سرقت

سرقت از محل کار

همانطور که می­‌دانید با افزایش ناهنجاری‌­ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، شاهد افزایش روز افزون جرایم ارتکابی در سطح جامعه هستیم. یکی از این دسته جرایم، جرم سرقت یا دزدی است. طبق قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت دارای انواع مختلف و همچنین ارکان مختلفی است.

انواع جرم سرقت در قانون مجازات اسلامی، به طور کامل بیان شده است، و برای هر یک از آن­‌ها مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

از رایج‌­ترین و مهم­‌ترین انواع جرم سرقت یا دزدی، می‌­توان به جرم سرقت از محل کار اشاره کرد. در رابطه با این جرم باید گفت که، اگر فردی در محلی مشغول به کار باشد و سپس در آن محل، دست به ربودن و یا دزدیدن اموال آن­جا بزند، مرتکب جرم سرقت یا دزدی از محل کار شده است.

طبق قانون مجازات اسلامی، عمل سرقت از محل کار جرم است و مجازات  در نظر گرفته شده برای این جرم، رد مال، شلاق و همچنین زندانی یا حبس می‌­باشد.

نکته مهم دیگر در رابطه با جرم سرقت از محل کار، نحوه اثبات آن می­‌باشد. نحوه اثبات آن می‌­تواند به صورت اعتراف و یا اقرار متهم، شهادت شاهدین و همچنین استفاه از فیلم­‌های دوربین­‌های مداربسته باشد. مانند هر جرم دیگری، برای پیگیری این جرم باید ابتدا شکایت نامه سرقت یا دزدی را مطرح کرده و سپس با ارائه مدارک و اسناد لازم، اتهام متهم پرونده سرقت را اثبات نمود.

سوال مهمی که ممکن است در این زمینه مطرح شود، این است که تعریف جرم سرقت از محل کار چیست و اینکه این جرم طبق قانون چه مجازاتی دارد؟ سوال بعدی که ممکن است در رابطه با این جرم مطرح شود این است که، زمانی که این جرم در محل کار اتفاق می­‌افتد، کارفرما چگونه می‌­تواند جرم را اثبات کند و همچنین شکایت سرقت از محل کار را پیگیری کند؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم، و به بررسی موضوعاتی مانند: تعریف جرم سرقت از محل کار، مجازات در نظر گرفته شده برای جرم سرقت از محل کار طبق قانون، نحوه اثبات جرم سرقت از محل کار، مراحل پیگیری شکایت و همچنین نحوه رسیدگی به جرم سرقت از محل کار، بپردازیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی تلفنی در رابطه با جرم سرقت از محل کار با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

تعریف جرم سرقت از محل کار

همانطور که می‌­دانید، بر اساس قانون مجازات اسلامی، سرقت یا دزدی جرم در نظر گرفته می­‌شود‍‍‍‍. از طرف دیگر، بسته به نوع سرقت یا دزدی اتفاق افتاده، برای جرم سرقت، مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است.

مطابق قانون جرم سرقت دارای دو نوع کلی است، که این دو، شامل جرم سرقت حدی و جرم سرقت تعزیری می‌­باشد. مجازات در نظر گرفته شده برای سرقت حدی در قانون و شرع مشخص شده است، حال آن که مجازات جرم سرقت تعزیری، در محدوده تعیین شده قانونی بر اساس علم قاصی می‌باشد.

در این قسمت از مقاله قصد داریم، جرم سرقت از محل کار را تعریف کنیم. جرم سرقت از محل کار به معنای دزدیدن یا ربودن اموال از محل کار یا مالکیت تجاری است، این جرم ممکن است شامل دزدی از صندوق محل کار، دزدی از ادارات، کارگاه‌­ها، انبار و غیره، دزدی از وسایل نقلیه شرکت‌­ها، دزدی از کالاهای فروشگاهی و مغازه‌­ها و غیره باشد.

در هر صورت ربودن اموالی که متعلق به غیر است، جرم است و زمانی که این جرم در محلی که فرد در آن مشغول به کار است انجام شود، جرم سرقت از محل کار اتفاق افتاده است.

مطابق بند ۵ ماده ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی، در واقع پیش‌بینی شده است که، جرم سرقت یا دزدی از محل کار توسط کارگر انجام شده است، و به موجب آن، جرم سرقت از محل کار عبارت است از زمانی که فردی در محلی مشغول به کار است و در واقع مستخدم آن محل می‌­باشد، اقدام به ربودن یا سرقت مال مخدوم خود کند. در این صورت کارگر مرتکب جرم سرقت از محل کار شده است.

این سرقت شامل ربودن مال از محل کار از قبیل مغازه، کارگاه، کارخانه و انبار و غیره، ربودن مال از منزل مخدوم، سرقت مال دیگری از منزلی که به همراه مخدوم به آن جا رفته و غیره می‌­باشد. در نهایت مجرم به مجازات جرم مذکور، محکوم خواهد شد.

نکته مهم در رابطه با این جرم این است، در برخی موارد کارگر علت جرم سرقت از محل کار را مطالبه حقوق خود از صاحب یا کارفرما می‌­داند و در واقع برای مطاله حقوق و طلب خود دست به دزدی از محل کار می­‌زند. اما باید بدانید که برداشتن مال دیگران بدون رضایت شخصی، سرقت محسوب می‌شود و کارگر برای مطالبه حقوق خود، به جای دزدی از محل کار، باید به صورت قانونی اقدام به شکایت کند.

در ادامه شخصی که مرتکب جرم سرقت از محل کار می­‌شود مانند جرم سرقت از منزل، علاوه بر مجازات در نظر گرفته مطابق قانون باید اقدام به رد مال مورد سرقت کند و مال مسروق را برگرداند.

مجازات سرقت از محل کار

مجازات جرم سرقت از محل کار

همانطور که اشاره شد در بخش قبلی، جرم سرقت یا دزدی از محل کار توسط شاگرد یا کارگر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم، همچنین اشاره کردیم که این جرم مطابق بند ۵ ماده ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مجازات جرم سرقت یا دزدی از محل کار بپردازیم و زمانی که شاگرد یا کارگر از محل کار خود از قبیل مغازه یا دکان، کارگاه، کارخانه یا انبار یا مواردی از این قبیل اموالی را که متعلق به کارفرما بوده را ربوده باشد، شامل چه مجازاتی خواهد شد؟

مجازات جرم سرقت از محل کار، مطابق ماده ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی، بیان می­‌شود. بر اساس این بند، در صورتی که جرم سرقت مشمول جرم سرقت حدی نباشد و همچنین یکی از شرایط ۶گانه‌­ای که در این ماده ذکر شده را داشته باشد، پس از اثبات جرم مرتکب یا مرتکبان شامل مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و همچنین تا ۷۴ ضربه شلاق خواهند شد.

لازم به ذکر است که در واقع بند ۵ این ماده، مربوط به جرم سرقت یا دزدی از محل کار می‌­باشد.

از طرف دیگر در رابطه با مجازات در نظر گرفته شده برای جرم  سرقت یا دزدی از محل کار باید گفت که، حکم قاضی مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و  تا ۷۴ ضربه شلاق می­‌باشد، و دلیل این موضوع این است که این سرقت، سرقت تعزیری است.

در رابطه با علت شدید بودن مجازات جرم سرقت از محل کار که از انواع جرم سرقت تعزیری است، باید گفت که اصولا بین کارگر و کارفرما رابطه‌­ای بر اساس اعتماد و اطمنیان شکل گرفته است و بر همین اساس کارگر از بسیاری از موارد محرمانه و جزییات کار اطلاع دارد، و نسبت به دیگران ساده‌­تر می‌تواند دست به سرقت بزند.

بنابراین طبیعتا کارگر یا شاگرد می‌­تواند با آگاهی از این جزییات و به سادگی دست به دزدی ازمحل کار خود بزند. به همین دلیل، قانونگذار جرم سرقت از محل کار توسط کارگر یا شاگرد و همچنین سرقت از منزل توسط مستخدم را به صورت جداگانه مورد بررسی و مشمول مجازات قرار داده است.

در رابطه با جرم سرقت از محل کار، لازم به ذکر است که با توجه به اعتماد و اطمینانی که بین کارفرما و کارگر وجود دارد، گاهی اوقات ربودن یا سرقت اموال از محل کار می‌­تواند علاوه بر سرقت، شامل عنوان مجرمانه دیگری نیز بشود.

به طور مثال زمانی که کارفرما، اموال خود را نزد کارگر یا شاگرد خود به امانت گذاشته باشد و کارگر یا شاگرد از اموال امانی سوء استفاده کند، در این شرایط به جای جرم سرقت از محل کار، با توجه به امانی بودن مال، جرم خیانت در امانت اتفاق افتاده است. جرم خیانت در امانت شرایط خاص خود را دارد و در قانون به تفسیر بیان شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مجازات جرم سرقت از محل کار، با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

نحوه اثبات جرم سرقت از محل کار

نحوه اثبات جرم سرقت از محل کار

در بخش قبلی مقاله به بررسی مجازات جرم سرقت یا دزدی از محل کار توسط کارگر یا شاگرد پرداختیم. اما نکته مهم در رابطه با جرم سرقت از محل کار نیز مانند انواع دیگر سرقت از قبیل سرقت طلا از منزل و غیره، اثبات سرقت می‌­باشد.

در واقع شاکی باید توجه داشته باشد که اسناد و مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهد چون اگر بی­‌گناهی متهم ثابت شود می­‌تواند از خود دفاع کرده و اعاده حیثیت کند. در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه اثبات جرم سرقت از محل کار بحث کنیم.

همانطور که می‌­دانید، به طور کلی برای اثبات جرم سرقت یا دزدی از محل کار مانند دیگر انواع سرقت، از قبیل سرقت از منزل، سرقت از صندوق امانات بانک و غیره، باید به هر یک از ادله اثبات دعوای کیفری استناد کرد. ادله اثبات دعوی کیفری شامل اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی می­‌باشد.

در واقع برای اثبات جرم سرقت از محل کار، می‌­توان از اعتراف و اقرار خود سارق، شهادت شاهدین در صحنه جرم یا افرادی که از وقوع جرم اطلاع داشتند، همچنین ارائه اسناد، مدارک و ادله کافی و لازم مانند تصاویر یا فیلم‌­های دوربین مدار بسته به دادگاه و در نهایت به موجب این مدارک تکیه بر علم قاضی، استفاده کرد.

نکته مهم در رابطه با روند پرونده سرقت از محل کار، این است که طبق قانون مجازات اسلامی و به موجب اصل برائت، در ابتدا امر شاکی است که باید دست به اثبات سرقت از محل کار بزند، تا بتواند متهم پرونده را به مجازات این جرم محکوم کند.

از طرف دیگر در مراحل اولیه پرونده، فردی که متهم به سرقت از محل کار می‌­باشد، از اثبات بی گناهی خود معاف می‌­باشد و در واقع اگر شاکی پرونده دلایل محکمی برای اثبات سرقت از محل کار نداشته باشد، شکایت او توسط دادگاه رد خواهد شد. اما در صورتی که شاکی دلایل محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد، متهم باید از خود دفاع کند.

نکته مهم دیگر در این موارد این است که در چنین پرونده‌­هایی برای طرفین دعوا، نیاز به حضور وکیل ضروری است.

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با این جرم این است که، اگر فردی که به جرم سرقت از محل کار متهم شده است، بتواند مدارکی ارائه دهد که مدارک شاکی را مورد خدشه قرار دهد، می­‌تواند بی­‌گناهی خود را در جرم سرقت اثبات کند و در این صورت صحت مدارک شاکی رد خواهد شد.

به طور مثال ثابت شود که مال مورد نظر را خود شاکی با رضایت شخصی در اختیار متهم قرار داده باشد یا این که برای برداشت مال مورد نظر توافقی بین متهم و شاکی وجود داشته باشد. همچنین قابل ذکر است که صحت و درستی فیلم انتسابی یا شهادت شاهدینی که فاقد شرایط شرعی می‌باشد، نیز می‌تواند مورد استناد دادگاه قرار گیرد.

از طرف دیگر برای اثبات جرم سرقت از محل کار مانند اثبات هر جرم دیگری باید عناصر سه گانه، قانونی، مادی و معنوی محقق شود.

در توضیح این عناصر باید گفت که، عنصر قانونی جرم سرقت از محل کار همان بند ۵ ماده ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی می‌­باشد، عنصر مادی جرم سرقت از محل کار، در واقع هر نوع عملی که موجب به ربودن یا دزدیدن مالی از محل کار شود و در نهایت عنصر معنوی همان داشتن نیت و قصد دزدی و یا همان برنامه ریزی کردن برای دزدی از محل کار می­‌باشد.

بنابراین اگر عنصر مادی و معنوی جرم سرقت از محل کار وجود داشته باشد، شاکی می‌­تواند با استناد بر این دو عنصر جرم سرقت را ثابت کند و از طرف دیگر در اثر عدم وجود این عناصر متهم بی­‌گناهی خود را ثابت کند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه اثبات جرم سرقت از محل کار، با وکیل آنلاین بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

مراحل پیگیری سرقت از محل کار

مراحل پیگیری سرقت از محل کار

در این بخش از مقاله قصد داریم، در رابطه با مراحل پیگیری جرم سرقت از محل کار، صحبت کنیم. پس از وقوع جرم سرقت از محل کار، کارفرما یا همان بزه دیده، باید با مراجعه به مراجع قضایی، به صورت حضوری یا اینترنتی، اقدام به ثبت شکایت نامه یا شکواییه خود کند و از متهم مورد نظر خود شکایت کند. پس از آن باید مدارک و ادله کافی و محکمه پسند را به دادگاه، برای اثبات جرم توسط متهم ارائه دهد.

نکته مهم در جرم سرقت از محل کار این است که، کارفرما معمولا اطلاع دارد که سارق کیست و بدون قصد پاپوش درست کردن، به کارگر یا شاگرد خود مظنون است.

بعد از ثبت شکواییه سرقت از محل کار، مدارک ارائه شده ضمیمه شکایت نامه خواهد شد. پس از این مراحل، پرونده به دست مراجع قضایی مانند دادسراها یا مراجع انتظامی می­‌افتد و این مراجع با انجام تحقیقات و بررسی‌­های اولیه، ادامه روند پرونده را تکمیل می­‌کنند.

پس از آن، اگر جرم توسط متهم اثبات شد، پرونده به دادگاه ارجاع داده شده و قاضی حکم مورد نظر را صادی می­‌کند. در غیر این صورت برای متهم قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با اثبات جرم سرقت از محل کار، این است که شاکی برای اثبات جرم باید، دلایل محکمه پسند داشته باشد، چون در صورتی که جرم توسط متهم اثبات نشود، متهم می­‌تواند اعاده حیثیت کند.

نقش وکیل در پرونده­­‌های سرقت از محل کار

در رابطه با پرونده‌های سرقت از محل کار، باید گفت که این جرم یکی از جرائم جدی در نظر گرفته می‌شود و با توجه به روابط بین کارفرما و کارگر، مجازات‌های سنگینی برای این جرم تعیین شده است، بنابراین برای چنین پرونده­‌هایی قطعا نیاز به وکیل ماهر، با تجربه و با وجدان کاری داریم.

وکیل ماهر و با تجربه، می‌تواند به عنوان نماینده حقوقی طرفین دعوی در دادگاه حضور یابد و از حقوق و مزایای آن­‌ها در دادگاه دفاع کند. همچنین در رابطه با قوانین و مسائل حقوقی و در مورد راه‌­های دفاع موکل، می‌­تواند بسیار یاری دهنده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با جرم سرقت از محل کار، به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا