خانوادهطلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن با حق طلاق چگونه است؟

در رویه عرف، اینگونه بیان می‌شود که برای طلاق تنها مرد حق داشته و زوجه امکان این که بتواند درخواست طلاق بدهد را ندارد. اما در علم حقوقی و بر اساس شرایط قانونی، زوجه نیز همانند شوهر امکان این را دارد تا از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق را صادر نماید.

زوجه از طریق موارد عسر و همچنین شرایط ذکر شده در عقدنامه می‌تواند از همسر طلاق بگیرد. البته جدای از این موارد، امکان طلاق از طرف زن با حق طلاق وجود دارد.

نوشته های مشابه

با توجه به این که به لحاظ قانونی، حق طلاق به شکل مستقیم برای مرد تعیین شده است، اما این موضوع بدین معنا نیست که زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را نداشته باشد. بلکه حق طلاق می‌تواند در شرایطی برای زن ایجاد شود و از طریق آن بتواند برای طلاق اقدام نماید.

شوهر می‌تواند طبق توافق با زوجه و یا بر اساس اختیار خود، حق طلاق را به زن بدهد. اعطای چنین حقی از طریق ارائه وکالت نامه محضری به زوجه انجام می‌شود.

طلاق از طرف زن با وکالت نامه، یکی از شیوه‌های رایج در دعاوی طلاق است که از طریق آن زن این امکان را دارد تا دادخواست طلاق به دادگاه داده و خود را مطلقه کند.

شوهر طی وکالت نامه طلاق می‌تواند شرایطی را ذکر کند و یا این که وکالت در طلاق بدون هیچ شرایطی به زن داده شود. شوهر حق طلاق را با تنظیم وکالت نامه در محضر به زن می‌دهد و زوجه این اختیار دارد تا به نمایندگی از شوهر، طلاق بگیرد.

شوهر که حق طلاق را به زوجه می‌دهد، این موضوع سبب نمی‌شود تا حق طلاق از شوهر ساقط شود، بلکه زوج می‌تواند کما فی سابق با پرداخت مهریه و سایر حقوق زن، او را طلاق بدهد.

در هر صورت حق طلاقی که به زوجه داده می‌شود، با اختیار زن انجام شده و وکالت نامه محضری طلاق، شرایطی را برای زن فراهم می‌کند که بدون رضایت شوهر، تثاضای طلاق نماید.

البته در صورتی که وکالت نامه طلاق به صورت مشروط تنظیم شده باشد، حق طلاق برای زوج تنها در صورت تحقق شروط مزبور به وجود می‌آید.

در این مقاله ابتدا با حق طلاق و وکالت در طلاق آشنا شده و سپس نحوه طلاق گرفتن زن با حق طلاق را بررسی می‌کنیم. بنابراین برای آشنایی با چگونگی طلاق از طرف زن از طریق حق طلاق یا وکالت در طلاق در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید از وکیل آنلاین سوالات خود را جویا شوید.

درباره طلاق از طرف زن با حق طلاق

برخلاف تصورات نادرست رایج در جامعه، زنان همانند مردان می‌توانند تقاضای طلاق داشته باشند. دلایلی متعددی سبب می‌شود تا زوجه بخواهد تا از شوهر طلاق بگیرد اما در هر صورت طبق قانون، حق طلاق به مرد داده شده است.

در واقع همانطور که حقوقی مانند مهریه و نفقه، اختصاصا در قانون برای زن تعریف شده است، در خصوص طلاق نیز این حق تنها برای مردان می‌باشد و می‌توانند در شرایطی نیز این حق را به زن بدهند.

البته شرایط خاصی وجود دارد که زوجه نیز صاحب حق طلاق شده و بر اساس امکان ارائه دادخواست طلاق را به دادگاه دارد. در واقع بر اساس شرایط روابط زوجیت، خانم‌ها نیز مانند از حق طلاق برخوردار شوند و از طریق این حق امکان آن که خود را مطلقه کنند را داشته باشند.

برخی از زن و شوهر در طول دوران زندگی مشترک و یا همان ابتدای عقد ازدواج، به صورت توافقی، حق طلاق را به همسر خود می‌دهند. در واقع ممکن است که زوجه از همسر خود بخواهد تا حق طلاق را به او نیز بدهد.

در این صورت شوهر برای دادن این حق به طور معمول درخواستی از زوجه مانند بذل مهریه دارد که دادن حق طلاق به زن به واسطه بخشش مهریه از طرف زن، اعطا می‌شود.

شوهر با توجه این که دارای حق طلاق است، این امکان را دارد تا حق طلاق را به همسر خود بدهد تا او بتواند با برخورداری از چنین حقی برای طلاق اقدام نماید.

حق طلاق در واقع همان وکالتی از طرف شوهر به زوجه است که ارائه درخواست طلاق به دادگاه برای زن فراهم شده و زوجه بر اساس وکالت در طلاقی که از همسر خود دریافت کرده است، می‌تواند هر زمان خود را مطلقه سازد.

طلاق از طریق حق طلاق چنین امکانی را به زن می‌دهد تا بدون آن که دلایل محکمه پسند داشته باشد، بتواند درخواست طلاق نماید. زوجه بر اساس شرایطی، می‌تواند حق طلاق یا همان وکالت در طلاق را دارا شده و به راحتی بدون نیاز به داشتن رضایت شوهر، درخواست طلاق از دادگاه داشته باشد.

به دلیل اهمیتی که موضوع طلاق از طرف زن با حق طلاق دارد، در بخش بعدی توضیحات بیشتری را در خصوص حق طلاق یا وکالت در طلاق خواهیم داد.

وکالت دادن شوهر به زن برای حق طلاق

منظور از حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟

در بخش قبل به این موضوع اشاره شد که مردان طبق قانون، حق طلاق دارند و این حق را می‌توانند به همسر خود بدهند. حال در این بخش قصد داریم که به مفهوم حق طلاق بپردازیم.

زمانی که در دعاوی طلاق، موضوع حق طلاق به میان می‌آید، منظور این است که زوجه با برخورداری از چنین حقی می‌تواند برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

با توجه به این که شوهر حق طلاق دارد اما ممکن است که زوجین به این توافق برسند که حق طلاق برای هر دوی آن‌ها در نظر گرفته شود و زوجه نیز مانند شوهر بتواند هر زمان که خواست، تقاضای طلاق داشته باشد. شوهر این موضوع را می‌پذیرد که حق طلاق هم برای زن وجود داشته و حق طلاق را طی وکالت محضری به او می‌دهد.

در مورد این موضوع که حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست، باید گفت که حق طلاق از آن جهت که برای شوهر می‌باشد اما شوهر می‌تواند حق درخواست طلاق را طی وکالت به زوجه بدهد.

به بیان دیگر، شوهر طی وکالتی که به زوجه برای طلاق می‌دهد، این حق را به او می‌دهد تا هر زمان که تمایل داشت به جای او به دادگاه مراجعه نموده و تقاضای طلاق از محکمه داشته باشد.

زوجه به وکالت از شوهر، در دادگاه خانواده حضور پیدا کرده و طی ارائه دادخواست طلاق و وکالت نامه تنظیمی، از قاضی خواستار صدور گواهی عدم امکان سازش است.

وکالت در طلاق این مفهوم را دارد که شوهر، به زوجه این اجازه را می‌دهد که بدون رضایت وی، هر زمان که بخواهد از او طلاق بگیرد.

با وکالتی که شوهر به زن می‌دهد، زوجه این امکان را دارد که در هر شرایطی دادخواست طلاق تنظیم کرده و خود را مطلقه کند.

وکالت در طلاق مانند سایر وکالت‌های کاری و غیره شاید مفهوم مشابه داشته باشد اما شرایط و احکام خاصی برای آن وجود دارد. زوجه طبق وکالتی که دارد، اختیار برای طلاق دادن خود را دارد و شوهر نیز نمی‌تواند از این عمل خودداری کند.

در این وکالت نامه، زوجه وکیل یا نماینده شوهر برای حضور در دادگاه و ارائه درخواست طلاق می‌شود. می‌توان اینگونه بیان کرد که زوج به دلیل دارا بودن حق طلاق، وکالت در طلاق را به زوجه می‌دهد و علاوه بر این که خود شوهر حق طلاق را دارد، این حق را برای زن نیز ایجاد می‌کند.

حق طلاق از طریق چه روش‌هایی به زوجه اعطا می‌شود؟

در بخش قبل با مفهوم حق طلاق آشنا شدیم و عنوان شد که حق طلاق با عنوان وکالت در طلاق شناخته شده که شوهر به همسرش برای آن که بتواند در هر زمانی طلاق بگیرد، وکالت در طلاق می‌دهد.

با اعطای حق طلاق از طرف زوج به زوجه، این قضیه سبب نمی‌شود تا شوهر دیگر حقی برای طلاق نداشته باشد بلکه شوهر با این کار خود، زن را از داشتن حق طلاق، برخوردار می‌کند.

در واقع می‌توان گفت که با دادن حق طلاق به زن از طریق وکالت در طلاق، هم شوهر و هم زن هر دو این حق را دارند که به صورت جداگانه تقاضای طلاق از دادگاه کنند.

گاها در این زمینه سوالاتی مطرح می‌شود که حق چگونه و از طریق چه روش‌هایی به زن اعطا می‌شود؟ چه راه و روش‌هایی برای آن که زوجه بتواند حق طلاق داشته باشد، وجود دارد؟

به طور کلی دو روش برای اعطای حق طلاق به زن وجود دارد و به تبع آن زوجه می‌تواند بدون رضایت شوهر و به دلیل این که حق مستقیم طلاق دارد، از دادگاه بخواهد که گواهی عدم امکان سازش را صادر کند.

ثبت حق طلاق

حق طلاق طبق شروط ضمن عقد نکاح

روش نخست اعطای حق طلاق به زن از طریق شروط ضمن عقدنامه است. زمانی که خطبه عقد نکاح بین زوجین خوانده شده، سند نکاحیه به طرفین داده می‌شود. در عقدنامه نکاح برای تمامی زوجین، شروط دوازده گانه نوشته شده که این شروط بیانگر راه‌های ممکن برای طلاق گرفتن زن است.

البته که زن و شوهر می‌توانند به غیر از شروطی که در ۱۲ بند در سند ازدواج نوشته می‌شود، سایر شروط مورد نیاز را نیز در عقدنامه عنوان کنند. در صورت امضا همه این شروط برای زن، می‌تواند برای طلاق اقدام نموده و به تبع آنیز تقاضای طلاق داشته باشد.

حال یکی از شروط ضمن عقد نکاح می‌تواند در رابطه با حق طلاق برای زن باشد. زوجه با توافقی که با شوهر داشته است، می‌تواند از او تقاضا کند که حق طلاق را در عقدنامه شرط نموده تا زوجه از این حیث، حق قانونی برای طلاق داشته باشد. در این صورت در قباله نکاحیه دادن حق طلاقبه زن به عنوان یکی از شروط اصلی عقدنامه قید می‌شود.

حق طلاق طی وکالت نامه محضری

علاوه بر روش شروط ضمن عقد نکاح روش دیگری برای اعطای حق طلاق به زوجه وجود درد و آن تنظیم وکالت نامه در محضر است. به این صورت که شوهر با مراجعه به محضر، یک وکالت نامه بلاعزل طلاق تنطیم نموده و طی آن به همسر خود وکالت می‌دهد که برای طلاق می‌تواند هر زمانی اقدام کند.

برای اعتبار داشتن حق طلاق برای زوجه، بایستی وکالت نامه تنظیم شده به صورت بلاعزل تنظیم شود تا در این صورت شوهر حق عزل وکالت در طلاق را نداشته باشد. زیرا اگر وکالت نامه محضری به شکل بلاعزل تنظیم نگردد، شوهر می‌تواند هر زمان که بخواهد، حق طلاق را از زوجه بگیرد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد آن است که در رویه فعلی قضایی، حق طلاق از طریق وکالت در طلاق تنها به واسطه وکالت نامه محضری اعتبار دارد و حتی در صورتی که وکالت در طلاق در عقدنامه ازدواج شرط شده باشد، اما این وکالت به صورت رسمی در دفترخانه به ثبت نرسد، به منزله آن است که هیچگونه حق طلاقی را برای زن ایجاد نکرده است.

برخی از خانم‌ها اینگونه تصور می‌کنند که به صرف این که موضوع اعطای حق طلاق به عنوان یکی از شروط ضمن عقد قرار گرفت، به راحتی می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند، طلاق خود را بگیرند. اما برای دادگاه، تنها وکالت نامه محضری برای طلاق اهمیت دارد تا حکم طلاق را صادر کنند.

شرایط طلاق از طرف زن با حق طلاق

وکالت در طلق یکی از راه‌های قانونی است که زن از طریق آن می‌تواند دادگاه را ملزم به صدور گواهی عدم امکان سازش کند. در هر صورت زوجه توانسته است که شوهر خود را راضی کند که به او حق طلاق بدهد و با وکالت نامه ای که دارد، هر زمان که بخواهد می‌تواند به صورت یک طرفه طلاق بگیرد.

طلاق از طرف زن با حق طلاق شرایطی دارد و به این راحتی زوجه نمی‌توان با ارائه وکالت در طلاق از شوهر جدا شود. از جمله شرایط طلاق از طرف زوجه طبق وکالت در طلاق، عبارتند از:

اثبات داشتن حق طلاق

شرط اولیه برای طلاق از جانب زوجه با داشتن حق طلاق این است که زوجه باید بتواند برخورداری از حق طلاق را در دادگاه به اثبات برساند. این که زوجه به دلیل داشتن حق طلاق، دادخواست طلاق می‌دهد، باید به دادگاه وکالت نامه محضری بدهد.

در واقع زوجه نمی‌تواند در ضمن دادخواست طلاق به واسطه حق طلاق، عقدنامه خود را ضمیمه کند؛ زیرا برای دادگاه در این نوع طلاق تنها ارائه وکالت نامه تنطیم شده در دفترخانه اهمیت دارد و بدون وکالت نامه محضری، حتی در صورت درج حق طلاق در سند ازدواج، امکان طلاق گرفتن زن از مرد وجود ندارد.

در صورت عدم توانایی زوجه از داشتن حق طلاق طی وکالت در طلاق برای طلاق گرفتن باید از روش‌های قانونی دیگری استفاده کند. در این صورت زن با ضمیمه کردن وکالت نامه رسمی به دادخواست طلاق، این موضوع را بیان می‌کند که از حق طلاق برخوردار بوده و به واسطه آن درخواست طلاق به دادگاه داده است.

بنابراین اگر همسر شما در عقدنامه، حق طلاق را شرط کرده باشد ولی وکالت نامه رسمی از او نداشته باشید، امکان این که درخواست طلاق به دادگاه بدهید را نخواهید داشت. دادگاه برای آن که حکم طلاق را صادر کند، ارائه وکالت نامه بلاعزل طلاق را تقاضا می‌کند.

ثبت محضری حق طلاق

ارائه وکالت نامه مطلق طلاق

از دیگر شرایط طلاق از طرف زوجه با داشتن حق طلاق این است که وکالت نامه طلاق به صورت مطلق، ارائه شود. وکالت نامه مطلق طلاق به این صورت است که هیچ شرطی در متن وکالت نامه ذکر نمی‌شود و شوهر بدون در نظر گرفتن شرایطی، وکالت در طلاق به همسر خود می‌دهد.

در واقع برای آن که زوجه بتواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند، شرایطی تعیین نشده و وکالت در طلاق به صورت مطلق به زن داده شده است. وکالت نامه طلاق به شکل مطلق تا حد زیادی به نفع زن و در مقابل نیز می‌تواند برای شوهر تبعاتی را داشته باشد.

در این صورت زوجه می‌تواند بعد از اعطای وکالت در طلق به او، در هر زمان و شرایطی برای طلاق اقدام نماید. دلیل آن هم این است که شرطی در وکالت نامه طلاق درج نشده و به دلیل مطلق بودن وکالت نامه، زوجه به راحتی امکان طلاق گرفتن از شوهر را دارد.

ارائه وکالت نامه مشروط طلاق

در صورتی که وکالت در طلاق به صورت مطلق تنظیم نشده باشد یعنی به شکل مشروط تنظیم شده باشد، شرایط برای طلاق گرفتن زن، متفاوت می‌شود. وکالت نامه مشروط طلاق به این معنا است که برای آن که زوجه طلاق بگیرد، لازمه آن، تحقق شروط قید شده در متن وکالت نامه طلاق است.

شروطی که در وکالت نامه طلاق قید می‌شود، در واقع همان شروط مندرج در عقدنامه بوده و در این صورت تا زمانی که هر یک از شرایط وکالت نامه، محقق نشود، زوجه حق طلاق نخواهد داشت. به بیان دیگر، در این وکالت نامه، به وجود آمدن حق طلاق  برای زن، منوط به تحقق شروط ضمن وکالت نامه طلاق می‌باشد.

به طور مثال، در وکالت نامه شرط می‌شود که زوجه زمانی می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد که مهریه خود را ببخشد. و یا این که شرط دیگر برای اعطای حق طلاق در وکالت نامه به این صورت است که زوجه برای برخورداری از حق طلاق باید حق حضانت را برای همیشه به شوهر بدهد.

معرفی وکیل دادگستری

از دیگر شرایط طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق، انتخاب وکیل دادگستری است. در طلاق از طریق وکالت نامه محضری، زوجه وکیل شوهر برای امر طلاق شده و فرد دیگری باید به وکالت از زوج برای طلاق تعیین و به دادگاه معرفی شود.

در واقع می‌توان گفت که در این نوع از طلاق، وجود وکیل در مراحل طلاق الزامی است و بایستی یک نفر وکیل پایه یک دادگستری برای طلاق از طریق حق طلاق، تعیین گردد.

زوجه به منظور وکالت فردی به عنوان وکیل از شوهر، اقدام به تعیین کردن وکیل دادگستری نموده و با کمک وکیل، درخواست طلاق به دادگاه می‌دهد.

در واقع زوجه علاوه بر آن که از شوهر، وکالت نامه رسمی دارد، لازم است که با انتخاب یک وکیل، مقدمات لازم را برای طرح دعوا طلاق در دادگاه انجام دهد.

درج حق طلاق در عقدنامه

نحوه طلاق از طرف زن با حق طلاق

در صورتی که زوجه از همسر خود برای طلاق، وکالت نامه محضری دریافت نمود، حال می‌توان مراحل طلاق را انجام دهد. به همین منظور زوجین ابتدا باید در جلسات مشاوره که قبل از فرآیند دادگاه، برگزار می‌شود، شرکت کنند. شرکت در این جلسات برای زوجین اجباری است.

مرحله دیگر در طلاق از طرف زن با حق طلاق، به این شکل است که زوجه، دادخواست طلاق را تنظیم نموده و اقدام به ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌کند.

دادخواست طلاق به همراه اسناد و مدارک مورد نیاز نظیر گواهی عدم امکان انصراف از طلاق و وکالت نامه رسمی، به صورت الکترونیکی ثبت شده و برای دادگاه خانواده فرستاده می‌شود.

مهم‌ترین مدرک مورد نیاز در طلاق به واسطه حق طلاق، وکالت نامه محضری است که برای رسیدگی پرونده طلاق در اختبار دادکاه قرار داده می‌شود.

دادگاه نیز با بررسی پرونده و نبود موانع قانونی، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند. سپس در مرحله نهایی نیز با مراجعه زوجین به دفترخانه، ثبت طلاق انجام می‌شود.

مراجعه به وکیل دادگستری برای طلاق از طریق وکالت در طلاق

با توجه به این که یکی از ملزومات طلق به واسطه وکالت در طلاق، گرفتن وکیل است، در این صورت باید طرح دعوا طلاق را حتما با حضور وکیل دادگستری انجام دهید.

به همین منظور اگر به دنبال وکیل خوب در حوزه طلاق هستید، می‌توانید با وکلای متخصص سامانه بنیاد وکلا به صورت وکیل تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

امکان انعقاد قرارداد وکالت با وکلای سامانه به صورت غیر حضوری و همچنین استفاده از خدمات مشاوره حقوقی طلاق وجود دارد و در این صورت با بهترین وکلای خانواده، برای طرح دعوا طلاق اقدام خواهید کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا