کیفری (جرائم)

جرم سوء استفاده از سیمکارت دیگران

همواره انتشار اطلاعات افراد دردسرهای فراوانی را برای صاحبان آن‌ها به وجود آورده است که جدای از صدمه به اعتبار و حیثیت اشخاص، موجب سوء‌‌استفاده افراد از اطلاعات به دست آمده و استفاده از آن‌ها در جهت انجام دادن جرایم گوناگون برای منافع خود شده‌ است.

سوء‌استفاده از سیمکارت ممکن است از راه‌های مختلف انجام شود، برای مثال، مالک سیمکارت به نحو امانت سیمکارت را به دیگری تحویل دهد و فرد بدون اجازه از آن استفاده کرده باشد.

همچنین سرقت گوشی که همراه با سیمکارت است، زمینه سوء‌استفاده از سیمکارت توسط دیگری را فراهم می‌آورد.

در این نوشتار به بررسی سوء‌استفاده از سیمکارت دیگران و عواقب آن می‌پردازیم. شما می توانید برای طرح هر گونه شکایتی از وکیل کیفری متخصص بهره‌مند شوید.

مسئولیت جرایم ارتکابی با سیمکارت با چه کسی است؟

مهم‌ترین و چالش برانگیز‌ترین موضوع این بحث، مسئولیت در قبال اعمال ارتکابی در زمان سوء‌استفاده از سیمکارت است.

در این خصوص باید دو فرض مختلف را در نظر گرفت:

  • فرض اول صرف استفاده از سیمکارت بدون اجازه و بدون اینکه شخص مرتکب عمل مجرمانه شده باشد، به طور مثال شخص با سیمکارت صرفا تماس برقرار کند یا از اینترنت خط استفاده کرده‌‌باشد و مواردی از این قبیل.
  • فرض دوم از سیمکارت دیگری بدون اجازه استفاده کرده‌‌باشد و محقق شدن جرایمی از قبیل توهین و به کاربردن الفاظ رکیک نسبت به شخصی، مزاحمت تلفنی، اقدام به اخاذی و جرایمی از این قبیل.

در فرض اول جرمی محقق نشده‌ و جرم سوء‌استفاده از سیمکارت دیگران صورت نگرفته‌ است، بنابراین مسئولیتی قابل تصور نیست.

اما در فرض دوم جرم محقق و سوء‌استفاده از سیمکارت دیگران انجام شده‌ است و مسئولیت جرایم ارتکابی کاملا بر عهده مالک سیمکارت بوده مشروط بر این که بتواند ثابت کند که وی مرتکب این اعمال مجرمانه نشده‌ است.

سواستفاده از سیمکارت

نحوه شکایت از استفاده سیمکارت

در قانون مجازات اسلامی و هم در قانون جرایم رایانه‌ای عنوان مجرمانه‌ خاص و مستقلی در این خصوص پیش‌بینی نشده‌ است، ولی با مراجعه به کلیات قانون مجازات اسلامی می‌توان علیه اشخاص با عناوین مجرمانه مختلف مشروط بر نوع سپرده شدن سیمکارت اقدام به شکایت کرد.

برای طرح شکایت از سواستفاده های صورت گرفته روی سیمکارت شما می توانید یک جلسه مشاوره با وکیل آنلاین برای کسب راهنمایی لازم داشته باشید.

شکایت با عنوان خیانت در امانت

بنا به ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، هر‌گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیا مذکور، مسترد شود و شخصی که آن اشیا نزد او بوده آن ها را به ضرر مالکان آن ها استفاده یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد‌ شد.

با توجه به مفهوم ماده و لفظ اموال، از آن جا که سیمکارت ارزش اقتصادی دارد مال تلقی می‌شود و در صورتی که مالک سیمکارت، سیمکارت را به صورت امانت به شخصی بسپارد تا بعدا آن را پس بگیرد و شخص مطابق با ماده، آن را به ضرر مالک استفاده کرده‌باشد می‌توان علیه او به عنوان جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

جرائم سیمکارتی

شکایت به عنوان سرقت

عمده‌ سوء‌‌استفاده از اطلاعات اشخاص ابتدا از طریق سرقت و یا دسترسی غیر‌مجاز به آن ها محقق می‌شود. این موردی است که در بیشتر مشاوره های وکیل تلفنی مطرح می شود.

سارقان پس از سرقت گوشی آن را با قیمت بسیار ارزان‌تر به فروش می‌رسانند و چون معمولا پس از سرقت، مالک سیمکارت اقدام به ابطال سیمکارت می‌کند سارقین به سیمکارت دسترسی پیدا نمی‌کنند.

اما افرادی از این اقدام خودداری می‌کنند و این غفلت آن‌ها این فضا را برای سارق فراهم می‌کند تا با سیمکارت سرقتی دست به اقدامات مجرمانه متعددی بزند و به‌گونه‌ای اقدام به سوء‌استفاده از سیمکارت کند که این موضوع با عنوان سرقت قابل پیگیری می‌باشد.

شکایت با عنوان جعل

دراین حالت شخص با قصد قبلی و با تهیه مدارک جعلی اقدام به گرفتن سیمکارت به جای مالک اصلی آن می‌کند، سپس با گرفتن سیمکارت به اهداف از پیش تعیین شده خود دست می یابد.

در این حالت مالک با اطلاع یافتن از این موضوع می‌تواند با عنوان مجرمانه‌ جعل و استفاده از سند مجعول علیه شخص اقدام به شکایت کند.

برای طرح شکایت بنا بر نظر مشاوره حقوقی کیفری لازم است شخص با مراجعه به دادسرا و یا با مراجعه به هر یک از دفاتر خدمات قضایی و با بیان مشخصات طرف شکایت و ارائه اسناد و مدارکی که بتواند موجب صحت ادعای خود شود و با پرداخت هزینه دادرسی شکواییه خود را ثبت کند.

مشاوره های حقوقی ما در بنیاد وکلا هم به صورت حضوری و تلفنی و هم از طریق ارتباط با وکیل تلفنی ارائه می شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام لطفا راهنمایی نیاز دارم من ب تازگی فهمیدم ی نفر با خط من وارد چند تا از شبکه های اجتماعی شده من خطمو دست کسی ندادم ولی ممکنه کد رو از گوشی من برداشته باشن خاسم بپرسم برای اقدام قانونی میتونم سریع بفهمم ک چ کسی این کارو کرده مثلا با پیدا کردن گوشی یا سیستمی ک باهاش با شماره من برنامه هارو نصب کرده ردیابیش کنن

  2. سلام من چند سال پیش چند تا سیم کارت هدیه همراه اول گرفتم واستفاده نکردم وخبر هم‌نداشتم کی گم شده اند یا سرقت‌
    تا دیروز یه پیامک از دادسرای مشهد اومد رفتم سامانه ثنا فهمیدم سیم کارتم‌ رو داخل گوشی سرقتی گذاشتن و ردیابی کردن به سیم کارت زنگ زدم یه پسر گوشی رو برداشت گفت این سیمکارت ۲ ساله دست منه هرکاری کردم خودش رو معرفی نکرد الان چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا