وصول مطالبات

مراحل انتقال یارانه نقدی بعد از ازدواج، طلاق و فوت چگونه خواهد بود؟

انتقال یارانه از جمله امور و موضوعات مهم در جامعه امروزی به شمار می رود. به خصوص بعد از طلاق و ازدواج انتقال یارانه بسیار جدی‌تر و با اهمیت‌تر از قبل می‌شود.

جهت دریافت یارانه سرپرست خانوار باید اقدام به ثبت نام در این طرح کرد.

در برخی شرایط مانند ازدواج یا طلاق و غیره اعضای خانوار، تمایل به انتقال یارانه دارند و می خواهند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند که نیاز به مراحل و شرایط خاصی دارد.

اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید و تمایل به "انتقال یارانه" دارید جهت آشنایی با مراحل آن مطالب زیر را مطالعه کنید.

انتقال یارانه پس از طلاق گرفتن به چه روش ممکن است؟

یکی از مشکلات اصلی در جامعه امروزی طلاق است که به دلایل مختلفی به زندگی زناشویی  پایان داده می‌شود. بعد از طلاق گرفتن مشکل دیگری که اکثر زوجین با آن مواجه می شوند، انتقال یارانه است.

در اصل  زوج یا زوجه بعد از طلاق گرفتن باید یارانه خود را از سرپرستی همسر قبلی خود جدا کرده و برای انتقال یارانه بعد از طلاق مدارکی را آماده و سپس به همراه مدارک خود  به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و  تقاضای جدا شدن از سرپرستی و خانوار همسر قبلی و ایجاد سرپرستی جدید کند.

این مدارک عبارتند از:

  1. شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. سند طلاق
  4. کپی تمامی مدارک

پس از انجام مراحل بالا، زوج یا زوجه بلافاصله باید حساب یارانه ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد کند، در غی اینصورت یارانه وی پرداخت نمی شود.

همچنین اگر افراد مطلقه برای انتقال یارانه به تفاهم نرسند و یکی از طرفین مشکل ایجاد کند، باید به مرکز فرمانداری شهر یا استان خود مراجعه کنند.

انتقال یارانه بعد از ازدواج شامل چه مراحلی است؟

تمامی افراد بعد از ازدواج تمایل دارند یارانه خود را از خانواده خود جدا کنند و این یک امر بسیار طبیعی است؛ زیرا پسری که تا به حال تحت سرپرستی پدر بوده، حالا خود سرپرست خانواده است و با وجود مشکلات مالی فراوان تمایل به چنین کاری دارد. اما متاسفانه زوجین با روش های انتقال یارانه آشنا نیستند و ما سعی داریم در این گزارش نحوه انتقال آن را بیان کنیم.

برای انتقال یارانه بعد از ازدواج زوجین باید به همراه مدارک زیر به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای جدا کردن یارانه از سرپرستی پدر کنند:

  1. اصل شناسنامه
  2. اصل کارت ملی
  3. اصل و کپی عقد نامه

طبقه بندی یارانه و انواع آن

یارانه را به چندین قسمت تفکیک کرده اند که هر یک از آنها تاثیرات و ویژگی های جداگانه و متفاوتی می تواند در جامعه داشته باشد.

انواع یارانه ها عبارتند از:

  • یارانه ای که بر اساس هدف های دولت پرداخت می شود، شامل: یارانه اجتماعی، یارانه سیاسی، یارانه اقتصادی، یارانه توسعه ای میباشد.
  • یارانه ای برخی کالاها و یا اقدامات مشمول دریافت آن هستند که شامل: یارانه مصرفی، یارانه تولیدی، یارانه توزیعی و … می‌باشد.
  • یارانه ای که بر اساس کالای مورد نیاز پرداخت می شود، مانند گندم، سم ، بذر، کود و … .
  • یارانه ای بر اساس حساب های ملی داده می شود که عبارت است از: یارانه مستقیم و یارانه غیر مستقیم.
  • یارانه ای که بر اساس انعکاس هزینه های آن در حساب های ملی پرداخت می شود که شامل یارانه پنهان و یارانه آشکار می باشد.

بعد از فوت سرپرست دریافت یارانه چگونه می‌تواند انجام گیرد؟

یارانه همه افراد خانواده  به حساب بانکی سرپرست خانواده (پدر) واریز می‌شود، مگر در مواردی که پدر خانواده فوت کرده باشد و در این شرایط به حساب مادر خانواده واریز می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات افرادی که یارانه دریافت می کنند به هنگام فوت سرپرست است.

در چنین مواردی به طور موقت یارانه اعضای خانواده قطع می شود  و برای حل این مشکل باید  مدارک زیر را آماده و به نزدیک ترین مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

  1. اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  2. کپی مدارک شناسایی
  3. کارت ملی سرپرست قبلی
  4. شناسنامه سرپرست قبلی
  5. گواهی فوت سرپرست

همچنین بعد از ارائه مدارک به مرکز پلیس +۱۰ در برخی خانواده‌ها دیده می شود که با فوت پدر خانواده، فرزند ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد و در چنین شرایطی انتقال یارانه به روش بالا انجام می‌گیرد.

انتقال یارانه در خانوارهای بد سرپرست نیز، در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد، اما در این موارد جهت تغییر در کفالت، حضانت و غیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

در تمامی موارد بالا برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان صرف خواهد شد تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند؛ برای از دست ندادن یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند.

در جامعه امروزی با وجود مشکلات اقتصادی، بیکاری و غیره یارانه کمک بسیاری به خانواده ها و مخصوصا به زوج های جوان می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا