طلاق

طلاق زن به دلیل نازا بودن چگونه است؟

ارائه درخواست طلاق حقی است که قانونگذار مستقیما برای آقایان در نظر گرفته است. بدین معنا که شوهر می‌تواند با شرایط بهتری از همسر خود جدا شود.

شوهر برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند ندارد و می‌تواند بدون دلیل از زوجه طلاق بگیرد. البته که زوجه هم تحت شرایطی خاص، امکان طلاق گرفتن از شوهر را دارد. نحوه انجام مراحل طلاق تفاوت چندانی بین انواع طلاق ندارد و شرایط طلاق‌ها با یکدیگر متفاوت است.

عوامل و دلایل مختلفی سبب می‌شود تا زن و شوهر قصد طلاق گرفتن از یکدیگر را داشته باشند و در هر صورت باید گفت که مراجع قضایی به سادگی حکم طلاق را صادر نمی‌کنند و باید شرایط لازم جهت طلاق طرفین وجود داشته باشد.

در واقع پیش از آن که زن و شوهر اقدامی را در راستای طلاق در دادگاه انجام دهند، باید از شرایطی که قانونگذار در مورد دعاوی طلاق تعیین کرده است، مطلع باشند.

یکی از دلایلی که عموما منجر به اختلاف و حتی جدایی زوجین می‌شود،  بحث مشکلات جنسی و عدم امکان بچه دار شدن زوجین است. یکی از اهدافی که می‌توان برای ازدواج تعیین کرد، تولد بچه و گسترش اعضای خانواده است که این مشکل می‌تواند حتی به طلاق طرفین نیز منجر شود.

حفظ بنیان خانواده برای قانونگذار اهمیت زیادی دارد و از این حیث، هر دلیلی نمی‌تواند سبب شود تا دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق کند.

نازایی زن می‌تواند عاملی بر ارائه درخواست طلاق از جانب مرد باشد. هر چند که شوهر برای طلاق، لزومی برای ارائه دلیل ندارد و با رعایت شرایطی حتی بدون دلیل نیز امکان طلاق گرفتن شوهر از زن وجود دارد، اما شوهر برای روند بهتر رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه، علت اصلی جدایی را بیان می‌کند.

در هر صوت اگر شوهر به دلیل آن که همسر او نابارور است، قصد طلاق گفتن از او را دارد، باید به این موضوع در متن دادخواست اشاره کند.

در واقع می‌توان گفت طلاق زن به دلایل نازا بودن تاثیر چندانی در روند رسیدگی پرونده طلاق ندارد و همچنین این موضوع باعث نمی‌شود که شوهر دیگر ملزم به پرداخت حقوق مالی همسر خود نباشد.

با تاکید وکیل طلاق پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی زن، در طلاقی که با دلیل ناباروری زوجه درخواست شده است، باید انجام شود و شوهر نمی‌تواند به استناد این که دلیلی را برای طلاق آورده است، از پرداخت حق و حقوق زن خودداری کند.

درباره نازایی زن

وجود مشکلات جنسی می‌تواند بین زن و مرد باشد و بروز این قبیل مسائل در روابط زوجیت، امری طبیعی است. در واقع در زندگی زناشویی ممکن است که بیماری و یا مشکل جنسی در هر یک از زوجین و یا هر دوی آن‌ها وجود داشته باشد و این موضوع نباید عاملی برای جدایی و طلاق گرفتن زوجین باشد.

نازایی خانم‌ها شرایطی است که امکان باروری و بچه دار شدن آن‌ها وجود ندارد و در این صورت برای مدت مشخصی، بچه دار شدن زوجین امکان پذیر نیست. حتی در صورت نزدیکی و رابطه جنسی نیز به جهت آن که زوجه نازا است، تولید فرزند و بچه صورت نمی‌گیرد.

نازایی زن می‌تواند موقتی و یا برای همیشه باشد و اگر نازا بودن زوجه تا بعد از سن یائسگی ادامه داشته باشد، طبیعتا زوجین نمی‌توانند بچه دار شوند. عدم امکان باروری زن در اغلب مواقع سبب می‌شود تا مرد بخواهد از همسر خود جدا شود و با فرد دیگری ازدواج کند.

از آن جهت که زوجه نازا است و امکان باردار شدن او وجود ندارد و از طرف دیگر نیز شوهر تمایل به فرزند آوری دارد، همه این مسائل در خصوص طلاق گرفتن تاثیرگذار هستند و باعث می‌شود تا زوج تقاضای طلاق کند.

البته بهتر است که روش‌های درمانی مختلفی در این زمینه انجام شود و در صورت عدم بهبودی زوجه و اثبات آزمایشات پزشکی دال بر نازایی زوجه، در این صورت شوهر می‌تواند به فکر طلاق و جدایی باشد.

مشکلات جنسی طبق آمارهای پزشکی در کشور بیشتر از سمت آقایان است اما در مواردی نیز این امکان وجود دارد که زوجه با نازایی روبرو شود و شوهر بخواهد به دلیل مشکل او، طلاق بگیرد.

نازایی زن

طلاق زن به دلیل نازایی امکان پذیر است؟

طبیعتا این که خانم‌ها نازا می‌شوند، به صورت غیر ارادی انجام می‌شود و اراده آن‌ها تاثیری در ناباروری زوجه نخواهد داشت. اما در هر صورت زمانی که زوجین آزمایشات مربوط به پیش از طلاق را انجام می‌دهند، در نهایت مشخص می‌شود که امکان بچه دار شدن آن‌ها وجود دارد و همچنین در صورت عدم امکان، مشکل جنسی از سوی کدام یک از طرفین است.

ارائه دلیل در موضوع طلاق، بسیار مهم است و بیان علت در جدایی از نظر مراجع قضایی بسیار  مهم است. زمانی که پرونده طلاق برای رسیدگی به دادگاه فرستاده می‌شود، قاضی باید از عوامل اختلاف بین زوجین مطلع شود و بر مبنای آن اقدام به صدور حکم طلاق کند.

اما ارائه دلیل بسته به این موضوع دارد که درخواست طلاق از طرف چه کسی ارائه شده باشد و طبق قانون شوهر برای طلاق الزامی بر این که دلیل داشته باشد، نخواهد داشت. ارائه دلیل تنها در طلاق از طرف زن اجباری است که زوجه برای آن که امکان طلاق گرفتن به صورت یک طرفه را داشته باشد، باید دلیل بیاورد.

روند رسیدگی به پرونده طلاق که از طرف شوهر درخواست شده باشد، به این صورت است که مراجع قضایی، صدور حکم طلاق را منوط به ارائه دلیل از جانب مرد نمی‌دانند. بلکه تنها با پرداخت حقوق مالی زن اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کنند. حال نازیی زوجه می‌تواند دلیل موجهی باشد برای آن که شوهر اقدام به ارائه درخواست طلاق کرده باشد.

در مورد این که آیا امکان طلاق زن به دلیل نازایی او وجود دارد یا خیر، باید گفت که امکان طلاق در این شرایط هست و حتی اگر شوهر دلیلی برای طلاق نداشت، با انجام پرداخت حق و حقوق همسر، می‌تواند طلاق بگیرد.

در هر صورت طلاق به جهت آن که زوجه نازا است، شاید بیان این دلیل و موضوع از طرف دادگاه، قابل احترام باشد اما تاثیری در صدور حکم طلاق ندارد و اگر زوجه نازا نبود، شوهر با پرداخت مهریه و دیگر حقوق مالی او می‌توانست باز هم برای طلاق اقدام کند.

نازایی زن دلیل موجهی برای طلاق است؟

وجود مشکلات جنسی در بین افراد از جمله این که زن، نازا است و نمی‌تواند بارور شود، همواره در موضوع طلاق مطرح بوده است و با بررسی پرونده‌های طلاق در دادگاه می‌توان به این موضوع پی برد که زن و شوهر به دلیل این که امکان بچه دار شدن آن‌ها وجود ندارد، در بیشتر اوقات تقاضای طلاق می‌کنند.

قانون حق طلاق را برای مرد در نظر گرفت و این حق به مردان امکان را می‌دهد که هر زمان تمایل داشتند برای طلاق اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.در مورد طلاق زوجه به دلیل نارایی ممکن است این مسائل مطرح شود که آیا نازا بودن زوجه، دلیل موجهی برای طلاق است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در طلاق از طرف مرد، موجه یا موجه نبودن درخواست طلاق، اهمیتی در روند رسیدگی به پرونده و صدور حکم طلاق ندارد.

از لحاظ عرفی می‌توان گفت که شوهر حق دارد که روزی صاحب فرزند شود و حس پدر شدن را تجربه کند اما به دلیل آنکه مشکل جنسی از طرف همسر او است، در صورت عدم امکان ادامه زندگی می‌تواند از وی طلاق بگیرد.

در واقع می‌توان گفت که نازایی زوجه دلیل موجه و قانونی در امر طلاق است اما برای دادگاه‌ها اهمیتی ندارد که شوهر دلایلی که مطرح نموده، موجه است یا این که توجیه قانونی ندارد. زیرا طلاق از طرف مرد بدون حتی ارائه دلیل نیز امکان پذیر است و حتی مخالفت زوجه نیز تاثیری در صدور حکم طلاق ندارد.

این که برخی از آقایان به جهت آن که همسر آن‌ها دچار نازایی است و نمی‌توانند بچه دار شوند، اقدام به طلاق می‌گیرند، این موضوع تا حد زیادی بسته به اراده شوهر دارد. در واقع بسیاری از مردن هستند که با مشکلات جنسی و ناباروری همسران خود سازگاری می‌کنند و با درمان کردن آن‌ها در آینده می‌توانند حتی بچه دار نیز شوند.

در هر صورت، مواجه شدن زن با مشکل نازایی، عاملی است که مردان تصمیم به جدایی بگیرند و این حقی است که قانونگذار به مردان داده است که بدون دلیل، برای طلاق گرفتن اقدام کنند.

مخالفت زوجه در طلاق از طرف شوهر به دلیل نازایی

همانطور که گفته شد، شوهر طبق اختیاری که قانونگذار به ان داده است، می‌تواند بدون نیاز به ارائه دلیل محکمه پسند، طلاق بگیرد. در واقع در زمان ارائه دادخواست طلاق لزومی برای آن که شوهر اقدام به بیان دلیل کند، ندارد و ارائه درخواست طلاق بدون این که دلبلی بیان شده باشد با رعایت شرایط مزبور در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی انجام می‌شود.

اگر زوجه نازا باشد و امکان باردار شدن و بچه دار شدن او وجود نداشت باشد، شوهر با پرداخت حق و حقوق او به طور کامل می‌تواند مراحل طلاق را انجام داده و در صورت صلاحدید دادگاه، گواهی عدم امکان سازش را دریافت کند.

حال اگر شوهر به دلیل نازایی همسر خود دادخواست طلاق به دادگاه داده باشد و در مقابل نیز زوجه مخالفت با طلاق او کند، آیا مخلفات زوجه مانعی برای صدور حکم طلاق خواهد بود یا این که دادگاه بدون توجه به این که زن رضایت دارد یا خیر، با رعایت تشریفات قانونی گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند؟

در مورد طلاق از طرف مرد باید گفت که به دلیل این که شوهر حق طلاق دارد، مخالف بودن زن با امر طلاق، تاثیری در روند رسیدگی به پرونده دارد. در این صورت در مواردی که طلاق به جهت ناباروری زوجه تقاضا شده است، حتی اگر زوجه مخالف طلاق گرفتن باشد، باز هم امکان صدور حکم طلاق وجود دارد و شوهر می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد.

عدم تاثیر مخالفت زوجه در رسیدگی به پرونده طلاق به این خاطر است که قانون حق طلاق را به مرد داده است و در این صورت برای طلاق گرفتن از زن دیگری نیازی به ارائه دلیلی چون نازایی زوجه و دلایل دیگر ندارد و برای دادگاه در طلاق از طرف مرد تنها تعیین تکلیف حقوق مالی زن اهمیت دارد.

درمان نازایی زن

نحوه انجام مراحل طلاق زن به دلیل نازایی

تا اینجا متوجه شدیم که شوهر برای طلاق از طرف همسر خود نیازی به دلیل محکمه پسند نداشته و برای جدایی تنها کافیست که حق و حقوق او مانند مهریه را پرداخت کند.

همچنین اگر شوهر دلیل اصلی طلاق گرفتن را نازایی زوجه در متن دادخواست طلاق بیان کند، تاثیر چندانی در صدور حک طلاق ندارد و بدون این دلیل هم تنها در صورت شرایط مزبور، صدور گواهی عدم امکان سازش انجام می‌شود.

علی رغم برخورداری شوهر از حق طلاق، این سوال در ذهن آقایانی که قصد دارند از همسران خود به جهت نازا بودن و عدم امکان توانایی در بچه دار شدن، طلاق بگیرند نزد وکیل تلفنی و حضوری مطرح می‌شود که چگونه می‌توانند در این زمینه اقدام به طلاق کنند؟

در واقع نحوه انجام مراحل طلاق از زنی که نازا است، چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات باید گفت که شوهر اگر قصد طلاق دادن همسر نازا خود را دارد، باید مراحل زیر را انجام دهد:

ثبت نام در سامانه تصمیم

در مورد طلاق به دلیل نازایی زن، شوهر ابتدا باید در سامانه تصمیم، ثبت نام نماید. این سامانه اختصاص به حضور و شرکت در جلسات مشاوره طلاق را دارد. در این سامانه متقاضیان باید ثبت نوبت مشاوره را انجام دهند و سپس با تعیین زمان مشاوره، طبق موعد مشخص خود را به مراکز مشاوره خانواده برسانند.

ثبت نام در سامانه تصمیم رایگان است و انجام این مرحله در رویه طلاق ضروری است. زیرا قانونگذار حضور در مراکز مشاوره را در خصوص امور طلاق اجباری دانسته است و لازم است که در سامانه مزبور امور مربوطه انجام شود.

حضور در مشاوره طلاق

با ثبت نام در سامانه تصمیم، حال افراد متقاضی باید اقدام به حضور در مشاوره طلاق کنند. شرکت در جلسات مشاوره قبل از ثبت طلاق انجام می‌شود و تا زمانی که زوجین در این مرحله حضور نداشته باشند، امکان این که بتوانند مراحل بعدی طلاق را انجام دهند، وجود ندارد.

در ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده، شرکت در جلسات مشاوره در مورد طلاق توافقی، الزامی شده است و در سایر طلاق‌ها نیز بسته به نظر دادگاه دارد. اما در هر صورت شرکت کردن در جلسات تعیین شده مشاوره طلاق از سوی مراکز مشاوره امور خانواده، در طلاق از طرف مرد نیز به عنوان یکی از مراحل طلاق به شمار می‌رود.

مشاوره طلاق با هدف این که زن شوهر از تصمیم به طلاق گرفتن خودداری کنند، برگزار می‌شود و علت اجباری بودن این مرحله نیز همین موضوع است. در جلسات مشاوره، شخص مشاور علت اصلی طلاق را از شوهر جویا می‌شود و او اعلام می‌کند که به دلیل این که همسر او نازا است، قصد طلاق گرفتن دارد.

شخص مشاور، راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه می‌کند که شوهر از تصمیم به جدایی منصرف شده و به دنبال راهکارهایی برای درمان همسر خود باشد. در این موارد گاهی شوهر از روش‌های درمانی رفع مشکل نازایی اطلاعی ندارد و زمانی که در جلسات مشاوره شرکت می‌کند، مشاور او را راهنمایی می‌کند که چطور اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

در هر صورت اگر مشاوره‌ها و نظرات بیان شده تاثیری در تصمیم طلاق از طرف مرد نداشت، گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر می‌شود. این گواهی به مرد ارائه می‌شود که از طریق آن می‌تواند اقدام به ثبت دادخواست طلاق کند.

طلاق برای بچه

تنظیم و ثبت دادخواست طلاق

بعد از آن که شوهر فرآیند مربوط به جلسات مشاوره طلاق را انجام داد، حال باید برای اقامه دعوا طلاق در دادگاه، دادخواستی را تنظیم کند. طبق قانون، دادگاه خانواده زمانی رسیدگی به درخواست طلاق را در دستور کار خود قرار می‌دهد که در این زمینه دادخواستی تنظیم شده باشد.

شیوه نگارش دادخواست طلاق طبق اصول و مقررات مربوط به قانون آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود و باید تمام نکات مربوطه در متن دادخواست رعایت شود.

حال با اتمام تنطیم دادخواست طلاق، لازم است که دادخواست ثبت شود. در این صورت شوهر به منظور ثبت نمودن دادخواست طلاق باید به یکی از مراکز خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

در زمان ثبت دادخواست طلاق، باید گواهی عدم امکان انصراف از طلاق نیز ارائه شود تا بتوان ثبت دادخواست طلاق را انجام داد و برای بررسی به دادگاه ارجاع داده شود.

بررسی پرونده طلاق در دادگاه

با ثبت دادخواست طلاق، حال پرونده برای رسیدگی به دادگاه خانواده فرستاده می‌شود. با توجه به این که طلاق از طرف مرد می‌باشد، لازم است که پرونده طلاق، مراحل داوری آن انجام شود. شوهر می‌تواند یک نفر را به عنوان داور به دادگاه معرفی کند و یا این که دادگاه برای طرفین اقدام به تعیین داور می‌کند.

بعد از مرحله داوری پرونده، دادگاه رسیدگی به تقاضای خواهان را در دستور کار خود قرار می‌دهد. شوهر باید در جلسه رسیدگی، ثابت کند که تمام حقوق مالی همسر خود را دریافت کرده است. اثبات این موضوع با مدارک و اسنادی که ضمیمه پرونده شده است، انجام می‌شود.

زوجه اگر مدعی باشد که هنوز حق و حقوق خود نظیر مهریه را دریافت نکرده است، دادگاه به جهت عدم وجود تشریفات و شرایط قانونی، دادخواست طلاق را رد می‌کند و یا این که پرونده تا زمان تعیین تکلیف موضوع حقوق مالی زوجه، بررسی آن متوقف می‌شود.

زوج نازا

دریافت گواهی عدم امکان سازش

اگر شواهد و مستندات پرونده دال بر این باشد که شوهر تمام حق و حقوق مالی همسر خود را پرداخت نموده است، دیگر مانعی برای صدور حکم طلاق وجود ندارد. در این صورت دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

در صورتی که زوجه نسبت به رای صادره، معترض باشد، می‌تواند درخولست تجدید نطرخواهی در مهلت ۲۰ روزه نماید.

با صدور گواهی مزبور در واقع این امکان به شوهر داده می‌شود که برای ثبت طلاق اقدم کند. مهلت اعتبار گواهی عدم امکان سازش، سه ماه از تاریخ صدور حکم دادگاه است که اگر فرجام خواهی نسبت به پرونده طلاق صورت گرفته باشد، مهلت قانونی جهت ثبت طلاق از طریق گواهی مربوطه در محضر، شش ماه است.

خواندن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر

با گذراندن مراحل قبلی، حال تنها ثبت واقعه طلاق از کل فرآیند طلاق از طرف مرد به دلیل نازایی زوجه باقی می‌ماند. زمانی که دادگاه، حکم طلاق را صادر کرد، شوهر می‌تواند به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و صیغه طلاق را جاری سازد.

ثبت طلاق در محضر باید طبق مهلت تعیین شده در قانون انجام شود و در صورت منقضی شدن مهلت قانونی، خواندن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر، امکان انجام چنین مرحله ای وجود ندارد و شوهر باید مجددا اقدامات لازم برای دریافت گواهی عدم امکان سازش را انجام دهد.

نازا بودن یا نبودن زن

شرایط طلاق از طرف مرد به دلیل عدم باروری زوجه

شرایط طلاق زن به دلیل عدم باروری زوجه همان شرایط مربوط به طلاق از طرف مرد است. بدین صورت که شوهر باید برای طلاق دادن همسر خود، کلیه حقوق مالی او را پرداخت کند. در این صورت رعایت شرایط زیر در طلاق از طرف شوهر به دلیل نازایی زوجه، الزامی است:

  • پرداخت مهریه: شرط اصلی و هم در طلاث از طرف مرد، پرداخت مهریه زوجه طبق میزان تعیین شده است. زوجه به هر میزان که مهریه خود را مطالبه کند، شوهر باید در زمان طلاق آن را پرداخت کند. به صرف این که شوهر درخواست طلاق را به دلیل نازایی زن ارائه کرده است، نمی‌تواند دلیلی برای عدم پرداخت مهریه باشد. پرداخت مهریه زن باید در هر شرایطی انجام شود، مگر آن که خود زن اقدام به بذل مهریه نموده باشد.
  • پرداخت نفقه: در طلاق از طرف مرد، باید پرداخت نفقه صورت گرفته باشد تا دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق کند. با توجه به این که طلاق از طرف شوهر از نوع طلاق رجعی است، در این صورت زوج تا پایان مدت عده طلاق، موظف است که پرداخت نفقه همسر خود را انجام دهد.
  • پرداخت اجرت المثل: پرداخت اجرت المثل زمانی به زوجه در بحث طلاق اجباری است که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. با در نظر گرفتن شرایط قانونی که زوجه مستحق دریافت اجرت المثل است، حال شوهر باید برای دریافت گواهی عدم امکان سازش پرداخت این حقوق مالی همسر خود را نیز انجام دهد.
  • پرداخت نحله: پرداخت نحله نیز از دیگر شرایط طلاق از طرف مرد است که اگر به زن، اجرت المثل، تعلق نگیرد، لازم است که به جای آن پرداخت نحله انجام شود.
  • شرط تنضیف اموال شوهر: تا نصف اموال شوهر بعد از عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و در این صورت لازم است که چنین شرطی در زمان طلاق از طرف شوهر، رعایت شود.

مشاوره حقوقی طلاق زن به دلیل نازایی

در خصوص نحوه و شرایط طلاق زن به دلیل نازایی، توضیحاتی در متن مقاله داده شده است و اگر همچنان سوالات و ابهامات مختلفی در این زمینه دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی طلاق از سامانه بنیاد وکلا، ابهامات خود در این زمینه را رفع کنید.

خدمات مشاوره حقوقی این سامانه به صورت حضوری و غیر حضوری توسط وکیل آنلاین و حضوری ارائه می‌شود.

به هر جهت اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط طلاق از طرف مرد به دلیل نازایی زوجه دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا