دیه

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

در دسته بندی انواع مجازات، دیه جایگاه ویژه و خاص داشته و غالبا برای جنایات غیر عمد تعیین می‌شود. جنایاتی که بر نفس، عضو و منفعت رخ دهند، می‌تواند مستوجب دیه باشد.

یکی از موضوعات مهم در رابطه با دیه منفعت، از بین بردن قدرت مقاربت افراد بوده که به واسطه صدمه وارد شده به آلت تناسلی آن‌ها و یا دلایل دیگر، شخص مصدوم قدرت تولید مثل و یا باروری نداشته و این قضیه می‌تواند مشکلات فراوانی را برای زندگی زناشویی داشته باشد.

نوشته های مشابه

هر یک از اعضا بدن به دلیل کارایی که دارند، در صورت از کار افتادن و وارد آمدن صدماتی به آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شده و در این صورت ادامه زندگی را با اشکالاتی مواجه می‌کند. این که مردی نتواند قدرت تولید مثل داشته یا زنی امکان باروری را نداشته باشد، یقینا در روابط زوجیت اختلال ایجاد نموده و به تبع آن حتی طلاق و جدایی بین طرفین رخ می‌دهد.

در هر صورت اگر شخصی با صدمه زدن به اندام تناسلی فرد دیگر، سبب از بین بردن منافع این اندام شود، باید جبران خسارت آن از طریق دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل کند.

دیه در عین حال که نوعی مجازات قانونی برای انواع جنایات محسوب می‌شود، اما هدف از تعیین کردن دیه تنها جبران خسارات وارد می‌باشد. این که شخصی، اعضا بدن وی به دلیل صدماتی که وارد شده، وضعیت سابق را ندارد، طبق قانون می‌تواند از شخص صدمه زننده مطالبه دیه داشته باشد.

در این صورت اگر قدرت تولید مثل افراد، دچار آسیب شود، دیه به آن تعلق می‌گیرد که البته مقدار دیه برای از بین بردن قدرت تولید مثل به صورت معین تعیین نشده است.

دیه از بین رفتن توانایی تولید مثل جنسی افراد، صراحتا در قانون معین نشده و همین موضوع باعث می‌شود که برای آن ارش در نظر گرفت. در واقع دین رفع توانایی قدرت باروری و یا تولید مثل بنا بر نظر دادگاه و با بهره مندی از معیارهای مختلف انجام شده و نمی‌توان در این زمینه مقدار مشخصی دیه تعیین نمود.

البته ناگفته نماند که در صورت از بین بردن قدرت مقاربت به صورت کامل و به نحوی که شخص صدمه دیده برای همیشه در طول زندگی خود دیگر توانایی تولید مثل نداشته باشد، در قانون برابر با دیه کامل انسان تعیین شده است.

با توجه به اهمیت موضوع دیه از بین بردن قدرت تولید مثل جنسی و میزان دیه در این شرایط، در ادامه مطلب با ما و وکیل کیفری همراه باشید.

درباره دیه از بین بردن قدرت جنسی افراد

دیه به عنوان مجازات مالی که در قانون مقررات خاصی برای آن تعیین شده است، اقسام مختلفی دارد و می‌تواند شامل اعضا، منفعت و نفس باشد. هر یک از انواع دیه دارای شرایط خاصی بوده و میزان اغلب آن‌ها در قانون معین شده و برخی دیگر به صورت غیر مقدر هستند.

دیه منافع یکی از شایع‌ترین انواع دیه بوده که در آن، منافع و استفاده‌ای که هر یک از اعضای بدن دارند، از کار می‌افتد و در این صورت باید جبران خسارت از طریق پرداخت دیه انجام شود.

به طور مثال، دیه منفعت گوش شامل صدمات به شنوایی بوده که بسته به میزان صدمه دیدن مقدار شنوایی فرد، مقدار دیه آن نیز متفاوت است. گفتنی است که در قانون برای هر یک از اعضا و منافع آن نیز دیه مجزا تعیین شده و برای محاسبه کردن آن‌ها بایستی معیارهای مختلفی از دیه را بررسی نمود.

اندام تناسلی جز مراکز حساس بدن هستند که صدمه دیدن آن‌ها می‌تواند تبعات فراوانی برای افراد به همراه داشته باشد. دیه خود اندان تناسلی که جز دیه اعضا محسوب شده با دیه مانع آن یعنی توانایی جنسی و سایر مسائل جنسی زن یا مرد، مجزا از هم می‌باشد.

آسیب وارد شدن به اعضای بدن می‌تواند در شرایطی تنها به صدمه دیدن خود عضو منتهی شده یا این که علاوه بر عضو، منافع آن صدمه ببیند. در این صورت اگر به اندام جنسی آسیب‌هایی وارد شود، احتمال این موضوع است که منفعت آن نیز از بین رود که همه این مسائل سبب شده که در قانون به موضوع دیه توانایی جنسی و تولید مثل آن‌ها نیز اشاره شود.

در قابلیت‌های ذاتی هر فردی، توانایی تولید مثل وجود دارد و علاوه بر این که امکان برقراری رابطه جنسی و لذت بردن از روابط زناشویی برای هر مرد و زنی است، اما موضوع بسیار مهم در این راستا، حفظ نسل بشر بوده که در صورت اختلال در مسائل جنسی افراد می‌تواند تبعاتی را به همراه داشته باشد.

از این حیث، اهمیت توانایی هر فردی برای تولید مثل و افزایش نسل و به تبع آن جلوگیری از کاهش فرزندآوری، قانونگذار توجه خاصی به این موضوع داشته و برای صدماتی که ممکن است به اندام‌های تناسلی و در نتیجه توانایی تولید مثل و جنسی افراد وارد شود، تعیین مجازات از نوع دیه صورت گرفته است.

مبالغی که برای دیه منافع چه در صورتی که میزان به صورت مقدر در قانون تعیین شده و چه به صورت ارش، با یکدیگر فرق داشته و از این رو نحوه محاسبه مقدار دیه از بین رفتن قدرت تولید مثل و مقاربت دارای مقررات خاص بوده که در ادامه میزان این نوع دیه بر اساس نرخ تعیین شده از طرف قوه قضاییه محاسبه و تعیین می‌گردد.

از بین رفتن قدرت مقاربت و تولید مثل

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل چیست؟

در بخش قبل نگاه کوتاهی به دیه قدرت جنسی و باروری افراد داشتیم و حال در این بخش قصد داریم که با بررسی بیشتر به این موضوع بپردازیم. دیه یا همان مجازات مالی که در قانون برای جنایت غیر عمدی در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند شامل منفعت از جمله دیه از بین بردن قدرت تولید مثل باشد.

هر فردی چه مرد و چه زن دارای توانایی به خصوصی در تولید مثل و مسائل جنسی دارند. مرد توانایی باروری زن و زن نیز به تبع بارور شدن امکان بچه دار شدن را خواهد شد. حال در صورتی که توانایی جنسی افراد در جامعه تاثیر مستقیمی در افزایش نسل و بقای آن دارد، از این رو اگر خطراتی برای قدرت جنسی هر فردی به وجود آید، می‌تواند مستوجب تعیین مجازات باشد.

در پاسخ به این سوال که در مشاوره حقوقی تلفنی نیز پرسیده می‌شود که منظور از دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل چیست، باید گفت که مجازات تعیین شده در قانون به دلیل صدمه وارد کردن به اندام جنسی و به تبع آن از بین رفتن توانایی جنسی افراد، تحت عنوان دیه رفع توانایی تولید مثل و یا مقاربت شناخته می‌شود.

مقاربت به مفهوم نزدیکی بوده و در صورتی که صدمه دیدن بخشی از اندام تناسلی فرد به نحوی باشد که توان مقاربت او از بین رفته باشد، می‌تواند مستوجب پرداخت دیه باشد. علاوه بر این که از بین رفتن قدرت و توانایی تولید مثل و بچه دار شدن به جهت آسیب دیدن اندام جنسی نیز شامل دیه می‌گردد.

لازم به ذکر است که دیه از بین بردن قدرت مقاربت در دسته بندی دیه منافع قرار داشته و در قانون به عنوان دیه غیر مقدر یا ارش شناخته می‌شود. البته که برای رفع توانایی تولید مثل افراد به طور کامل دیه ای برابر با دیه کامل هر انسان تعیین شده است.

در ادامه به صورت مجزا، به بررسی دیه از بین بردن قدرت و توانایی جنسی مرد و توانایی جنسی زن پرداخته و همچنین مقدار دیه در صورتی که افراد قدرت مقاربت آن‌ها برای همیشه از بین رفته باشد نیز بیان می‌شود.

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و انزال مرد

آسیب‌هایی که به اندام تناسلی افراد وارد می‌شود، ممکن است که توانایی مقاربت و امکان نزدیکی آن‌ها و یا این که توانایی تولید مثلشان را از بین ببرد. در صورتی که مرد به دلیل آن که فردی به او آسیب وارد نموده و به واسطه حادثه تعیین شده، قدرت تولید مثل و یا توانایی بچه دار شدن او دیگر مانند سابق نیست و چه بسا از بین می‌رود.

یکی از عواقب از بین رفتن توانایی تولید مثل در مردان، اختلال در انزال آن‌ها به شمار رفته که در این وضعیت امکان این که بتوانند همسر خود را بارور کنند نداشته و می‌توان گفت که به صورت موقت یا دائمی، نازا شده‌اند.

در بحث آسیب به منافع اندام تناسلی، دادگاه برای صدور حکم، مسائلی مانند عمدی یا غیر عمدی بودن جنایت وارده را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود شرایط قانونی میزان دیه را تعیین می‌کند.

در رابطه با از بین رفتن قدرت جنسی در مردان، قانونگذار مجازات قصاص را تعیین نکرده و در اینگونه جرائم مانند سایر جرائم غیر عمدی، مجازات دیه در نظر گرفته است. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر مرد در اثر آسیب دیدن اندام تناسلی خود، قدرت تولید مثل و مقاربت را از دست بدهد، مستحق چه میزان دیه است؟ در واقع قانونگذار برای دیه از بین بردن انزال و توانایی جنسی مرد را چقدر تعیین کرده است؟

تولید مثل

برخی از افراد اینگونه تصور می‌کنند که اگر صدمه دیدن اعضا بدن در قسمت‌های حساسی چون اندان جنسی باشد، طرف مرتکب باید به مجازات قصاص محکوم شود. اما در قانون برای این قبیل جنایات بر منافع که به نحو غیر عمدی انجام می‌شوند، دیه در نظر گرفته که مقدار آن بر اساس ماده ۷۰۶ قانون مجازات اسلامی تعیین می‌گردد.

به موجب ماده مزبور، از بین بردن قدرت انزال، تولید مثل و یا مقاربت مرد، موجب ارش است. ارش در واقع همان دیه غیر مقدر بوده که مقدار در قانون به صورت واضح تعیین نشده و دادگاه برای مشخص کردن مقدار دیه تعیین تکلیف می‌کند. معیار دادگاه نیز برای تعیین ارش جنایات غیر عمدی، نظریه پزشکی قانونی و سایر ادله موجود در پرونده است.

بنابراین قانونگذار مقدار دقیق دیه برای مواقعی که توانایی جنسی مرد از بین رفته، تعیین نکرده است و در کل، جنایاتی که میزان دیه آن‌ها به صورت غیر مقدر است، به صورت ارش تعیین می‌شود.

ارش نیز بر حسب نظر دادگاه محاسبه شده و فرد جنایتکار به مقدار ارش مشخص در حکم صادره از طرف دادگاه، محکوم می‌شود.

دیه از بین بردن قدرت بارداری زن

در بخش قبل دیه از بین برد توانایی و قدرت جنسی مرد و میزان آن بررسی شد. طبق توضیحات ارائه شده، دیه از بین بردن قدرت جنسی مرد، غیر مقدر است و در این صورت تعیین ارش آن با دادگاه می‌باشد. حال لازم است که دیه از بین رفتن قدرت باروری و مقاربت زن نیز با مشاهدات ما در وکیل آنلاین بررسی شود.

علی رغم قابل درمان بودن مشکلات جنسی در زن اما گاها صدمه وارد شده به اندام جنسی آن‌ها می‌تواند باعث شود که زن نتواند باردار شود و به نحوی روی تولید مثل زوجین تاثیر مستقیم داشته باشد. در قانون مجازات اسلامی نیز به بررسی دیه از بین بردن بارداری زن پرداخت شده و بر اساس آن دیه رفع قدرت بارداری زن نیز همانند قدرت انزال و تولید مثل مرد، موجب ارش است.

بر اساس ماده ۷۰۶ قانون مجازات اسلامی، از بین بردن بارداری زن نیز شامل ارش بوده و در این صورت، تعیین مقدار دیه با دادگاه است. همانگونه که مختل شدن قدرت جنسی مرد برای قانونگذار اهمیت داشته و برای آن حتی در مواردی که رخداد جنایت غیر عمدی به اثبات برسد، دیه تعیین در نظر گرفته است، از بین بردن قدرت بارداری خانم نیز شامل دیه می‌باشد.

البته در هر دو حالت که زن و مرد، توانایی جنسی آن‌ها از بین رفته است، قانون میزان مقدری را برای دیه مشخص ننموده و به موضوع ارش بسنده است. زمانی که ارش یا دیه غیر مقدر مورد بحث قرار می‌گیرد، تعیین مقدار مالی که جنایتکار باید به دلیل وقوع جنایت به عنوان دیه پرداخت کند، با مرجع قضایی است.

مبنای محاسبه دیه از بین بردن قدرت بارداری و باروری زن، دیه کامل انسان در ماه‌های غیر حرام است و با توجه به ارائه نظریات پزشکی قانونی و سایر معیارهای ممکن، تعیین ارش صورت می‌گیرد.

در مواردی که دیه مقدر نیست و تعیین ارش باید صورت گیرد، نمی‌توان گفت که برای صدمه وارد شدن به تمامی قسمت مشخص از اعضا بدن، یک دیه ثابت تعیین می‌شود بلکه در این زمینه مقدار جراحت و صدمات وارده نیز در مشخص کردن مقدار ارش تاثیرگذار هستند.

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و رابطه جنسی

دیه از بین بردن لذت مقاربت

صدمه دیدن آلت تناسلی تنها به عدم امکان رابطه جنسی و تولید مثل، محدود نمی‌شود، بلکه این احتمال وجود دارد که در اثر حادثه اندام جنسی زن یا مرد، قدرت مقاربت آن‌ها از بین رفته و در این صورت امکان برقراری رابطه جنسی در صورت متاهل بودن آن‌ها و در آینده وجود نداشته باشد.

همانند شرایط دیگر دیه مشکلات جنسی، برای از بین رفتن  لذت مقاربت نیز دیه تعیین گردیده است. هدف از برقراری رابطه جنسی جدای از این که در اغلب مواقع، صاحب بچه شدن طرفین است، در مواردی نیز با هدف لذت جنسی انجام می‌شود.

حال تصور کنید که مرد یا زن به دلیل آسیبی که به اندام تناسلی آن‌ها وارد شده است، قدرت میل جنسی آن‌ها از بین رفته و در این صورت نمی‌توانند با همسر خود رابطه لذت بخشی را داشته باشند.

تشخیص این موضوع که لذت مقاربت در اندام تناسلی صدمه دیده از بین رفته یا خیر از طریق آزمایشات پزشکی قانونی انجام می‌شود. قانون به افراد این اجازه را دارد تا اگر به هر دلیلی فردی اقدام به آسیب زدن به اندام جنسی آن‌ها نمود و به تبع آن ثابت شد که میل جنسی و لذت مقاربت زن یا مرد برای موقت با همیشه از بین رفته است، مطالبه دیه کنند.

در ماده ۷۰۶ قانون مجازات اسلامی نیز به موضوع دیه از بین رفتن لذت مقاربت جنسی اشاره شده که بر اساس آن، دیه غیر مقدر آن تعیین ارش انجام می‌شود. در واقع به مانند دیه از بین بردن مقاربت و تولید مثل در مرد و بارداری در زن، دیه از بین بردن لذت مقاربت نیز مستوجب ارش است.

دادگاه با بررسی شرایط و ادله موجود، مقدار ارش را تعیین می‌کند و میزان صدمه دین اندام تناسلی زن و مرد و از بین رفتن میزان میل جنسی آن‌ها در تعیین دیه اثر گذار خواهد بود.

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل به طور کامل

گاهی اوقات، آزمایشات پزشکی قانونی ثابت می‌کند که صدمه وارد شده به اندام تناسلی فرد به حدی است که قدرت مقاربت و تولید مثل به طور کامل از بین رفته و در این صورت امکان تولید مثل و برقراری رابطه جنسی وجود ندارد.

در این وضعیت که زن یا مرد در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیرند و دیگر ثابت می‌شود که مادام العمر نمی‌توانند از تولید مثلی داشته باشند، قانونگذار نیز به همان میزان، شدید ترین نوع دیه را در نظر گرفت.

به موجب ماده ۷۰۷ قانون مجازات اسلامی، از بین بردن قدرت مقاربت و توانایی جنسی، برابر است با دیه کامل انسان. دیه کامل انسان بر اساس جدید‌ترین نرخ اعلامی در سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ میلیون تومان است. در این صورت اگر فردی با صدمه وارد کردن به اندام جنسی فرد دیگر، قدرت مقاربت او را به طور کامل بین برده است، باید دیه کامل یک انسان یعنی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان را بپردازد.

میزان دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل

معیار دادگاه برای تعیین ارش از بین بردن قدرت جنسی

نوع جنایت صورت گرفته، وضعیت سلامت جسمی مجنی علیه و مقدار خسارت وارده از جمله مواردی است که مراجع قضایی در تعیین دیه غیر مقدر لحاظ می‌کنند.

مواردی که برای آن‌ها در قانون مقدار مشخص دیه تعیین شده است، دیگر لزومی برای آن که دادگاه از طریق نظرات کارشناسی و پزشکی قانونی مقدار دیه را تعیین کند نیست و همان میزانی که قانونگذار مشخص کرده برای ارش در نظر گرفته می‌شود.

از آن جهت که میزان صدمه وارد شده به اندام جنسی در تعیین ارش، تاثیر دارد، دادگاه ابتدا این موضوع را بررسی می‌کند و سپس برای صدور حکم نظریه پزشکی قانونی و کارشناسان رسمی و سایر دلایل ارائه شده را با هم بررسی نموده و در نهایت برای دیه از بین بردن قدرت جنسی، مقدار معینی را تعیین خواهد کرد.

دریافت اطلاعات تکمیلی و نحوه اقدام قضایی در این خصوص همین حالا و به کمک مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا برای همه شما عزیزان فراهم می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا