جرایم اینترنتی

حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

خیانت یکی از موضوعات رایج در روابط زن و شوهری است و همواره در ادوار مختلف شاهد آن بوده‌ایم. خیانت صرفا از طرف مرد یا صرفا از زن صورت نمی‌گیرد، بلکه هر دو طرف می‌توانند به هم خیانت کنند و به صورت پنهانی رابطه‌ای را با فرد نامحرم داشته باشند.

یکی از حالت‌هایی که امکان خیانت به همسر از طریق آن وجود دارد، فضای مجازی است و حتی تحت شرایطی خاص می‌تواند این رفتار عملی مجرمانه باشد.

نوشته های مشابه

با توجه به این که امروزه فضای مجازی، گسترده شده و اکثر مردم در این فضا حضور دارند، شکل گیری بسیاری از روابط پنهانی و به تبع آن خیانت از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

خیانت در واقع سبب می‌شود که در اغلب مواقع رابطه زوجیت و یا زندگی مشترک بین طرفین، از بین رود و هیچ کدام از طرفین، موضوع خیانت زن به شوهر در فضای مجازی و برعکس را نمی‌پذیرند و در نهایت منجر به این می‌شود که خانم یا آقا تقاضای طلاق داشته باشد.

در صورتی که زن به شوهر خود خیانت کند، جدای از این که منجر به بروز مشکلاتی در زندگی آن‌ها می‌شود، ممکن است که مسئولیت کیفری برای خانم و مجازات داشته باشد.

به بیان دیگر، حتی چنین امکانی است که زن به دلیل خیانت به شوهرش، مجرم شناخته شده و حسب مورد مجازات شود. خیانت به شوهر اگر در قالب رابطه نامشروع باشد و دادگاه تشخیص بدهد که خانم با مرد غریبه، رابطه خلاف شرع داشته است، او را محکوم به مجازات جرم منافی عفت می‌نماید.

خیانت مستقیما در قانون جرم انگاری نشده است اما از طریق یک سری شرایط، می‌تواند زمینه بروز عمل مجرمانه را فراهم کند. گفتنی است که رابطه نامشروع صرفا به رابطه فیریکی و رو در رو بین زن و مرد نامحرم، محدود نمی‌شود، بلکه وقوع اینگونه روابط می‌تواند حتی در فضای مجازی نیز صورت گیرد.

روابطی مانند رابطه نامشروع تلفنی و رابطه از طریق شبکه‌های مجازی به صورت سکس چت و رد و بدل شدن محتویات غیر اخلاقی از جمله مصداق بارز رابطه نامشروع در فضای مجازی است.

حال در رابطه با این که حکم خیانت به شوهر از طرف زن در فضای مجازی، چیست و در صورتی که خیانت به شیوه جرم ارتکب یابد، قانونگذار چه مجازاتی را تعیین کرده است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این پرسش‌ها بپردازیم.

منظور از خیانت در فضای مجازی چیست؟

پیش از پرداختن به این موضوع که حکم خیانت به شوهر در فضای مجازی چیست و مجازات قانونی آن، بهتر است که با مفهوم خیانت در فضای مجازی آشنا شویم. خیانت در مفهوم لغوی به معنای نقض عهد و پیمان زوجیت و یا به نحوی بی‌وفایی است. خیانت کردن غالبا در روابط زن وشوهر مطرح می‌شود که البته می‌تواند در غیر از این روابط نیز به وجود آید.

در هر صورت خیانت کردن زمانی شکل می‌گیرد که فردی با توجه به این که همسر دارد، اقدام به داشتن رابطه با نامحرم و شخص دیگری داشته باشد. در واقع مرد یا زنی که با فرد دیگر رابطه برقرار می‌کند و این رابطه بدون اطلاع به همسر و به صورت پنهانی باشد، خیانت شکل گرفته است.

مفاهیمی که برای خیانت به همسر ارائه می‌شود، متعدد بوده اما تمامی آن‌ها در مورد این موضوع است که فرد متاهل با نفر دیگری غیر از همسر اولیه خود، انواع رابطه اعم از رابطه دوستانه، عاطفی و حتی روابط منجر به سکس و یا تماس جنسی داشته باشد که در این صورت می‌توان گفت که فرد مرتکب اقدام به خیانت آشکار به زن یا شوهر خود کرده است.

حال این که خیانت می‌تواند به شیوه رابطه حضوری و ملاقات‌های رو در رو بین زن و مرد نامحرم و یا در شیوه مدرن‌تر در فضای مجازی انجام گیرد. تجربه ثابت کرده است که در اغلب مواقع، پایه و اساس شکل گیری خیانت به همسر از طریق فضای مجازی است و به نحوی که فرد متاهل با دیگری در این فضا آشنا شده و با هم رابطه برقرار می‌کنند.

گفتنی است که حتی امکان رخ دادن خیانت در فضای مجازی نیز وجود دارد و به نحوی است که همسر مرتکب متوجه این موضوع شود که او در حال چت خصوصی و محرمانه با فرد دیگری است. هر چت و پیامی نمی‌تواند به منزله خیانت کردن باشد و شاید اینگونه روابط جنبه کاری و شغلی داشته باشد.

بسته به این که نوع رابطه چگونه بوده و طرفین تا چه حد با یکدیگر رابطه نامشروع داشته اند، حسب مورد موضوعات طلاق و شکایت کیفری به میان می‌آید. شوهری که متوجه خیانت کردن زن شود، به راحتی امکان طلاق گرفتن از همسر را دارد. برای طرح شکایت کیفری از زن خائن باید ثابت شود که رابطه او مصداق بارز جرم رابطه نامشروع بوده است.

حال این که خیانت به همسر در فضای مجازی آیا واقعا جرم است و اگر فرض بر مجرمانه بودن این عمل باشد، چه شرایطی وجود دارد، در ادامه به بررسی این موضوع با استناد به نظر وکیل کیفری خواهیم پرداخت.

خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

آیا خیانت زن به شوهر در فضای مجازی جرم است؟

در بخش قبل به بررسی مفهوم خیانت به همسر در فضای مجازی پرداخته شد و طبق توضیحات بیان شده، خانم اگر اقدام به ارتباط عاشقانه و دوستی با مرد غریبه در شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام و یا اینستاگرام نماید و از متن پیام‌ها بتوان گفت که رابطه برقرار شده به منزله خیانت است، در این صورت خیانت مجازی صورت گرفته است.

به همان اندازه که استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در چند سال اخیر افزایش داشته است، به همان میزان نیز موارد خیانت در روابط زوجیت نیز روند افزایشی داشته است. در شکل گیری خیانت، تفاوتی در این که این عمل در فضای مجازی یا فضای حقیقی انجام شده ندارد و در هر صورت زن متاهل عقد نکاح جاری شده بین خود یا شوهر را نقض کرده و به نوعی به همسر خود بی‌وفایی کرده است.

در مواردی که خیانت رخ می‌دهد، طبیعی است که طرف مقابل دیگر نخواهد که به رابطه خود با همسر ادامه دهد و در نهایت نیز زن و مرد از هم طلاق می‌گیرند.

جدای از آن که خیانت به شوهر یک عمل غیر اخلاقی به شمار می‌رود، از لحاظ قانونی نیز دارای یک سری ضمانت اجراهای خاصی است و از این رو آن دسته از خانم‌هایی که به همسر خود خیانت می‌کنند، باید توجه داشته باشند که مسئولیت کیفری برای زن و مرد نامحرم وجود دارد.

وجود ضمانت اجرا قانونی در مورد خیانت به همسر باعث می‌شود که بنیان و پایه و اساس خانواده‌ها پایدار بماند و به تبع آن نیز کمتر کسی به فکر خیانت می‌افتد. صورت‌های مختلفی در مورد خیانت به همسر وجود دارد که روش متداول آن است که خانم متاهل به صورت پنهانی قرارهای دوستی به صورت حضوری داشته باشد.

اما در همه شرایط، خیانت زن به شوهر به صورت گفتگو با مرد نامحرم نیست و گاهی هم خیانت به شیوه چت و یا مکالمه در شبکه‌های اجتماعی است. در واقع زن با مرد غریبه به صورت غیر حضوری اقدام به رابطه می‌کنند و به نوعی خیانت مجازی به شوهر انجام می‌شود.

برخی افراد تصور می‌کنند که هرگونه رفتار و عملی را می‌توانند در فضای مجازی انجم دهند و از این رو با افراد مختلف اقدام به گفتگو و ارسال پیام می‌کنند. اما باید به این موضوع توجه داشت که اگر کاربری متاهل باشد و با میل و اراده خود با مرد نامحرم چت عاشقانه داشته باشد و چه بسا محتوای چت آن‌ها نیز از قواعد شرعی خارج شود، عمل صورت گرفته جرم باشد.

در پاسخ به این سوال که آیا خیانت به همسر در فضای مجازی، جرم است یا خیر، باید گفت برای این که بتوان خیانت مجازی را جرم تلقی نمود، باید شرایط خاصی وجود داشته باشد و حسب مورد اگر شرایط ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی اجرا شود، زن خائن مجرم بوده و امکان شکایت کردن از طرف شوهر در دادگاه وجود دارد.

جرم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

جرم خیانت به شوهر از طرف زن در فضای مجازی

به طور کلی باید که قانونگذار، خیانت کردن به همسر چه در فضای مجازی و چه غیر از فضای مجازی را مستقیما جرم تلقی نکرده است و نمی‌توان گفت که هر فردی که به همسرش خیانت کند، مجرم است. برای آن که خیانت به شوهر از طرف زن آن هم در فضای مجازی، عمل مجرمانه باشد، لازم است که رابطه برقرار شده از نوع رابطه نامشروع باشد.

رابطه نامشروع شامل روابط غیر شرعی بین مرد و زن نامحرم یا دو نفری که علقه زوجیت ندارند، است. زن متاهل که با مرد غریبه خواه مجرد یا متاهل باشد، رابطه نامشذوع برقرار می‌کند، مرتکب جرم شده است و باید طبق قانون مجازات شود.

رابطه نامشروع که در قانون پیش بینی شده است، تنها در بردارنده رابطه حضوری و یا فیزیکی بین زن و مرد نامحرم است اما حتی امکان برقراری اینگونه روابط در فضای مجازی وجود دارد.

رابطه نامشروع فیزیکی موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات، همان روابطی مانند بغل کردن یا بوسیدن و مواردی از این قبیل بین زن و مرد غریبه است. اما رابطه نامشروع مجازی، می‌تواند به صورت سکس چت و گفتگوی غیر اخلاقی باشد.

این که زن متاهل برای مرد غریبه فیلم و یا عکس و یا پیام سکسی ارسال می‌کند، جدای از این که عمل می‌تواند خیانت به همسر قلمداد شود، انجام این کار به عنوان جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی نیز است.

همین که خانم به صورت پنهانی اقدام به رابطه غیر شرعی با مرد نامحرم می‌کند، می‌توان گفت که خیانت به شوهر رخ داده و با بررسی این موضوع که ارتباط بین دو طرف مبنای غیر اخلاقی داشته است، هر دوی آن‌ها مجرم هستند و مجازات خواهند شد.

لازم به ذکر است که اگر زنی با مرد نامحرم در فضای مجازی، رابطه داشته باشند و به صورت مداوم اقدام به ارسال پیام به یکدیگر می‌کنند، خیانت از طرف زن انجام شده اما الزاما عمل او جرم نیست. بلکه اثبات رابطه نامشروع در مجرمانه بودن این رفتار ضروری است.

بنابراین خیانت در فضای مجازی از طرف زن هم می‌تواند جرم باشد و هم جرم نبوده و به تبع آن هیچ مسئولیت کیفری برای خانم ندارد. مراجع قضایی نسبت به این قبیل دعاوی حساسیت خاصی دارند و از این رو به راحتی نمی‌پذیرند که اگر خانمی با مرد غریبه رابطه در فضای مجازی داشته و حتی در صورت اثبات خیانت، جرمی صورت گرفته است.

شکایت خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

شرایط شکایت کیفری شوهر از همسر به دلیل خیانت در فضای مجازی

به طور کلی، طرح شکایت کیفری، زمانی است که جرمی صورت گرفته باشد تا بتوان اقدامات لازم برای طرح دعوا را انجام داد. در این صورت شوهر زمانی می‌تواند از همسر خود به دلیل خیانت در فضای مجازی شکایت کند که رابطه برقرار شده بین طرفین مصداق رابطه نامشروع را داشته باشد.

آقایی که اقدام به ارسال شکواییه در دادگاه به دلیل آن که همسر او اولا به او خیانت کرده و ثانیا با مرد نامحرم غریبه داشته است، دادگاه زمانی می‌تواند حکم به مجازات جرم رابطه نامشروع بدهد که شرایط وقوع این جرم وجود داشته باشد. شوهر که ادعا دارد همسر او در فضای مجازی به او خیانت کرده است، باید پرینت چت‌های رد و بدل شده را بگیرد و به قاضی نشان بدهد.

ارئه عکس و یا پرینت چت و گفتگو بین زن شاکی و مرد غریبه، در حکم اماره قضایی است و بدین صورت که دلیل قطعی و محکم برای اثبات دعوا و جرم نیست. در واقع قاضی به صرف این که شاکی تصاویری از چت همسرش که در فضای مجازی انجام شده را ارائه کرده است، برای متهم پرونده مجازات صادر نماید.

قاضی در ابتدا باید به علم و یقین در مورد این که واقعا گفتگو مجازی و یا چت انجام شده بین همسر شاکی و دیگری محتوای غیر اخلاقی داشته و به نحوی سکس صورت گرفته است، برسد تا بتواند خیانت انجام شده را جرم تلقی نموده و متهم را محکوم به مجازات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی کند.

خیانت به شوهر در فضای مجازی از طریق چت یا گفتگوهای ارسال شده از طریق علم قاضی نیز امکان اثبات آن وجود دارد و همین پرینت چت‌ها می‌تواند به علم قاضی کمک کند که در مورد خیانت صورت گرفته یقین پیدا کند که جرمی انجام گرفته است.

در صورتی که خیانت به همسر در فضای مجازی به واسطه اسناد و مدارک ارائه شده، جرم تلقی نشود، دادگاه متهم یا زن شاکی را تبرئه می‌کند و یا این که شاکی باید به ادله دیگری استناد نماید.

امکان اثبات جرم خیانت یا رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق شهادت شهود نیز وجود دارد اما تقریبا در اغلب اوقات آن هم در این موارد، شاهدی وجود ندارد که شهادت دهد، متهم به همسر خود خیانت کرده و با دیگری رابطه نامشروع داشته است.

البته که امکان ثابت شدن داشتن رابطه نامشروع مجازی با مرد نامحرم به واسطه افرار متهم نیز وجود دارد. متهم صراحتا در نزد قاضی بیان می‌کند که به مرد غریبه برای مدت مشخص اقدام به چت و گفتگو نموده است و در اغلب مواقع نیز گفتگوی آن‌ها جنبه سکسی و غیر اخلاقی داشته و به نحوی مرتکب سکس چت یا رابطه نامشروع مجازی شده است.

در هر صورت اگر شوهر، دلایل و مدارک کافی برای اثبات ادعای خود در مورد خیانت همسرش داشته باشد، می‌تواند اقدام به طرح شکایت کیفری کند و در غیر این صورت، اگر شکایتی در این زمینه تنظیم شود، دادگاه اقدام به رد شکایت و به تبع آن تبرئه کردن متهم می‌کند.

مجازات خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

مجازات خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

خیانت کردن زن به شوهر در فضای مجازی در صورتی که ثابت شود بین طرفین گفتگو یا چت سکسی انجام می‌شده است، در حکم جرم رابطه نامشروع بوده و مجازات آن حسب مورد همان مجازات مندرج در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است.

در واقع حکم خیانت به شوهر از طرف زن در فضای مجاری تا ۹۹ ضربه شلاق است و در این صورت زن خائن به این مقدار مجازات محکوم خواهد شد. قاضی در صدور حکم جرم خیانت به همسر، اختیار زیادی دارد و از این رو می‌تواند تا حداکثر نود و ضربه شلاق برای متهمین مجازات تعیین کند.

مجازات این جرم از نوع تعزیری است و بدین صورت که تحت شرایطی امکان آن که تبدیل مجازات و یا تخفیف مجازات را انجام داد، وجود دارد. در این صورت خانمی که به همسر خود خیانت کرده است، می‌تواند به جای تحمل کیفر شلاق، مجازات جزای نقدی برای وی در نظر گرفته شود.

نحوه اجرای حکم شلاق باید طبق آیین نامه تدوین شدن انجام گیرد و اگر به نحوی خانم در دوران بارداری باشد، باید تا زمان وضع حمل او اجرای مجازات شلاق انجام نگیرد.

از سوی وکیل آنلاین ما گفتنی است که با فرض این که خیانت به همسر در فضای مجازی از نوع رابطه نامشروع تشخیص داده شد، به دلیل آن که عمل انجام شده در دسته جرائم منافی عفت است و رسیدگی به این جرائم مستقیما در دادگاه صورت می‌گیرد و دیگر مرحله دادسرا وجود ندارد، پرونده به دادگاه کیفری ارسال شده و دادگاه نیز حسب مورد حکم مقنضی را که منجر به محکومیت یا تبرئه شدن متهم می‌گردد، صادر می‌کند.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی از ابعاد کیفری در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفت اما در صورتی که پیرامون این موضوع به مشاوره حقوقی نیاز دارید، از طریق سامانه بنیاد وکلا می‌توانید اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین و گفتگوی تخصصی با وکیل کیفری با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا جزئیات و شرایط لازم را در اختیاتان قرار دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا