طلاق

برگه طلاق نامه چیست و دریافت نمونه آن

همانطور که برای ازدواج، سند مجزایی صادر می‌شود، این امکان وجود دارد که در خصوص طلاق نیز سندی تنظیم شده و در اختیار زوجین قرار گیرد. روابط زوجیت می‌تواند از طریق طلاق به پایان رسد و طلاق گرفتن زن و شوهر در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی داشته است.

برگه طلاق نامه زمانی صادر می‌شود که زوجین تمامی فرآیند مربوط به طلاق را انجام داده و اقدام به ثبت طلاق در محضر کرده باشند. در این صورت با ارائه مدارک مورد نیاز به دفترخانه، صیغه طلاق جاری شده و بعد از گذشت چند روز، تنظیم سند طلاق انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

به صرف مراجعه زن و شوهر به دفترخانه بدون آن که مراحل قانونی طلاق از جمله مراجعه به دادگاه و دریاقت گواهی عدم امکان سازش، انجام شده باشد، امکان صدور طلاق نامه وجود ندارد. تنظیم سند طلاق بدون حکم دادگاه، غیر قانونی است و برای این عمل در قانون تعیین مجازات در نظر گرفته می‌شود.

در برگه طلاق نامه، اطلاعات زن و شوهر درج شده و در نهایت صدور این سند نشان دهنده آن است که زوجین از یکدیگر جدا شده اند. طلاق نامه به عنوان سند رسمی است که در دفترخانه تنظیم شده که البته لازمه صدور چنین اسنادی، آن است که تشریفات قانونی طلاق، رعایت شده باشد.

اثبات جدا شدن زن و شوهر و از بین رفتن رابطه زوجیت با ارائه سند طلاق، انجام می‌شود. البته که در همان زمان ثبت طلاق، طلاق نامه صادر نمی‌شود و ابتدا باید طلاق در شناسنامه زوجین درج شده و مهر طلاق در آن به ثبت برسد. سپس بعد از گذشت چند روز، سند طلاق صادر می‌شود.

حال در رابطه با این که برگه طلاق نامه چیست و چگونه می‌توان این سند را دریافت نمود، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوعات بپردازیم.

البته که شما همین الان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی با مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور طلاق، اقدامات لازم را انجام دهید.

درباره برگه طلاق نامه

قواعد مربوطه به طلاق در مقایسه با سالیان گذشته بسیار دگرگون شده است. دلیل عمده تغییرات در این زمینه، آن است که آمار طلاق در جامعه ما بسیار بالا بوده است و همین موضوع دلیلی شده است تا قوانین و تشریفات طلاق نیز تغییراتی داشته باشد.

در واقع به صرف آن که خطبه طلاق بین زوجین خوانده شده و در نهایت بتوانند از یکدیگر جدا شوند، طبق قوانین طلاق چنین امری امکان پذیر نیست.

جاری شدن خطبه عقد، مربوط به زمانی است که کلیه مراحل طلاق به طور کامل توسط زن و شوهر انجام شده و مراحل پایانی طلاق در دفترخانه در حال انجام است. مجوز قانونی دادگاه به منظور ثبت طلاق در دفترخانه و صدور برگه طلاق، بسیار حائز اهمیت است.

دادگاه تا زمانی که گواهی عدم امکان سازش را صادر نکند، امکان تنظیم برگه طلاق نامه در محضر نیست. پس از آن که دادگاه تشخیص داد که امکان سازش بین زن و شوهر وجود ندارد، اقدام به صدور حکم طلاق می‌نماید. حال با صادر شدن این حکم، امکان صدور گواهی عدم امکان سازش برای زوجین وجود دارد.

برگه طلاق نامه، در واقع سندی است که از طرف دفترخانه صادر می‌شود. این برگه نشان دهنده ثبت واقعه طلاق و جدا شدن زن و مرد است که همانند سند نکاحیه از اعتبار قانونی برخوردار است. صدور این سند و ثبت طلاق در شناسنامه می‌تواند از وقوع فریب و تدلیس در ازدواج مجدد زوجین تاثیرگذار باشد.

در هر صورت طلاق نامه، به این راحتی‌ها تنظیم و صادر نمی‌شود و برای صدور آن لازم است که مراحل و فرآیند کلی انجام شود. با ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق و اجرای قواعد شرعی و قانونی جاری شدن صیغه طلاق، در نهایت سند طلاق تنظیم می‌گردد.

صدور برگه طلاق نامه

برگه طلاق نامه چیست؟

در بخش قبل، نگاه کلی به طلاق نامه داشتیم اما در این قسمت قصد داریم که توضیحات بیشتری در مورد سند طلاق ارائه کنیم. آثار شرعی و قانونی برای طلاق وجود دارد که در این صورت بعد از واقعه طلاق رابطه زوجیت بین طرفین از بین خواهد رفت.

با اتمام مدت عده طلاق و مواردی مانند عدم لزوم شوهر به پرداخت نفقه زوجه، به طور کامل رابطه زن و شوهری از بین می‌رود.

مجرد و یا متاهل بودن افراد می‌تواند در برخورداری از حقوق اجتماعی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. در هر صورت زن و شوهری که پروسه طلاق را طی می‌کنند و در نهایت دادگاه مجوز جدایی آن‌ها را صادر می‌نماید، می‌توانند در مهلتی که قانون تعیین کرده است، اقدام به ثبت طلاق کنند.

ثبت طلاق در دفترخانه نیز مراحل مختلفی دارد و لازم است که مدارک خواسته شده نیز از قبل تهیه شده و در زمان مراجعه به دفترخانه، تحویل محضردار شود. با ارائه چنین مدارکی و ثبت طلاق در شناسنامه، طلاق نامه صادر می‌شود.

برگه طلاق نامه در واقع همان سند طلاق است که دفترخانه به درخواست زوجین آن را صادر می‌کند.

دفترخانه بعد از ثبت طلاق، مشخصات زوجین و سایر اطلاعات لازم را در برگه طلاق نامه عنوان نموده و سپس فرم طلاق را در اختیار زوجین قرار می‌دهد. در واقع بعد از گذشت چند روز از ثبت طلاق، زوجین می‌توانند به دفترخانه برای دریافت سند طلاق خود اقدام کنند.

بنابراین در پاسخ به ایت سوال که برگه طلاق نامه چیست، باید گفت که برگه طلاق نامه، همان سند طلاق است که در برگیرنده اطلاعات مختلفی مانند مشخصات زوجین، نوع طلاق ثبت شده و شرح طلاق و غیره می‌باشد.

لزوم دریافت برگه طلاق نامه

برگه طلاق نامه بنا به خواسته زوجین صادر می‌شود. در واقع زمانی که روال طلاق انجام شده و دادگاه نیز حکم طلاق را صادر می‌کند، با مراجعه زوجین به محضر و ثبت آن، سند طلاق تنظیم و صدور آن انجام می‌شود.

دریافت برگه طلاق نامه در قانون الزامی نیست اما به جهت آن که ثبت واقعه طلاق باید انجام شود می‌توان گفت که تنظیم و صدور سند طلاق نیز به تبع آن، جنبه الزام آور پیدا می‌کند.

در قانون ایران، صراحتا به این موضوع اشاره نشده است که زن و شوهر حتما باید برای دریافت طلاق نامه اقدام کنند اما به دلیل آن که قانونگذار تاکید به ثبت طلاق کرده است، در این صورت می‌توان گفت که صدور طلاق نامه نیز جنبه اجباری دارد. لزوم دریافت برگه طلاق نامه، در خصوص کارایی آن در موارد مختلف مانند تعویض شناسنامه مطرح می‌شود.

زوجینی که تمام مراحل طلاق را انجام داده‌اند و حتی در این زمینه، حکم طلاق نیز صادر شده اما برای ثبت آن در محضر اقدام نمی‌کنند، طبق قانون مجرم هستند. در این صورت شوهر باید در مهلت سه ماهه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و مهلت شش ماهه بعد از صدور حکم فرجام خواهی دیوان عالی کشور، باید جهت ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه داشته باشد.

زن و شوهری که ثبت طلاق را در دفترخانه انجام داده‌اند، می‌توانند بعد از چند روز از ثبت طلاق برای دریافت سند طلاق یا برگه نامه طلاق، اقدام نمایند.

مندرجات برگه طلاق نامه

نحوه صدور برگه نامه طلاق

طلاق گرفتن زوجین بر روی برگه ای تحت عنوان برگه نامه طلاق انجام شده و به نحوی کلیه جزئیات طلاق در سند نامه طلاق نوشته می‌شود.

حال در این زمینه ممکن است سوالی مطرح شود که نحوه صدور سند طلاق به شکلی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که صدور برگه نامه طلاق با مراجعه به دفترخانه، انجام می‌شود.

زمانی که زن و شوهر به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند و با پرداخت نمودن هزینه صدور سند، می‌توان اقدام به دریافت برگه نامه طلاق نمود.

از لحاظ قانونی، برگه نامه طلاق دارای اعتبار قانونی است و لازم است که در زمان تعویض شناسنامه و یا صدور شناسنامه المثنی نیز در صورتی که فرد متقاضی از همسر خود نیز طلاق گرفته باشد، اقدام به ارائه برگه نامه طلاق کند.

معمولا سند طلاق به زنان داده می‌شود و در صورتی که شوهر تقاضا کند نیز این سند به او ارائه خواهد شد. زن و شوهر در زمان ثبت طلاق می‌توانند به محضردار بگویند که تنظیم سند طلاق را در دو برگه جدا انجام دهد و در زمان تحویل به هر دو طرف نیز امکان ارائه آن وجود داشته باشد.

دفترخانه در زمان ثبت طلاق، اطلاعات و جزئیات طلاق را در برگه نامه طلاق ذکر نموده و در زمان تنظیم به صورت سند رسمی آن را به متقاضیان تحویل می‌دهد. در صورتی که ثبت طلاق انجام شده باشد اما مدت زمان زیادی از دریافت برگه نامه طلاق نیز گذشته باشد، شوهر می‌تواند درخواست صدور سند را بدهد.

لازم به ذکر است که اگر سند طلاق مفقود شود، باز هم می‌توان برای دریافت آن به دفترخانه که فرآیند ثبت طلاق در آن انجام شده، مراجعه نمود و تقاضای رونوشت برگه نامه طلاق را نیز داد.

این موضوع مانند مفقودی سند ازدواج نیز می‌باشد که در صورت گم شدن آن می‌توان برای دریافت رونوشت سند به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمود.

لازم به ذکر است که قرار بر این می‌باشد تا در آینده نزدیک، صدور اسناد ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی صادر شود و متقاضیان با ثبت اطلاعات و درخواست خود می‌توانند سند طلاق را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

نمونه برگه طلاق نامه و موارد مندرج در آن

بعد از آشنایی با سند طلاق و برگه نامه طلاق و نحوه صدور آن، حال می‌بایست با موارد مندرج در نمونه سند طلاق نامه، آشنا شویم. نمونه برگه‌های طلاق نامه از چند صفحه تشکیل شده است و تقریبا برای همه اسناد طلاق نامه، ساختار و ظاهر آن یکسان است.

در هر صورت مواردی که در برگه طلاق نامه نوشته می‌شود به همراه جزئیات آن، شامل موارد زیر است:

  • صفحه نخست نمونه و فرم طلاق نامه، در واقع جلد اصلی برگه طلاق است که در آن هولوگرام قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد کشور، درج شده است. سپس در قسمت وسط این برگه نیز سند طلاق عنوان شده است.
  • در زمانی که برگه طلاق نامه را باز می‌کنید، با مواردی چون مشخصات مجوز طلاق و مشخصات ثبت طلاق مواجه می‌شوید. مشخصات مجوز طلاق شامل مرجع صادر کننده حکم، شماره دادنامه و تاریخ صدور دادنامه است. طلاق طبق قانون زمانی به ثبت می‌رسد که دادگاه در این زمینه اقدام به صدور حکم نموده باشد.

به بیان دیگر، اخذ مجوز قانونی از دادگاه برای صدور حکم طلاق الزامی است. در زمان ثبت طلاق، یکی از مدارکی که باید به دفترخانه ارائه شود، گواهی عدم امکان سازش است که در آن جزئیات رای نوشته می‌شود.

در این بخش از سند طلاق، مشخصات لازم در خصوص حکم طلاق صادره، عنوان می‌شود. ذکر شعبه دادگاه خانواده که صادرکننده حکم طلاق است در برگه نامه طلاق، ضروری است.

  • در همان صفحه از سند طلاق، باید مشخصات مربوط به طلاق و ثبت آن نیز عنوان شود. در این ستون، ابتدا مشخصات دفترخانه‌ای که برگه نامه طلاق در آن تنظیم شده، نوشته می‌شود. سپس تکمیل مشخصاتی چون تاریخ وقوع طلاق، تاریخ ثبت طلاق، شماره ثبت طلاق، نوع طلاق انجام می‌شود.
  • بعد از مشخصات مزبور، بخش دیگری از سند طلاق شامل مشخصات شخص طلاق دهنده است. در صورتی که درخواست طلاق از طرف شوهر باشد، مشخصات شوهر و در صورت ارائه درخواست طلاق از جانب زوجه، مشخصات زوجه در قسمت مربوطه درج می‌گردد.

در قسمت پایین صفحه مزبور از سند طلاق، مشخصات وکیل طلاق دهنده نیز عنوان می‌شود. در واقع اگر خواهان دعوا طلاق، وکیل داشته و طرح دعوا توسط او صورت گرفته باشد، اطلاعات او نیز بایستی نوشته شود.

امضای برگه طلاق نامه

  • در صفحه بعد از مشخصات طلاق دهنده، اطلاعات مربوط به طلاق داده شده نوشته خواهد شد. شخصی که درخواست طلاق از طرف او نبوده اما در هر صورت دادگاه اقدام به صدور رای طلاق طبق درخواست درخواست دهنده نموده، مشخصات او در قسمت مربوطه عنوان می‌شود. در صورت داشتن وکیل طلاق نیز، نام و سایر مشخصات وکیل طلاق داده شده در پایین صفحه قید می‌شود.
  • صفحه دیگری از طلاق نامه مربوط به شرح طلاق و شروط ضمن آن است. در این بخش شرح کلی از طلاق و عللی که سبب طلاق گرفتن زوجین شده، نوشته می‌شود. همچنین اگر شروطی در زمان طلاق بین زن و شوهر صورت گرفته باشد، این شروط نیز باید قید شود.

نوشتن شرح طلاق و شروط آن بر اساس حکم صادره از طرف دادگاه انجام می‌شود. در صورتی که طلاق به صورت توافقی بین زوجین واقع شده باشد نیز برگه توافق نامه طلاق نیز در این بخش قید شده و در نهایت توسط طرفین امضاء می‌شود.

  • صفحه پایانی طلاق نامه در مورد مشخصات شاهد طلاق است که با درج مشخصات مربوطه باید امضای آن‌ها در زیر برگه نیز قید شود. همچنین مشخصات مربوط به شخصی که اقدام به خواندن خطبه طلاق می‌کند که معمولا زوجین با وکالت به سردفتر، این کار را انجام می‌دهند نیز باید نوشته شود.

مقدمات پیش از صدور برگه نامه طلاق

پیش از آن که طلاق نامه یا سند طلاق در دفترخانه تنظیم و صادر شود، لازم است که مقدماتی برای آن انجام شود. مقدمات پیش از صدور برگه نامه طلاق شامل قواعد شرعی و قانونی صحت صیغه طلاق است.

با فرض این که کلیه مراحل طلاق انجام شده و به تبع آن نیز گواهی عدم امکان سازش، صادر شده است، حال این امکان برای زوجین وجود دارد که جهت ثبت طلاق به محضرخانه مراجعه داشته باشند.

قبل از آن که سند طلاق تنظیم شود، باید طلاق به ثبت برسد. ثبت طلاق منوط به اجرای آداب شرعی طلاق است. بدین صورت که ابتدا باید صیغه طلاق خوانده شود. صیغه طلاق دارای الفاظ خاصی است که در زمان طلاق خوانده می‌شود و به نحوی رابطه زوجیت از بین می‌رود.

جاری شدن خطبه طلاق باید در حضور شاهد انجام شود. طبق قانون این موضوع اجباری است که در زمان ثبت طلاق حتما دو نفر شاهد وجود داشته باشد. دو نفر مرد که شاهد طلاق گرفتن زوجین بوده تا به این ترتیب، آداب شرعی و  قانونی طلاق رعایت شده باشد.

علاوه بر این، باید تمام مدارک خواسته شده در زمان طلاق تهیه و ارائه گردد تا فرآیند ثبت طلاق انجام شود. با ثبت طلاق، برگه نامه طلاق تنظیم شده و بعد از گذشت چند روز از تاریخ ثبت طلاق، صادر می‌شود.

برگه طلاق نامه رسمی

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم سند طلاق

اجرای صحیح آداب شرعی و قانونی در زمان ثبت طلاق کافی نیست و برای آن که ثبت محضری طلاق و به تبع آن نیز تنظیم سند طلاق انجام شود، لازم است که یک سری از مدارک تهیه شده و به دفترخانه داده شود.

مدارکی که برای تنظیم سند طلاق لازم تا تهیه شود، عبارتند از:

  • گواهی عدم امکان سازش
  • شناسنامه و کارت ملی درخواست دهنده طلاق
  • سند ازدواج
  • گواهی عدم بارداری
  • سایر اسناد و مدارک مرتبط با انجام مراحل طلاق

طبق قانون، ثبت طلاق در زمانی عادت ماهیانه زن ممنوع است. بنابراین اگر طبق آزمایشات پزشکی، ثابت شود که زوجه در در دوران عادت ماهیانه است، امکان ثبت طلاق و تنظیم برگه طلاق نامه وجود ندارد. ارائه گواهی عدم بارداری نیز تنها برای این صورت می‌گیرد که تکلیف حق و حقوق فرزند بعد از طلاق مشخص شود.

دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با برگه طلاق نامه

برگه طلاق نامه که در واقع همان سند طلاق است، در بر گیرنده اطلاعات و مشخصات مورد نیاز در طلاق می‌باشد. در این سند جزئیات مختلفی مانند مشخصات مجوز دادگاه، مشخصات طلاق دهنده و طلاق داده شده، تاریخ طلاق و نوع طلاق و مواردی از این قبیل، نوشته می‌شود.

در متن مقاله در مورد نحوه صدور برگه طلاق نامه و مقدماتی که باید برای دریافت این برگه انجام داد، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از مشاوره حقوقی طلاق سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

جهت دریافت خدمات حقوقی مرتبط با طلاق در انواع روش‌ها نظیر وکیل آنلاین و حضوری با کارشناسان ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا