شرکت ها

انواع سهام در شرکت

یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به شرکت‌های تجاری سهام و آثار آن می‌باشد.

پیش از پرداختن به انواع سهام شرکت‌ها به شما توصیه می‌کنیم برای نقد کردن یا انتقال این سهام می‌توانید از مشورت با یک وکیل شرکت ها استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

انواع سهام شرکت‌های تجاری

سهام با نام

سهمی که در ورقه مربوط به آن، نام صاحب سهم قید شده و یا در دفتر سهام شرکت ثبت شده است. این سهم باعث تسهیل ارتباط شرکت با صاحبان سهام و همچنین تسهیل محاسبه درآمد صاحبان آن برای دارایی می‌شود برای انتقال این نوع سهم رعایت ماده ۴۰ ، الزامی است.

سهام بی نام

سهمی است که حقوق صاحب آن، ناشی از ورقه سهم است و به صرف قبض و اقباض منتقل می‌شود.

تبدیل سهام بی نام به با نام و بالعکس

این تبدیل فوایدی دارد از جمله برای شناسایی هویت دارندگان سهام بی نام، یا برای پذیرفته شدن سهام شرکت در بورس به کار می‌آید. برای تبدیل یا باید در اساسنامه پیش بینی شده باشد یا مجمع عمومی فوق العاده به آن رای دهد.

تبدیل سهام بی نام به با نام

باید مقررات مواد ۴۴ الی ۴۶ رعایت شود؛ یعنی

  1. اولا انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار آن هم در ۳ نوبت هر یک به فاصله ۵ روز
  2. ثانیا مهلت ۶ ماه از تاریخ اولین آگهی
  3. ثالثا در صورت عدم مراجعه، تبدیل سهام بی نام به نام و فروش در بورس یا حراج آن
  4. رابعا کسر هزینه‌های حراج یا کارگزار بورس و مازاد در حساب بانکی بهره دار،
  5. خامسا اگر تا ده سال سهام باطله به شرکت داده شده اصل پول و سود آن به صاحب سهم داده می‌شود، در غیر این صورت جز و مال بلاصاحب خواهد بود.

تبدیل سهام با نام به بی نام

رعایت ماده ۴۷ به بعد لایحه الزامی است یعنی باید:

  • اولا مراتب یکبار در روز نامه کثیر الانتشار درج شود.
  • ثانیا بعد از دادن مهلت دو ماهه برای تعداد سهامی که تبدیل نشده، سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگهداری شود.
  • ثالثا هر زمانی که مراجعه کردند سهام با نام، باطل و به آن‌ها بی نام داده شود.
  • رابعا به آگاهی مرجع ثبت شرکت‌ها رسانده شود م ۴۸ هر سهامداری که تبدیل سهام را انجام نداده باشد بی نام به نام یا بالعکس حق حضور در مجامع عهدی را نخواهد داشت.

برای مطالبه حقوق مالی خود در برابر شرکت مانند انواع سهام می‌توانید علاوه بر مراجعه حضوری نزد وکیل، از وکیل تلفنی نیز استفاده نمایید.

سهام شرکت

سهام نقدی و غیر نقدی

در فرانسه به کسانی که آورده‌شان نقدی باشد سهم نقدی و آن‌هایی که آورده شان غیر نقدی باشد، سهم غیرنقدی داده می‌شود و این دو نوع سهام در قانون ما پیش بینی نشده است.

سهم انتفاعی

اگر ارزش اسمی سهم با استفاده از اندوخته‌های اختیاری یا سود قابل تقسیم به صاحب آن پرداخت شود، استهلاک سرمایه یا سهام صورت می‌گیرد و صاحب چنین سهمی، همه حقوق سابق خود را می کند و فقط نیم تواند ارزش اسمی سهم را حین تصفیه شرکت، بگیرد.

حقوق مزبور قابل تغییر نیست، مگر بعد از تصویب توسط صاحبان این نوع سهام.

سهم موسس

مزیت قابل نقل و انتقالی است که صاحب آن، به دلیل ارائه خدمات در تاسیس شرکت سهامی، از قسمتی از منافع شرکت یا هنگام تصفیه از قسمتی از دارایی اضافه بر سرمایه باقی‌مانده شرکت برخوردار می‌شود، قانون مقررات خاصی در مورد اینگونه سهام ندارد و فقط لفظ مزایا در ماده ۹ لایحه می‌تواند منطبق بر این نوع سهم باشد.

دارنده این سهم نه طلبکار شرکت است نه شریک آن، بلکه فقط حق ویژه‌ای است که در صورت تحقق به صاحبش تعلق دارد؛ مثلا در صورت سود کردن شرکت درصدی از آن داده خواهد.

در اساسنامه شرکت پیش بینی و به تصویب مجمع عمومی موسس می‌رسد و بنابر این تغییر این حقوق، چون تغییر در محسوب می‌شود، فقط در صلاحیت مجمع عهدی فوق العاده است. مجمع هم بعد از تصویب خود صاحبان اینگونه حقوق است که می‌تواند اقدام کند.

سهام سرمایه‌ای

همان سهم عادی است که شریک با آوردن سرمایه، صاحب آن می‌شود.

سهام ممتاز

سهمی است که به صاحبش امتیازاتی داده می‌شود که به صاحبان سهام عادی تعلق، نظیر تخصیص سود سالانه بیشتر، اولویت صاحبان سهام در بردن سود، الویت در بردن سود سال‌های آینده و امتیاز هنگام تقسیم دارایی شرکت، بعد از انحلال.

اعطای هر گونه امتیاز در حقوق ایران با رعایت ماده ۴۲ ممکن است. نکات ماده ۴۲ عبارتند از اینکه: به موجب اساسنامه یا مجمع عمومی فوق العاده در حین حیات شرکت می‌توان سهام ممتاز تعیین کرد، این نوع سهام باید صراحتا در اساسنامه یا صورت مجلس مجمع فوق العاده ذکر شود. برای تغییر این نوع سهام، موافقت نصف به علاوه یک دارندگان این نوع سهام لازم است.

در کنار خدمات حضوری و تلفنی، وکیل آنلاین امکان دیگر حقوقی است که در جهت صرفه‌جویی در وقت شما برایتان فراهم شده است.

روند صعودی سهام شرکت

حقوق و تعهدات ناشی از مالکیت سهام شرکت سهامی خاص

حقوق ناشی از مالکیت سهام

سهیم شدن در سود شرکت که در مجمع عمومی عادی سالانه معین می‌شود. منظور از سود تقسیمی، سود خالص سال مالی منهای زیان‌های سال‌های مالی قبل و اندوخته قانونی (۵%) و سایر اندوخته‌های اختیاری به علاوه سود قابل تقسیم سال‌های قبل که تقسیم نشده می‌باشد (۲۳۹).

سود قابل تقسیم باید نقدا به صاحبان سهام پرداخت شود نه به صورت سهام جدید، مگر در قالب افزایش سرمایه انتقال اندوخته قانونی در هیچ صورتی به سرمایه مجاز نیست.

میزان سود با توجه به ارزش اسمی سهام متعلق به هر کدام از سهامداران و با رعایت امتیاز سهام ممتاز محاسبه و پرداخت می‌شود.

پرداخت سود، با احراز وجود سود قابل تقسیم توسط مجمع عمومی پرداخت می‌شود و در غیر این صورت، مبلغ سود مرهوم خواهد بود و تقسیم آن، در واقع تقسیم سرمایه شرکت که وثیقه طلب طلبکاران است خواهد بود.

حتی اگر در اساسنامه پیش بینی شده با شرکاء صرف نظر از سود و زیان، درصدی به بعضی از شرکاء داده شود هم امکان پرداخت نخواهد بود و برای رئیس شرکت، اعضای هیات مدیره و مدیر عامل که بدون صورت دارایی یا ترازنامه یا با استناد به صورت دارایی ترازنامه مزور سود مرهومی تقسیم کرده اند حبس از یک تا ۳ سال در نظر گرفته شده است بند ۱ م ۲۵۸ نحوه پرداخت سود در ماده ۲۴۰ لایحه پیش بینی شده است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانید از مشاوره حقوقی شرکت‌ ها بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

  1. خواهش میکنم برای بسته های پستی از تیپاکس استفاده نکنید….واقعا برخورد بدی دارن…به هیچ وجه زیر بار هیچ مسئولیتی نمیرن…مشتری مدار نیستن…اگه بستتون براتون مهمه به این شرکت نسپارید….امیدوارم هرچه زودتر درش بسته بشه…برا من بستم یک هفته مونده بود نیاوردن اخرشرم زنگ زدن با حالت طلبکارانه بیا ببرش….واقعا درش بیاد گل متاسفم برای تک تک کارکنان تیپاکس که پول مفتی و حروم بشون میسازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا