مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه اقدام کنم

با توجه به اینکه کشور ترکیه در طی سال‌های اخیر از لحاظ سطح علمی بسیار ارتقاء پیدا کرده است و دانشجویان زیادی در آن کشور مشغول به تحصیل هستند، می‌توان بیان کرد که انتخاب بسیاری از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل نیز محسوب می‌شود.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در کنار تحصیل مقطع دکتری بسیار مورد توجه است و افراد واجد شرایط می‌توانند برای آن درخواست خود را ارائه دهند.

نکته قابل توجه در رابطه با تکمیل تحصیلات عالی در کشور ترکیه این است که مدرک آن بین‌المللی می‌باشد و مورد پذیرش کشورهای اروپایی و آمریکایی برای تحصیل یا کار قرار می‌گیرد.

در این مطلب تمامی نکات و مسائل مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بیان می‌کنیم که چگونه می‌توان در کمترین زمان ممکن برای تحصیل در ترکیه اقدام کرد و مراحل آن چگونه است.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

۱

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل در ترکیه با توجه به نزدیک بودن این کشور به ایران و دارا بودن مزایا و امکان اخد شهروندی و تابعیت کشور ترکیه اولویت بسیاری از افراد برای ادامه تحصیلات عالی محسوب می‌شود و می‌توانند از این طریق از مزایای شهروندی ترکیه نیز استفاده کنند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه باعث می‌شود که فرد از این طریق زندگی جدیدی را آغاز نموده و با کمک بورسیه‌های تحصیلی و یا هزینه خود، اقامت داشته باشد.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه گامی است که دانشجویان برای ادامه تحصیل و حتی سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی از آن استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این طریق فرصت‌های جدیدی را برای خود رقم بزنند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در دانشگاه‌های مختلف این کشور ممکن است و انواع آن به دولتی و خصوصی تبدیل می‌شود و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هزینه‌ بیشتری را از فرد متقاضی به عنوان شهریه دریافت می‌نمایند.

فرد متقاضی می‌تواند با توجه به رشته و اهداف خود از ادامه تحصیل، دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کرده و برای اخذ پذیرش از آن اپلای کند.

در حالت کلی تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که سعی دارند تا از طریق تحصیل به یک کشور دیگر مهاجرت کرده و زندگی جدیدی را با شرایط بهتری آغاز نمایند.

شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟

شرایط تحصیل و به خصوص تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه تقریبا همانند کشورهای دیگر است و فرد متقاضی باید در نظر بگیرد که چگونه می‌تواند تمامی شرایط مورد نیاز را در نظر گرفته و مراحل را به خوبی طی کند.

در حالت کلی فرد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نیاز دارد تا از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرد و برای این کار باید مکاتبات خاصی را به عمل آورد.

فرد متقاضی همچنین باید در نظر داشته باشد که دارای مدرک پایان تحصیل باشد و دیپلم داشته باشد تا بتواند وارد دانشگاه شود. او همچنین باید بتواند تمکن مالی خود را برای زندگی در ترکیه و هزینه‌های دیگر اثبات نماید.

از دیگر شرایط مربوط به تحصیل در ترکیه نیز می‌توان به این اشاره کرد که فرد متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه نمره قابل قبولی بگیرد تا بتواند برای تحصیل در ترکیه ویزا دریافت نماید.

دارا بودن مدرک زبان که نشان‌دهنده تسلط به زبان انگلیسی و ترکی باشد نیز از شرایط تسهیل‌کننده دریافت ویزا محسوب می‌شود و فرد می‌تواند با استفاده از آن ریسک مهاجرت خود را کاهش دهد.

با توجه به این موارد قابل بیان است که تحصیل در ترکیه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره نیست و شرایط آسان‌تری برای تحصیل در آن وجود دارد و افراد متقاضی می‌توانند در رابطه با شرایط آن به صورت دقیق اطلاعات کسب کنند.

مدارک لازم برای تحصیل

در رابطه با مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه نمی‌توان گفت که مدارک یکسانی برای تمامی دانشگاه‌ها لازم است و گاهی اوقات پیش می‌آید که دانشگاه مربوطه مدارک دیگری را نیز برای اپلای اعلام کند که با دانشگاه دیگر متفاوت است.

مدارک لازم برای اپلای و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه عبارت‌اند از پاسپورت دارای اعتبار و اسکن آن، رزومه تحصیلی و علمی فرد، مدرک و نمره آزمون زبان مورد نیاز، ارائه مدارک شناسایی مورد نیاز و گواهی تولد و غیره، سوابق فعالیت‌های علمی فرد که باعث افزایش امتیاز وی می‌شود و توصیه‌نامه از سوی دو استاد سابقه‌دار و باتجربه و انگیزه نامه از سوی خود فرد.

برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه می‌توانید از کمک افراد دارای تجربه مهاجرت تحصیلی به این کشور و یا وکیل و مشاور مهاجرتی خبره استفاده نمایید.

نحوه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

۲

نحوه اقدام برای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه و اقدام برای آن دارای مراحل خاصی است که فرد متقاضی باید به شکل دقیق و درست آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و پس از آن اقدام نماید.

در حالت کلی می‌توان گفت که نحوه اقدام برای تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی متفاوت است و هر فردی با توجه به دانشگاه، شهر و رشته‌ای که انتخاب می‌کند می‌تواند برای اطلاع از نحوه مهاجرت از کمک و مشاوره‌های یک وکیل و فرد دارای تجربه در زمینه مهاجرتی اقدام نماید.

نحوه اقدام برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه به این صورت است که فرد در ابتدا باید تمامی دانشگاه‌های موجود در ترکیه را بررسی کند و دانشگاه مورد نظر خود را با توجه به رشته دانشگاهی، نوع دانشگاه و شهر مورد نظر خود انتخاب نماید.

پس از آن فرد متقاضی باید برای دریافت پذیرش از آن دانشگاه اقدام نماید و با توجه به روشی که توسط دانشگاه در نظر گرفته شده است درخواست خود را ارائه دهد.

باید توجه داشته باشد که درخواست وی به صورت دقیق و صحیح باشد و به بهترین شکل ممکن بتواند مسئولین دانشگاه را برای پذیرش آن فرد متقاعد کند. بسیاری از افراد برای ارائه صحیح درخواست تمایل پیدا می‌کنند تا از کمک و کشاوره‌های یک وکیل یا مشاور مهاجرتی خبره استفاده نموده و شانس قبولی درخواست خود را افزایش دهند.

مزایا و معایب تحصیل کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه و یا مقاطع دیگر دارای مزایا و معایب خاصی می‌باشد که هر فردی باید پیش از اقدام برای مهاجرت به این کشور نسبت به آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارای مزایا و معایبی است که هر فردی با توجه به شرایط خود و وضعیتی که دارد می‌تواند آن‌ها را ارزیابی نماید.

با توجه به اینکه کشور ایران با محدودیت‌های مختلفی مواجه است و این محدودیت‌ها باعث می‌شوند که افراد نتوانند با بازار جهانی و بسترهای بین‌المللی در ارتباط باشند، شایان ذکر است که مهاجرت به کشوری که این امکانات را برای ایرانیان فراهم نماید یک فرصت جدید محسوب می‌شود.

بنابراین دانشجویان می‌توانند از طریق تحصیل در ترکیه برای ارتباط با بازار جهانی و راه‌اندازی کسب و کار بین‌المللی به شکل آسان‌تری اقدام نموده و امکان مهاجرت آسان‌تر به کشورهای دیگر را نیز پیدا کنند.

درباره تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

با تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه همچنین دانشجویان می‌توانند از امکانات شغل‌یابی در ترکیه استفاده نموده و با توجه به توانایی‌ها و تخصص خود برای انتخاب شغل اقدام نمایند و امکان دریافت جاب آفر از کشورهای پیشرفته را نیز برای خود به ارمغان آورند.

از معایب مربوط به مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تکمیل تحصیلات عالی در این کشور می‌توان به این اشاره کرد که کشور ترکیه نیز همانند کشور ایران درگیر تورم بسیار زیادی است و لیر ترکیه در واقع ارزش زیادی در اقتصاد جهانی ندارد.

همچنین نرخ بیکاری در کشور ترکیه بسیار زیاد است و اگر فرد دارای ویزای تحصیلی تمایل به تغییر نوع ویزای خود به کاری را داشته باشد، باید توجه داشته باشد که شغل مناسبی را با توجه به تخصص خود انتخاب نموده و در واقع شرایط کاری خوبی برای وی در ترکیه فراهم شود تا مشکلی در پرداخت هزینه‌ها و غیره نداشته باشد.

نکات مربوط به مهاجرت تحصیلی به ترکیه و ادامه تحصیل

  • مهاجرت تحصیلی به ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور در صورتی ممکن است که فرد متقاضی تمامی نکات لازم را در نظر گرفته و رعایت کند تا بتواند موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود.
  • هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای تمامی افراد یکسان نیست و حتی ممکن است که فرد واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه باشد و برای آن درخواست داده باشد.
  • دارا بودن مدرک زبان برای بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه شرط لازم نیست اما وجود آن باعث می‌شود که شانس فرد متقاضی برای دریافت بورسیه و اخذ پذیرش در دانشگاه افزایش پیدا کند.
  • در بسیاری از مواقع فرد می‌تواند از طریق دانشگاه و تحصیل خود در ترکیه کار مناسبی را پیدا کند که با توجه به آن بتواند ویزای کاری ترکیه را نیز دریافت نماید.
  • با توجه به قوانینی که در ترکیه وضع شده است، دارا بودن کار نیمه وقت نیز در کنار تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه و مقاطع دیگر ممکن است و فرد می‌تواند از این طریق هزینه‌های زندگی خود را بپردازد و در زمینه‌های مختلف تجربه کسب کند.
  • بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای هر شخصی تعبیر متفاوتی دارد و بهتر است که متقاضیان تمامی دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط خود بهترین دانشگاه را انتخاب نمایند.
  • مهاجرت تحصیلی به ترکیه با کمک یک وکیل مهاجرتی بسیار آسان‌تر است و فرد با استفاده از کمک وکیل مهاجرتی می‌تواند تمامی مراحل را به شکل درست و دقیق طی کند تا در کمترین زمان ممکن موفق به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه شود.
۳

بهترین دانشگاه برای تحصیل در ترکیه

بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های برای تحصیل در ترکیه می‌تواند از طریق آمار و نظرسنجی‌های به دست آمده در نظر گرفته شود و فرد متقاضی بر اساس آن جزئیات لازم را به دست آورد.

همچنین برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و کیفیت آموزش در آن‌ها بیشتر می‌باشد که این مسئله قابل توجه است و متقاضیان می‌توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به اینکه امروزه حدود ۲۰۰ دانشگاه در ترکیه وجود دارد می‌توان گفت که بسیاری از آن‌ها در سطح بالایی از لحاظ کیفیت نیستند و قابلیت رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان را ندارند.

اما ۱۷ دانشگاه از میان آن‌ها به عنوان دانشگاه‌های برتر شناخته شده است که در این مطلب قصد داریم برخی از آن‌ها را نام برده و شما می‌توانید از طریق سایت رسمی مربوط به هرکدام اطلاعات لازم را به دست آورید.

دانشگاه کوچ، استانبول، سابانجی، بیلکنت، آتیلیم، دانشگاه فنی استانبول، بغازیچی، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه اقتصاد و فناوری از انواع آن هستند و هرکدام دارای شرایط و ویژگی‌های خاص خود می‌باشند که افراد متقاضی می‌توانند پیش از ارائه درخواست برای اخذ پذیرش از آن‌ها، اطلاعات کافی را کسب نمایند.

انتخاب رشته تحصیلی مناسب و دارای آینده روشن

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و کشورهای دیگر، در کنار اینکه دانشگاه و شهری که فرد در آن تحصیل می‌کند بسیار مهم هستند، انتخاب رشته تحصیلی نیز مهم است و باعث می‌شود که آینده کاری وی نیز به آن بستگی داشته باشد.

در واقع می‌توان گفت که در ترکیه نیز مانند ایران و کشورهای دیگر امکان تحصیل در انواع رشته‌ها وجود دارد اما برخی از آن‌ها دارای بازار کار بهتر و شرایط مناسب‌تری هستند.

در ابتدا می‌توان گفت که رشته پزشکی پرمخاطب‌ترین رشته است و با توجه به اینکه کشور ترکیه در زمینه درمان و پزشکی پیشرفت زیادی داشته است، انتخاب بسیاری از افراد محسوب می‌شود.

پس از آن بسیاری از افراد رشته‌های مهندسی را انتخاب می‌کنند و مهندسی کامپیوتر و مکانیک از محبوب‌ترین زیرشاخه‌های آن هستند.

رشته‌های مرتبط با اقتصاد و مدیریت مالی و غیره نیز با توجه به اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته جهان نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، گزینه خوبی برای تحصیل به حساب می‌آیند و افراد متقاضی می‌توانند از طریق آن‌ها به کشورهای مختلف دیگر نیز مهاجرت کاری انجام دهند و شهروندی اروپا را دریافت کنند.

شایان ذکر است که بسیاری از رشته‌هایی که مختص قوانین و مقررات هر کشور خاصی هستند، زیاد مورد استقبال برای مهاجرت تحصیلی و تکمیل تحصیلات عالی قرار نمی‌گیرند و باید از زیرشاخه‌های بین‌المللی آن‌ها استفاده شود.

برای مثال تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در رشته حقوق و برخی گرایش‌های آن که مربوط به حقوق داخلی ایران هستند ممکن نیست و فرد متقاضی باید بتواند از گرایش‌های بین‌المللی آن برای ادامه تحصیل استفاده نموده و برای آن‌ها اپلای کند و در رشته‌هایی مانند تجارت بین‌الملل و یا حقوق بین‌الملل مدرک تحصیلی خود را به دست آورد.

چگونگی تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه بسته به دانشگاه و رشته فرد متفاوت است و مثلا برای دانشگاه‌های دولتی ترکیه فرد متقاضی باید زبانی که قصد تحصیل در آن را دارد مشخص نماید چرا که تحصیل در ترکیه با زبان انگلیسی هزینه بیشتری نسبت به زبان ترکی دارد و این تفاوت باید در نظر گرفته شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان ترکی و در دانشگاه‌های دولتی معمولا هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار دارد و هزینه تحصیل در زبان انگلیسی برابر است با ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار و فرد می‌تواند با توجه به وضعیت و شرایط خود آن را انتخاب نماید.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی ترکیه نیز حدود ۳۰۰۰ تا ۲۰ هزار دلار آمریکا می‌باشد و با توجه به رشته و دانشگاه و مسائل دیگر، به طور متفاوتی در نظر گرفته می‌شود و فرد متقاضی باید آن را بپردازد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در رابطه با هزینه تحصیل در ترکیه و نحوه اقدام برای آن و برترین دانشگاه‌ها و غیره، از یک وکیل مهاجرتی خبره اطلاعات کسب کنید و بهترین انتخاب را در رابطه با مهاجرت به ترکیه داشته باشید تا بتوانید در سریع‌ترین حالت ممکن ویزای تحصیلی دریافت نموده و روند مهاجرت خود را پیگیری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا