جرایم اینترنتیکیفری (جرائم)

نحوه شکایت به پلیس فتا چگونه است؟

طرح شکایت به پلیس فتا کار پیچیده ای نیست و راه‌های آسانی برای آن و همینطور پیگیری طرح شکایت خود دارید. در چند سال اخیر شاهد رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی بوده ایم که به همان میزان جرم و تخلف هم در این فضاها بیشتر صورت گرفته است.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات که به اختصار آن را پلیس فتا می نامند، مسئول رسیدگی به این جرایم است.

شما به عنوان یک کاربر فضای سایبری چنانچه به دنبال طرح شکایت به پلیس فتا هستید، می توانید از دو راه آسان برای طرح شکایت خود به کمک وکیل کیفری متخصص در جرایم رایانه‌ای اقدام نمایید.

پلیس فتا چیست؟

پلیس فتا، پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور (فتا) است که در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از مرجع های رسمی برای برخورد با جرایم کامپیوتری و فضای سایبری تشکیل شده است.

در طول این سال‌ها شاهد پیشرفت و گسترده شدن فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بوده ایم. با این روند رو به پیشرفت، افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی نیز در حال گسترش است.

توسعه خطوط تلفن های ثابت و اپراتور های شبکه های تلفن همراه، شبکه های دیتای کشوری و محلی، ارتباطات ماهواره‌ای را می توان از دلایل استفاده روزافزون کاربران اینترنت دانست.

پلیس فتا با اهداف زیر فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ به طور رسمی آغاز کرده است.

طرح شکایت به پلیس فتا چگونه است؟

بهترین و قانونی‌ترین راه برای ارائه شکایت، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای است. این دادسرا وظیفه دارد جرائمی که در فضای سایبری رخ داده را پیگیری کرده و حقوق شاکیان را به آن‌ها بازگرداند.

اهداف پلیس فتا

  • تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور
  • صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا
  • حفظ حریم خصوصی و آزادی‌ های مشروع
  • صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات
  • حفظ زیر ساخت‌ های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک
  • تامین اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعالیت‌ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی

به طور کلی هر نوع فعالیت غیرقانونی و شکستن حریم خصوصی افراد در فضای سایبری را جرائم اینترنتی می دانند.

شکایت در پلیس فتا

جرایم اینترنتی مورد پیگیری پلیس فتا

جرایم مورد پیگیری پلیس فتا به شرح زیر است:

  • دسترسی غیر مجاز
  • برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
  • شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  • سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی
  • هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  • استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی
  • تولید و آموزش بدافزار‌ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌ گیرد.

با توجه به ماهیت جرایم و دلایل دیجیتالی یا رایانه‌ای و بر اساس قانون پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به جرایم این حوزه در تمام بخش‌های سیاسی و امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را دارا است و تمام جرایم اشاره شده به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مصوب اسفند ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل توسط کار‌شناسان این پلیس احصاء و در چهارچوب قوانین کشور نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می‌ شود.

بیشترین آمار تخلف فضای سایبری مربوط به جرایم مالی در فضای مجازی است.

بیشترین جرایم اینترنتی در چه مواردی بوده است؟

بیشتر جرائم اینترنتی در حوزه امور مالی و خالی کردن حساب‌ های بانکی اتفاق می‌ افتد. در این روش، متخلفان اینترنتی با شگردهای مختلف رمز حساب‌ های اینترنتی کاربران را به دست می‌آورند و اقدام به سرقت می‌ کنند.

گاه حتی برخی‌ ها با استفاده از دستگاه‌های pos، خیلی راحت رمز ۴ رقمی کارت‌‌های بانکی را از مالک آن می‌پرسند و هنگام خرید، ۲ بار از حساب وی پول برداشت می‌ کنند.

هتک حیثیت و حرمت، سوءاستفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی و انتشار بدون اجازه آن‌ها، تجاوز به حریم خصوصی و هک‌ کردن سایت‌ ها از دیگر جرائم معروف اینترنتی است.

عده‌ای هم سایت‌ هایی را به نام چهره‌ ها و شخصیت‌ های معروف راه‌ می‌اندازند.

کاربران هم به خیال اینکه با همان چهره در حال ارتباط هستند به خواسته‌ های آن‌ها تن می‌ دهند و در دام می‌ افتند. در اینستاگرام بیشتر از هر جایی این تخلف صورت می گیرد.

کلاهبرداری فیشینگ هم یکی دیگر از روش‌ های کلاهبرداری اینترنتی است. در این روش، سایتی کاملا شبیه درگاه اینترنتی بانک‌ های معتبر کشور طراحی می‌ شود و شناسه و رمز عبور کاربران را هنگام خرید اینترنتی درخواست می‌ کند، سپس هکر یا همان کسی که این سایت تقلبی را ساخته با به دست آوردن اطلاعات اینترنتی اقدام به خالی کردن حساب آنها می‌ کند.

هکرهای اینترنتی راه‌های عجیب و غریبی برای ورود به سیستم شما، موبایل شما و ربودن اطلاعات بانکی شما دارند؛ مراقب باشید.

همچنین در مشاوره حقوقی کیفری تاکید بر آن است که انتشار ویروس و سرقت اطلاعات هم از جمله تخلفات سایبری به‌ شمار می‌ آید.

پلیس فتا جرایم اینترنتی

پلیس فتا با مجرمان اینترنتی چگونه برخورد می کند؟

پلیس فتا به محض دستگیری متهمان آنها را به مقامات قضایی تحویل می‌ دهد؛ چرا که مدارک و ادله دیجیتال حرف اول را می‌زند و اظهارات متهم خیلی برای پلیس فتا سندیت ندارد، شاکی و پلیس و حتی متهم وظیفه دارند برای ادعا‌هاشان به محاکم قضایی ادله دیجیتال ارائه دهند.

گفتنی است، بر اساس قانون و دستورالعمل‌های اجرایی یکی از مرجع‌های رسمی در خصوص موضوعات مرتبط با فضای مجازی پلیس فتا است و با نظر به تفسیر ماده ۴ قانون تاسیس ناجا مسئولیت تامین نظم و امنیت و آسایش عمومی و فردی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

کار کار‌شناسان اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، گشت زنی در فضای سایبر است و رصد سایت‌های مختلف، وبلاگ‌ ها، شبکه‌ های اجتماعی، تالارهای گفتگو و غیره است که در آن‌ها جرمی اتفاق نیفتد.

تامین امنیت اینستاگرام و ضد هک کردن پیج اینستا

همچنین بر اساس گفته‌‌های رییس پلیس فتای تهران بزرگ پلیس فتا به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی افراد نمی‌ شود و به عبارتی نامه الکترونیک، چت‌های دو نفره و صفحات خاص، حریم خصوصی است و آن‌ها را رصد نمی‌کند و اگر به حریم خصوصی افراد تجاوز صورت گرفته باشد، شاکی باید ابتدا مجوز قضایی اخذ کرده و پلیس با مجرم برخورد می‌ کند.

وی صیانت از جمهوری اسلامی ایران، مذهب افراد، دارایی مادی و معنوی افراد و غیره را از جمله خط قرمزهای این نهاد قانونی تعریف کرده است.

نحوه ارائه شکایت به پلیس فتا

بهترین و قانونی‌ ترین راه برای ارائه شکایت که در جلسات مشاوره با وکیل تلفنی یا حضوری نیز گفته می‌شود، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ ای است. این دادسرا وظیفه دارد، جرائمی که در فضای سایبر رخ داده را پیگیری کرده و حقوق شاکیان را به آن‌ها بازگرداند.

نحوه شکایت به پلیس فتا اینگونه است که پس از مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای، پرونده تشکیل می‌ شود و رسیدگی به آن طبق روال قانونی به جریان می‌ افتد.

دادسرا نیز بر حسب حساسیت پرونده و بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

در روند پیگیری پرونده هم ۲ امکان وجود دارد:

  1. اول اینکه ممکن است همان ابتدا شما به شخص یا اشخاص خاصی مظنون باشید؛ در این حالت، قاضی در جریان پیگیری پرونده آنها را به دادگاه احضار می‌ کند تا پاسخگوی شکایت باشند.
  2. در حالت دوم نیز ممکن است که شما ندانید جرم توسط چه کسانی رخ داده است. در این حالت هم بررسی‌ های تخصصی پلیس می‌تواند گره گشای پرونده باشد.

مجرمین فضای مجازی

جرایم مالی اینترنتی

جرایم اینترنتی بیشتر به جرایم مالی در اینترنت و سو استفاده از اطلاعات کاربران تعلق می گیرد. یک راه دیگر هم برای ارائه شکایت وجود دارد که راحت‌تر به نظر می‌ رسد.

نحوه شکایت به پلیس فتا این گونه است که اگر جرمی علیه شما در فضای مجازی اتفاق افتاد می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید.

در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت شما به ثبت می‌رسد و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

برای اطلاع از نشانی مراکز پلیس فتا یا دادسراهای پلیس رایانه‌ای هم می‌توانید به همین سایت مراجعه کنید. هر چند وقت یکبار رمز کارت خود را تغییر دهید تا از مشکلات سرقت اطلاعات در امان باشید.

هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرید

  • از مکان‌های عمومی مانند کافی‌ نت یا اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند وارد حساب اینترنت بانک خود نشوید.
  • هنگام خرید از فروشگاه‌ها سعی کنید شخصا از دستگاه POS استفاده کنید.
  • هنگام دریافت پول از دستگاه‌های ATM، مراقب پشت سر خود باشید تا کسی رمز وارد شده شما را نبیند.
  • حواستان به اقلام نامتعارف روی دستگاه‌های ATM باشد.
  • همیشه خرید اینترنتی خود را از سایت‌ های معتبر انجام دهید و به نشانی درگاه بانکی که به شما معرفی می‌شود خوب دقت کنید؛ درگاه‌های معتبر بانکی همگی با عبارت https شروع می‌ شوند.
  • سامانه پیامک حساب بانکی‌ تان را فعال کنید تا درصورت برداشت پول از حسابتان فوری متوجه شوید.
  • از نگهداری فیلم و عکس خانوادگی در رایانه، موبایل، لپ‌ تاپ و سایر اقلام دیجیتال قابل‌ حمل بپرهیزید تا درصورت هک، سرقت یا گم شدن، به غیراز ضرر مالی، آسیب دیگری متوجه شما نشود.
  • برای اینکه رایانه‌ تان هک نشود از آنتی‌ ویروس‌های معتبر (کرک نشده) استفاده و هر چند وقت یک‌ بار آن را به روز کنید.
  • به پیامک‌ ها و ایمیل‌ هایی با محتوای اینکه شما برنده شده‌اید، توجه نداشته باشید؛ چراکه اغلب آنها تنها برای دسترسی به‌حساب بانکی‌ تان ارسال می‌ شوند؛ به ایمیل‌ها و پیامک‌ های ناشناس پاسخ ندهید. اگر احساس کردید که رمز شما به هر دلیلی هک شده، سریعا آن را تغییر دهید.
  • اگر عکس، فیلم یا اطلاعات شخصی شما به هر دلیلی در فضای سایبر انتشار یافت، ابتدا خانواده خود را در جریان امر قرار دهید و سپس از طریق پلیس فتا، موضوع شکایت خود را مطرح کنید.
  • هنگام ارتباط با سایت‌ ها و صفحه‌ های شخصی که به نام چهره‌های مشهور راه‌ اندازی شده است جانب احتیاط را نگه دارید.
  • تاکنون هیچ سایت همسریابی‌ ای از سوی پلیس، مجوز رسمی دریافت نکرده و فعالیت آنها غیرقانونی است؛ مراقب باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام. لطفا به من کمک کنید من دوروز پیش با یه نفر تو مجازی اشنا شدم بعد از دو روز بلکش کردم الا داخل یه برنامه دگه منو تهدید میکنه ک عکست پخش میکنم و پیدات میکنم میام در خونتون یا بیا پیشم…. یا ابروت میبرم باید چکار کنم

  2. سلام من یه مشکل برام پیش. امد خواهشمندم که کمک کنید به من من تو مجازی دو روز پیش یه یه نفر اشنا شدم و بعد از دو روز بلاکش. کردم الان تو سه برنامه دیگه به من پیام داد و تهدید میکنه که عکست پخش میکنم و میزارم اینستا و پیدات میکنم میام در خونتون
    میگه یا بیا پیشم……. یا ابروت میبرم من باید چکار کنم

  3. سلام سایت سهام عدالت زده بودزدم روسایت همه پولم ازحسابم برداشت کردهمراه بانک صادرات با واتساپ هک کرد۶۰میلیون بردبنظرشماپیگیری کنم پیدامیشه ان شاءالله شماره شباحسابی که پول واریزکرده دارم

  4. سلام میتونین واسم شماره یع پیج پیدا کنین من ازش خرید داشتم کلاه بردار بود الان بلاکم کرده ایدیشم عوض کرده فک کنم چون نمیاد برام با پیج دیگه میزنم فقط ازش یه شماره کارت دارم همین

  5. از من یک شماره تلفن هک شده و ب تمامی اطلاعات دسترسی دارن
    وشماره تلفن کسی ک هک رو پیدا کردم و ایشون شماره تلفن رفیق بنده رو هک میکنه و بعد گذشت ۵ دقیقه ب بنده دوبار زنگ میزنه و بند رد تماس میدم
    و برای دو شماره بنده لوکیشن دعوا میفرستن و میگن ظرف ۲۴ ساعت اینده ب لوکیشن بیاید و بنده زنگ ب پلیس فتا میزنم برای اینکه شماره ی کسی ک هک کرده رو اعلام بکنم ولی متاسفانه امپراتور اصلا جواب نمیدن و پشت خط ب بنده گفته میشه شما نفر اول هستین و پخش و دوباره تکرار لطف کنین پیگیری کنین

  6. سلام،حبیب هستم ۳تا۵تا۷ دقیقه ازین اپراتور به اون اپراتور آدمو وصل میکنه پلیس فتامشهد وهی میگه شما نفراول دوم وسوم هستید وموسیقی برات میزارن دریغ ازپاسخ!!!!بعدمیگن مردم برای کلاهبرداری تلفنی و….همکاری کنند یااطلاع بدند و….خب وقتی بااین وضع واوضاع مالی خرابی که مردم وخودم دارم بخاداینجوری شارژپولیم توصف اپراتور پلیس فتا ازبین بره بی نتیجه بیزار میشم ازاطلاع کلاهبرداری

    1. من از دست فامیل ها همکاران شاکی بله +۹۸۹۱۲۰۸۸۲۳۳۷ خانم محدثه بیگی هاینه سحر یک سحر سیمن خانم اسدی شماره ازش بگیرید تلگرام داد واتساپ خراب بله +۹۸۹۱۲۰۸۸۲۳۳۷ زندیه آذر بهرامی کل بهرامی خاله ها یک اراک یک شمال یک زهدان کل خانواده شاکی بله میشه کمک کن و به بازیگران کره ای هندی کره شمالی توهین کردم فامیل کل بهرامی همکاران خانم ها فزل بله میشه ازش به پلیس فتا اطلاعیت بده ممنون شماره خانم ندا احمدی ۰۱۲۴۱۰۰۴۵۵ تلفن دوست مریم کاظمی خانم مژگان رضوئی نیسم برقی ازش بگیرید تلگرام کار میکنم بله

      1. سلام، من چند مدت پیش توی اینستاگرام یه پیج دیدم که در مورد داروهای ضد ریزش مو تبلیغ میکرد ازشون مشاوره گرفتم قرار شد داروهایی که بقول خودشون توی لابراتوار خودشون تهیه می‌شد برام بفرستن،چهار میلیون ریختم به حسابشون وقتی محصولات به دستم رسید دیدم یه مشت چیزای مزخرف که یک میلیون هم ارزش نداشت و همشون اسم دکتربیز روشون نوشته شده هست،ازشون شکایت دارم لطفا پیگیری کنید

    2. سلام آیا پلیس فتا مبلغ ۴۰۰ هزار تومن رو هم پیگیری میکنه و اینکه بگم از یه نفر خواستم اکانت روبیکا یک نفر رو برام هک کنه برای خودم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

  7. سلام یکی اینستا عکس منو بدون اجازه گذاشته پروفایل و پستش منو هم بلاک کرده
    چجوری می‌تونه ازش شکایت کنم عکس منو برداره ؟!

    1. سلام و خسته نباشید
      یه معامله ای انجام دادم بازی های رایانه ای کلاهبرادی کردن یعنی پول بالا کشیدن و بعد فحش ناموس دادن و بلاک کردن چطوری باید پیگیری کنم شهرستان پلیس فتاح نداره

      1. از کلاهبرداری خونه تیمی خونه روسپیگری شکایت دارم ب ایشون پول دادم ک یکی از اون خانما را صیغه کنم.. پیش پیش واریز کردم بازم پول خواس ولی نداشتم بدم پیشمون شدم گفتم نمیخوام پولمو عودت بده بجاش فش میده اینستاگرام واتس اپ روبیکا هم هس وقتی کسی از نظر مالی نمیتونه ازدواج مجبوره بدنبال حلال باشه گروهی از خانما از این موضوع دارن سوء استفاده میکنم خدا میدونه کلاه سر چن نفر گذاشتن رسیدگی کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا