طلاق

طلاق صوری چیست؟

شروع رابطه زوجیت ممکن است که بنا به دلایل مختلفی به پایان رسد و این پایان می‌تواند از طریق طلاق صورت گیرد. زن و شوهر برای جدایی می‌توانند از راه‌های مختلفی اقدام کنند که راه قانونی جهت متارکه زوجین، طلاق است.

البته زوجین می‌توانند با در نظر گرفتن مقررات فسخ نکاح نیز به رابطه زوجیت خود پایان دهند. موضوعات مرتبط با امور خانواده از جمله طلاق همواره با چالش‌های مختلفی همراه بوده است و در این صورت شاهد تغییر مقررات آن‌ها طی سالیان گذشته بوده‌ایم.

طلاق می‌تواند با توافق زن و شوهر و یا با اراده یکی از آن‌ها انجام شود. طلاق بر اساس این که از طرف چه کسی درخواست شود، دارای انواع مختلفی است و می‌توان برای طلاق نیز بر طبق شیوه انجام و تشریفات آن‌ها تفاوت قائل شد.

در قانون ایران حق طلاق برای مردان در نظر گرفته شده است و طبق مقررات مربوطه زوج می‌تواند با پرداحت حقوق زوجه از او طلاق بگیرد. زن نیز بر اساس شرایطی امکان ارائه درخواست طلاق را دارد و حتی می‌تواند با داشتن دلایل محکمه پسند، بدون رضایت شوهر برای طلاق اقدام نماید.

در طلاق باید شخصی که تقاضای طلاق می‌کند، قصد و میل باطنی برای این کار داشته باشد و زمانی که زوجین به قصد واقعی برای جدا شدن می‌رسند، حال اقدام به طلاق گرفتن می‌کنند.

داشتن قصد و رضایت جز شروط اصلی طلاق است که البته ممکن است که در برخی از طلاق‌ها، یکی از دو طرف راضی به طلاق نبوده اما به دلایلی اقدام به طلاق گرفتن می‌کند. مانند این که زوجه با بذل مهریه خود شوهر را راضی به طلاق می‌کند که در این شرایط زوج در ابتدا میلی برای طلاق گرفتن از زوجه نداشته است.

گاهی اوقات ممکن است که زوجین بدون آن که قصدی برای جدایی داشته باشند، بنا به دلایل شخصی اقدام به طلاق گرفتن به صورت صوری می‌کنند.

در طلاق صوری، زن و شوهر قصد و میل باطنی برای طلاق ندارند، اما به دلیل رسیدن به اهداف و منافع شخصی اقدام به طلاق گرفتن می‌کنند. در جامعه ما طلاق صوری به دفعات زیاد صورت گرفته که زن و مرد به شکل غیر واقعی از هم طلاق گرفته و بعد از آن که به خواسته خود رسیدند، مجددا پیوند زوجیت را برقرار می‌کنند.

در مورد این موضوع که طلاق صوری چیست و چگونه انجام می‌شود، در ادامه مطلب با ما همراه باشید که اطلاعات جامعی را در مورد طلاق‌هایی که به صورت صوری شکل می‌گیرند و دریافت مشاوره با وکیل آنلاین یا حضوری، ارائه خواهیم کرد.

طلاق صوری به چه طلاقی گفته می‌شود؟

طلاق امری است که منجر به خاتمه یافتن رابطه زوجیت شده و به صورت قانونی زن و مرد از هم جدا می‌شوند. در بسیاری از روابط، زن و شوهر از یکدیگر متارکه نموده اما قانونا طلاق نگرفته و می‌توان رابطه زوجیت را برای آن‌ها هنوز در نظر گرفت.

طلاق می‌تواند به صورت واقعی و یا غیر واقعی انجام شود. به طلاقی که به شیوه غیر واقعی انجام می‌شود، به آن طلاق صوری گفته می‌شود.

به بیان دیگر، در طلاق صوری همانطور که از نام آن پیدا است، واقعه طلاق به صورت غیر واقعی و با نمایشی از پیش تعیین شده بین زوجین صورت می‌گیرد.

در واقع زن و شوهر ممکن است که تمایلی به طلاق گرفتن نداشته باشند اما به دلایل شخصی و استفاده از یک سری مزایا بعد از طلاق اقدام به طلاق گرفتن به صورت صوری می‌کنند.

شاید به دفعات مختلف با عبارت طلاق صوری مواجه شده باشید و یا این که هیچگونه اطلاعاتی در مورد این طلاق ندارید. اما در هر صورت باید گفت که در طلاق صوری، زوجین قصد و میل باطنی برای وقوع طلاق و استفاده از آثار قانونی بعد از طلاق ندارند، بلکه هدف اصلی آن‌ها ا انجام این کار بهره مندی از مزایای شخصی است.

افرادی که اقدام به طلاق صوری می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که مهر طلاق در مدارک هویتی آن‌ها درج می‌شود و به نحوی سابقه طلاق برای زوجین تعیین می‌گردد. در واقع زن و شوهر باید در مورد طلاق صوری نیز همان فرآیند و مراحل قانونی طلاق را انجام دهند.

علت صوری بودن طلاق این است که زوجین هیچ قصد و نیتی برای طلاق ندارند و هدف آن‌ها جز استفاده از منافع شخصی در مورد طلاق نیست. در واقع زوجین به دنبال این که از هم جدا شوند، نیستند و به محض این که به هدف خود در مورد طلاق صوری رسیدند، مجددا با هم ازدواج می‌کنند.

گفتنی است که حکم طلاق صوری به لحاظ حقوقی باطل بوده و از این حیث هیچگونه آثار حقوقی و قانونی نمی‌تواند برای این نوع طلاق در نظر گرفت. در طلاقی که به صورت واقعی انجام می‌شود، زن و شوهر تنها به دنبال حدایی از یکدیگر هستند و منافع دیگری برای آن‌ها در این زمینه دخیل نمی‌باشد.

حکم طلاق صوری

طلاق صوری دارای معایب است یا مزایا؟

همانطور که گفته شد، در طلاق صوری که نوعی طلاق غیر واقعی است، زن و شوهر برای آن که بتوانند از مزایایی که جهت مطلقه بودن خود در قانون وجود دارد، از هم جدا می‌شوند.

در مورد این که طلاق صوری دارای معایب است و یا این که مزایایی برای این نوع طلاق وجود دارد، باید گفت که این موضوع را باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد.

اگر از دیدگاه قانونی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، باید گفت که طلاق صوری هیچگونه مزایایی برای زوجین ندارد و ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. گاهی اوقات زن یا مرد برای فریب دادن همسر خود او را راضی به گرفتن طلاق صوری نموده و بعد از آن که طلاق صوری انجام شد، دیگری به زندگی مشترک باز نمی‌گردند.

در واقع طلاق صوری بهانه‌ای برای آن دسته از زن و شوهرهایی که به دنبال طلاق گرفتن از همسر خود هستند، می‌باشد. خصوصا برای خانم‌های متاهل که برای طلاق گرفتن بایستی رضایت شوهر را داشته باشند و یا این که دلیل موجه بیاورند، می‌توانند روشی مناسب به منظور جدا شدن از شوهر باشد.

از این دبدگاه باید گفت که طلاق صوری به جهت آن که زمینه سوء استفاده افراد را به وجود آورده است، از هر لحاظ دارای معایب است.

اما از دیدگاه خود زن و شوهر، طلاق صوری برایشان تنها سود و فایده دارد و از این طریق می‌توانند به اهداف شخصی خود برسند. زن و شوهری که قصد طلاق جدا شدن از هم را ندارند، با طلاق صوری به صورت موقت از یکدیگر جدا شده و پس از آن که به اهداف خود رسیدند، رابطه زوجیت را مجددا برقرار می‌کنند.

منافع شخصی جز عوامل اصلی طلاق صوری است و مزایایی مانند استفاده از مستمری و معافیت فرزندان می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین دلایل طلاق صوری باشد. در طلاق صوری، هدف زن و شوهر جدا شدن از یکدیگر نمی‌باشد و تنها می‌خواهند که به اهداف خود پس از طلاق برسند.

بنابراین می‌توان گفت که از لحاظ قانونی طلاق صوری، دارای معایب است و می‌تواند ضمانت اجرای حقوقی برای زوجین به همراه داشته باشد. اما از لحاظ دیدگاه زن و شوهر این نوع طلاق می‌تواند به نفع آن‌ها بوده و امکان استفاده از مزایای بعد از طلاق صوری برایشان فراهم است.

اهداف طلاق گرفتن به صورت صوری

در واقعه طلاق، لازم است که شخص درخواست کننده طلاق، قصد و نیت واقعی به منظور طلاق داشته باشد. در طلاق شروط مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها داشتن قصد واقعی به منظور جدا شدن زوجین از یکدیگر باشد.

درخواست طلاقی که از طرف آقا یا خانم و یا هردو آن‌ها صورت می‌گیرد، باید با این هدف باشد که از یکدیگر جدا شده و به رابطه زوجیت خود پایان دهند. اما در صورتی که طلاق به صورت غیر واقعی بوده و هدف از طلاق گرفتن، جدایی نباشد، در این صورت طلاق صورت گرفته به شکل صوری انجام گرفته است.

گاهی شوهر به منظور استفاده از مزایای مربوط به فرزندان و همسر خود اقدام به طلاق صوری نموده و هدف اصلی او از این کار، جدا شدن از همسر و اتمام رابطه مشترک زوجیت نیست. در طلاق صوری، هدف از طلاق گرفتن و جدایی زن و شوهر تنها رسیدن به خواسته‌های خود است.

در طلاق صوری، زن و شوهر پیش از آن که طلاقی به ثبت برسد، در مورد اهداف و برنامه‌های خود بعد از طلاق به توافق کامل رسیده و در این صورت برای طلاق اقدامات لازم را انجام می‌دهند. هدف زن و شوهر از طلاق صوری این است که بتوانند از مزایایی که برای اوقات بعد از طلاق وجود دارد، استفاده کنند.

لازم به ذکر است که اگر زن و شوهر به صورت واقعی بخواهند جدا شوند، دیگر بحث طلاق صوری منتفی است و در این شرایط طلاق به صورت واقعی انجام می‌شود. در واقع هدف از طلاق غیر صوری این است که زوجین برای همیشه از هم جدا زندگی کنند.

در طلق صوری زن و شوهر این هدف را دارند که به محض تحقق خواسته آن‌ها مجددا رابطه زوجیت را برقرار کنند و پیدار ماندن رابطه زوجیت در طلاق صوری جز یکی از اهداف اصلی زن و شوهر محسوب می‌شود.

همچنین در طلاق صوری، باید تمامی مراحلی که در قانون برای طلاق عنوان شده از طرف متقاضیان انجام شود و امکان این که بدون انجام روال قانونی طلاق، زوجین بتوانند به صورت صوری از هم جدا شوند، وجود ندارد.

در این نوع طلاق صرفا زن و شوهر از صوری بودن طلاق آگاه هستند و مرجع قضایی از بابت قصد و نیت زوجین بایت طلاق بی اطلاع است. اما در صورت اطلاع و آگاهی دادگاه از صوری بودن طلاق می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای زنان به همراه داشته باشد.

اقدام به طلاق صوری

دلایل طلاق صوری

بر اساس آنچه که گفته شد، رسیدن به منافع شخص و استفاده از مزایای مورد نظر زن و شوهر دلایل اصلی طلاق صوری به شمار می‌رود. جدا شدن زوجین و خاتمه پیدا کردن رابطه زوجیت، دلیل و هدف اصلی طلاق صوری نیست.

زن و شوهر با طلاق صوری به دنبال یک سری اهدافی هستند که در این بخش به دلایل طلاق صوری می‌پردازیم.

دلایلی که برای طلاق صوری و مراجعه به وکیل طلاق وجود دارد، متعدد است اما می‌توان از دو مورد زیر به عنوان اصلی‌ترین دلیل طلاق به صورت صوری یاد نمود:

  • طلاق صوری برای معاف شدن فرزند از خدمت سربازی
  • طلاق صوری برای استفاده از مزایای مستمری

در طلاق صوری، زن و شوهر با این هدف که فرزند آن‌ها بتواند از خدمت سربازی معاف شود، از هم جدا می‌شوند. همچنین به منظور استفاده از مقرره مستمری نیز طلاق صوری انجام می‌شود.

در واقع زن و شوهر پیش از طلاق، برای رسیدن به چنین مزایای و با هدف این که رابطه زوجیت بعد از طلاق نیز پایدار بماند اقدام به طلاق صوری می‌کنند.

گفتنی است که اگر فردی با این هدف که بخواهد از همسر خود جدا شود، از وی طلاق گرفته و حتی از مزایای ذکر شده نیز بعد از طلاق بهره مند شود، در این شرایط نمی‌توان طلاق انجام شده را به صورت صوری در نظر گرفت؛ زیرا این نوع طلاق با قصد و هدف جدا شدن انجام گرفته است و در طلاق صوری زن و شوهر پیش از طلاق در مورد اهداف و برنامه‌های خود تعیین تکلیف می‌کنند.

طلاق صوری به منظور معافیت فرزند از خدمت سربازی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا طلاق صوری رخ دهد، معاف شدن فرزندان از خدمت سربازی است.

با توجه به اجباری بودن خدمت سربازی برای آقایان، معاف شدن از خدمت آرزوی هر فردی در کشور است و از این رو ممکن است که بسیاری از زوجین برای آن که فرزندشان از خدمت سربازی معاف شود، دست به انجام طلاق صوری بزنند.

علی رغم این که طلاق صوری و غیر واقعی می‌تواند در شرایطی منجر به معاف شدن فرزند زوجین از خدمت سربازی گردد، اما در تمامی مواردی که منجر به طلاق صوری می‌شود، زن و شوهر قصد و میلی واقعی به منظور طلاق گرفتن ندارند. بعد از آن که طلاق صوری رخ داد و فرزند زوجین معاف از خدمت گردید، رجوع بعد از طلاق انجام می‌شود.

گفتنی است که به صرف طلاق صوری پدر و مادر، امکان این که به صورت قطعی فرزند از خدمت معاف گردد، وجود ندارد و در این زمینه شرایطی وجود دارد.

در واقع فرزند باید تنها پسر خانواده و یا مادر باشد و در صورتی که برای معافیت کفالت مادر در نظر باشد، باید ثابت شود که سرپرستی از مادر توسط پسر انجام می‌شود. در واقع تامین هزینه و مخارج زندگی مادر توسط فرزند پسر تامین می‌شود.

جدای از این شرایط، بایستی فرزند به سن ۱۸ سالگی که سن قانونی خدمت سربازی است، رسیده باشد و مادر نیز ازدواج مجدد نداشته باشد. در واقع اگر یکی از شرایط گفته شده وجود نداشته باشد، امکان معاف شدن فرزند حتی در صورت طلاق گرفتن صوری نیز وجود ندارد.

با توجه به این که طلاق صوری منجر به سوء استفاده از برای خدمت سربازی در جامعه شده است، اخیرا قانونی تصویب شده که در آن اشاره شده است که برای معاف شدن فرزند باید حداقل سی ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد.

پس از گذشت سی ماه از تاریخ طلاق گرفتن پدر و مادر به فرزند معافیت دائم از خدمت سربازی داده می‌شود. در طول مدت سی ماه تنها فرزند از معافیت موقت برخوردار است.

بنابراین با در نظر گرغتن مدت زمان حداقل دو سال و نیم از تاریخ طلاق باز هم لازم است که شرایط ذکر شده وجود داشته باشد تا با وقوع طلاق صوری، امکان معاف شدن فرزند از خدمت سربازی وجود داشته باشد.

دلایل طلاق صوری

طلاق صوری برای استفاده از مستمری تامین اجتماعی

دلیل دیگری که منجر به طلاق صوری می‌شود، استفاده از مستمری ماهانه تامین اجتماعی است. در قانون برای استفاده از مستمری پدر شرایطی عنوان شده است که به همین منظور گرفتن طلاق صوری می‌تواند از جمله اهداف بهره مندی از مقرره ماهانه مستمری باشد.

طبق قانون اگر خانمی پدر او فوت کرده باشد، در صورتی که شغلی نداشته و همچنین مجرد باشد، می‌تواند از مستمری پدر فوت شده خود استفاده کند. حال اگر خانم متاهل باشد، در این صورت اگر طلاق گرفته باشد هم می‌تواند به میزان مشخصی از مستمری پدر خود استفاده کند.

در واقع اثبات بیکاری و طلاق می‌تواند باعث شود تا دختر از مستمری تامین اجتماعی پدرش استفاده نماید.

چنین شرایطی باعث شده است تا اگر خانمی متاهل بوده و با این شرط که بیکار باشد، اقدام به گرفتن طلاق صوری نموده تا امکان بهره‌مندی از مستمری را داشته باشد. در این صورت دختر اگر متاهل باشد، حتی در صورت نداشتن شغل به جهت آن که متاهل است، نمی‌توان از مستمری پدر استفاده کند و در این صورت راهی جز طلاق برای او باقی نمی‌ماند.

در این صورت شوهر اقدام به طلاق دادن زن خود به صورت صوری نموده تا او امکان استفاده از مستمری پدر فوت شده خود را داشته باشد. با این اوصاف زن و شوهر بایستی در طلاق صوری، از نوع رجعی طلاق بگیرند تا شوهر در مدت عده بتواند به همسر رجوع کند و مجددا رابطه زوجیت برقرار شود.

ناگفته نماند که اگر صوری بودن طلاق به منظور استفاده از مستمری پدر برای سازمان تامین اجتماعی ثابت شود، عواقب جبران ناپذیری در انتظار زوجه خواهد بود و چه بسا این سازمان علاوه بر قطع مستمری زن، او را مجبور به باز پرداخت مستمری نموده و به نحوی زن با طلاقی که به شکل صوری گرفته است، متحمل جبران ضرر و زیان می‌شود.

همه این مسائل به دلیل آن است که طلاق صوری اثر قانونی ندارد و با مشخص شدن صوری بودن طلاق، زوجه با مشکلاتی مواجه می‌شود.

نحوه اثبات صوری بودن طلاق

داشتن مزیت و یا مناقع شخصی باعث شده است که طلاق صوری طی چند سال گذشته رواج پیدا کند. صوری بودن طلاق امروزه ابزار سوء استفاده بسیاری از افراد شده است که البته روش‌های پیشگیرانه برای این امر در نظر گرفته شده است. علی رغم دشوار بودن اثبات صوری بودن طلاق، اما از طریق روش‌های مختلفی انجام چنین امری امکان پذیر است.

در موردی که زن و شوهر به منظور معافیت خدمت سربازی اقدام به طلاق صوری می‌کنند، لازن است تا طلاق نامه و سایر مدارک مربوطه تقدیم مرجع رسیدگی کننده شود.

در صورتی که مشخص شود عقد نامه مزبور جعلی است و یا این که با شهادت افراد مطلع ثابت شود که پدر و مادر فرزند، طلاق صوری گرفته‌اند، معافیت از خدمت فرزند باطل و در اسرع وقت مشمول به خدمت سربازی فرستاده می‌شود.

در موردی که طلاق صوری به بهانه استفاده از مستمری پدر فوت شده انجام شده است، تنها کافیست که افراد شاهد و یا اشخاصی که از زندگی زوجین مطلع هستند، استشهاد نامه ای را تهیه نموده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

البته زمانی که متقاضی استفاده از مستمری درخواست خود را به تامین اجتماعی می‌دهد، این سازمان، بازرسانی را به محل زندگی متقاضی می‌فرستد تا تحقیقات محلی را در این زمینه انجام دهند.

تنها کافیست این موضوع برای سازمان محرز شود که بعد از طلاق صوری، زن و شوهر همچنان باهم زندگی می‌کنند که این موضوع می‌تواند دلیل موجهی برای صوری بودن طلاق باشد. در این صورت مستمری زوجه قطع شده و چه بسا زوجه به بازپرداخت مستمری محکوم شود.

همچنین طبق قانون تامین اجتماعی، زوجه به دلیل سوء استفاده انجام شده به دو برابر مقدار خسارتی که وارد نموده است، محکوم شده و اگر مجددا این موضوع تکرار شود و زوجه بخواهد با گرفتن طلاق صوری، از مستمری پدر استفاده کند، مجازات او حبس خواهد بود.

در هر صورت با توجه به این که اثبات طلاق صوری سخت و دشوار است و باید دلایل و مدارک موجه و قانونی وجود داشته باشد تا در نهایت بتوان صوری بودن طلاق را به اثبات رساند. بنابراین می‌توان گفت که برای جلوگیری از عواقب غیر قابل جبران طلاق صوری بهتر است که افراد از انجام چنین کارهایی خودداری کنند تا به عواقب آن دچار نشوند.

با توجه به این که برای افراد سوء استفاده‌گر سابقه گرفتن طلاق صوری ثبت می‌شود، چنین افرادی ممکن است که از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم شوند.

طلاق صوری باطل

حکم طلاق صوری

در مورد این موضوع که طلاق صوری چه حکمی دارد و یا طلاقی که به صورت غیر واقعی انجام می‌شود، به لحاظ قانونی اعتبار دارد یا خیر، باید گفت که این نوع طلاق از لحاظ قانونی باطل است و آثار حقوقی را نمی‌توان برای طلاق صوری در نظر گرفت.

در قانون به صورت مستقیم در مورد حکم طلاق صوری و این که باطل یا صحیح است، اشاره نشده است اما از برخی مواد قانون مدنی می‌توان به حکم طلاق صوری پی برد.

در ابتدا باید به ماده ۲۱۸ قانون مدنی اشاره نمود که در این ماده بیان شده است که هر معامله‌ای که به قصد فرار از دین به صورت صوری انجام شود، آن معامله باطل است.

از این ماده قانونی می‌توان تا حدودی حکم طلاق صوری را معین نمود اما ماده ۱۱۳۶ قانون مدنی، توضیحات بهتری را پبرامون حکم طلاق صوری بیان نموده است. طبق این ماده، شخص طلاق دهنده باید عاقل و بالغ و همچنین قاصد و مختار باشد.

داشتن قصد و نیت واقعی از جمله شرایط قانونی طلاق دهنده به شمار می‌رود. با توجه به این ماده می‌توان گفت که در طلاق صوری که طلاق دهنده می‌تواند شوهر و یا هر دو طرف باشد و برای طلاق هیچ کدام از آن‌ها قصد و نیت واقعی ندارند، عملا چنین طلاقی مورد تایید قانونگذار نیست و می‌توان به باطل بودن طلاق صوری پی برد.

در واقع صفت قاصد بودن در طلاق صوری از شخص یا اشخاص طلاق دهنده سلب شده است و به همین جهت طلاقی که به نحو صوری انجام می‌شود، از لحاظ قانونی مورد تایید نیست و به همین جهت نمی‌توان آثار قانونی را برای طلاق صوری در نظر گرفت.

البته اثبات صوری بودن طلاق بسیار سخت است و این که طلاق صوری بوده است، تنها زن و شوهر از آن مطلع هستند و مگر در صورتی که یکی از زوجین نسبت به صوری بودن طلاق اقرار کند. ناگفته نماند که از لحاظ شرعی نیز طلاق صوری صحبح نمی‌باشد و طلاقی که بدون قصد و نیست به وقوع بپیوندد، باطل است.

مشاوره حقوقی طلاق صوری

ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در مورد طلاق صوری

در این مقاله به صورت کامل و در حد نیاز اطلاعات را مورد طلاق صوری بیان کردیم. گفته شد طلاقی که بدون قصد و نیت زن و شوهر و صرفا برای این که زوجین به خواسته خود رسیده و از مزایا طلاق استفاده کنند، اقدام به طلاق گرفتن از یکدیگر می‌کنند. طلاق صوری برای اهداف مختلفی چون معافیت فرزند از خدمت سربازی و استفاده از مستمری انجام می‌شود.

از دیدگاه قانونی نیز می‌توان صحتی برای طلاق صوری در نظر گرفت و از اساس و پایه انجام چنین طلاقی باطل است. در واقع به جهت نبود شرط قاصد و مختار بودن طلاق دهنده، طلاق صوری صحیح نیست و زوجین حتی الامکان بهتراست که از انجام چنین طلاقی خودداری کنند.

در مورد شرایط و نحوه طلاق صوری اگر سوالات حقوقی زیادی دارید، پیشنهاد می‌شود که از خدمات مشاوره حقوقی سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید. وکلای طلاق در این سامانه آماده پاسخگویی به سوالات شما پیرامون طلاق صوری و سایر موضوعات مرتبط با طلاق هستند.

ارائه مشاوره حقوقی پیرامون طلاق صوری و عواقبی که در انتظار افراد خاطی خواهد بود، به صورت غیر حضوری و حوری انجام می‌شود. استفاده از مشاوره حقوقی غیر حضوری به شکل مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین صورت گرفته که برای افراد متقاضی دریافت مشاوره حضوری نیز چنین امکانی در سامانه ما فراهم شده است.

با توجه به این که بنیاد وکلا، سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی مرتبط با دعاوی طلاق باشد. بنابراین برای دریافت مشاوره حقوقی طلاق و یا مراجعه به وکیل طلاق با کارشناسان ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا