد در سال ۱۳۸۸ رسید و به همین دلیل قانونگذاران در همین سال قانون جرایم رایانه‌­ای را تصویب کردند.

جرم رایانه‌­ای چیست؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و استفاده از اینترنت جرایم زیادی در این حوزه به قوع می‌­پیوندد. حال برای آگاهی از این جرایم نیاز است ابتدا جرم رایانه­‌ای را تعریف کنیم.

هر گونه اقدامی که به وسیله رایانه، وسایل هوشمند و در فضای مجازی انجام گیرد و طبق قانون برای انواع این اقدامات مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم رایانه­‌ای می‌­باشد.

قانون جرایم رایانه‌ ای مالی

مصادیق جرم رایانه‌­ای

طبق قانون می­‌توان مصادیق جرایم رایانه‌­ای در موارد زیر بیان کرد. اما باید بدانید که مصادیق تنها به این موارد محدود نشده و انواع دیگری که وجود دارد که در قانون نیامده است.

  1. دسترسی غیر مجاز به اطلاعات محرمانه و سیستم‌­های مخابراتی یا دولتی
  2. شنود غیر مجاز اطلاعاتی که به صورت غیر عمومی و در سیستم­‌های مخابراتی، رایانه‌ای و امواج در حال انتقال می‌­باشد.
  3. جاسوسی رایانه‌­ای
  4. جعل رایانه­‌ای و اطلاعات
  5. تخریب و اختلال در اطلاعات یا سامانه­‌های مخابراتی
  6. سرقت و کلاهبرداری اینترنتی و مرتبط با رایانه
  7. انجام جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی
  8. نشر اکاذیب و هتک حیثیت (ریختن آبرو)
  9. انتشار، تولید، معامله و یا در دسترس قرار دادن هر گونه اطلاعات، داده‌­ها و نرم افزارهای مجازی و یا رایانه­‌ها یا سیستم­‌هایی که متعلق به فرد دیگری می­‌باشد.
  10. فروش و یا انتشار گذرواژه‌­ها یا هر گونه اطلاعاتی که موجب دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و سیستم دیگران می­‌شود.
  11. انتشار و یا فروش محتویات آموزشی غیرمجاز، جاسوسی­‌های رایانه‌­ای، شنود غیر مجاز و غیره.

این مصادیق طبق هفت فصل قانون جرایم رایانه‌­ای بیان شده است. از دیگر مصادیق جرایم رایانه­‌ای می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • انتشار و پخش محتویات مستهجن و مبتذل و غیر اخلاقی
  • توهین و بی احترامی به مقدسات در فضای مجازی و اینترنتی
  • ایجاد مزاحمت­‌های اینترنتی
  • رعایت نکردن کپی رایت و غیره

تقسیم بندی قانون جرایم رایانه‌­ای

همانطور که گفته شد این قانون در سال ۱۳۸۸ در بخش و با ۵۶ ماده تصویب شد، که این سه بخش شامل جرایم و مجازات­‌ها، آیین دادرسی و سایر مقررات می‌­باشد. در ادامه قصد داریم در رابطه با این بخش‌­ها توضیحات بیشتری خدمت شما ارائه دهیم.

  • بخش یک (جرایم و مجازات‌ها): این بخش شامل دسترسی غیر مجاز به داده‌­ها، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌­ای و اینترنتی، جرایم علیه صحبت تمامیت داده‌­ها، سرقت و کلاهبرداری­‌های اینترنتی و رایانه‌­ای، جرایم علت عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، مسئولیت کیفری اشخاص و سایر مجازات‌­ها و جرایم می­‌باشد.
  • بخش دو (آیین دادرسی): این بخش شامل دو فصل می­‌باشد که فصل یک آن شامل صلاحیت دادگاه­‌ها و جمع آوری ادله الکترونیک، و در ادامه فصل ۲ شامل نگهداری داده‌­­ها، حفظ فوری داده‌­ها و ارائه آن­‌ها می­‌باشد.
  • و در نهایت بخش سه شامل سایر مقرراتی که مربوط به این قانون هستند، می‌­باشد.

دادگاه صالح در قانون جرایم رایانه‌ ای

دادگاه و دادسرای صالح برای رسیدگی به جرایم رایانه‌­ای

حال با توجه به موارد بیان شده و با اشاره به مصادیق جرایم رایانه‌ای، این سوال مطرح می­‌شود که در صورت وقوع جرم رایانه‌­ای، شاکی باید به کدام دادگاه و دادسرا برای رسیدگی به پرونده خود مراجعه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به ماده ۶۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه وظیفه دارد که شعبه یا شعبه­‌هایی از دادسراها و دادگاه­‌های عمومی و انقلاب، نظامی و تجدید نظر، برای رسیدگی به پرونده‌­های مرتبط با این جرایم اختصاص دهد.

پس به طبع قضات این دادگاه‌­ها و دادسراها باید آشنایی لازم با رایانه و فضای اینترنتی و مجازی داشته باشند.

در صورتی که فردی از فرد دیگری بابت وقوع جرمی شکایت داشته باشد، باید ابتدا به دادسرا مراجعه کند. دادسراها ابتدا شروع به انجام تحقیقات مقدماتی، بررسی­‌های اولیه و استعلام گزارشات از نیرو انتظامی، کلانتری، پلیس فتا و دیگر سازمان­‌های مرتبط، کرده و در ادامه اگر بازپرس پرونده، ادله کافی برای وقوع جرم به دست آورد، با صدور قرار جلب دادرس، پرونده به دادگاه صالح فرستاده تا حکم متناسب با آن صادر گردد.

دادسرای  ویژه و مناسب برای رسیدگی به این جرایم، دادسرای جرایم رایانه‌­ای واقع در ناحیه ۳۱ تهران می‌­باشد.

حال اگر بازپرس پرونده با انجام تحقیقات و استعلام گزارشات، ادله کافی برای ارتکاب جرم به دست نیاورد، قرار منع تعقیب متهم را صادر خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دادگاه‌­ها صالح برای پرونده­‌های خود در این زمینه می‌­توانید از بنیاد وکلا به صورت تلفنی یا آنلاین کمک بگیرید.

مجازات جرایم رایانه‌­ای

همانطور که گفته شده هر عملی که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم است. حال طبق قانون جرایم رایانه‌­ای و مصادیق گفته شده، برای هر جرم رایانه‌­ای مجازاتی در نظر گرفته شده است. در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

مجازات جرم انتشار اطلاعات خصوصی و خانوادگی طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌­ای

طبق این قانون اگر کسی به وسیله سامانه‌­های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صدا یا تصویر دیگری را تحریف کند و با آگاهی به این تغییر آن­‌ها را منتشر کند، و عرفا موجب هتک حیثیت شود، مرتکب جرم شده است و شامل مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال و همچنین مبلغ جریمه نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال‌) تا چهل میلیون ریال (۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال‌) می‌­باشد یا متناسب با جرم هر دو مجازات خواهد شد.

مجازات جرم دسترسی غیرمجاز طبق ماده ۷۲۹ قانون جرایم رایانه­‌ای

چنانچه فردی به صورت غیر مجاز به اطلاعات، سامانه­‌ها یا رایانه‌­های مخابراتی که دارای ایمنی لازم هستند، دسترسی پیدا کند، مرتکب جرم شده، و به طبق این ماده از قانون جرایم رایانه‌­ای شامل مجازات حبس و زندانی از نود و یک روز تا یک سال و یا جریمه نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰ ریال) تا بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا  متناسب با جرم اتفاق افتاده هر دو  مجازات خواهد شد.

مجازات جرایم رایانه‌­ای

مجازات جرم شنود غیر مجاز طبق ماده ۷۳۰ قانون جرایم رایانه­‌ای

اگر فردی به صورت غیر مجاز و غیر قانونی، محتوایی را که در حال انتقال در سامانه‌های مخابراتی است یا همچنین امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، شامل مجازات حبس و زندانی از شش ماه تا دو سال، یا همچنین جریمه نقدی از ده میلیون ریال (۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تا چهل میلیون ریال ( ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال‌)، یا بسته به جرم اتفاق افتاده هر دو مجازات خواهد شد.

مجازات جرم جعل رایانه‌­ای طبق ماده ۷۳۴ قانون جرایم رایانه­‌ای

اگر کسی موجب تغییر، تحریف یا ایجاد متقلبانه اطلاعات قابل استناد شود، مرتکب جرم شده است و جاعل است، طبق این ماده جاعل شامل مجازات زندانی از یک سال تا پنج سال و یا همچنین جزا و جریمه نقدی از بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تا یکصد میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا بسته به جرم هر دو خواهد شد.

مجازات جرم تخریب رایانه‌­ای طبق ماده ۷۳۶ قانون جرایم رایانه‌­ای

چنانچه کسی به صورت غیر مجاز دست به تخریب، حذف، غیر قابل پردازش و یا مختل کردن اطلاعات دیگری بزند، مرتکب جرم شده و طبق این ماده شامل مجازات حبس و زندانی از شش ماه تا دو سال، و یا همچنین جریمه نقدی از ده میلیون ریال (۱۰.۰۰۰.۰۰ ریال) تا چهل میلیون ریال (۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا هر دو خواهد شد.

مجازات جرم سرقت رایانه‌­ای طبق ماده ۷۴۰ قانون جرایم رایانه‌­ای

چنانچه کسی به صورت غیرمجاز از رایانه­‌ای که متعلق به دیگری است اطلاعات و داده­‌هایی را برباید و عین همین داده­‌ها در اختیار صاحب آن­‌ها باشد، فرد مرتکب جرم شده و طبق این ماده شامل مجازات حبس از نود و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰ ریال) تا بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا همچنین هر دو خواهد شد.

دستگیری در قانون جرایم رایانه ای

مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌­ای طبق ماده ۷۴۱ قانون جرایم رایانه­‌ای

چناچه کسی به صورت غیر مجاز از طریق سامانه­‌های مخابراتی یا رایانه‌­ها، دست به انجام اعمالی مثل تغییر و تحریف، محو یا ایجاد اطلاعات و یا متوقف کردن و مختل کردن وجه، مال، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی بزند، مرتکب جرم شده­ است و شامل مجازات حبس از نود و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰ ریال) تا بیست میلیون ریال (۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا هر دو خواهد شد.

مجازات جرم علیه عفت و اخلاق عمومی طبق ماده ۷۴۲ قانون جرایم رایانه‌­ای‌

طبق این ماده اگر کسی توسط سامانه‌­های اینترنتی دست به انتشار محتوای مستهجن، غیر اخلاقی و ممنوع بزند، مرتکب جرم شده است و باید طبق قانون مجازات شود. بنابراین مجرم شامل مجازات زندانی از نود و یک روز تا یک سال و یا جریمه نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰ ریال) تا چهل میلیون ریال (۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا هر دو خواهد شد.

مجازات جرم نشر اکاذیب طبق ماده ۷۴۶ قانون جرایم رایانه‌­ای‌

طبق این ماده چنانچه کسی به صورت غیر مجاز و به منظور تشویش اذهان عمومی یا ایجاد ضرر مادی و روانی در فضای اینترنتی و مجازی، اخبار یا نقل و قولی را صراحتا از زبان دیگری به دروغ منتشر کند، مجرم شناخته شده و شامل مجازات حبس از نود و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰ ریال) تا چهل میلیون ریال (۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) یا هر دو خواهد شد.

برای دیگر مجازات‌­ها می­‌توانید با بنیاد وکلا به صورت وکیل تلفنی و آنلاین در ارتباط باشد.

وکیل جرایم رایانه‌ای

ویژگی­‌های وکیل جرایم رایانه‌ای

همانطور که می­‌دانید در پرونده‌­های مربوط به جرایم رایانه‌­ای، مانند پرونده­ه‌ای دیگر نیاز به یک وکیل با ویژگی‌­های خوب برای پیش­برد پرونده نیاز دارید.

یکی از مهم­ترین ویژگی­‌های یک وکیل خوب در جرایم رایانه‌­ای، می‌­توان به فن بیان عالی برای بیان ادله و توضیحات پرونده، اشاره نمود. این ویژگی باعث می­‌شود تا وکیل پرونده به نحو احسنت و با گویش مناسب، از علم و دانش خود در این زمینه استفاده کند و بهترین دفاع را ارائه دهد.

حتی گاهی ممکن است شاکی با توجه به روند پرونده نتواند ادعای خود را ثابت کند، در این شرایط یک وکیل خوب و ماهر می­‌تواند شاکی را در اثبات ادله خود کمک کند.

از دیگر ویژگی­‌ها می‌­توان به  وقت شناسی، تخصص کافی، حافظ اسرار موکل خود، داشتن اطلاعات کافی در زمینه جرایم رایانه‌­ای و با تجربه اشاره کرد. بنیاد وکلا با مجوعه‌­ای از وکلای ماهر و متخصص در این زمینه می‌تواند همراه شما باشد.

خدمات حقوقی در زمینه جرائم رایانه‌ای

با توجه به موارد گفته شده و مطابق با قوانین جرایم رایانه‌­ای، هر عملی که در قانون برای آن جرم در نظر گرفته شده باشد جرم است و اگر این جرم در فضای مجازی، اینترنتی یا سایبری انجام شود، به عنوان جرم رایانه‌­ای شناخته می­‌شود.

قانون جرایم رایانه‌­ای در سال ۱۳۸۸ با افزایش جرایم در این زمینه تصویب شد و میزان و شدت مجازات­‌ها طبق این قانون و توسط دادگاه‌های کیفری مشخص می­‌شود.

نکته مهم در این جرایم، پیچیدگی آن‌ها در روند پرونده و نحوه اثبات جرم در آن­‌هاست. بنابراین برای پیشبرد پرونده­‌های مرتبط با این جرایم باید از یک وکیل ماهر و حاذق کمک گرفت تا به راحتی به خواسته و مشکل شما رسیدگی شود.

بنیاد وکلا در این زمینه می‌­تواند در حل مشکلات و پرونده شما، به شما یاری برساند و همراه­تان باشد، پس برای مشاوره حقوقی می‌­توانید به صورت تلفنی و آنلاین با ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا