قراردادها

ده نکته مهم در قرارداهای جشن عروسی

هر توافقی که می کنید نوعی قرارداد بین شما و دیگری است. گرفتن جشن عروسی مطابق سنت های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما در طی جشن عروسی که برگزار می شود در یک سری روابط تعهد دو طرفه هستید که برای شما حقوق و تکالیفی را مشخص می کند. 

در هر کدام از این قراردادها متخصصین بنیاد وکلا می توانند به شما کمک کنند که قرارداد دقیقی را منعقد کنید. در ادامه ۱۰ نکته مهم را درباره این قراردادها بررسی می کنیم:

در قراردادهای عروسی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. در قراردادهایی که می بندید باید قید شود در صورت انجام ندادن تعهد طرف ( مثلا قرارداد اجاره سالن ) مبلغ باقیمانده از اقساط معین، تا تعیین خسارت توسط مراجع قضایی یا داور یا مثلا اتحادیه صنف مربوطه، پیش طرف دیگر قرارداد (یعنی شما) بطور امانی خواهد ماند و اگر خسارتی تعیین شود می توانید از آن کسر کنید.
  2. آتلیه یا طرف دیگر جشن عروسی باید متعهد شود در صورتی که به هر دلیلی، یکی از مفاد قرارداد به درستی انجام نشد (مثلا عکاس در مراسم حاضر نشد، یا گل فروشی ماشین را آماده نکرد) چه مبلغ خسارتی را به شما پرداخت خواهد کرد و شما می توانید از مبلغی که باید می پرداختین آن میزان خسارت را کسر کنید.
  3. حواستان باشد در تمام قراردادها حتما ذکر کنید که در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه و فورس ماژور که موجب کنسل شدن مراسم عروسی شما شود، جریمه ای نباید بپردازید. مثلا اگر هنگام عروسی شما حوادث طبیعی مانند زلزله پیش بیاید یا به خاطر شیوع بیماری کرونا مجبور شده باشید مراسم عروسی خود را کنسل کنید، نباید به تالار یا آتلیه و سایر مراکزی که با آن ها قرارداد بستید خسارت پرداخت کنید.
  4. حتما باید در قرارداد ذکر کنید اگر مراسم عروسی به دلایلی به غیر از دلایل فوری کنسل شد، چه مبلغی به عنوان جریمه کنسل شدن باید پرداخت کنید. این مبلغ بصورت یک عدد ثابت و یا بصورت درصدی از کل قرارداد باید به صورت واضح قید شود و فقط در شرایطی پرداخت خواهد شد که شما مراسم را کنسل کرده باشید.
  5. در قرارداد باید ذکر شود درصورت درخواست جهت تغییر روز مراسم توسط شما، آیا طرف دیگر قرارداد اجازه تغییر روز را به شما خواهد داد یا نه و حداکثر تا چند روز قبل از برگزاری مراسم، شما می توانید روز جشن را تغییر دهید و در صورت موافقت، باید مبلغی را اضافه تر بپدازید و اگر بله، چه میزان؟
  6. اگر از خدمات طرف مقابل قرارداد راضی نیستید ویا سر موقعی که باید این خدمات را به شما تحویل می داده و این کار را انجام نداده، آن طرف باید مبلغی را به عنوان خسارت به شما پرداخت کند و یا اگر اصلاح پذیره (مثل اصلاح مجدد عکس و دوباره چاپ کردنش) بدون گرفتن هزینه اضافه آن ها را مطابق سلیقه و میل شما اصلاح کند.
  7. اگر آتلیه شما باعث شود بخشی از فیلم یا عکس مراسم به هر دلیلی از بین برود و تقصیر او در این کار ثابت شود باید به شما خسارتی را پرداخت کند و بهتر است این مورد را حتما در قرارداد ذکر کنید.
  8. اگر خدایی نکرده بعد از عروسی بین عروس و داماد اختلاف به وجود بیاید، شما باید تسویه حساب کنید و هزینه را کامل پرداخت کنید، بعد در حضور هر دوی شما باید عکس و فیلم ها از بین برود.
  9. برای قرارداد بستن حتما توجه داشته باشید که مراکزی که با آن ها قرارداد می بندید حتما مجوز فعالیت داشته باشند، زیر در صورت عدم مجوز، پیگیری قرارداد و مفاد آن مراحل سخت و پیچیده ای را طی خواهد کرد که البته متخصصین بنیاد وکلا برای حل مشکل شما همراه شما خواهند بود.
  10. گرچه که قرارداد شفاهی نیز از اعتبار برخوردار است، اما بهتر است ترجیح همیشگیتان برای گرفتن خدمت از مراکز خدمات عروسی (آتلیه، تالار و حتی آرایشگاه) بر انعقاد قرارداد مکتوب باشد. استناد به قرارداد مکتوب راه ساده تر و سهل الوصول تری است.

به صورت کلی فرآیند جشن ازدواج در عین شیرینی می تواند موجب بروز اختلافاتی باشد که این نگرانی ها از جنبه تعهدات و ضمانت اجراها با مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین بنیاد وکلا  رفع خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا