دیهکیفری (جرائم)

دیه استخوان ترقوه در حالت شکستگی ، ترک خوردن و در رفتگی

استخوان ترقوه یکی از مهم‌­ترین اعضای بدن است، در صورتی که در جنایت­‌های عمد یا غیرعمد آسیبی به این عضو از بدن برسد و باعث شکستگی، ترک خوردن و یا از بین رفتن کامل آن شود در این شرایط مشکلات زیادی برای آن شخص ایجاد می­‌شود.

باید بدانید که مبلغ دیه استخوان ترقوه با توجه به شدت و میزان آسیبی که به آن وارد شده است تعیین می­‌شود. در شرایطی که هر دو استخوان ترقوه به طور کامل قطع شوند و از بین بروند دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد دیه کامل است، اما اگر فقط یکی از استخوان‌های ترقوه قطع شود و یا از بین برود در این حالت دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد نصف دیه کامل است.

در صورتی که هر یک از استخوان‌های ترقوه بشکند و با کار گذاشتن پلاتین درمان شود و درمانش بدون هیچ عیبی باشد در این صورت دیه آن چهار درصد دیه کامل است اما اگر شکستگی استخوان ترقوه طوری باشد که حتی بعد از کار گذاشتن پلاتین هم درمان نشود و یا با عیب درمان شود در این حالت دیه آن نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه چیست؟

با توجه به قوانین، مجازات به چهار دسته تقسیم می­‌شود که عبارتند از : قصاص، مجازات حدی، مجازات تعزیری و دیه. دیه مجازاتی است که برای جنایت‌های عامدانه و غیرعامدانه در نظر گرفته می­‌شود، در واقع دیه مبلغی است که قانون مقدار آن را از قبل مشخص کرده است و هر ساله با توجه به میزان تورم مقدار آن تغییر می­‌کند.

اگر که میزان دیه در قانون مشخص نشده باشد قاضی باید با توجه به نظر کارشناس پزشک قانونی مبلغ دیه را مشخص کند که به این نوع دیه ارش می­‌گویند.

انواع دیه شامل دیه اعضا و دیه قتل است. همانطور که گفتیم استخوان ترقوه یکی از اعضای مهم بدن است، در صورتی که استخوان ترقوه آسیبی ببیند به طور مثال شکسته شود، ترک بخورد و یا به طور کامل از بین برود در این حالت مشکلات بسیاری را برای آن شخص ایجاد می­‌کند. گاهی اوقات دیه ای که بخاطر آسیب وارد شده به این عضو از بدن در نظر می­‌گیرند به اندازه دیه کامل می­‌باشد.

چنانچه در خصوص دیه شکستگی و ترک خوردن استخوان ترقوه سوالی دارید می‌­توانید سوالات خود را از وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا بپرسید، شما می‌توانید ۲۴ ساعته با مشاورین ما به صورت وکیل آنلاین و تلفنی ارتباط برقرار کنید.

استخوان ترقوه

انواع دیه

دیه مجازاتی است که برای جنایت‌های عمد و غیرعمد در نظر گرفته می‌­شود. در این قسمت قصد داریم در خصوص انواع دیه صحبت کنیم.

دیه جراحات

زمانی که که در یک دعوا فردی به سر و صورت و اعضای بدن فرد دیگر آسیب وارد کند و به او صدمه بزند در این حالت مجازاتی که برای آن فرد در نظر گرفته می­‌شود پرداخت دیه است.

دیه قتل

دیه قتل برای زمانی است که در یک جنایت که به طور عمد یا غیرعمد صورت گرفته فردی جانش را از دست بدهد، در این حالت میزان دیه قتل برابر با دیه کامل انسان می­‌باشد. لازم است بدانید که میزان دیه هر ساله با توجه به تورم تغییر می­‌کند.

مجازات دیه برای زمانی است که به هر دلیلی امکان قصاص وجود ندارد بنابراین قاتل باید با پرداخت مبلغ دیه به اولیای دم مقتول رضایت آن‌­ها را جلب کند.

اگر فردی در ماه حرام آسیب ببیند و فوت کند در این شرایط میزان دیه افزایش می‌یابد. اما اگر شخصی که به او آسیب وارد شده در ماه غیرحرام آسیب دیده باشد و در ماه حرام فوت کند و یا در ماه حرام آسیب ببیند و در ماه غیرحرام فوت کند در این صورت مبلغ دیه طبق ماه‌های غیرحرام خواهد بود.

دیه اعضای بدن

هنگامی که به یکی از اعضای بدن آسیبی وارد شود در این حالت دیه به آن تعلق می‌­گیرد که در اکثر مواقع مقدار دیه مشخص است، در صورتی که مقدار دیه از قبل مشخص نباشد باید با توجه به جنایتی که رخ داده است قاضی مقدار آن را مشخص کند.

لازم است بدانید که با توجه به جنایتی که رخ می‌دهد دو نوع دیه خواهیم داشت:

دیه مقدر

در دیه مقدر میزان آن از قبل مشخص شده است و مجرم باید با توجه به مبلغ تعیین شده دیه را بپردازد.

دیه غیرمقدر یا ارش

در این حالت مقدار دیه از قبل مشخص نشده است و قاضی پرونده باید با توجه به نظر کارشناس پزشک قانونی مبلغ دیه را تعیین کند.

در صورتی که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دیه هستید می‌­توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

دیه قطع کردن استخوان ترقوه

دیه قطع کردن استخوان ترقوه

با توجه به قوانین مجازات اسلامی، هنگامی که آسیب وارده به استخوان ترقوه باعث شود که استخوان ترقوه از بین برود یا قطع شود در این صورت به آن دیه تعلق می‌­گیرد. در این شرایط دو حالت داریم:

  1. اگر که آسیب وارد شده باعث شود که هر دو استخوان ترقوه به طور کامل از بین بروند یا قطع شوند در این شرایط دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد دیه کامل انسان است.
  2. اما گاهی اوقات ممکن است آسیب وارده فقط باعث قطع شدن و یا از بین رفتن یکی از استخوان‌های ترقوه شود که در این حالت دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد نصف دیه کامل انسان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌­توانید با مشاوره حقوقی تلفنی ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

دیه شکستگی استخوان ترقوه

همانطور که در قسمت قبل گفتیم در صورتی که هر دو استخوان ترقوه به طور کامل از بین بروند و قطع شوند در این حالت دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد برابر با دیه کامل انسان است و اگر فقط یکی از استخوان‌های ترقوه آسیب ببیند و آسیب وارده باعث قطع شدن و از بین رفتن آن شود در این حالت دیه آن نصف دیه کامل انسان است.

در ادامه قصد داریم در خصوص دیه شکستگی استخوان ترقوه صحبت کنیم.

در حالتی که آسیب وارد شده فقط باعث شکسته شدن استخوان ترقوه شود در این حالت با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آن دیه در نظر گرفته می‌­شود، در این شرایط دو حالت پیش می‌آید:

  • در حالت اول اگر آسیب وارد شده به استخوان ترقوه باعث شکسته شده آن شود و به گونه‌ای باشد که بدون عیب درمان شود در این صورت دیه ای که به آن تعلق می‌­گیرد چهار درصد دیه کامل انسان خواهد بود.
  • در حالت دوم اگر آسیب وارد شده به استخوان ترقوه به گونه ای باشد که شکستگی آن درمان نشود و یا با عیب درمان شود در این صورت دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

اگر در خصوص دیه شکستگی استخوان ترقوه سوالی دارید می­‌توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

دیه ترک خوردن استخوان ترقوه

یکی از اعضای مهم بدن استخوان ترقوه است، در حالتی که هر نوع آسیبی به آن وارد شود مجازاتی که برای آن در نظر گرفته خواهد شد دیه است. در قسمت قبل گفتیم که مقدار دیه شکستگی استخوان ترقوه با توجه به اینکه بدون عیب درمان شود و یا درمان نشود و یا با عیب درمان شود چقدر خواهد بود.

گاهی اوقات در اثر جنایتی که به صورت عمد یا غیرعمد صورت می­‌گیرد به استخوان ترقوه آسیبی وارد می­‌شود که باعث ترک خوردن استخوان ترقوه شده، در این حالت با توجه به قانون مجازات اسلامی دیه‌ای که برای ترک خوردن هر یک از استخوان‌های ترقوه در نظر گرفته خواهد شد سی و دو هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه ترک خوردن استخوان ترقوه

دیه در رفتگی استخوان ترقوه

در قسمت قبل در مورد دیه ترک خوردن استخوان ترقوه صحبت کردیم و گفتیم که با توجه به قانون مجازات اسلامی، دیه ترک خوردن هر یک از استخوان‌های ترقوه سی و دو هزارم دیه کامل انسان خواهد بود. در این قسمت می­‌خواهیم در خصوص دیه در رفتگی استخوان ترقوه صحبت کنیم.

در حالتی که آسیب وارد شده به استخوان ترقوه باعث در رفتگی استخوان ترقوه شود به آن دیه تعلق می­‌گیرد، با توجه به قانون در این شریط دیه آن بیست هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

جهت کسب اطلاعت بیشتر و دریافت راهنمایی برای حل پرونده‌های حقوقی خود می‌­توانید با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

دیه سوراخ شدن و موضحه استخوان ترقوه

جراحت موضحه در واقع به آسیبی گفته می­‌شود که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان فرد مشخص شود در این حالت دیه ای که به آن تعلق می‌­گیرد برابر با پنج صدم دیه کامل انسان خواهد بود.

چنانچه شدت ضربه به گونه ای باشد که استخوان‌های ترقوه سوراخ شوند در این حالت دیه ای که برای هر یک از استخوان‌های ترقوه در نظر گرفته می‌شود برابر با ده هزارم دیه کامل انسان می­‌باشد.

در صورتی که آسیب وارد شده موجب شود که استخوان ترقوه سوراخ شود و پوست نازک روی استخوان کنار برود در این حالت علاوه بر دیه سوراخ شدن استخوان ترقوه که برابر ده هزارم دیه کامل است، دیه موضحه هم به آن تعلق می­‌گیرد.

دیه شکستگی استخوان ترقوه در ماه حرام

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، دیه یک مجازات نقدی است که برای جنایت‌های عامدانه و غیرعامدانه می‌­باشد.

نکته حائز اهمیت این است که در ماه‌های حرام فرقی نمی­‌کند قتلی که صورت گرفته است به صورت عمد بوده است یا غیرعمد، در این حالت اگر شخصی در یکی از ماه‌های حرام آسیب ببیند و فوت کند در این شرایط دیه ای که به اولیای دم آن شخص تعلق می­‌گیرد نسبت به ماه‌های غیرحرام افزایش می­‌یابد.

در صورتی که شخصی در ماه غیرحرام آسیب ببیند و در ماه حرام فوت کند و یا بالعکس در ماه حرام آسیب ببیند و در ماه غیرحرام فوت کند، در هر دو حالت دیه ای که به آن تعلق می­‌گیرد مطابق با دیه ماه غیرحرام خواهد بود.

لازم به ذکر است بدانید که هر نوع آسیب و جراحتی که در ماه حرام موجب شکستگی یا نقص عضو در شخص شود، در این حالت دیه ای که به آن تعلق می‌­گیرد مطابق با دیه ماه غیرحرام خواهد بود، پس در نتیجه در صورت شکستگی استخوان ترقوه در ماه حرام دیه آن مطابق ماه غیرحرام خواهد بود و آنچه در میزان دیه ماه حرام و غیرحرام فرق می­‌کند دیه قتل است که شخص در ماه حرام آسیب دیده باشد و فوت کند.

در صورتی که استخوان ترقوه بشکند و بدون هیچ عیبی درمان شود در این حالت دیه آن چهار درصد دیه کامل انسان است و اگر استخوان ترقوه درمان نشود و یا با عیب درمان شود در این حالت دیه آن نصف دیه کامل انسان است.

دیه شکستگی استخوان ترقوه در ماه حرام

دیه شکستگی استخوان ترقوه با پلاتین

با توجه به توضیحات قسمت قبل، اگر آسیب وارد شده باعث شود که استخوان ترقوه بشکند و برای درمان آن از پلاتین استفاده کنند، در صورتی که بعد از کار گذاشتن پلاتین بدون هیچ عیبی درمان شود، در این شرایط دیه شکستن استخوان ترقوه با پلاتین چهار درصد دیه کامل انسان خواهد بود اما اگر حتی با کار گذاشتن پلاتین استخوان ترقوه درمان نشود و یا با عیب درمان شود در این صورت دیه آن نصف دیه کامل انسان است.

چنانچه قصد کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیه شکستگی استخوان ترقوه را دارید، می­‌توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید. مشاورین حقوقی ما ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و تلفنی پاسخگوی شما عزیزان هستند.

مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه به عمد یا غیرعمد بودن جنایت و نوع آسیب وارد شده بستگی دارد، بهترین زمان پرداخت دیه زمانی است که دادگاه برای آن تعیین کرده است.

برای جنایت‌هایی که عامدانه صورت گرفته است فقط یک سال مهلت پرداخت وجود دارد و برای جنایت‌هایی که به صورت غیرعامدانه رخ داده است دو سال مهلت پرداخت دیه در نظر گرفته شده است.

اگر مهلتی که برای پرداخت دیه در نظر گرفته شده است دو یا سه سال باشد در بعضی مواقع امکان قسط بندی دیه وجود دارد و مجرم می‌­تواند دیه را به صورت قسطی پرداخت کند، در این حالت می‌­توانید از مشاوره حقوقی کمک بگیرید.

وکیل و مشاور حقوقی

برای دریافت مبلغ دیه باید بتوانید در دادگاه شدت و میزان آسیب را ثابت کنید در صورتی که نتوانید شدت آسیب را اثبات کنید دیه به شما تعلق نمی‌­گیرد.

بهترین فردی که در این خصوص می‌­تواند به شما کمک کند وکیل و مشاور حقوقی است زیرا آن‌­ها به تمامی قوانین آشنایی دارند و می‌­توانند در دادگاه شدت آسیب وارد شده را ثابت کنند تا دیه به آن تعلق گیرد. در نتیجه مطمئن ترین راه برای دریافت دیه داشتن وکیل حقوقی است زیرا با قوانین آشنا است و می‌­تواند پرونده حقوقی شما را به نتیجه برساند.

شما می­‌توانید برای حل پرونده حقوقی خود با وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید، آن­‌ها ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا