طلاق

عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چگونه است؟

طلاق از لحاظ حقوقی، ایقاع محسوب می‌شود و به طور معمول به درخواست طلاق از طرف مرد ارائه می‌شد. البته که زوجه می‌تواند بدون رضایت شوهر و با برخورداری از دلایل محکمه پسند نیز تقاضای طلاق بنماید.

همچنبن طلاق به صورت توافقی و با اراده و خواست دو طرف صورت می‌گیرد. برای جدا شدن زن و شوهر، مراحل مختلفی در قانون بیان شده است و دادگاه‌ها تنها به صرف این که دو طرف درخواست طلاقی را به ثبت رسانده باشند، اقدام به صدور حکم طلاق نمی‌کنند.

یکی از مراحل اصلی که زوجین باید در خصوص طلاق انجام دهند، شرکت در جلسات مشاوره طلاق است. در قانون به این موضوع اشاره شده است و در این صورت افرادی که قصد طلاق گرفتن را دارند، بایستی در جلسات مشاوره شرکت نمایند.

شرکت در جلسات مشاوره طلاق، با توجه به این که در قانون بیان شده است، جنبه الزام آور برای زوجین دارد. در این صورت هر یک از زوجین که قصد جدایی را دارند، بایستی اقدام به حضور در مراکز مشاوره امور خانوادگی کنند.

این مرحله به طور معمول پیش از طلاق یعنی قبل از آن که درخواست طلاق به دادگاه ارائه شود، انجام می‌شود. شرکت در جلسات مشاوره باعث می‌شود تا زوجین اگر قصد جدایی دارند، از این تصمیم منصرف شوند.

هدف قانونگذار از اجباری شدن حضور در مراکز مشاوره طلاق، آن است که حتی الامکان این مرحله، روشی باشد تا زوجین دیگر تصمیمی برای طلاق نداشته و به زندگی سابق خود باز گردند.

البته لازمه این که بتوان دادخواست طلاق را به ثبت رساند، این است که گواهی عدم امکان انصراف از طلاق که در مراکز مشاوره صادر می‌شود را دریافت نمود. زمانی که دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می‌رسد، باید گواهی مربوطه ضمیمه دادخواست شود.

بدون این گواهی، نمی‌توان دادخواست طلاق را به ثبت رساند. در هر صورت اگر دادخواست طلاق بدون آن که زوجین در جلسات مشاوره شرکت کرده باشند، تقدیم دادگاه شود، دادگاه ابتدا زوجین را به این مراکز ارجاع می‌دهد تا نتیجه نهایی شرکت در جلسه مشاوره طلاق مشخص شود.

عدم شرکت زوجین در مشاوره طلاق می‌تواند تبعاتی برای آن‌ها به همراه داشته باشد و با توجه به این که طلاق شرایط خاص خود را دارد، می‌تواند در روند انجام مراحل طلاق تاثیرگذار باشد.

در ادامه مطلب به بررسی عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق می‌پردازیم و عواقب و تبعات آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته شما می‌توانید همین حالا و تنها با یک تماس با وکیل تلفنی گفتگو کنید و سوالات خود را مطرح نمایید.

شرکت در جلسات مشاوره طلاق؛ یکی از مراحل اصلی دعاوی طلاق

طلاق فرآیند گوناگونی دارد و وجود مراحل مختلف در امور طلاق باعث شده است تا زوجین در طی انجام مراحل طلاق، پروسه طولانی نیز طی کنند.

شاید افرادی که قصد طلاق گرفتن داشته باشند، در مورد این که باید مراحل مختلفی را در زمان طلاق طی کنند، اعتراض داشته باشند اما در هر صورت در رویه فعلی، امکان طلاق گرفتن زوجین به راحتی انجام نمی‌شود و باید تمام پروسه مربوط به آن انجام شود.

رویه طلاق گرفتن امروزه در مقایسه با سابق، تفاوت زیادی پیدا کرده است و در این صورت با تصور این که زوجین بتوانند به سادگی از یکدیگر جدا شوند، چنین موضوعی امکان پذیر نیست. اما در هر صورت، تا زمانی که فرآیند کلی طلاق، انجام نشود، امکان صدور گواهی عدم امکان سازش وجود ندارد.

یکی از مراحل اصلی در دعاوی طلاق، شرکت در جلسات مشاوره می‌باشد. این مرحله به عنوان ابتدایی‌ترین مرحله طلاق به شمار می‌رود که زوجین به منظور جدایی و طلاق باید آن را طی کنند. در واقع اولین گام در روند انجام طلاق، شرکت در جلسات مشاوره طلاق است.

قانونگذار با این هدف شرکت در جلسات مشاوره را برای طلاق پیش بینی کرده است که با مشاوره‌های ارائه شده، زوجین به راه حل در مورد رفع اختلافات خود برسند و در نهایت از تصمیم طلاق منصرف شوند.

زمانی که زوجین در مراکز مشاوره حضور پیدا می‌کنند، شخص مشاور، راهنمایی‌های خاصی را در اختیار زن و شوهر قرار می‌دهد و زن و شوهر با نظر یکدیگر تصمیم به جدایی یا بازگشت به زندگی می‌گیرند.

اهمیت مشاوره طلاق

آیا حضور در مشاوره طلاق تنها برای طلاق توافقی الزامی است؟

زمانی که زوجین قصد دارند تا برای طلاق اقدام نموده و از یکدیگر جدا شوند، باید مراحل مشخصی را انجام دهند. یکی از مراحل اصلی در امور طلاق، شرکت در جلسات مشاوره است که لازمه انجام مراحل بعدی در طلاق، همین حضور در مراکز امور مشاوره می‌باشد.

یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا حضور در این جلسات و مراکز تنها در طلاق توافقی، الزامی است و در طلاق‌های دیگر، الزامی برای آن که زن و مرد حضوری در مشاوره طلاق داشته باشند، است، قانون حمایت خانواده به بررسی این موضوع پرداخته است.

بر اساس ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده، در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند.

در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

در قانون مزبور، حضور در مراکز مشاوره طلاق تنها برای طلاق توافقی پیش بینی شده است و در مورد این که اگر طلاق از طرف مرد یا زن باشد، لازم است که این مرحله انجام شود یا خیر، هنوز بین مراجع قضایی اختلاف نظر دارد. اما به طور معمول، دادگاه‌ها زن و شوهر را حتی در طلاق‌های یک طرفه نیز به مراکز مشاوره، ارجاع می‌دهند.

اما در هر صورت طبق رویه جدیدی که در مراجع قضایی خانواده وجود دارد، معمولا زوجین به مراکز مشاوره طلاق فرستاده می‌شوند که در طی جلسات مشاوره شرکت کنند و بعد از حضور در این مراکز، حال پرونده طلاق توسط دادگاه بررسی می‌شود.

در هر صورت اگر در جلسات مشاوره ثابت شود که امکان جدایی و طلاق زوجین وجود ندارد، در این صورت گواهی به زوجین ارائه می‌شود که نشان دهنده عدم امکان منصرف شدن طرفین از جدایی است و در این صورت می‌توانند مراحل بعدی طلاق را انجام دهند.

نحوه شرکت در جلسات مشاوره طلاق

تا به اینجا مشخص شد که مشاوره طلاق، از جمله مراحل مهم و اصلی در امور طلاق خصوصا طلاق توافقی به شمار می‌رود. لازمه انجام مراحل کلی طلاق، این است که زوجین ابتدا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند و سپس برای مراحل بعدی طلاق اقدام نمایند.

در هر صورت، نحوه شرکت در جلسات مشاوره طلاق، به این صورت است که متقاضیان در وهله اول باید در سامانه تصمیم، ثبت نام کنند. سپس با ثبت نام در این سامانه، لازم است که رزرو نوبت مشاوره طلاق انجام شده و با تعیین وقت و مکان مشاوره، زوجین در زمان تعیین شده حضور داشته باشند.

تعداد جلسات مشاوره طلاق، مقدار ثابت و معینی ندارد اما در هر صورت، برای امور طلاق و جلسات مشاوره آن، پنج جلسه تعیین شده است. البته این میزان از جلسات مشاوره می‌تواند طبق نظر مشاوره و طرفین نیز افزایش داشته باشد.

تمدید جلسات مشاوره به معنای آن است که حضور در این جلسات تاثیرگذار بوده و به نحوی این احتمال وجود دارد که زن و شوهر، از تصمیم خود برای طلاق، صرف نظر کنند.

در هر صورت اگر به هر نحوی امکان سازش بین زن و شوهر وجود نداشته باشد و مشاور تشخیص دهد که ادامه جلسات مشاوره اهمیتی ندارد، در نهایت گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر می‌شود. با صدور این گواهی، می‌توان اقدام به ثبت دادخواست طلاق نمود.

در واقع گواهی مزبور پیوست دادخواست شده و برای بررسی به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. در پرونده طلاق توافقی، برای دادگاه خانواده این موضوع اهمیت دارد که زوجین قبل از آن، مشاوره طلاق را انجام داده اند یا این که در مراکز مشاوره خانواده شرکت نداشته‌اند.

جلسات مشاوره طلاق توافقی

امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق وجود دارد؟

در قانون سابق، زن و شوهر برای جدایی و طلاق به راحتی می‌توانستند از یکدیگر جدا شوند و تنها ارائه درخولست طلاق در دادگاه و انجام یک سری مراحل جزئی طلاق، امکان طلاق گرفتن زوجین وجود داشت.

امروزه همانطور که مشخص است، موانع و محدودیت‌های مختلفی پیش روی زوجین جهت طلاق گرفتن وجود دارد و در این صورت امکان طلاق گرفتن زن و شوهر به سادگی وجود ندارد.

در خصوص فرآیند طلاق، یکی از مراحلی که انجام آن امروزه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد، انجام جلسات مشاوره پیش از طلاق است. حضور در مراکز مشاوره طلاق مزایای زیادی دارد و سبب می‌شود تا از تصمیم‌های خودسر و عجولانه زوجین در خصوص طلاق و جدایی، جلوگیری شود و در نهایت کانون خانواده حفظ شود.

در هر صورت شرکت در جلساتی که برای طلاق و ارائه مشاوره در روند انجام طلاق وجود دارد، در قانون پیش بینی شده است و زوجین متقاضی طلاق باید این مرحله را انجام دهند.

در قانون، شرکت در جلسات مشاوره تنها برای طلاقی که به صورت توافقی است، در نظر گرفته شده اما طبق رویه جدید در دادگاه‌ها، شاهد آن هستیم که در دیگر طلاق‌ها نیز زن و شوهر باید حضور در مراکز مشاوره قبل از طلاق را نیز تجربه کرده باشند.

البته طبق قانون، اجباری برای آن که طرفین در طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن، اقدام به حضور در جلسات مشاوره طلاق داشته باشند و این موضوع تنها برای طلاق توافقی، الزامی شده است.

حال ممکن است در این زمینه سوال مطرح شود که امکان آن که زن و شوهر در جلسات پیش از طلاق حضور در مراکز مشاوره خانواده را داشته باشند، وجود دارد؟

در این زمینه باید گفت که در قانون حضور زوجین در مشاوره طلاق الزامی شده است و در این صورت زن و شوهر هر دو باید در جلسات مربوطه، حضور داشته باشند.

با توجه به این که مشاوره طلاق جز یکی از مراحل اصلی در دعاوی طلاق است، در هر صورت جهت طی کردن مراحل بعدی طلاق، الزامی است که این مرحله از طلاق نیز انجام شود تا زوجین بتوانند برای انجام مراحل دیگری طلاق نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

طبق قانون جدید طلاق، حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق توافقی الزامی است و تا زمان عدم حضور در این مرحله، امکان انجام فرآیند بعدی طلاق وجود ندارد.

لازمه ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، این است که گواهی عدم امکان انصراف از طلاق، ضمیمه دادخواست طلاق شده و در این صورت درخواست طلاق به همراه گواهی مزبور و سایر اسناد و مستندات مورد نیاز جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارسال می‌شود.

تبعات عدم حضور شوهر در مشاوره طلاق

به طور کلی امکان این که زن و شوهر در مشاوره طلاق حضور نداشته باشند، وجود ندارد. در واقع تشکیل جلسه مشاوره طلاق بدون حضور زن و مرد معنا و مفهوم خاصی ندارد.

هدف تشکیل جلسه مشاوره طلاق، بررسی علل و اختلاف زوجین در خصوص طلاق و در صورت امکان، جلوگیری از تصمیم طلاق زوجین می‌باشد.

در صورت در طلاق توافقی، خود زن و شوهر باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند و عملا حضور وکیل طلاق به جای آن‌ها امکن پذیر نیست که البته شاهد نقض مقررات قانون در این مرحله از طلاق هستیم. شخص مشاور باید مسقیما با زوجین گفتگو کند و راهکارهایی را جهت جلوگیری از طلاق گرفتن طرفین ارائه کنند.

طلاق بدون مشاوره

در مورد تبعات شرکت نکردن شوهر در مشاوره طلاق، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ارائه نکردن گواهی عدم امکان انصراف از طلاق

یکی از تبعات اصلی شرکت نکرن زوج در جلسات مشاوره طلاق، این است که گواهی عدم امکان انصراف از طلاق از سوی مراکز مشاوره صادر نمی‌شود. باید گفت که در طلاق توافقی، شرط لازم جهت ثبت دادخواست طلاق، حضور در جلسات مشاوره طلاق می‌باشد.

حال اگر زوجه حضور در مراکز مشاوره خانواده را نداشته باشد، به منزله آن است که مرد رضایتی برای طلاق گرفتن و جدا شدن از همسر خود را ندارد.

اگر این موضوع ثابت شود که مرد به دلیل عدم رضایت در مشاوره طلاق حضور ندارد، امکان طلاق گرفتن به صورت توافقی وجود ندارد. طلاق توافقی، طلاقی با رضایت و اختیار دو طرف صورت می‌گیرد و نمی‌توان بدون حضور مرد در جلسه مشاوره، اقدام به ثبت درخواسن طلاق نمود.

در واقع تبعات اصلی عدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق این است که امکان طلاق گرفتن زوجین دشوار می‌شود.

علت آن هم این است که اگر شوهر به دلایلی نخواهد تا در جلسه مشاوره شرکت کند، به دلیل عدم رضایت یکی از طرفین طلاق توافقی، امکان این که زن بتواند به تنهایی گواهی عدم امکان سازش را دریافت کند را نخواهد داشت.

در هر صورت ارائه نکردن گواهی مزبور به منزله آن است که زوجه نمی‌تواند مراحل بعدی طلاق را انجام دهد و عملا امکان طلاق گرفتن زوجه وجود ندارد.

دشواری در طلاق گرفتن زوجه

شرکت نکردن شوهر در جلسات مشاوره آن هم در طلاق توافقی که در قانون اجباری شده است، می‌تواند سخت و دشوار شدن طلاق گرفتن زوجه را به همراه داشته باشد.

با توجه به این که مراکز مشاوره خانواده می‌توانند از ارائه گواهی عدم امکان انصراف از طلاق به زن در صورت عدم حضور شوهر در این مراکز، خودداری کنند اما در هر صورت اگر باز هم این گواهی به زوجه داده شود، برای انجام مراحل بعدی طلاق، زوجه با مشکلاتی مواجه می‌شود.

در این صورت شرایط برای زوجه جهت آن که بتواند به صورت توافقی جدا شود، دشوار می‌شود و در این صورت زن بابستی به صورت یک طرفه برای طلاق اقدام کند و به هر نحوی به موارد طلاق از طرف زن، اشاره نماید.

در واقع شرایط زوجه باید طبق شرایط لازم در طلاق یک طرفه اقدام کند که نسبت به طلاق توافقی، امکان طلاق گرفتن زن از همسر خودش، دشوار می‌شود.

دلیل آن هم این است که زوجه برای طلاق گرفتن باید برای دادگاه دلیل بیاورد و مدارک و مستندانی را ضمیمه دادخواست خود کند که در نهایت دادگاه مجوز جدایی زوجین را صادر نماید.

حضور شوهر در جلسات مشاوره طلاق

مختل شدن روند رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه

از دیگر تبعات عدم حضور شوهر در جلسات مشاوره طلاق می‌توان به مختل شدن روند رسیدگی به پرونده در دادگاه اشاره نمود.

در صورتی که شوهر در مراکز مربوطه حاضر نشود، مشاور و یا مسئولان مربوطه در مرکز با شوهر تماس گرفته و علت نیامدن او را جویا می‌شوند که اگر زوج به هر دلیلی مشکلی در خصوص حضور در جلسات مشاوره داشته باشد، امکان تمدید زمان مشاوره طلاق وجود دارد و تشکیل جلسه به زمان دیگری موکول می‌شود.

حال در صورت عدم حضور مجدد زوج در جلسه تمدید شده این موضوع در گزارش جلسه عنوان می‌شود برگزاری جلسه مشاوره تنها با فرد حاضر شده یعنی زوجه، انجام می‌شود.

در پایان جلسه نیز اگر زوجه تصمیم قطعی برای طلاق گرفته باشد، مشاور به شخص زوجه، گواهی مربوطه را می‌دهد. البته این موضوع در برخی از مراکز مشاوره سخت گیرانه عمل می‌شود و صدور گواهی به راحتی انجام نمی‌شود.

اگر با این فرض که زوجه توانست مرحله مشاوره طلاق را بدون حضور زوج انجام دهد، به احتمال فراوان در مرحله حضور در دادگاه، دچار مشکلاتی می‌شود.

با توجه به این که مبنای اصلی در طلاق توافقی، توافق شفاهی و یا کتبی زوجین در خصوص جدایی و طلاق است، حال شرکت نکردن شوهر در جلسه مشاوره از نظر دادگاه قابل قبول نیست و در این زمینه روند بررسی پرونده، مختل شده و این امکان وجود دارد که دادگاه اقدام به رد درخولست طلاق نماید.

تصور کنید که در طلاق توافقی، شوهر در هیچ یک از مراحل طلاق خصوصا جلسات مشاوه حاضر نشود و در این زمینه نیز وکیلی را برای پیگیری پرونده به دادگاه نفرستد، طلاق توافقی امکان پذیر نیست و مرجع قضایی مبادرت به رد دادخولست طلاق نموده و امکان این که زوجه بتواند از شوهر طلاق توافقی بگیرد، وجود ندارد.

تبعات عدم حضور زن در مشاوره طلاق

همانطور که عدم حضور شوهر در جلسات مشاوره پیش از طلاق می‌تواند تبعاتی داشته و چه بسا منجر به رد درخواست طلاق از طرف دادگاه شود، شرکت نکردن زوجه نیز در این مرحله از طلاق، عواقبی را در پی خواهد داشت.

در طلاق توافقی، زوجین متقاضی باید هر دوی آن‌ها مرحله مشاوره طلاق را انجام دهند و حضور زوجه نیز در این مرحله مانند شوهر اجباری است. زوجه نمی‌توان به صرف این که حضور شوهر در مراکز مشاوره کافیست، از حضور در این جلسات خودداری به عمل آورد.

این امکان برای زوجه وجود ندارد که بدون دلیل موجه و در شرایطی که امکان حاضر شدن در مشاوره طلاق را داشته باشد، اقدامی را در راستای حضور در این مراکز، نداشته باشد.

با توجه به این که طلاق توافقی مطرح است و این نوع طلاق با اراده مرد و زن انجام می‌شود، حضور نیافتن زوجه نیز می‌تواند سبب گردد تا طلاق توافقی، منتفی شود و عدم حضور زوجه در مشاوره طلاق نیز می‌تواند تبعات عدم امکان طلاق گرفتن به صورت توافقی را به دنبال داشته باشد.

اصل و مبنای طلاق توافقی، تفاهم دو طرفه زوجین است و پیش از آن که اقدام قانونی در راستای ثبت طلاق و رسیدگی به درخواست طلاق در دادگاه انجام شود، باید زن و شوهر توافقاتی پیرامون مسائل مختلفی مانند مهریه، نفقه، حضانت و دیگر مسائل را نیز داشته باشد.

در طلاق توافقی، لازمه آن ارائه توافق نامه کتبی طلاق است و حضور طرفین در جلسات مشاوره نیز تنها بخش مهمی از فرآیند طلاق به شمار می‌رود.

تبعات و آثار عدم حضور زوجه در مشاوره طلاق می‌تواند منجر به سخت و دشوار شدن روند رسیدگی به پرونده طلاق شود. در طلاق توافقی، حاضر نشدن زوجه در مشاوره می‌توان این پیامد را داشته باشد که زوجه رضایتی برای طلاق ندارد و این موضوع را طی عدم حضور خود اعلام نموده است.

در هر صورت اگر زوجه در جلسات مشاوره طلاق، حضور نداشته باشد، عملا می‌توان گفت که امکان طلاق به صورت توافقی وجود ندارد و شوهر باید به صورت یک طرفه درخواست طلاق کند که ارائه این درخواست آن است که موارد و شرایط طلاق از طرف مرد، رعایت شود.

حتی اگر مراکز مشاوره خانواده در این شرایط، گواهی عدم امکان انصراف از طلاق را نیز صادر کردند، زوج در مراحل بعدی طلاق توافقی دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند بدون حضور زوجه در هیچ کدام از مراحل طلاق، اقدام به ثبت طلاق کند.

البته زوجه می‌تواند دلایل موجهی ارائه کند که نمی‌تواند در هیچ یک از فرآیند طلاق حضور داشته باشد و در این صورت حضور وکیل حتی در جلسات مشاوره، مانعی برای منتفی شدن طلاق توافقی نیست.

لازم به ذکر است در مواردی که زوجه از شوهر خود وکالت در طلاق دارد، داشتن حق طلاق دلیلی نمی‌شود که زوجه در جلسات مشاوره، حضور نداشته باشد و زوجه باید باز هم تمام جلسات مشاوره قبل از طلاق را انجام دهد تا بتواند گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه دریافت کند.

حال در این شرایط که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد، در صورت عدم حضور شوهر، ماتعی برای ادامه پیدا کردن جلسات مشاوره طلاق نیست و بدون حضور شوهر نیز این مرحله انجام می‌شود.

گواهی عدم امکان سازش در جلسات مشاوره

موارد استثنایی عدم حضور زن و مرد در جلسات مشاوره طلاق

طبق مطالب بیان شده، عدم حضور زن و مرد در جلسات مشاوره قبل از طلاق، دارای پیامد و تبعات مختلفی است و روند انجام طلاق با مشکلاتی مواجه می‌شود. از آن جهت که مبنای طلاق توافقی، توافق زن و شوهر است، حضور آن‌ها در جلسات مشاوره طلاق الزامی است و می‌تواند روند طلاق را مختل کند.

حال با این وجود در مواردی حضور زن و مرد در جلسات مشاوره اجباری نیست و امکان صدور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق بدون حضور داشتن زوجین وجود دارد که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم.

در هر صورت موارد زیر، استثنائات عدم حضور زن و مرد در جلسات مشاوره طلاق محسوب می‌شود:

  • استثنا نخست پیرامون حضور نیافتن زن و مرد در مشاوره طلاق این است که این عدم حضور طی مدارک موجه و قابل قبول به اثبات برسد. هر مدرک و دلیلی نمی‌تواند عدم حضور هر یک از زن و مرد را در جلسه مشاوره طلاق، موجه در نظر گرفت. بنابراین انجام جلسات مشاوره در صورت حاضر نشدن یکی از زوجین انجام می‌شود و در صورت تایید شخص مشاور، گواهی عدم امکان انصراف از طلاق، صادر می‌شود.
  • مورد استثنا بعدی در خصوص شرکت نکردن زوجین در مشاوره طلاق، این است که اگر زن و مرد یا یکی از آن دو در خارج از کشور سکونت داشته باشد، این امکان هست که به صرف حضور وکیل از طرف زوجین در مراکز مشاوره خانواده، جلسات مربوطه تنها با حضور وکیل انجام شده و به تبع آن نیز گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر شود.

بنابراین می‌توان گفت که در موارد موجه که امکان حضور پیدا کردن زوجین یا یکی از آن‌ها در مراکز مشاوره خانواده، مانعی در روند رسیدگی به پرونده طلاق ایجاد نمی‌کند و در نهایت حکم طلاق نیز صادر می‌شود.

اما در صورت غیر موجه بودن عدم حضور در جلسات مشاوره طلاق، روند رسیدگی به پرونده و صدور حکم طلاق، دشوار و سخت می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی پیرامون عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق

عدم حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق و تبعات و پیامدهای آن به طور کلی در متن مقاله، مورد بررسی قرار گرفت. در هر صورت اگر سوالات مختلفی در این زمینه دارید که هنوز پاسخ آن‌ها را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید مشاوره حقوقی دریافت کنید.

در سامانه بنیاد وکلا ارائه مشاوره حقوقی طلاق به شیوه تخصصی و با شرایط مناسب انجام می‌شود.

شیوه‌های حضوری و غیر حضوری مشاوره حقوقی آنلاین جهت ارائه مشاوره حقوقی در این سامانه پیش بینی شده است که می‌توانید بهترین استفاده را از خدمات مشاوره داشته باشید. بنابراین برای ثبت نوبت مشاوره حقوقی طلاق با کارشناسان ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا