داوری

وکیل اتفاقی کیست و نحوه گرفتن ان

اصولا برای طرح دعوی در مراجع قضایی یا دفاع در برابر دعاوی مطرح شده از طرف شاکیان خصوصی لازم است که به قوانین و مقررات حقوقی آشنا باشیم، در غیر این صورت آثار جبران ناپذیری گریبانگیر ما خواهد شد.

به همین دلیل بسیاری از اشخاصی که تمایل دارند تا وکیلی زبردست کار آن ها را به پیش ببرد به وکلای دادگستری مراجعه می‌کنند و دعاوی خود را برای این کارشناسان مطرح می کنند.

نوشته های مشابه

البته شما در شرایط دیگری می‌توانید کس دیگری را که وکیل دادگستری نیست برای دفاع از مستندات خود در دادگاه برگزینید که به چنین شخصی، وکیل اتفاقی گفته می‌شود.

در این مقاله شما را با واژه وکیل اتفاقی و نحوه استفاده و شرایط آن آشنا می‌کنیم.

وکیل اتفاقی

وکلای دادگستری می‌توانند به‌ نمایندگی از شخصی که به آنها وکالت داده است، در دادگاه حضور پیدا کرده و کلیه‌ امور مربوط به پرونده‌ موکل خود را در مراجع قضایی و غیرقضایی پیگیری کنند.

اما این نوع از نمایندگی فقط مختص وکلای دادگستری است که پروانه وکالت دارند؛ زیرا قانون، نکات و ظرافت‌های خاصی دارد که فقط افراد متخصص در این حوزه می‌توانند وکالت فردی را برعهده بگیرند.

پس شخصی که صرفا از دیگری در برخی از امور مثل خرید و فروش ملک و… وکالت رسمی دارد، نمی‌تواند درباره‌ موضوع خاص، به نمایندگی از او در دادگاه حاضر شود.

با‌ این‌ حال قانون موردی را پیش‌بینی کرده است که افراد دارای اطلاعات و دانش حقوقی اما بدون پروانه وکالت، بتوانند با اجازه‌ کانون وکلا برای بستگان خود وکالت و از حقوق آنها دفاع کنند. این نوع از وکالت، وکالت اتفاقی نام دارد.

شرایط متقاضی وکالت اتفاقی

مسلماً برای برخی افراد توانایی مالی برای گرفتن وکیل دادگستری وجود ندارد و اشخاصی که توان اقتصادی و مالی ندارند، طبق قانون می‌توانند از وکیل معاضدتی استفاده کنند.

وکیل معاضدتی وکیلی است که در شرایط ناتوانی مالی موکل، توسط کانون وکلا برای افراد تعیین می‌شود.

با وجود این، ممکن است افراد تمایل داشته باشند تا از میان اقوام خود کسانی که مورد اعتماد آنها هستند و اطلاعات حقوقی لازم را نیز دارند، به‌ عنوان وکیل در دادگاه حاضر شوند. بنابراین شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید شرایطی داشته باشد که در ادامه توضیح داده شده است.

  1. اطلاعات و دانش حقوقی کافی داشته باشد.
  2. وکیل دادگستری نبوده و پروانه‌ وکالت نداشته باشد.
  3. متقاضی وکالت اتفاقی می‌تواند فقط برای بستگان خود وکالت اتفاقی انجام دهد.
  4. خواهان وکالت اتفاقی فقط سه بار در سال می‌تواند این کار را انجام دهد.

نحوه درخواست وکالت اتفاقی

افرادی که خواهان انجام دادن چنین وکالتی هستند، باید پس از مراجعه به کانون وکلای دادگستری، درخواست خود را همراه مدارک قانونی دیگر به کانون ارائه دهند.

شخص متقاضی باید درخواست دریافت جواز وکالت اتفاقی را بدهد و ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات، دلایل احتمالی مؤثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلان موردنظر، درجه‌ قرابت و نزدیکی آنان و مشخصات موضوعی را که قرار است در دادگاه طرح کند و یا عهده‌دار دفاع از آن شود اعلام و سپس مدارک مورد استناد را پیوست و پس از امضا درخواست خود، آن را در دفتر کانون وکلا ثبت کند.

نکته‌ مهم در مورد وکالت اتفاقی این است که شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید برای هر مورد وکالت خود، درخواست جداگانه‌ای همراه با ضمایم کامل تهیه و به کانون وکلا ارائه دهد.

این قاعده در مورد پرونده‌هایی که از دو یا چند دعوای مرتبط به هم تشکیل شده باشد نیز صدق می‌کند؛ مگر اینکه به تشخیص کانون وکلای دادگستری تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری ‌نباشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا