قرارداد وکالت

اعطای وکالت الکترونیکی چگونه انجام می شود؟

راهنمای مطالعه

در جهان امروز با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تقریبا همه کارها و امورات جاری در جامعه دستخوش تغییرات اساسی شده است.

به عنوان مثال اموری مثل انواع خریدهای روزمره، چه خریدهای شخصی و مایحتاج زندگی روزانه و چه خریدهای تخصصی، اخذ نوبت برای انجام بسیاری از امور مثل رفتن به رستوران و سینما و موارد دیگر، همه نیازمند دسترسی به تکنولوژی جدید و در واقع اینترنت است و با عنایت به این موضوع، بسیاری از امور جاری در جامعه به سوی آنلاین شدن پیش می‌رود.

یکی از موضوعاتی که امروزه در فضای آنلاین و به صورت کاملا غیر حضوری انجام می‌شود، اعطای وکالت الکترونیکی، تنظیم قرارداد الکترونیک و امضای آن قرارداد است.

قراردادها و وکالت کاغذی جایگاه خود را به قرارداد و وکالت‌های الکترونیکی داده‌اند. وکالتنامه و قرارداد الکترونیکی وکالت، بندهای مختلفی دارد و مطابق توافق طرفین به امضا خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم در خصوص قرارداد الکترونیکی و اعطای وکالت به وکیل دادگستری و نحوه تنظیم و امضای آن توضیحاتی را خدمت مخاطبین محترم ارائه نماییم. پس تا پایان همراه ما باشید.

ضمنا لازم است قبل از شروع مطالب به این موضوع نیز اشاره گردد، که سایت حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی در قالب مشاوره تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین و یا به صورت حضوری در کلیه موضوعات مرتبط، به متقاضیان عزیز است.

ورود به سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

به موجب بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، از ابتدای آذر ماه آن سال، تمامی وکلا و مشاوران و سردفتران اسناد رسمی، مکلف شدند تا نسبت به ثبت قراردادهای خود با مشتریان یا موکلین، در سامانه قرارداد الکترونیکی اقدام لازم را به عمل آورند، و طبق قانون فوق، کلیه قراردادهای مشمول، صرفا به صورت الکترونیکی مورد پذیرش قرار گرفته و معتبر خواهد بود.

برای انجام گام به گام اعطای وکالت الکترونیک و در این راستا، برای تمام وکلای دادگستری یک شناسه (یکتا) صادر شد که این شناسه، مبنای شناسایی وکیل دادگستری و مجوز اعطای وکالت الکترونیک محسوب گردید.

در مقدمه انجام این فرآیند، وکلای دادگستری و موکلان آن‌ها باید ضمن ثبت نام در سامانه ثنای قوه قضاییه مقدماتی همچون دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به رایانه یا تلفن همراه هوشمند و دریافت نام کاربری در سامانه خدمات الکترونیک قضایی وکلا و کارشناسان، را فراهم آورند.

در گام اول وکلا با ورود به سامانه الکترونیکی مذکور، وارد قسمت سامانه وکلا شده و بعد از آن در سامانه خودکاربری، نسبت به درج شماره ملی و رمز شخصی خود اقدام لازم را به عمل می‌آورند.

پس از ثبت این اطلاعات، سامانه از شما یک رمز موقت می‌خواهد که یا به شماره همراه شما ارسال خواهد شد و یا صرفا یک رمز یکتاست که از قبل در اختیار وکلا قرار داده شده است.

بعد از وارد کردن رمز، صفحه بعدی که صفحه اول سامانه خودکاربری است، نمایان می‌شود. (این سامانه خودکاربری سامانه ویژه وکلای دادگستری است).

پس از ورود به این صفحه بخش‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که البته یکی از آن عناوین، عنوان قرارداد الکترونیک وکالت است که با کلیک بر روی آن عنوان، یک فهرست اصلی به نمایش در خواهد آمد و شما باید از روی فهرست عناوین به تکمیل مطالب مندرج بپردازید.

نحوه تکمیل مشخصات وکیل یا وکلا در سامانه اعطای وکالت الکترونیک

ابتدا در صفحه پیش رو شما مشخصات کامل وکیل که باید به دقت تکمیل گردد، مشاهده می‌شود و باید نوع وکالتی که قرار است در پرونده صورت گیرد اعم از عادی، تسخیری، معاضدتی و تبرعی را کاملا معین و انتخاب نمایید، بعد از تکمیل این اطلاعات، اگر می‌خواهید به جز خودتان وکیل دیگری را هم اضافه کنید با کلیک بر روی گزینه افزودن، قادر خواهید بود مشخصات آن وکیل را نیز به قرارداد در حال تنظیم اضافه کنید.

امکان آنلاین خوبی که در این سامانه قرارداده شده است، به تنظیم کننده این امکان را می‌دهد تا با درج تاریخ تولد و شماره ملی وکیل مورد نظر، اطلاعات خواسته شده در صفحه را بازیابی کنید، لازم به ذکر است این اطلاعات به صورت خودکار نمایش داده خواهند شد.

پس از انجام این امر باید نحوه مداخله ی وکیل دوم را هم در آیکن بالای صفحه انتخاب نمایید (متفقا یا مجتمعا). پس از آن می‌توانید سهم هر یک از وکلا را در حق الوکاله تعیین شده به صورت درصدی، به تساوی یا به هر میزان دیگری مشخص کنید.

وکالت الکترونیکی به وکیل

تکمیل مشخصات موکل (شخص حقیقی و شخص حقوقی)

در گام بعد می‌بایست مشخصات موکل خود را وارد نمایید. البته توجه داشته باشید که هیچ جای خالی در آن صفحه برای وارد کردن مشخصات موکل وجود ندارد و وکیلِ تنظیم کننده باید در پایین صفحه گزینه «افزودن» را برای بازگشایی صفحه جدید و ثبت مشخصات موکل کلیک کند.

حالا برای وارد کردن مشخصات هویتی موکل خود باید تاریخ تولد موکل و شماره ملی او را در محل خواسته شده درج کنید.

با ثبت این دو مورد، به صورت آنلاین اطلاعات موکل نیز از سامانه ثنا استخراج و بازخوانی خواهد شد، لذا صرفا موکلانی را می‌توان، در این سامانه بازیابی نمود که قبلا در سامانه ثنا ثبت نام نموده باشند.

بعد از انجام این مراحل، دکمه بازیابی که به رنگ نارنجی است را انتخاب کنید تا در این مرحله نیز اطلاعات به صورت خودکار بازیابی گردد. در صورت تعدد موکلین نیز گزینه افزودن در صفحه پیش رو برای وارد کردن مشخصات سایر موکلین در نظر گرفته شده است.

ممکن است موکل شما شخص حقیقی بوده یا از اشخاص حقوقی باشد(دولتی، عمومی، خصوصی). برای اشخاص حقوقی شناسه ملی نیاز است.

لازم به توضیح است که برای اشخاص حقوقی شناسه یکتایی در نظر گرفته شده که همان شناسه شخص حقوقی است. و بعد از ثبت این شناسه و با کلیک بر روی دکمه بازیابی، اطلاعات شخص حقوقی نیز بازیابی خواهد شد.

اگر شناسه  شخص حقوقی دوم مشخص نباشد به آسانی می‌توان با ورد به سامانه اینترنتی بازبینی شناسه ملی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی گردیده است، با وارد کردن نام شخص حقوقی و بعد از آن کلیک بر روی کلمه جست و جو به اطلاعات موکل خود به راحتی دست پیدا کنید.

بعد از پیدا کردن شناسه باید آن را وارد کرده و مجددا دکمه بازیابی را مانند مراحل قبل برای بازیابی خودکار اطلاعات، کلیک نمایید.

تکمیل مشخصات نمایندگان حقوقی در سامانه اعطای وکالت

در برخی مواقع مراجعه کننده در مقام نماینده (قراردادی-قانونی- قضایی) موکل به وکیل مراجعه می‌نماید، در این شرایط باید به جای شخص مورد نظر مشخصات نماینده را در سامانه درج کنید.

در این صورت نماینده نیز می‌بایست در سامانه ثنا قوه قضاییه، برای بازیابی اطلاعات هویتی ثبت نام نموده باشد.

حال برای درج اطلاعات نماینده، ابتدا بر روی کلمه “افزودن” کلیک نمایید، این نماینده ممکن است قیم، ولی، مدیر شرکت، وصی، وکیل و یا عناوین دیگری باشد.

برای ثبت اطلاعات نماینده نیز به مانند موارد قبل، تاریخ تولد و شماره ملی نماینده را درج کرده و با کلیک بر روی آیکن بازیابی، اطلاعات شخص به صورت خودکار وارد سامانه خواهد شد.

در این فرآیند حتما به دو نکته توجه نمایید. نکته اول اینکه حتما باید نوع نمایندگی نماینده از موکل خود دقیقا مشخص شود و نکته دوم اینکه قرارداد را نماینده امضا خواهد کرد و دیگر به درج امضای اصیل نیازی نخواهد بود.

همانطور که فرض تعدد وکلا و موکلین را بیان کردیم، در اینجا فرض تعدد نمایندگان هم متصور خواهد بود. به عنوان مثال شرکتی به عنوان شخص حقوقی بیشتر از دو مدیر داشته باشد.

در این قسمت هم با اشاره بر روی گزینه «افزودن» در پایین صفحه، صفحه جدیدی در مقابل شما باز خواهد شد که می‌توان نام نماینده را اضافه کرد که البته باز هم برای بازیابی اطلاعات، باید تاریخ تولد و شماره ملی نماینده در قسمت مربوطه درج شده باشد.

شایان ذکر است که می‌توان در هر مرحله برای ویرایش صفحه قبلی اقدام کرد و منعی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

تکمیل مشخصات طرف دعوا

با کلیک بر روی کلمه مرحله بعدی (سامانه ثبت قرارداد الکترونیک برای وکلا) در این صفحه باید طرف یا طرفین دعوا را تعیین و مشخص کرد. در این صفحه برای مشخص نمودن طرفین دعوا دو گزینه برای شما به نمایش در خواهد آمد:

  • الف) شخص حقیقی یا حقوقی
  • ب) یک یا چند طرف دعوای مشخص

برای انتخاب هر کدام، بر روی گزینه افزودن اشاره نمایید. فرض را بر این می‌گذاریم که مشخصات هویتی بسیار کمی را از طرف دعوا داریم و البته این فرض مشکل خاصی را برای ثبت مشخصات ایجاد نمی‌کند ولی در صورتی که تاریخ تولد آن شخص را هم بدانیم، قادر خواهیم بود به راحتی از طریق سامانه ثنا (در صورت ثبت اطلاعات) اطلاعات شخص مورد نظر را بازیابی نماییم.

در این مرحله نیز می‌توان با اشاره بر روی گزینه افزودن، تعداد طرفین دعوا را نیز افزایش داد.

گاهی ممکن است طرف دوم دعوا یک شخص حقوقی باشد که چنانچه شناسه ملی آن شخص حقوقی را داشته باشیم به راحتی قادر خواهیم بود که اطلاعات شخص حقوقی مذکور را بازیابی کنیم و در این شرایط اگر فقط یک اسم هم از شخص حقوقی در اختیار داشته باشیم، کفایت خواهد کرد.

وکالت الکترونیکی بنیاد وکلا

نحوه تکمیل اطلاعات مربوط به موضوع وکالت

مرحله بعدی انتخاب موضوع وکالت خواهد بود. در این مرحله به صورت پیش فرض موضوعات وکالت مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم، امکان حذف برخی از آن‌ها ممکن خواهد بود.

با اشاره بر روی کلید قرمز رنگ کنار موضوع مدنظر خود، می‌توان آن موضوع را حذف کرد و یا حتی موضوعات مورد نظری که به صورت پیش فرض وجود ندارد، با استفاده از دکمه افزودن، موضوعات جدید را مشخص و اضافه کرد.

بعد از آن با ورود به مرحله بعد باید به تعیین دامنه اختیارات وکیل پرداخت. در این مرحله امکان کم و زیاد کردن اختیارات وکیل وجود خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که برخی از شرایط به نفع وکلا و موکل در این شرایط تعیین گریده که به هیچ عنوان قابل حذف کردن نیست.

درج مبلغ حق ‌الوکاله در سامانه اعطای وکالت الکترونیک

مرحله بعدی ورود به صفحه تعیین حق الوکاله وکیل است. در این مرحله شما باید روش پرداخت حق الوکاله را تعیین کنید. مثلا وجه نقد یا غیرنقد.

اگر حق ‌الوکاله وجه نقد باشد، باید گزینه مربوطه را انتخاب نمایید و میزان حق الوکاله را در صفحه پیش رو نوشته که البته قابل ویرایش هم خواهد بود.

در صورتی که میزان حق الوکاله غیر نقدی باشد، مثلا به عنوان مثال ۱۰۰ سکه بهار آزادی باشد، باید معادل ریالی آن را وارد سامانه کنید. شرایط و نحوه پرداخت  را هم می‌توانید در این مرحله اضافه کنید.

پایان فرآیند اول و ثبت موقت

قرارداد در اینجا تکمیل شده و باید این قرارداد را ثبت موقت نماییم، شماره قرارداد شما در این صفحه به نمایش گذاشته خواهد شد که باید سریعا آن را در جایی یادداشت کرد. در صورت فراموشی شماره قرارداد، باید این فرآیند طولانی را از ابتدا طی کنید.

در این مرحله مشاهده می‌‎کنید که گزینه‌های خاکستری کاملا سبز رنگ شده، که این تغییر بدان معناست که ‌می‌توان به راحتی مراحل باقیمانده را نیز طی کرد.

این امکان فراهم است تا اسناد مورد نظر (مثل سند وکالت و غیره) را نیز به قرارداد الکترونیک پیوست کنیم، ولی البته پیوست اسناد الزامی نخواهد بود. در ادامه می‌توانید بر روی چاپ پیش نویس کلیک کرده تا شکل کلی قرارداد برای شما مشخص گردد.

مراحل درج امضای الکترونیک در قرارداد وکالت

حال در این مرحله می‌‎بایست امضای الکترونیک در صفحه مذکور درج گردد که یک از مهمترین مراحل تکمیل فرم است.

شما باید امضای وکیل، موکل یا نماینده را ذیل قرارداد الکترونیک درج کنیم، اگر بر روی کلید آبی جلوی اسم وکیل اشاره کنید، امضای شما به عنوان وکیل که قبلا در سامانه ثنا ثبت شده، ذیل قرارداد درج می‌شود.

برای اینکه موکل یا نماینده نیز نسبت به امضا اقدام نمایند، سامانه به تلفن همراه موکل و نماینده نیز یک رمز یکبار مصرف ارسال خواهد کرد و آن شخص باید آن کد را برای شما (وکیل) بخواند یا ارسال کند، پس از این اقدامات وکیل با درج شماره و کلیک بر روی دکمه آبی رنگ، امضای الکترونیکی موکل یا نماینده را در قرارداد درج و اضافه می‌کند.

در ادامه نیز  پیامی مبنی بر درج امضای الکترونیکی برای موکل ارسال خواهد شد. درج امضا را می‌توانید در صفحه چاپ مشاهده کنید.

وکالت الکترونیکی آنلاین

اخذ تاییدیه نهایی قرارداد وکالت به عنوان آخرین مرحله فرایند

این مرحله گرفتن تایید نهایی قرارداد الکترونیک وکالت است. در این شرایط قرارداد امضا شده باید توسط وکیل تایید نهایی گردد و تا زمانی که تایید قرارداد صورت نگرفته است، همچنان گزینه ابطال فعال خواهد بود.

با اشاره بر روی کلید تایید نهایی و ارسال کد رهگیری، کار تمام خواهد شد. لازم به ذکر است که این امکان وجود خواهد داشت تا بعد از ارسال کد رهگیری، با مراجعه به قسمت چاپ اقدام به اخذ پرینت قرارداد الکترونیکی کرد.

چند نکته ضروری در مراجعه به وکلای دادگستری برای اعطای وکالت الکترونیکی

  • ابطال تمبر مالیاتی نیز باید همزمان با تنظیم وکالت الکترونیک از سوی وکیل پرداخت گردد.
  • چنانچه وکالتنامه الکترونیک تایید نهایی گردد، دیگر امکان ابطال آن وجود نخواهد داشت و چنانچه وکیل استعفا دهد و یا عزل گردد و یا هر مورد دیگر، باید مراتب مذکور از طریق ارسال لایحه به شعبه اعلام گردد.
  • چنانچه موکل خارج از کشور باشد و یا زندان، محجور (دارای اختلال روانی یا صغر سنی) یا دارای معلولیت شدید باشد، نیازی به تنظیم وکالتنامه الکترونیک در این موارد نخواهد بود و در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با کسب مجوز لازم مطابق گذشته عمل خواهد شد.
  • امکان ثبت وکالتنامه از طریق سامانه خودکاربری وکلا و دفاتر وجود خواهد داشت.
  • تا هنگام مشخص شدن و تایید تعرفه ثبت وکالتنامه در دفاتر هزینه‌ای نمایش داده نخواهد شد و مراحل به صورت رایگان ثبت می‌گردد.
  • اگر در یک قرارداد چند وکیل حضور دارند، باید دکمه افزودن همه وکلا را انتخاب کرد و سهم هر کدام را تعیین نمود.
  • در سامانه ابلاغ الکترونیک حق الوکاله، کارآموزان وکالت به صورت خودکار به وکیل سرپرست خود متصل هستند و در قسمت امضا باید وکیل کارآموز کد ارسالی و تایید وکیل سرپرست خود را جهت ثبت اعلام  نماید.
  • چنانچه وکیل سرپرست تغییر یابد، باید مراتب مذکور در کانون وکلا اعمال شود تا در دفاتر قابل مشاهده باشد.
  • در شعب دادسرا‌ها و دادگاه‌ها نیز امکان استعلام الکترونیک وکالتنامه الکترونیک وکیل وجود خواهد داشت.

برخی موارد مهم در خصوص اعطای وکالت الکترونیک

  • قرارداد الکترونیک وکالت در راستای اجرای قانون بودجه کشور پایه‌ریزی شده است. مطابق قانون، قرارداد الکترونیک معیار شناسایی وکیل در سامانه خدمات الکترونیک قضایی است و روابط مالی فی ‌ما بین وکیل و موکل را تعیین خواهد کرد.
  • سامانه الکترونیک وکلا دربرگیرنده قرارداد مالی و وکالت‌نامه توامان بوده و اسناد کاغذی در این موارد در مراجع قضایی و شبه قضایی بین وکیل و موکل دیگر قابل‌پذیرش نیست.
  • بنابراین فرض نبود قرارداد بین وکیل و موکل در هیچ مرجع قضایی مسموع نبوده و قانون بودجه کشور در سال ۹۹، مؤخر بر تمام  قوانین در این باب خواهد بود.
  • پایه و اساس انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت ثبت‌نام وکیل و موکل در ثنا خواهد بود.
  • امکان ثبت قرارداد و اعطای وکالت به بیش از یک وکیل نیز  وجود دارد. در این شرایط یکی از وکلا با حساب کاربری خود نسبت به ثبت اطلاعات فوق، اقدام نموده و سپس با کلید افزودن و درج کد ملی وکیل بعدی، اطلاعات آن‌ها را از سامانه بازیابی خواهد کرد. در ادامه و در انتهای فرایند مذکور، پیامکی برای وکلای دیگر ارسال خواهد شد که باید قرارداد را تایید نمایند. به لحاظ رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی اشخاص سایر مشخصات از جمله نشانی محل و شماره تلفن همراه ایشان نیز درج خواهد شد که در این حالت نوع وکالت، (مجتمعا یا منفردا) باید انتخاب گردد.
  • در مورد میزان حق‌الوکاله در وکالت‌ها از نوع مجتمعا، به‌ صورت پیش‌فرض در سامانه بالسویه درج شده است، اما طرفین قادر خواهند بود درصدهای متفاوتی را توافق و ثبت نمایند.

وکالت الکترونیکی از راه دور

موارد مرتبط با مجوز‌های خاص در خصوص اعطای وکالت الکترونیک

  • با توجه به سوگند یاد شده توسط تمام وکلای دادگستری و امکان برابر اصل نمودن و تصدیق اسناد توسط وکلا، مبنای تشخیص صدور مجوز خاص با وکیل محترم دادگستری است.
  • اشخاصی که هم اکنون محل اقامت آنان در زندان است و در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اند، در نسخ آینده سامانه که به ‌زودی عملیاتی خواهد شد، دفاتر خدمات مستقر در زندآن‌ها با احراز شماره تلفن ثابت مربوط به شخص زندانی، امکان ثبت‌نام در سامانه ثنا و اعطای وکالت الکترونیک در دفاتر خدمات مذکور را خواهند داشت.
  • افرادی که در داخل واحدهای قضایی با توجه به ‌فوریت موضوع نسبت به انعقاد قرارداد وکالت اقدام و امکان دریافت پیامک را ندارند (گواهی وکیل مبنی بر وجود موکل در زندان).
  • در مورد موکلین خارجی که در ثنا ثبت نام نکرده‌اند و یا نسبت تنظیم وکالت‌نامه با وکیل در خارج از کشور اقدام می‌کنند، این موارد جز موارد با مجوز خاص محسوب شده و تصویر گذرنامه آن‌ها به‌عنوان مجوز باید پیوست قرارداد وکالت گردد (گذرنامه خارجی موکل).
  • اشخاصی که دارای محدودیت‌های حرکتی می‌باشند و مطابق با مجوزهای اعطایی از ناحیه مقامات مجاز این محدودیت‌ها تایید گردیده، با الحاق اسنادی پزشکی در سامانه این امکان برایشان فراهم شده است. البته با ابزارهای در دست اقدام در خصوص احراز هویت از راه دور، به‌زودی امکان ثبت‌نام همه اشخاص با هر محدودیتی در ثنا امکان‌پذیر خواهد شد(گواهی پزشک معتمد ممهور به مهر وکیل).
  • در مواردی که متهم مطابق قانون باید دارای وکیل تسخیری باشد و در حال حاضر متواری است، این مورد نیز از موارد خاص بوده و در این وضعیت وکیل می‌تواند از این قابلیت استفاده نماید. (تاییدیه مرجع قضایی در خصوص متواری بودن متهم و الزام ایشان به اخذ وکالت تسخیری).
  • در این موارد وکیل در هنگام ارائه دادخواست و یا از طریق سامانه خود کاربری وکیل اعلام می‌کند که طبق فلان مجوز خاص، موکل ایشان در ثنا ثبت‌نام نکرده و با الحاق مدارک مرتبط با هر بند، امکان ارائه وکالت‌نامه کاغذی (سنتی) میسر خواهد شد.
  • در خصوص اشخاص حقوقی، یک‌بار باید مشخصات هویتی شخص حقوقی در قسمت موکل ثبت شود و بعد اطلاعات اشخاص حقیقی که طبق موارد مندرج در آگهی‌های ثبتی شرکت به‌عنوان نماینده و صاحبان حق امضای مجاز شرکت شناخته می‌شوند در بخش نماینده درج گردد. ارسال پیامک به شماره نمایندگان شخص حقوقی انجام خواهد شد و بررسی و انطباق درستی اطلاعات در این باب با وکیل است، لازم به ذکر است شخص حقوقی و نماینده هر دو باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشند.
  • نشانی و اطلاعات هویتی اشخاصی که مجاز به امضای قرارداد وکالت هستند همچون موکل، وکیل، وکیل مع الواسطه، قیم، وصی، متولی و امین) از ثنا استخراج می‌گردد و در صورت تغییر اطلاعات باید ابتدا تغییرات در ثنا درج گردد.
  • در خصوص وضعیت وکالت مع الواسطه یا همان وکالت مدنی، قیم، وصی، امین، متولی، مدیر تصفیه، که به هر علت در ثنا ثبت ‌نام نکرده‌اند، فقط ثبت ‌نام نمایندگان در ثنا ضروری بوده و در مورد موکلین اصلی، با ثبت کد ملی، مشخصات آن‌ها از ثبت‌احوال استخراج شده و وضعیت حیات آن‌ها نیز بررسی خواهد شد، سایر موارد مثل آدرس توسط وکیل به صورتی دستی و تایپی درج خواهد شد.
  • در مورد کارآموزان وکالت با عنایت به راه‌اندازی امکان تخصیص هوشمند وکیل سرپرست به کارآموز وکالت، اگر کارآموز با شناسه خود وارد سامانه گردد، در فهرست ارسال پیامک، مشخصات وکیل سرپرست نیز قید خواهد شد و پیامک برای او نیز ارسال خواهد شد. وکیل سرپرست باید با مراجعه به سامانه خود و ثبت قرارداد وکالت، نسبت به رؤیت متن اقدام کرده و در صورت تایید، کد ارسالی را در سامانه ثبت و یا در اختیار کارآموز وکالت قرار خواهد داد. در این شرایط تصویر امضای او از ثنا استخراج و ذیل قرارداد نیز درج خواهد شد. کانون‌های وکلای دادگستری مکلف هستند  اطلاعات وکیل سرپرست و کارآموز را در پایگاه اطلاعات وکلا در ارتباط با مرکز آمار و فناوری اطلاعات به‌روزرسانی نمایند و مسئولیت این امر با آن کانون‌ها می‌باشد.
  • در مورد موکلین نیز بعد از تایید ارسال پیامک امضا، او می‌تواند ضمن مراجعه به سامانه عدل ایران و درج شناسه قرارداد،  محتویات آن را مشاهده و در صورت تایید آن، کد ارسالی را در اختیار وکیل خود قرار خواهد داد، بر این اساس تصویر امضای موکل از ثنا استخراج و ذیل قرارداد قرار می‌گیرد.
  • در مورد افرادی که در ثنا ثبت‌ نام کرده ولی تصویر امضا ندارند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی نسبت به اصلاح و ثبت امضا در سامانه اقدام نمایند.
  • امکان دریافت قرارداد الکترونیک وکالت در قسمت استعلام قضایی سمپ فراهم شده است. مرجع قضایی این امکان را دارد تا برای رؤیت حدود اختیارات وکیل و محتویات قرارداد کد (شناسه) را در قسمت استعلام قرارداد الکترونیک وکالت وارد کرده و محتویات آن را رویت کند. در مورد نهادها، سازمآن‌ها و ارگآن‌ها نیز سرویس احراز اصالت قرارداد مذکور در شبکه ملی اطلاعات، قرار داد شده و با ارائه درخواست از سازمان مذکور، امکان دریافت این خدمت نیز فراهم می‌گردد، بر طبق آن مراجع شبه قضایی و داوری و سایر مراجع قادر خواهند بود از این خدمت جهت بررسی قرارداد الکترونیک استفاده کنند.

نحوه ابطال تمبر مالیاتی

سامانه اعطای وکالت، فقط برای ثبت قرارداد وکالت ایجاد شده است، لذا در خصوص موارد ذیل باید از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سخا) پیگیری و این وظایف خارج از وظایف قرارداد الکترونیک است.

  • ابطال تمبر مالیاتی وکلا به ‌صورت الکترونیکی و یا سنتی در هر مرحله از دادرسی.
  • اعلام استعفای و عزل وکیل از طریق فرم لایحه
  • ارسال اظهارنامه استعفا از طریق فرم اظهارنامه.
  • موارد مرتبط به نحوه دریافت حق‌الوکاله و پایآن‌های فروشگاهی از موکل
  • ابطال قرارداد وکالت صرفا قبل از درج امضای موکل ممکن خواهد بود و پس‌ازآن قرارداد مذکور دارای آثار قانونی و غیر قابل فسخ است.
  • با توجه به درج امکان دریافت قرارداد وکالت در سامانه سخا، امکان الحاق نسخه الکترونیک قرارداد مذکور به دادخواست ثبت‌شده در سخا فراهم بوده و نیازی به ارائه نسخه فیزیکی قرارداد نخواهد بود.
  • تنظیم قرارداد وکالت از هنگام لازم اجرا شدن ملاک عمل بوده و تسری به قراردادهای سنتی قبل از تاریخ مذکور، الزام ندارد.
  • تنظیم قرارداد وکالت در دفاتر خدمات به‌عنوان یک خدمت نوین ایجاد شده است، لذا کد تایید قرارداد باید توسط موکل پس از تصدیق متن قرارداد در اختیار سردفتر قرار گیرد. این موضوع در متن پیامک لحاظ خواهد شد.
  • اسناد بارگذاری شده در قرارداد با عنایت به اینکه توسط وکیل تصدیق گردیده است، به ‌عنوان مدرک باید برابر اصل شده و توسط وکیل ایشان ممهور گردد.
  • در صورتی وکیل عضو مرکز مشاوران باشد نشان مرکز و در صورتی‌که عضو کانون وکلا باشد، نشان کانون قید می‌شود.
  • در صورت وکالت توامان وکیل کانون و یا مرکز در یک وکالتنامه، باید نشان وکیلی که با حساب کاربری آن ثبت قرارداد انجام ‌شده درج شود.
  • موضوعات وکالت، حدود و اختیارات وکیل و مفاد قرارداد، طبق آیین‌نامه‌ها و قوانین صنفی، نظرات کانون و مرکز مشاوران و خبرگان قضایی تنظیم گردیده است، وکیل دادگستری راسا می‌تواند موارد اختیاری را اضافه و یا حذف و با انتخاب سایر شروط و حذف عبارت، متن مورد نظر را تغییر دهد.
  • کارآموزان نیز در مواردی که به موجب قانون آیین دادرسی مدنی مجاز به درج آن وکالت‌نامه نیستند، باید نسبت به حذف آن ردیف اقدام کنند.
  • با توجه به اینکه راه‌اندازی و توسعه سامانه مذکور مربوط به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه است و مرکز مشاوران و کانون هزینه‌ای را در خصوص انتشار اوراق وکالت متقبل نمی‌گردد، لذا هزینه‌ای احتمالی قابل مطالبه در خصوص این قرارداد در ردیف درآمدهای دولتی لحاظ خواهد شد.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

یکی از معضلاتی که همیشه برای ایرانیان خارج از کشور مطرح است، رسیدگی به امور قضایی آن‌ها در ایران است. تا اواخر سال ۹۹ که امکان احراز هویت به شکل غیر حضوری وجود نداشت عملا امکان استفاده از سامانه ثنا و ثبت نام به شکل الکترونیک نیز برای آن‌ها وجود نداشت.

ولی از پایان سال ۹۹ که امکان احراز هویت نیز به شکل غیر حضوری انجام شد، ایرانیان خارج از کشور نیز قادر خواهند بود به راحتی مراحل ثبت نام در این سامانه را انجام دهند. در ابتدای ورود به سامانه می‌بایست اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، شماره شناسنامه و کد ملی خود را وارد کنند.

در بخش بعد باید مشخصات هویتی و اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایند. در بخش اطلاعات محل سکونت دو قسمت وجود دارد که یکی از آن‌ها برای ایرانیان خارج از کشور است.

آن‌ها باید اطلاعاتی مثل کشور محل اقامت، کد پستی و آدرس محل سکونت خود را در سامانه وارد نمایند. در نهایت باید تا مرحله احراز هویت جلو بروند.

وقتی ثبت نام آن‌ها در سامانه ثنا کامل گردید، وکیل آن‌ها در ایران به راحتی قادر خواهد بود امور تنظیم قرارداد الکترونیک را به انجام برساند و به کمک موکل خود نسبت به امضای قرارداد اقدام کند.

قبول وکالت الکترونیکی

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری در طرح و پیگیری دعوا

تنظیم دادخواست و لایحه و دفاع از موکل در دادگاه‌ها، دو وظیفه اساسی‌ وکیل به شمار می‌آید که مستلزم تسلط ویژه و شناخت کامل از جزئیات قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها، کسب موفقیت در پرونده های مشابه، تجربه بالا در امر وکالت و آشنایی شایان توجه با ماهیت پرونده های حقوقی و کیفری است.

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی و کیفری، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به پرونده‌های مختلف،گره‌گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره حقوقی و یا تنظیم شکایت تجدیدنظر خود را حتما به یک وکیل تلفنی و حضوری متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب دادگاه‌ها و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست نگارش و تنظیم دادخواست و پیگیری مستمر آن است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

استفاده از خدمات وکیل یا خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

وکالت الکترونیکی چیست؟

اعطای وکالت از ناحیه موکل به وکیل دادگستری یکی از موضوعاتی است که امروزه در فضای آنلاین و به صورت کاملا غیر حضوری انجام می‌شود. اعطای وکالت الکترونیکی، تنظیم قرارداد الکترونیک و امضای آن قرارداد است.

اخیرا کلیه قراردادها و وکالت کاغذی جای خود را به قرارداد و وکالت‌های الکترونیکی داده‌اند.

تایید نهایی وکالت الکترونیک چه تاثیری بر سایر فرآیندهای قرارداد دارد؟

چنانچه وکالتنامه الکترونیک تایید نهایی گردد، دیگر امکان ابطال آن وجود نخواهد داشت و چنانچه وکیل استعفا دهد و یا عزل گردد و یا هر مورد دیگر، باید مراتب مذکور از طریق ارسال لایحه به شعبه اعلام گردد.

آیا در اعطای وکالت الکترونیک، می‌توان به بیش از یک وکیل وکالت داد؟

امکان ثبت قرارداد و اعطای وکالت به بیش از یک وکیل نیز  وجود دارد. در این شرایط یکی از وکلا با حساب کاربری خود نسبت به ثبت اطلاعات فوق، اقدام نموده و سپس با کلید افزودن و درج کد ملی وکیل بعدی، اطلاعات آن‌ها را از سامانه بازیابی خواهد کرد. در ادامه و در انتهای فرایند مذکور، پیامکی برای وکلای دیگر ارسال خواهد شد که باید قرارداد را تایید نمایند.

نحوه ثبت اطلاعات مدیران و صاحبان امضا اشخاص حقوقی در اعطای وکالت الکترونیک به چه نحوی است؟

یک ‌بار باید مشخصات هویتی شخص حقوقی در قسمت موکل ثبت شود و بعد اطلاعات اشخاص حقیقی که طبق موارد مندرج در آگهی‌های ثبتی شرکت به‌عنوان نماینده و صاحبان حق امضای مجاز شرکت شناخته می‌شوند در بخش نماینده درج گردد. ارسال پیامک به شماره نمایندگان شخص حقوقی انجام خواهد شد و بررسی و انطباق درستی اطلاعات در این باب با وکیل است.

وکالت مع الواسطه وصی، قیم و غیرع چگونه در سامانه اعطای وکالت ثبت می‌گردد؟

در خصوص وضعیت وکالت مع الواسطه یا همان وکالت مدنی، قیم، وصی، امین، متولی، مدیر تصفیه، که به هر علت در ثنا ثبت ‌نام نکرده‌اند، فقط ثبت ‌نام نمایندگان در ثنا ضروری بوده و در مورد موکلین اصلی، با ثبت کد ملی، مشخصات آن‌ها از ثبت‌احوال استخراج شده و وضعیت حیات آن‌ها نیز بررسی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا