شرب خمرکیفری (جرائم)

نگهداری مشروبات الکلی چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

مشروبات الکلی و میزان مجازات استفاده از آنهامطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی جدید، مصرف مواد الکلی مستوجب مجازات حدی است، اعم از آنکه آنرا بخورد، تزریق کند، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به حدی که آن را از مسکر(سکر به معنی مستی و حالتی است که میان انسان و عقل او عارض می شود یا قرار می گیرد و یا حالتی است که از نوشیدن الکل اتیلیک و اقسام دیگر آن حاصل می شود) بودن خارج نکند.

استعمال مشروبات الکلی به هر نحوی که باشد حتی به صورت تزریق اگرچه موجب مستی نیز نگردد، مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی جرم و مستوجب حد خواهد بود.

مصرف مشروبات الکلی، رانندگی درحالت مستی، حمل و نگهداری مشروبات الکلی، قاچاق مشروبات الکلی، فروش مشروبات الکلی و … همگی جرم بوده و هر کدام مجازات های متفاوتی دارند، در صورتی که جرم اثبات سود با توجه به عنوان اتهام و جرم، مجرم مجازات هایی همچون شلاق، زندان، جریمه نقدی و … به همراه دارد.

البته این موارد مربوط به تمام عناوین اتهامات نمی‌شود و بسته به عنوان اتهام جریمه متفاوت است.

مجازات قانونی استعمال مشروبات الکلی در معابر و اماکن عمومی

مجازات قانونی استعمال مشروبات الکلی در معابر و اماکن عمومی علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می شود.

طبق ماده ۷۰۱ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات): هرکس به صورت علنی و متجاهرا، در مکان های عمومی مثل پارک، خیابان و … مشروبات الکلی استعمال نماید، علاوه بر اجرای حدشرعی مجازات شرب خمر، به ۲ تا ۶ ماه حبس تعضیری نیز محکوم می‌شود.

اداره و راه اندازی مراکز استفاده از شرب خمر و مجازات آن

هر کسی  این مراکز را دائر یا مردم را به آنجا دعوت کند به سه ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و یا از یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو آنها محکوم خواهد شد و در صورتی که هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

میزان مجازات ساخت، خرید و نگهداری مشروبات الکلی

طبق ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات): هر شخصی که مشروبات الکلی را بسازد، بخرد یا بفرروشد یا در معرض فروس قرار دهد یا حمل و نگهداری کند یا در اختیار اشخاصی دیگر قرار دهد، به شش ماه تا یکسال حبس تا ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی به میزان ۵ برابر ارزش تجاری محموله یافت شده.

به طور خلاصه:

هرکس مشروبات الکلی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند به شش ماه تا یکسال حبس وی تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش تجاری محکوم خواهد شد.

آیا بعد از اجرای حد در این جرایم، در سوء پیشینه افراد منعکس می گردد؟

  میزان مجازات شرب خمر هشتاد ضربه شلاق می باشد و از زمانی که اجرا می شود به مدت دو سال سوء پیشینه برای شخص مجرم منعکس خواهد شد.

مجازات تکرار استعمال شرب خمر

 هرگاه کسی چند بار مسکر بخورد وحد بر او جاری نشود، برای همه آنها یک حد کافی است.

شرایط اسقاط شدن حد شرب خمر

 هرگاه مرتکب قبل از اقامه شهادت توبه نماید حد از او ساقط می شود ولی توبه بعد از اقامه شهادت موجب سقوط حد نیست.

آیا کسی که مشروب را می سازد و می فروشد به هر دو مجازات محکوم می شود؟

خیر.

مجازات فروش مشروبات الکی توسط غیر مسلمان به مسلمانان

مطابق ماده ۷۰۴ق.م.ا جرم می باشد.

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم قاچاق مشروبات الکلی دادگاه انقلاب همان استان می باشد.

راه های اثبات حد شرب خمر

برای اثبات حد شرب خمر باید شرب خمر از طرق پیش بینی شده از سوی قانونگذار محترم به اثبات برسد.

موارد ۱۶۸ و ۱۷۱ مادۀ ۱۶۸ ق.م.ا:

"هرگاه کسی دوبار اقرار کند که شراب خورده است محکوم به حد می‌شود".

مادۀ ۱۷۱ ق.م.ا:

"در صورتی که طریق اثبات شرب خمر شهادت باشد، فقط با شهادت دو مرد عادل ثابت می‌شود".

هر آن چیزی که عنوان یا از مصادیق مشروبات الکلی باشد، جرم محسوب می‌شود.

در صورتی که مشروبات الکلی کشف شده به میزان بیش از ۲۰ لیتر باشد، باعث تشدید مجازات خواهد شد.

مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی جدید، مصرف مواد الکلی مستوجب مجازات حدی است، اعم از آنکه آنرا بخورد، تزریق کند، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به حدی که آن را از مسکر(سکر به معنی مستی و حالتی است که میان انسان و عقل او عارض می شود یا قرار می گیرد و یا حالتی است که از نوشیدن الکل اتیلیک و اقسام دیگر آن حاصل می شود.) بودن خارج نکند.

آیا خوردن آب جو مجازات دارد؟

پخوردن آب جو نیز موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

براساس قانون شرب خمر جرمی مشمول حد است و منظور از حد مجازاتی است که نوع و میزان و کیفیت آن در شرع تعیین شده است‌.

قانون مجازات بیان می دارد که حد مصرف مسکر (شرب خمر)، هشتاد ضربه شلاق است.

در صورتی غیرمسلمان محکوم به حد می شود که تظاهر به مصرف مسکر نماید و چنانچه مصرف مسکر توسط غیرمسلمان علنی نباشد اما مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود، به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌گردد.

به دلیل جوانب متعدد و گاها پیچیده جرایم مشروبات الکلی بهتر است قبل از هرگونه اقدامی اطلاعات کامل و مشورت  از وکیل پایه یک دادگستری متخصص جرایم مشروبات الکلی را کسب نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا