دیه

دیه دندان شیری در حالت از ریشه کندن و شکستن

در قانون مجازات اسلامی، با توجه به جنایت‌هایی که افراد به صورت عمد یا غیرعمد انجام می‌دهند برای آن‌­ها مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. این مجازات برای این در نظر گرفته می­‌شود که افراد مراقب اعمال خود باشند و به دیگران آسیبی وارد نکنند.

چنانچه شخصی به جان و اعضای بدن شخصی دیگر آسیبی وارد کند در این حالت مرتکب باید خسارت وارده را با پرداخت دیه جبران کند. در نتیجه دیه مجازاتی نقدی است که برای جنایت‌های عمد یا غیرعمد در نظر گرفته می­‌شود که امکان قصاص به هر دلیلی وجود ندارد.

دندان یکی از اعضای مهم صورت است که در زیبایی و در گوارش نقش مهمی دارد چنانچه آسیبی به آن­‌ها وارد شود در این حالت برای جبران آسیب وارد شده مجرم باید دیه آن را بپردازد. بنابراین یکی از مواردی که دیه به آن تعلق می­‌گیرد، از ریشه کندن و شکستن دندان شیری است که در این مورد مقدار دیه به میزان آسیب وارد شده بستگی دارد.

اگر طی حادثه رخ داده فردی به دندان‌های شخص دیگری آسیب وارد کند، آسیب‌هایی مانند شکستن و از بین بردن، باید دیه آن را بپردازد و فرقی نمی‌کند که آن دندان شیری است یا دائمی. اما باید بدانید که دیه از ریشه کندن دندان شیری و شکستن آن با دیه دندان‌های دائمی فرق می‌­کند.

از این رو در این مقاله با بنیاد وکلا همراه باشید تا دیه از ریشه کندن دندان شیری را در حالتی که امکان رویش دوباره آن وجود دارد یا خیر بررسی کنیم و ببینیم که میزان دیه آن چقدر است. چنانچه سوالاتی در این مورد دارید می­‌توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

دیه چیست؟

گاهی در جنایت‌هایی که به صورت عمد یا غیرعمد صورت می­‌گیرد به اعضای بدن یا جان شخصی آسیب وارد می‌­شود، اگر که آسیب وارد شده موجب ایجاد جراحت در اعضای بدن آن شخص یا حتی موجب مرگ آن شخص شود و امکان قصاص وجود نداشته باشد در این صورت مجرم باید مبلغی را به عنوان دیه به آن شخص پرداخت کند. پس در نتیجه دیه مجازاتی است که به عنوان جبران خسارت پرداخته می­‌شود تا بتوان رضایت طرف مقابل را جلب کرد.

به طور کلی دیه برای مجازات‌هایی در نظر گرفته می­‌شود که باعث ایجاد آسیب در اعضای بدن یک شخص یا موجب مرگ آن شخص ­شود.

به عبارت دیگر، دیه مقدار پولی است که به عنوان جبران آسیب وارد شده به آن شخص پرداخت می­‌شود و در صورتی که حادثه‌ای که رخ داده باعث مرگ آن شخص شود در این صورت دیه به اولیای دم آن شخص تعلق می­‌گیرد. در صورتی که آن شخص ورثه‌ای نداشته باشد در این حالت دیه آن به بیت المال تعلق می‌­گیرد.

یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت دیه کمک گرفتن از وکیل است، چنانچه برای حل پرونده حقوقی خود نیاز به وکیل دارید می‌­توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

 دندان شیری

با توجه به حادثه‌ای که رخ می‌­دهد دو نوع دیه داریم:

دیه مقدر

در بعضی حالات قانون مقدار دیه را برای برخی جنایات از قبل مشخص می­‌کند، چنانچه جنایت رخ داده مبلغ دیه اش از قبل مشخص شده باشد، مجرم باید با توجه به همان مقداری که تعیین شده است دیه را بپردازد.

ارش یا دیه غیرمقدر

در بعضی حالات هم قانون مقدار دیه را از قبل مشخص نکرده است، در این صورت با توجه به جنایتی که صورت گرفته است و نظر کارشناس پزشکی قانونی، قاضی باید مقدار دیه را مشخص کند.

در صورتی که در مورد دیه و انواع آن سوالی دارید می‌­توانید از خدمات وکیل آنلاین و تلفنی بنیاد وکلا استفاده کنید. مشاورین حقوقی ما ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیه کندن دندان شیری در صورت رویش دوباره

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، دندان یکی از اعضای مهم صورت است که اگر به آن­‌ها آسیبی وارد شود به آن­‌ها دیه تعلق می‌­گیرد. دیه دندان شیری به این بستگی دارد که آسیب وارد شده موجب شکستگی، یا از ریشه کندن و از بین رفتن آن شده باشد. در ادامه قصد داریم در مورد امکان رویش مجدد دندان کنده شده صحبت کنیم و ببینیم که این امکان وجود دارد یا خیر.

طبق ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که دندان شیری کنده شود و امکان رویش دوباره آن وجود داشته باشد در این صورت دیه آن یک صدم دیه کامل خواهد بود. پس با توجه به این ماده میزان دیه از ریشه کندن دندان شیری یک صدم دیه کامل است. مبلغ دیه باید با توجه به مهلتی که دادگاه در نظر گرفته است پرداخت شود.

دیه کندن دندان شیری در صورت عدم رویش دوباره

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، دیه دندان شیری در حالتی که از ریشه کنده شود و امکان رویش دوباره آن وجود داشته باشد، یک صدم دیه کامل خواهد بود. در ادامه قصد داریم دیه دندان شیری را در حالتی امکان رویش مجدد آن وجود ندارد را بررسی کنیم.

دیه از ریشه کندن دندان شیری در صورتی که امکان رویش دوباره آن وجود نداشته باشد برابر با دیه کامل دندان‌های دائمی خواهد بود. دیه دندان‌های دائمی براساس ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، اگر در خصوص با دندان‌های جلو باشد دیه آن، یک بیستم دیه کامل و اگر در خصوص با دندان‌های عقب باشد دیه آن، یک چهلم دیه کامل است.

چنانچه در خصوص دیه کندن دندان شیری در صورت رویش مجدد و عدم رویش مجدد آن سوالی دارید، می­‌توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

دیه کندن دندان شیری در صورت رویش دوباره

دیه شکستن دندان شیری

در قسمت‌های قبل در مورد اهمیت دندان در زیبایی و سلامت گوارش صحبت کردیم و همینطور مقدار دیه کندن دندان شیری در صورت رویش مجدد و عدم رویش مجدد را بررسی کردیم. در این قسمت قصد داریم ارش و دیه شکستن دندان شیری را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی با توجه به تبصره موجود در ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که آسیب وارد شده موجب شکستن، شکافتن دندان شیری و معیوب کردن شود دیه به آن تعلق می­‌گیرد اما مقدار آن مشخص نیست در نتیجه به آن ارش می­‌گویند.

با توجه به تبصره موجود در ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی، دیه شکستن دندان شیری از قبل مشخص نشده است و قاضی پرونده باید با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی میزان دیه را مشخص کند.

کارشناسان حقوقی ما در بنیاد وکلا آماده هستند تا به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین به سوالات شما عزیزان در خصوص دیه شکستن دندان شیری پاسخ دهند.

دیه از بین رفتن دندان

دیه دندان با توجه به اینکه کدام یک از آن‌­ها شکسته شده و یا از بین رفته است متفاوت خواهد بود. در قسمت قبل گفتیم که دیه شکسته شدن دندان جلو، یک بیستم دیه کامل و دیه شکسته شدن دندان عقب، یک چهلم دیه کامل خواهد بود.

به طور کلی با توجه به توضیحات قسمت‌های قبل، دیه یکی از راه‌های مجازات در قانون اسلامی است که به دو نوع تقسیم می­‌شود: دیه نفس و دیه اعضا. دیه اعضا یعنی آسیب و جراحتی که به اعضای مختلف بدن وارد می­‌شود مانند آسیب به گوش، چشم، دندان و مواردی مانند این‌ها، هر کدام از این موارد دیه مخصوص به خود را دارند که با توجه به میزان آسیب اگر مقدار دیه از قبل مشخص نشده باشد توسط قاضی مشخص می‌­شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که مجازات قصاص ممکن است گاهی اوقات به هر دلیلی اجرا نشود و یا اولیای دم مقتول و مجرم به توافق برسند که به جای قصاص، مجازات دیه اعمال شود، در این صورت دیه باید در مهلت پرداخت دیه پرداخت شود.

گاهی ممکن است دندان که یکی از اعضای مهم صورت است در اثر یک اتفاق به صورت عمد یا غیرعمد یا در اثر ضرب و جرح، به یکی از آن‌­ها آسیبی وارد شود. میزان دیه دندان به این بستگی دارد که به کدام یکی از آن‌­ها آسیب وارد شده است.

با توجه به ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که آسیب وارد شده موجب از بین رفتن تمام دندان‌های یک شخص شود، در این حالت دیه‌ای که به آن شخص تعلق می­‌گیرد برابر با دیه کامل خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیه از بین رفتن دندان می­‌توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

انواع دندان شیری

دیه از بین رفتن دندان‌های جلو

در قسمت قبل، در مورد دیه از بین رفتن تمام دندان‌ها صحبت کردیم و گفتیم که اگر در اثر یک حادثه تمام دندان‌ها از بین برود دیه ای که به آن تعلق می‌گیرد دیه کامل خواهد بود. در این قسمت می‌­خواهیم در مورد دیه از بین رفتن دندان‌های جلو با توجه به تبصره الف ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

دندان از اعضای مهم صورت است و باید بدانیم که دندان‌های جلو عبارتند از: پیش، چهارتایی و نیش که از هر کدام از آن­‌ها، دو عدد در بالا و دو عدد در پایین می‌روید و به طور کلی دوازده عدد است.

با توجه به تبصره الف ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، میزان دیه‌ای که برای از بین رفتن هر یک از دندان‌های جلو در نظر گرفته شده است، یک بیستم دیه کامل است. نرخ دیه هر ساله با توجه به میزان تورم تغییر می­‌کند در نتیجه با توجه به مبلغ دیه که هر ساله تعیین می­‌شود میزان دیه از بین رفتن دندان‌های جلو مشخص می­‌شود.

دیه از بین رفتن دندان‌های عقب

تا الان متوجه شدیم که اگر در اثر یک اتفاق صدمه‌ای به اعضای بدن وارد شود، دیه هر یک از اعضای بدن متفاوت خواهد بود. همانطور که گفتیم دیه از بین رفتن هر یک از دندان‌های جلو، یک بیستم دیه کامل است. در این قسمت از مقاله می­‌خواهیم در خصوص دیه از بین رفتن دندان‌های عقب صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

با توجه به بند ب ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، دندان‌های عقب شامل دندان‌های آسیاب و دندان ضاحک است. دندان ضاحک همان دندانی است که موقع خندیدن دیده می‌­شود و بین دندان نیش و آسیاب کوچک قرار گرفته است.

نکته‌ای که باید بدانید این است که تعداد دندان‌های عقب در هر قسمت از دهان برابر است، یعنی در هر قسمت از دهان سه دندان آسیاب و یک دندان ضاحک وجود دارد. به طور کلی تعداد دندان‌های عقب ۱۶ عدد است.

اگر در اثر حادثه‌ای آسیبی به هر یک از آن­­­‌ها وارد می­‌شود دیه‌ای که به هر یک از دندان‌های عقب تعلق می­‌گیرد، یک چهلم دیه کامل است. پس در نتیجه بر اساس بند ب ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، دیه‌ای که به هر یک از دندان‌های عقب تعلق می­‌گیرد، یک چهلم دیه کامل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیه از بین رفتن دندان‌های جلو و عقب می‌­توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید. وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا ۲۴ ساعته آماده اند تا به صورت تلفنی و آنلاین به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

لق شدن دندان شیری

دیه تغییر رنگ دندان چقدر است؟

اگر طی حادثه‌ای که رخ می‌­دهد دندانی دچار تغییر رنگ شود بدون اینکه سیاه یا کنده شود در این صورت دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد، ارش است. ارش دیه‌ای است که مقدار آن مشخص نیست و میزان آن توسط قاضی و با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی تعیین می­‌شود. در صورتی که بعد از آن حادثه، فرد دیگری باعث شود که همان دندان از جا کنده شود، باید دیه کامل آن دندان را بپردازد.

همچنین بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، اگر دندانی بر اثر یک اتفاق سیاه شود اما کنده نشود، دیه‌ای که به آن تعلق می­گیرد دو سوم دیه همان دندان است.

دیه لق شدن و شکستن دندان چقدر می‌باشد؟

با توجه به ماده ۶۲۰ قانون مجازات اسلامی، اگر جنایتی موجب لق شدن دندان یا باعث ایجاد ترک بر روی دندان شود، چنانچه جنایت صورت گرفته برای از بین بردن آن باشد و دندانی که به آن آسیب وارد شده است قابل ترمیم نباشد و دیگر کارآیی نداشته باشد، در این حالت باید دیه کامل آن دندان پرداخت شود اما اگر جنایتی که صورت گرفته از روی عمد نبوده و به قصد از بین رفتن آن نباشد در این صورت دیه‌ای که به آن تعلق می‌­گیرد، ارش می‌باشد.

به طور کلی اگر دندانی لق یا ترک خورده که کارایی خود را از دست نداده است کنده شود در این حالت دیه آن دندان باید پرداخت شود و در غیر این صورت ارش به آن تعلق می­‌گیرد.

چنانچه برای حل پرونده‌های حقوقی خود به کمک و مشاوره نیاز دارید می‌­توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید. مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا آماده اند تا به سوالات شما پاسخ دهند.

وکیل دیه

برای اینکه بتوانید دیه را دریافت کنید باید جنایت صورت گرفته را اثبات کنید. بازپرس پرونده شخصی که به آن آسیب وارد شده است را به پزشکی قانونی ارجاع می­‌دهد تا با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی، میزان و شدت آسیب را بررسی کنند تا مقدار دیه مشخص شود.

البته گاهی اوقات ممکن است آسیب وارده آثارش خیلی زود از بین برود، در این حالت می­‌توانید قبل رجوع کردن به دادگاه برای شکایت، ابتدا به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا شدت و میزان آسیب قبل از اینکه جراحت از بین برود بررسی شود.

مطمئن‌ترین شخصی که می‌­توانید برای مطالبه دیه از آن کمک بگیرید وکیل دیه است، زیرا این شخص به تمامی مسائل حقوقی آشنایی دارد و می­‌تواند شما را در حل پرونده حقوقی کمک کند.

چنانچه برای دریافت دیه و حل پرونده‌‌های حقوقی و کیفری خود نیاز به وکیل و مشاوره دارید می‌­توانید از وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید. مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا به صورت تلفنی و آنلاین آماده اند تا به شما عزیزان کمک کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا