داوری

دخالت دادگاه در داوری

گفتار نخست: دخالت دادگاه پیش از داوری

 منظور اقداماتی است که دادگاه قبل از شروع رسیدگی داوری مجاز و گاهی ملزم به انجام آن ها می باشد و زمانی شروع می شود که یکی از طرفین با ارجاع اختلاف حادث شده به داوری مدعی بی اعتباری قرارداد داوری یا عدم وجود شرط یا قرارداد داوری بنابر دلایل قانونی باشد و دلایل این امر متفاوت است؛ از جمله می توان به نارضایتی یکی از طرفین از رسیدگی داوری و ایجاد اختلال در روند داوری اشاره کرد.

دخالت دادگاه در جریان داوری

در جریان رسیدگی داوری دادگاه می تواند نقش موثری داشته باشد.

برای مثال ممکن است صدور اقدامات تامینی و دستور موقت ضرورت پیدا کند با توجه به عدم برخورداری مرجع داوری از قدرت و اختیارات عمومی و اجبار کننده، مداخله دادگاه با استفاده از قدرتی که دارد برای رفع این مشکل لازم است، اقدامات تامینی و موقت به عنوان تدبیر بازدارنده برای حمایت مؤثر از خواسته یکی از طرفین داوری و جلوگیری از ورود ضرر جبران ناپذیر به وی می باشد.

معمولا اجرای دستور موقت و اقدامات تامینی محتاج قدرت عمومی دولت و ضمانت اجراست، دستور موقت است اغلب ترجیح می دهد به جای مراجعه به مرجع داوری ذی ربط مراجعه کند.

دخالت دادگاه در اجرای رای داور

اجرای رای داور آخرین مرحله در جریان داوری است.

این واقعیت که رای داوری الزام آور است مستلزم حد معینی از نظارت دادگاه در خصوص مشروعیت و قابلیت اجرای آن است.

در صورت عدم اجرای رای داور به وسیله محکوم علیه دادگاه مکلف به صدور اجرائیه است و این زمانی محقق می شود که ذینفع تقاضای اجرای رای داور را از دادگاه نماید.

برای اجرای رای داور در ابتدا چنین رایی باید به وسیله نظام حقوقی کشور محل داوری مورد پذیرش قرار گیرد.

گفتار دوم: دخالت دادگاه پیش از اجرای رای

در این فرض دخالت دادگاه به صورت رسیدگی به اعتراض به رای داور تظاهر نمود پیدا می کند.

در ماده ۴۹۰ ایین داوری مدنی هر یک از طرف های اختلاف حق دارند در مواردی به رایی که داور صادر کرده است اعتراض کنند، البته آن ها برای اعتراض به رای مهلت مشخصی دارند؛ به این توضیح که زمانی داور رای خود را صادر کرد.

این رای به طرف های اختلاف ابلاغ می شود تا از آن مطلع شوند.

کسی که رای به او ابلاغ شد از تاریخ ابلاغ ۲۰ روز و در برخی موارد دو ماه فرصت دارد که اگر بخواهد به دادگاه برود و به رای داور اعتراض کند.

اعتراض به مفهوم حمله طرف بازنده (محکوم علیه) صحت و اعتبار حکم صادره توسط مرجع داوری با هدف ابطال تمام یا بخشی از آن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا