دیه

دیه از بین بردن پلک

ممکن برای شما سوال شود که دیه از بین بردن پلک یا فلج شدن آن چقدر است؟ باید بدانیم که پلک نقش بسیار مهمی در مراقبت از چشم­‌ها دارد و نمی­‌گذارد گرد و غبار و هر نوع آلودگی به درون چشم وارد شود و همینطور می­‌دانیم که این پلک‌­ها هستند که فضای تاریکی را ایجاد می‌­کنند تا بتوانیم در آرامش و به دور از روشنایی و نور و دیدن اجسام دیگر در تاریکی استراحت کنیم و بخوابیم.

پلک‌­ها هم مانند سایر اعضای بدن مانند لب، بینی، پا، سر و غیره در برابر جراحت‌­هایی که به آن وارد می­‌شود آسیب­پذیر هستند و در صورتی که شخصی به پلک‌­های فرد دیگری آسیبی وارد کند باید بخاطر آسیبی که به پلک آن فرد وارد کرده است دیه بپردازد.

نوشته های مشابه

چنانچه سوالی در مورد دیه از بین بردن پلک و فلج شدن آن و شرایط و نحوه پرداخت دیه دارید می­‌توانید از وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا مشاوره بگیرید. مشاورین ما ۲۴ ساعته به صورت آنلاین و وکیل تلفنی پاسخگوی سوالات شما هستند.

دیه از بین بردن هر پلک

میزان آسیب­‌ها و صدماتی که به اعضای بدن انسان وارد می­‌شود متفاوت است. گاهی اوقات صدمه و آسیبی که وارد می­‌شود عمیق نیست و در حد یک خراشیدگی ساده می­‌باشد اما گاهی اوقات آسیب وارد شده خیلی عمیق بوده و در بعضی مواقع باعث قطعی عضو می­‌شود یا به اعضای دیگر بدن آسیب می­‌زند.

در صدمات و آسیب­‌های شدیدی که به یک شخص وارد می­‌شود این امکان هست که پلک بالا و پایین هر دو چشم آن شخص آسیب ببیند. در صورتی که به پلک بالا و پایین هر دو چشم آن شخص آسیب شدیدی وارد شود، فردی که این آسیب را وارد کرده است باید طبق ماده ۵۹۰ قانون مجازات اسلامی دیه کامل بپردازد.

اگر فقط به یکی از دو چشم آن شخص آسیب وارد شود و پلک بالای آن از بین برود در این شرایط شخصی که آسیب را وارد کرده است باید یک ششم دیه کامل را به فرد آسیب ­دیده بپردازد. اگر صدمه و آسیبی که وارد شده است فقط به قسمت زیرین چشم و پلک پایین باشد در این حالت آن شخصی که صدمه را وارد کرده است باید یک چهارم دیه کامل را بپردازد.

از بین بردن پلک

دیه چیست؟

دیه یک مجازات نقدی است که قانون مجازات اسلامی برای جنایت­‌های عامدانه و غیر عامدانه در نظر گرفته است.

همانطور که گفتیم دیه مبلغی است که فرد باید به خاطر جنایتی که انجام داده است بپردازد، گاهی اوقات فرد به صورت عمد یا غیرعمد مرتکب جنایتی می­‌شود و به شخص دیگری آسیب می‌زند در این شرایط مجرم باید دیه آسیب وارده را بپردازد اما گاهی اوقات آسیب وارد شده باعث فوت آن فرد می‌شود در این حالت مجرم باید دیه را به اولیای دم مقتول بپردازد.

چنانچه شخصی که به آن آسیب وارد شده در اثر آن اتفاق فوت کند و اولیای دم و ورثه‌­ای نداشته باشد در این شرایط دیه به بیت المال می‌­رسد.

در بعضی حالات مبلغ دیه کاملا مشخص است و مجرم باید مطابق مبلغ تعیین شده آن را بپردازد اما در بعضی موارد در جنایت­‌هایی که رخ می­‌دهد مبلغ دیه برای آن مشخص نشده در این حالت قاضی با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانون مقدار دیه را مشخص می­‌کند.

انواع دیه

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم دیه یک مجازات نقدی است برای جنایت­‌هایی که از روی عمد و آگاهانه صورت گرفته و یا غیرعمد است در نظر گرفته می­‌شود. حال در این قسمت می‌­خواهیم انواع دیه را توضیح دهیم.

دیه قتل

این دیه برای زمانی است که در اثر یک حادثه به صورت عمد یا غیرعمد، یک شخص جانش را از دست بدهد. مبلغ دیه قتل برابر با دیه کامل انسان است که البته اگر این اتفاق در ماه حرام اتفاق افتاده باشد در این حالت مبلغ دیه بیشتر می­‌شود.

مجازات دیه برای زمانی است که اگر قتلی صورت گرفته است و اولیای دم و ورثه­ آن شخص راضی به قصاص قاتل نیستند اما می‌­خواهند آن شخص به نحوی مجازات شود در این حالت قاتل باید با پرداخت دیه رضایت آن­‌ها را جلب کند.

دیه اعضای بدن

این دیه برای زمانی است که به یکی از اعضای بدن آسیبی وارد شود، در این شرایط در اغلب اوقات مقدار دیه از قبل تعیین شده است در غیر این صورت برای اعضایی از بدن که مقدار دیه از قبل تعیین نشده ارش معین خواهد شد.

دیه جراحات

هنگامی که شخصی به سر و صورت فرد دیگری آسیبی بزند و باعث کبودی یا خراشیدگی در اعضای بدن یا صورت آن فرد شود در این حالت باید دیه بپردازد.

میزان دیه از بین بردن پلک

  • با توجه به جنایات صورت گرفته دو نوع دیه داریم:

دیه مقدر

در این حالت مبلغ دیه در قانون از قبل تعیین شده است و مجرم باید مطابق آن دیه جرم صورت گرفته را بپردازد.

دیه غیر مقدر یا ارش

در این حالت مبلغ دیه از قبل تعیین نشده و باید با توجه به جنایتی که صورت گرفته است، قاضی با در نظر گرفتن نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار آن را مشخص کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌­توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید.

از بین بردن پلک و چشم

چشم یکی از اعضای مهم بدن است که زندگی بدون آن بسیار سخت است. مجازات آسیب زدن به این عضو دیه و در بعضی مواقع قصاص است. در بعضی شرایط ممکن است فردی با یک جسم سخت و محکم به چشم فرد دیگری آسیب وارد کند و با وجود این اتفاق چشم و پلک آن فرد هر دوی آن آسیب ببیند و از بین برود.

در این حالت دیه پلک‌­ها و دیه چشم به صورت جداگانه حساب می­‌شود. سپس شخصی که این جراحت و آسیب را وارد کرده است باید مبلغی که به عنوان دیه در نظر گرفته­‌اند را بپردازد.

ممکن برای شما سوال شود که مبلغ دیه در این حالت چقدر است، شما می­‌توانید ۲۴ ساعته با مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.

از بین بردن پلک و چشم

دیه شکافتن پلک‌­ها

زمانی که آسیبی به صورت انسان وارد می­‌شود، به خصوص اطراف چشم­‌ها، در این حالت این امکان وجود دارد که پلک‌­ها شکافته شوند. در حالتی که شخصی پلک بالا و پایین یک چشم یا هر دو چشمش در اثر جراحتی که وارد شده آسیب دیده باشد در این حالت فردی که آسیب را وارد کرده است باید دیه­ آن را پرداخت بپردازد.

میزان دیه­ برای شکافتن هر یک از پلک­‌های بالا یک ششم دیه کامل است. اما در حالتی که صدمه وارد شده فقط مربوط به نواحی به زیر چشم باشد و پلک پایین شکافته شده باشد در این حالت به ازای شکافته شدن هر از یک پلک‌­های پایین باید یک ششم دیه کامل پرداخت شود.

برای تعیین مبلغ دیه باید میزان آسیب وارد شده بررسی شود و طبق قانون مجازات اسلامی و توسط قاضی میزان دیه تعیین گردد.

دیه فلج شدن پلک چقدر است؟

اگر میزان آسیب و صدمه‌­ای که به چشم­‌ها و پلک‌­های یک شخص وارد می­‌شود شدید باشد امکان فلج شدن آن وجود دارد. طبق قانون میزان دیه‌­ای که به عنوان دیه فلج کردن اعضای بدن انسان در نظر گرفته می­‌شود مساوی با دو سوم دیه آن عضو می‌­باشد.

اگر در حالتی که میزان آسیب کمتر باشد و فلج کردن خفیف­‌تر رخ داده باشد و فقط درصدی از کارایی آن عضو از بین رفته باشد دیه‌­ای که برای آن در نظر می­‌گیرند برابر با حد ارش تعیین شده توسط قاضی خواهد بود.

اگر پلک بالا یا پایین یک چشم فلج شود دیه هر پلک باید به صورت جدا حساب شود و با توجه به اینکه پلک بالا یا پایین فلج شده باشد باید دو سوم دیه کامل پلک به عنوان دیه فلجی در نظر گرفته شود.

بعد از تعیین مبلغ دیه، باید شخصی که آن آسیب را وارد کرده است دیه را بپردازد. می­‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا درارتباط باشید.

دیه دامیه پلک چشم

دامیه به آسیبی گفته می‌­شود که مقداری وارد گوشت شده و خون­ریزی شدید یا کمی داشته باشد که در این حالت با توجه به شدت آسیب وارد شده قاضی مقدار دیه را تعیین می­‌کند. اگر آسیب وارد شده به پلک وارد گوشت شود و خون­ریزی داشته باشد در این شرایط دیه دامیه پلک دوصدم دیه کامل است.

وکیل دیه از بین بردن پلک و چشم

دیه از بین بردن چشم شخصی که فقط یک چشم بینا دارد چقدر است؟

بعضی افراد ممکن است به طور مادرزاد فقط یک چشم داشته باشند یا به یک علت غیرجنایی یک چشم خود را از دست داده باشند، در این شرایط اگر این افراد در یک حادثه جنایی چشم بینای خود را از دست بدهند و کور شوند در این حالت مجرم باید دیه کامل انسان را به آن شخص بپردازد.

در بعضی حالات ممکن است فردی فقط یک چشم بینا داشته باشد و چشم دیگرش را در یک جنایت یا در اثر قصاص از دست داده باشد در این شرایط اگر آسیبی به چشم بینای این شخص وارد شود و این شخص چشم بینای خود را از دست بدهد در این حالت مجرم باید نصف دیه کامل را به این شخص بپردازد.

در صورتی که برای پرونده­‌های حقوقی خود نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین و وکیل دارید می­‌توانید با وکلای مجرب ما ۲۴ ساعته به صورت تلفنی و آنلاین درارتباط باشید و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.

آیا دیه چشم، دیه بینایی و دیه پلک هر کدام به صورت جدا حساب می‌شود؟

بله طبق قانون دیه هر کدام از این موارد به صورت جدا محاسبه می­‌شود.

دیه پلک

  1. گاهی اوقات ممکن است جنایتی که به صورت عمد یا غیرعمد صورت می‌­گیرد به پلک آن شخص آسیب وارد کند، اگر فقط پلک بالای آن شخص آسیب ببیند در این حالت به ازای شکافته شدن هر یک از پلک‌­های بالا دیه‌­ا‌ی که باید پرداخت شود یک ششم دیه است و اگر فقط به پلک پایین آن شخص آسیب وارد شود در این شرایط به ازای شکافته شدن هر یک از پلک­‌های پایین دیه‌­ای که باید پرداخت شود یک چهارم دیه کامل است.
  2. اگر آسیبی که به چشم‌­های یک شخص وارد می­‌شود باعث شود که هر چهار پلک دو چشمش آسیب ببیند در این حالت دیه‌­ای که در نظر گرفته می‌شود دیه کامل انسان است. همانطور که قبلا گفتیم اگر به هر یک از پلک‌­های پایین چشم صدمه‌­ای وارد شود دیه هر یک از آن‌­ها یک چهارم دیه کامل است و اگر به هر یک از پلک‌­های بالای چشم صدمه‌­ای وارد شود در این حالت دیه هر یک از آن­‌ها یک ششم دیه کامل است.
  3. اگر صدمه­‌ای که به چشم شخص وارد می­‌شود هم به چشمش و هم به پلک آن شخص آسیب برساند در این شرایط دیه چشم و دیه پلک جدا محاسبه می­‌شود.

دیه چشم

  1. اگر به هر دو چشم بینای یک شخص آسیب وارد شود دیه­‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد دیه کامل است و اگر فقط به یکی از چشم‌­ها آسیب وارد شود در این حالت نصف دیه به آن شخص تعلق می­‌گیرد.
  2. همانطور که در قسمت­‌های قبل گفتیم اگر شخصی فقط یک چشم بینا داشته باشد و چشم دیگرش به صورت مادرزادی نابینا باشد یا در یک حادثه غیرجنایی آن را از دست داده باشد در این شرایط دیه­‌ای که به آن شخص تعلق می‌­گیرد دیه کامل انسان است اما اگر چشم دیگرش را در یک حادثه جنایی یا بر اثر قصاص از دست داده باشد در این حالت دیه‌­ای که به او بخاطر از بین رفتن چشم بینایش تعلق می‌­گیرد نصف دیه کامل است.
  3. دیه از بین بردن چشمی که بینایی نداشته باشد یک ششم دیه کامل می­‌باشد.
  4. هنگامی که صدمه‌­ای که به چشم شخص وارد می­‌شود باعث یک لک دائمی در چشم آن شخص شود و این لک باعث شود که شخص بخشی از بینایی خود را از دست بدهد در این حالت با توجه به مقدار دیه تعیین شده باید دیه پرداخت شود.

چنانجه سوال حقوقی دارید می‌­توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

دیه بینایی

  1. در حالتی که به بینایی هر دو چشم آسیب وارد شود و از بین برود دیه کامل به آن تعلق می‌­گیرد اما اگر فقط به بینایی یک چشم آسیب وارد شود و از بین برود در این حالت نصف دیه کامل به آن تعلق می­‌گیرد.
  2. اگر آسیبی که به چشم وارد می­‌شود سبب کاهش بینایی شود، اگر در این شرایط مقدار کاهش بینایی قابل تشخیص باشد مقدار دیه بر همین اساس مشخص می‌­شود اما اگر مقدار کاهش بینایی قابل تشخیص نباشد در این حالت ارش به آن تعلق می­‌گیرد.
  3. با از بین بردن بینایی فردی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش مادرزادی نابینا است دیه­‌ای که به آن فرد تعلق می‌­گیرد دیه کامل است و اگر آن فرد آن چشمش که نابینا است را در اثر حادثه جنایی از دست داده باشد در این صورت اگر به آن چشمش که بینا هست آسیب وارد شود و از بین برود و آن شخص نابینا شود در این حالت دیه­‌ا‌ی که به آن شخص تعلق می‌­گیرد نصف دیه کامل است.

پرداخت دیه از بین بردن پلک

وکیل دیه

برای دریافت دیه شخصی که به او صدمه وارد شده است باید بتواند در دادگاه میزان و شدت آسیب را اثبات کند تا بتواند دیه را دریافت کند. برای اینکه بتواند آسیبی که به صورت عامدانه یا غیرعامدانه به او وارد شده است را اثبات کند باید با قوانین دیه آشنایی داشته باشد.

یکی از بهترین و مطمئن­‌ترین راه­‌ها برای دریافت دیه داشتن وکیل دیه است زیرا این شخص با مسائل و قوانین آشنا است و می­‌تواند پرونده­ حقوقی شما را با کمترین سختی به نتیجه برساند.

شما می‌­توانید برای حل پرونده حقوقی خود با وکلای متخصص ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید، مشاورین ما ۲۴ ساعته به صورت تلفنی و آنلاین آماده­ پاسخگویی به سوالات شما هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا