سقط جنینکیفری (جرائم)

جرم سقط جنین و مجازات آن

سقط جنین در لغت به معنای افتادن جنین از رحم قبل از کامل شدن است و یا از دست رفتن محصول حاملگی قبل از بیست هفته بارداری است که منجر به پایان بارداری می شود.

سقط جنین در اسلام گناه است و بسیار نکوهش شده است.

به همین دلیل در فقه و قانون نیز برای سقط عمدی جنین دیه و مجازات تعیین شده است که دیه مقدار مال معینی است که به سبب جنایت غیر عمدی که در شرع به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که قصاص اعمال نمی شود، تعیین می گردد و در خصوص سقط جنین نیز با توجه به اینکه سقط جنین به چه صورتی شکل گرفته شده است در برخی موارد مجازات دیه اعمال می گردد.

سقط جنین انواع مختلفی دارد که در برخی مواردی موجب پرداخت دیه می شود.

در این مقاله به بررسی جرم سقط جنین و انواع سقط جنین و مجازات سقط جنین می پردازیم.

سقط جنین و انواع آن

برای پاسخ به این سوال که جرم سقط جنین چیست؟ 

باید ابتدا به بررسی سقط جنین و انواع آن پرداخت.

سقط جنین یعنی خارج شدن حمل یا جنین از رحم به صورتی که زنده و یا قابلیت تکامل یا زیستن را نداشته باشد و به عبارت دیگر افتادن جنین قبل از نمو کامل از رحم است.

سقط جنین ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که عبارت است از: سقط جنین مجاز و غیر مجاز و یا سقط جنین عمدی یا غیر عمدی و یا خطای محض و یا سقط جنین خود به خودی و یا به دلیل شرایط درمانی.

ممکن است سقط جنین ناشی از تصادفات رانندگی و ناشی از ضربه ای که بر اثر آزار و اذیت به مادر وارد می شود.

سقط جنین در صورتی که به صورت عمدی باشد و تحت شرایطی که در قانون بیان شده است به وقوع برسد جرم محسوب می شود و دارای مجازات است.

جرم سقط جنین چیست؟

برای پاسخ به سوال جرم سقط جنین چیست؟ باید گفت بر طبق قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.

اگر فردی با عمد و آگاهی به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین او شود جرم محسوب می شود و همچنین اگر پزشک یا ماما و یا دارو فروش و افراد خاص اقدام به تهیه وسایل سقط جنین بکنند و یا اقدامی برای سقط جنین انجام دهند به مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند.

نکته قابل توجه این است که زمانی جرم سقط جنین محقق می شود که جنین زنده خارج نشود ولی چنانچه آزار اذیت زن و یا حتی ایراد ضرب جرح باعث وضع حمل قبل از موعد شود ولی جنین زنده به دنیا بیاید و زنده بماند جرم سقط جنین محقق نشده است.

مجازات سقط جنین

سقط جنین زمانی مستوجب مجازات است که جرمی رخ داده باشد، پس در واقع زمانی که سقط جنین جنبه درمانی داشته باشد؛ یعنی اگر ادامه حاملگی تهدید جانی یا خطر مرگ برای مادر داشته باشد و یا جنین بعد از تولد دچار مشکل یا بیماری مانند عقب افتادگی ذهنی بشود با طی شدن مراحل قانونی مجوز سقط جنین صادر می گردد و مجازاتی اعمال نمی شود.

چنانچه سقط جنین عمدا و با آگاهی با وارد کردن ضربه یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین بشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص به حبس از یک سال تا پنج سال حسب مورد محکوم می گردد.

در خصوص پزشک یا ماما و همچنین اشخاص خاص که وسایل سقط را فراهم می کنند و یا مباشرت به سقط می کنند حبس از دو تا پنج سال و هم چنین حکم به پرداخت دیه صادر خواهد شد.

هرگاه بر اثر بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات و عدم مهارت در رانندگی متصدی وسیله نقلیه منتهی به قتل غیر عمدی بدین صورت که باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود، مرتکب جرم سقط جنین به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم خواهد شد.

اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله ای که باشد به عمد ، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد ، مسئول پرداخت دیه  بوده و موظف است مقدار آن را بپردازد.

لازم به ذکر است که دیه سقط جنین با توجه به سن رویان در نظر گرفته می شود و در ماه های اخر جنینی و بارداری دیه جنین افزایش پیدا می کند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا