روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

لواط چیست؟ حکم مجازات گی و نحوه اثبات آن

روابطی که بر خلاف احکام شرعی و مقررات قانونی است، متعدد بوده و از این رو یکی از روابطی که در فقه، همواره نهی شده است، لواط می‌باشد.

روابط نامشروعی که در قانون به آن اشاره شده است، بین دو نفر که جنسیت مخالفت دارند، یعنی زن و مرد فاقد علقه زوجیت به وقوع می‌پیوندد. اما در لواط، برقراری رابطه بین دو نفر که جنسیت یکسان دارند، شکل می‌گیرد و آن دو نفر الزاما مرد هستند تا لواط شکل بگیرد.

روابط جنسی، یک سری چارچوب مشخص و معین دارد و در صورت که رابطه از این چارچوب و مقررات خارج شود، یقینا آسیب‌های اجتماعی در جامعه به وجود آمده و چه بسا نظم و امنیت در جامعه به خطر می‌افتد. در تمامی جوامع، مقرراتی که برای روابط جنسی تعیین شده است، یکسان نبوده و در این زمینه تفاوت‌هایی دارد. اما جامعه ما که مقررات آن غالبا از احکام شرعی برگرفته شده است، روابط خارج از شرع و قانون را جرم انگاری کرده است.

در عرف ما این موضوع پذیرفتنی نیست که مرد با مرد یا زن با زن رابطه داشته باشد. منظور از رابطه، روابط دوستی نیست و تنها منوط به رابطه جنسی بین دو طرف است.

بر طبق واعد فقهی و شرعی، احکام معینی پیرامون انواع روابط جنسی صادر شده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به لواط اشاره نموده است. تنها رابطه زنا نیست که در مورد آن حکم شرعی و یا قانونی صادر شده باشد، بلکه چنین روابطی نیز به جهت آن که حد شرعی رعایت نشده است، قانونگذار مجازات برای هر یک از آن‌ها در نظر گرفته است.

شاید کمی این موضوع عجیب باشد که دو مرد بخواهند با هم رابطه جنسی داشته باشند اما در هر صورت این موضوع امری بدیهی و غیر قابل انکار است و در مواردی نیز شاهد آن هستیم که عمل دخول فی ما بین دو مذکر صورت می‌گیرد.

لواط در قانون مجازات اسلامی، جرم تلقی می‌شود و علت آن هم این است که در شریعت اسلام برای این عمل مجازات تعیین شده است. از این رو مجازات لواط می‌تواند اعدام و یا در مواردی شلاق باشد.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی جرم لواط و حکم مجازات گی بپردازیم و در واقع این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که اگر دو مرد با هم رابطه جنسی داشته باشند، چه مجازاتی در انتظارشان خواهد بود.

البته همبن حالا شما می‌توانید با وکیل در رابطه با جرم لواط مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید و به صورت فوری سوالات حقوقی خود را از وکیل بپرسید.

لواط چست؟

انواع مختلفی از روابط جنسی بین افراد وجود دارد که به شیوه های گوناگونی ارتکاب می‌یابند. روابط جنسی مانند زنا، لواط، مساحقه و تفخیذ در قانون کشور ما مورد پیش‌بینی قرار گرفته است که البته احکام آن‌ها برگرفته از احکام شرعی است.

با توجه به این که روابط جنسی از هر نوع که باشد، جز موضوعات جذاب و مهمی به شمار می‌رود، از این رو قصد داریم که در این بخش با مفهوم لواط آشنا شویم.

در پاسخ به این سوال که لواط چیست، باید گفت که لواط همان رابطه جنسی بین دو نفر مرد است که در اصطلاح غربی و یا به زبان خارجی به آن گی گفته می‌شود. همه روابط جنسی محدود به زنا یا رابطه بین زن و مرد نامحرم نیست. علی رغم این که بیشتر روابط جنسی بین مرد و زن نامحرم است اما این امکان وجود دارد که دو مرد تمایل به انجام رابطه جنسی داشته باشند.

این که مرد با مرد اقدام به برقراری رابطه کنند، بسته به اراده و تمایل آن‌ها دارد اما در هر صورت عمل لواط، امری غیر شرعی است و در واقع رابطه جنسی بین دو مرد نوعی عمل حرام محسوب می‌شود و در واقع طرفین مرتکب گناه می‌شوند. جدای از این که لواط، عمل حرام بوده و چه بسا از لحاظ معنوی عاقبات اخروی سختی می‌تواند در انتظار مرتکبین باشد، اما قانون نیز این رابطه را جرم انگاری کرده است.

در قانون مجازات اسلامی، تعریف کلی و جامعی از لواط بیان شده است که حسب ماده ۲۳۳ این قانون، لواط، عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر دیگر. دخول که همان انجام رابطه جنسی به حدی است که اندام تناسلی فرد وارد اندام تناسلی یا معقد دیگری شود.

طبیعت و ذات جنسی مرد و زن یکسان نیست و از این رو در رابطه لواط، اندام تناسلی مرد باییستی وارد دبر یا پشت و یا معقد مرد دیگری شود.

قانونگذار چه در مورد لواط و چه زنا، تاکید کرده است که برای تحقق این روابط حتما باید آلت تناسلی به اندازه ختنه گاه وارد آلت تناسلی یا دبر فرد دیگر شود و به نحوی اگر دخول کمتر از ختنه گاه باشد، نمی‌توان گفت که لواط محقق شده است.

در لواط یا گی، به کننده کار یا همان فردی که آلت خود را به دبر فرد دیگر وارد می‌کند، فاعل و طرف دیگر رابطه، مفعول است. فاعل و مفعول در لواط، مذکر هستند و همین موضوع سبب شده است که لواط متمایز از سایر جرائم جنسی باشد. در زنا، حتما باید جنسیت دو طرف، متفاوت باشد  اما در لواط و حتی مساحقه، دو نفری که با هم رابطه برقرار می‌کنند، جنسیت یکسان دارند.

مجازات فاعل و مفعول می‌تواند یکی باشد و یا این که تفاوت داشته باشد.  ناگفته نماند که در برخی اوقات، مجازات مفعول لواط شدیدتر از فاعل بوده و حتی این امکان وجود دارد که فاعل، اعدام نشود اما حکم مجازات، مفعول اعدام باشد.

در هر صورت مجازات جرم لواط برگرفته از احمام فقهی و شرعی و به نحوی است که آیه قرآن به مجازات آن پرداخته است. از این رو باید همان حد لواط بدون تغییر و کم و کاستی برای مرتکبین اجرا شود.

در بخش بعدی حکم مجازات عمل لواط را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بیشتر به مجازات این دسته از جرائم جنسی می‌پردازیم.

جرم لواط

مجازات جرم لواط

در بخش قبل، با رابطه لواط آشنا شدیم و گفته شد که اگر مردی با مرد دیگر، اقدام به برقراری رابطه جنسی یا دخول نماید، می‌توان گفت لواط صورت گرفته است. حال در این زمینه گاها سوال می‌شود که اگر دو مرد با هم رابطه جنسی داشته باشند، چه مجازاتی برایشان اجرا می‌شود؟

مجازات جرائم جنسی جدای از خود جرم برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. بیشتر سوالاتی که در مورد جرائم جنسی مانند لواط مطرح می‌شود، در مورد حکم مجازات قانونی آن‌ها است. چه افرادی که مرتکب این رابطه شده و چه افرادی که رابطه لواط را تجربه نکرده‌اند، برایشان ابهامات در مورد حکم مجازات لواط وجود دارد.

در ابتدا باید گفت که لواط، عمل مجرمانه است و افرادی که اقدام به این رابطه می‌کنند، از نظر شرع و قانون مجرم هستند. جرم لواط و مجازات آن، حدی است، به نحوی که مجازات این جرم و مقدار و کلیه شرایط آن را قرآن کریم و یا شرع مقدس بیان کرده است.

اگر اثبات لواط صورت گیرد، هم فاعل و هم مفعول متحمل حد این جرم خواهند شد. با توجه به حدی بودن مجازات جرم لواط، باید گفت که به هیچ عنوان نمی‌توان مقدار مجازات را تغییر داد. شرایطی که در قانون برای تحفیف، کاهش یا تبدیل مجازات در نظر گرفته شده است، تنها برای جرائم تعزیری است و جرائم حدی از شمول این رویه خارج است.

حال در مورد این که مجازات مرتکبین جرم لواط چیست، باید به ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی رجوع کرد. این ماده بیان می‌کند که حد لواط برای فاعل، در صورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت، صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول،در هر صورت (وجود یا عدم وجود احصان) اعدام است.

قانونگذار مجازات یا حد لواط را برای فاعل و مفعول جدای از هم در نظر گرفته است. مجازات فاعل لواط حالت کلی، اعدام و یا شلاق است اما مجازات مفعول تنها اعدام است. همین موضوع سبب شده که بین حقودانان و فقها اختلاف نظر به وجود آید که چرا مجازات انجام دهنده می‌تواند در مواردی شلاق باشد و به نحوی از اعدام، رهایی یابد اما مفعول حتما باید اعدام باشد.

در هر صورت، اگر فاعل، اقدام به لواط به زور و اجبار با مفعول نموده باشد، به نحوی که مفعول یا فردی که عمل دخول اندام تناسلی بر روی آن انجام می‌شود، برای انجام این رابطه هیچ رضایت و میلی نداشته باشد، مجازات فاعل در این شرایط اعدام است. حال اگر فاعل دارای شرایط احصان باشد، یعنی متاهل بوده و با در نظر گرفتن فاعل محصن، حد لواط برای او اعدام می‌باشد.

به نحوی که اگر مردی، همسر داشته باشد و عاقل و بالغ بوده و امکان جماع و یا رابطه جنسی با او را داشته باشد، به جهت برخورداری از شرایط احصان، در صورت برقراری رابطه جنسی با یک مرد، محکوم به مجازات اعدام خواهد شد.

مفعول رابطه لواط نیز در هر صورت اگر متاهل یا مجرد باشد و به طور کلی بدون در نظر گرفتن شرایط احصان وی، در هر صورتی مجازات او اعدام است. البته در صورتی که اثبات شود، مفعول مورد عمل تجاوز جنسی از طرف مردی قرار گرفته است و به نوعی لواط به صورت اکراه محقق شده است، مجازاتی برای مفعول در نظر گرفته نخواهد شد.

مجازات لواط

لواط به عنف

یکی از حالت‌های رایجی که در وقوع جرائم جنسی شاهد آن هستیم، این است که یکی از دو طرف به زور و اجبار وارد رابطه شده باشد. چه در مورد زنا که این امکان وجود دارد، زنی با اکره با مرد غریبه، عمل دخول را انجام دهد و چه در مورد لواط نیز مفعول بدون رضایت با فاعل رابطه برقرار کرده است.

در صورت وقوع جرم لواط، قانونگذار برای هر دو طرف مجازات تعیین کرده است و تنها محدود به فاعل جرم نمی‌باشد. اما در شرایطی این امکان هست که در جرم لواط، تنها فاعل مجرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شود و مفعول رابطه نیز مجازات نگردد و آن تنها در مورد لواط به عنف است.

منظور از عنف همان عملی با زور و اکراه است که منظور از لواط به عنف در واقع برقراری رابطه جنسی بین دو مرد که اکراه با اجبار در کار باشد. در این نوع از لواط، مفعول به زور و اجبار وارد رابطه می‌شود و به نوعی فاعل به وی تجاوز جنسی می‌کند.

زمانی لواط به عنف اثبات می‌شود که طی مفعول مدعی است که فاعل او را تهدید نموده که باید با وی رابطه جنسی داشته باشد و در واقع هیج میل و رضایتی از طرف مفعول جهت برقراری رابطه نبوده است.

در غیر این صورت اگر ثابت شود که مفعول نیز با رضایت و توافق با فاعل با او رابطه جنسی داشته است، رابطه صورت گرفته از نوع لواط به عنف نیست و در این صورت هم فاعل و هم مفعول محکوم به اعدام می‌شوند.

مفعول اگر ادعا دارد که به او تجاوز جنسی شده است، باید برای دادگاه اسناد و مدارکی ارائه کند که نشان دهد در زمان برقرار رابطه، در برابر رابطه مقاومت کرده و یا هر دلیل دیگری که قاضی را قانع کند، فاعل وی را تهدید به رابطه و یا او را واردار به این عمل مجرمانه کرده است.

مجازات لواط به عنف، تنها برای فاعل بوده و مفعول از اجرای حکم رهایی پیدا می‌کند. بدین صورت که در این نوع لواط، فاعل، به اعدام محکوم می‌شود و مفعول نیز به اعدام و هیچ مجازات دیگری محکوم نخواهد شد.

در یکی از نظریات دیوان عالی کشور، در مورد جرم زنا بیان شده است که اگر زانی یا همان مرد زنا کار، اقدام به بیهوش کردن زن از طریق آمپول یا داروهای دیگری کند، این عمل در حکم زنای به عنف است. این نظریه که در مورد زنا بیان شده است، می‌توان به جرم لواط نیز ارتباط داد.

در این صورت اگر فاعل به واسطه تزریق آمپول و یا هر طریق دیگری، اقدام به بیهوش کردن مفعول نماید و در این صورت به او تجاوز کند، لواط به عنف صورت گرفته و به حد این عمل مجرمانه، اعدام است.

اعدام لواط

چند نکته مهم پیرامون جرم و مجازات لواط

مجازات جرم لواط، حسب مورد اعدام یا شلاق است و حد شلاق تنها در شرایطی خاص برای فاعل اجرا می‌شود و اگر مردی که رابطه جنسی بر آن واقع شده باشد و در هر صورت به عنوان مفعول لواط شناخته شود، اعدام می‌شود. با توجه به این که جرم و مجارات لواط و شرایط آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند، اما ذکر چند نکته در این ضروری است.

در واقع در این بخش قصد داریم که به چند نکته مهم پیرامون جرم لواط بپردازیم که دانستن آن‌ها می‌تواند حائز اهمیت باشد. برخی از این نکات مهم بنا بر نظر وکیل آنلاین، عبارتند از:

  • در صورتی که فاعل لواط مجرد باشد و لواط انجام شده به صورت عنف و همراه با اکراه نباشد، مجزات او، صد ضربه شلاق است.
  • مفعول تنها در صورتی از حکم اعدام رهایی پیدا می‌کند که فقط در یک حالت ثابت شود که لواط به عنف صورت گرفته است.
  • اگر در ارتکاب جرم لواط، فاعل غیر مسلمان بوده اما مفعول مسلمان باشد، مجازات فاعل، اعدام است.
  • حتی در صورتی که مفعول، همسر داشته و امکان رابطه جنسی با او را داشته باشد و به طور کلی محصن باشد، در غیر از مورد لواط به عنف، حکم مجازات اعدام برای او صادر می‌شود.
  • به جهت آن که مجازات لواط، حدی است، قاضی نمی‌تواند تغییراتی را در مجازات اعمال کند. بدین صورت که اگر فاعل محکوم به صد ضربه شلاق شود، باید همان میزان ۱۰۰ ضربه اجرا شود.
  • چنانچه مفعول جرم لواط، فردی نابالغ باشد و به نحوی شخص محجور باشد، تنها حکمی که دادگاه می‌تواند برای او صادر کند، حکم تادیبی یا اقدامات تامینی است. اما اگر فاعل، فردی عاقل و بالغ بوده و از لحاظ عقلی در صحت و سلامت کامل باشد، حکم فاعل در این شرایط اعدام است.
  • اگر هر دو طرف رابطه لواط، نابالغ باشند، حکم اعدام برای هر دو طرف در نظر گرفته نمی‌شود و حکم تادیبی برایشان صادر خواهد شد.
  • در صورتی که فاعل، متاهل بوده اما به دلایل مختلف امکان رابطه جنسی با همسرش را نداشته باشد، به جهت خارج شدن از شرایط احصان، دادگاه حکمی که می‌تواند برای او صادر کند، صد ضربه شلاق است. البته این موضوع، منوط به آن است که عمل لواط به صورت عنف و یا اجبار نباشد.

مشاوره حقوقی لواط

نحوه اثبات لواط

لواط رفتاری مجرمانه است و به طور کلی برای اثبات جرائم می‌تواند از طریق ادله جرم یعنی شهادت شهود، اقرار، علم قاضی، سگوند و قسامه اقدام نمود. اما به طور کلی در مورد این که چگونه و از چه روشی اثبات جرم لواط، امکان پذیر است، از طریق دو روش زیر می‌توان اقدام کرد:

  1. اقرار
  2. شهادت شهود

اقرار یکی از راه‌های قانونی است که اثبات لواط از طریق آن انجام می‌شود. بدین صورت که متهم یا متهمین پرونده اعتراف به عمل ناپسند و زشت لواط نزد قاضی می‌کنند. برای اقرار در جرم لواط حتما باید اعتراف به مدت چهار بار انجام شود.

گفتنی است که اگر متهم پرونده محکوم به اعدام شده باشد، چنانچه بعد از آن که اقرار به عمل لواط نمود، انجام آن را انکار کند، مجازات اعدام به شلاق تبدیل خواهد شد.

شهادت شهود نیز از دیگر راه‌های اثبات لواط است که طی آن حتما باید چهار مرد شهادت دهند که رابطه لواط را مشاهده نموده و به نحوی نظاره‌گر صحنه جرم بوده‌اند. همه این امور توسط وکیل کیفری قابل انجام است.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

بنیاد وکلا، ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی به صورت تخصصی است که در رابطه با موضوع جرم لواط، چنانچه به مشاوره حقوقی احتیاج دارید، توصیه می‌شود که از مشاوره این سامانه نهایت استفاده را داشته باشید.

مشاوره حقوقی لواط توسط برترین وکلای متخصص در امور کیفری ارائه می‌شود که با دریافت مشاوره از این سامانه، یقینا پاسخ تمامی سوالات خود را در این زمینه کسب خواهید کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا