داوری

داوری در طلاق چیست و چه مراحلی دارد؟

در مواردی که زوج ها برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند، به درخواست زن یا مرد دادگاه موضوع دعوای آن ها را به داوری در طلاق ارجاع می‌دهد.

پس از صدور قرار داوری، هر یک از زن و مرد، یک نفر را به عنوان داور خود معرفی می‌کنند. در طلاق به درخواست مرد یا زن، دادگاه به منظور ایجاد صلح و سازش بین طرف ها، موضوع را به داوری ارجاع می‌کند.

دادگاه های خانواده با توجه به نظر داوران رأی صادر می‌کنند. ولی در مواردی که نظریه داوری مورد قبول دادگاه واقع نشود، آن را رد می‌کند.

در ادامه برای بررسی بیشتر نقش داور طلاق و ماهیت و تاثیر داوری در طلاق با ما همراه باشید.

داوری در طلاق

همانطور که در بالا اشاره شد در مواردی که زوج ها برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند، به درخواست زن یا مرد دادگاه موضوع دعوای آن ها را به داوری ارجاع می‌دهد.

پس از صدور قرار داوری، هر یک از زن و مرد، یک نفر را به عنوان داور خود معرفی می‌کنند. شایان ذکر است که در برخی موارد نظریه داوری مورد قبول دادگاه واقع نمی‌شود و به همین دلیل آن را رد می‌کند.

البته اگر شما وکیل طلاق داشته باشید در پروسه داوری با حضور وی رسیدگی بهتر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

داوری در طلاق

زمان ارجاع به داوری

با طرح دعوای طلاق از طرف زن و مرد یا یکی از آن ها، دادگاه در ابتدا نسبت به ارجاع زوج ها به داور اقدام نمی‌کند، بلکه ابتدا قاضی برای حل و فصل اختلاف تلاش می‌کند و در صورتی که اختلافات با دخالت دادگاه برطرف نگردید، رسـیدگی به دعوا از طریق ارجاع امر به داوری صورت می‌گیرد.

بنابراین داوران در طلاق، قائم مقام و نماینده دادگاه در رفع اختلاف هستند و زمانی در دعوا مداخله می‌­کنند که دادگاه در رفع اختلاف به نتیجه نرسیده باشد.

وکلای خانواده در بنیاد وکلا در قالب وکیل تلفنی یا حضوری آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

همچنین تنها با یک تماس می‌توانید متخصص حقوقی خانواده را به صورت وکیل آنلاین و در قالب چت در وبسایت بنیاد وکلا در کنار خود داشته باشید.

شرایط داوری در طلاق

بعد از این که دادگاه قرار ارجاع امر به داوری را صادر کرد، هر یک از زن و مرد مکلفند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، یک نفر از نزدیکان خود را که دارای شرایط داوری است، به عنوان داور معرفی کنند.

مسلمان، متاهل ، داشتن حداقل چهل سال سن و آشنایی نسبی با مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی از شرایطی هستند که قانون برای داوری در طلاقدر نظر گرفته است.

شایان ذکر است مردانی که نسبت به زن محرم هستند مانند پدر و برادر در صورتی که همسر آن ها نیز فوت کرده یا از هم جدا شده باشند، به عنوان داور پذیرفته می‌شوند.

در صورت نبود فرد واجد شرایط در بین خویشاوندان یا عدم دسترسی به ایشان یا قبول نکردن داوری، هر یک از زوج ها می‌توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند.

در صورت امتناع و خودداری زن و شوهر از معرفی داور یا عدم توانایی آنان، دادگاه خود به درخواست هر یک از طرف ها برای آن ها داور تعیین می‌کند.

داوری در طلاق توافقی

وظایف داوری در طلاق

ابتدا مرد یا زن، داور مورد نظر خود را به دادگاه معرفی می‌کند.

و پس از اینکه داور مورد نظر از طرف دادگاه تایید شد، لازم است داور منتخب، طی لایحه ای به دادگاه پذیرش داوری خود را اعلام کند و با تشکیل جلسه یا جلسات متعدد با حضور زن و مرد و در صورت امتناع بدون حضور زوج ها یا یکی از آن ها در جهت رفع اختلاف و ایجاد سازش اقدام و نتیجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام کند.

در صورتی که مهلت تعیین شده برای داوری کافی نباشد، داوران می­‌توانند از دادگاه تقاضای تمدید مهلت کنند و در صـورتی که دادگاه درخواست را ضروری تشخیص داد، مهلت تمدید مـی­شود.

نظریه داوری فرمت مشخصی ندارد و هر داوری بر اساس جلساتی که با زوجین جهت سازش برگزار می‌کند و نتیجه ای که به دست می‌آورد، نظریه داوری در طلاق را ارائه می‌کند.

هرچند میان داوری در طلاق و مشاوره حقوقی طلاق تفاوت‌هایی هست اما باید بدانید که مشاوره با توجه به پرونده به شما این اطمینان را می‌دهد که داوری چاره کار شما هست یا خیر.

مراحل داوری در طلاق

دادگاه خانواده باید زمانی را معین و وظایف و نحوه عملکرد داوران را به آن ها توصیح دهد و همچنین مهلت زمانی که داوران باید نظر خود را در خصوص اختلاف به دادگاه ارائه کنند، مشخص کند.

داوران مکلفند با حضور زوج ها حداقل دو جلسه تشکیل داده و مشکلاتی را که موجب بروز اختلاف شده را، بررسی کنند و با ارائه راهکارهای مناسب سعی در رفع اختلاف و سازش بین آن ها کنند.

عدم حضور زوجین یا یکی از آن‌ها در جلسات، مانع تشکیل جلسه نیست و داوران باید به هر صورت، موارد اختلاف را بررسی و نظر خود را بر امکان یا عدم امکان سازش، در مهلت تعیین شده به دادگاه تقدیم کنند.

هزینه داوری در طلاق

داوران طلاق می‌­­­توانند برای انجام داوری تـقاضای حق الزحمه کنند و دادگاه نیز حق ­­الزحمه آنان را تـعیین و دستور پرداخت آن را  توسط طرفین به داوران خواهد داد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. درمورد مرگ مغزی و پیوند اعضا و مسائل مربوط به آن ضرورت دارد توجه خاص و مهمی از جانب جامعه پزشکی و نهاد قانون گذاری و مهمترین از آن علما و فقه ها و مراجع دینی با بررسی دقیق نسبت به این موضوع هرچه زودتر وضعیت قوانین این موضوع مهم و حیاتی برای بخش مهمی از بیماران جامعه حل شود . چه بسا در آینده ممکن است ما در جایگاه اینگونه بیماران قرار بگیریم .

  2. داوران در مسائل خانوادگی نقش مهمی دارند و میتوانند با ایفای نقش خود و دادن راهکار به زوجین مانع از جدایی و طلاق آنها شوند . به شرطی که بدون در نظر گرفتن نسبت دوستی و فامیلی از طرفی که داوری آن را بعهده دارد به وظایف خود بدرستی عمل نماید و زوجین را به سوی سازش هدایت کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا