خانواده

آیا زن یائسه باید عده وفات شوهر نگه دارد؟

لزوم نگه داشتن عده برای زنانی که همسر آنها فوت کرده باشد اعم از زن یائسه و غیر آن، حکمی است شرعی که البته در قانون مدنی نیز مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، زنانی که همسرشان فوت کند، باید عده وفات شوهر را نگه دارند.

مدت زمان عده وفات همسر، چهار ماه و ده روز خواهد بود، اما سوالی که در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی مطرح می‌شود، آن است که آیا زنان یائسه هم باید عده وفات نگه دارند؟ به نظر می رسد پاسخ به این سوال مثبت باشد.

نوشته های مشابه

به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که عده وفات زن یائسه چقدر است، بنابراین، عده وفات شوهر، عده وفات زن یائسه و مدت عده وفات زن یائسه را مورد بررسی قرار می دهیم. در این راستا از وکیل متخصص نیز کمک گرفته ایم.

عده وفات شوهر

یکی از احکام مهمی که در دین اسلام مورد پیش بینی قرار گرفته است، لزوم نگه داری عده برای زنانی است که همسر آنها فوت کرده است.

این مطلب در آیه ۲۴ از سوره مبارکه بقره نیز اشاره شده است. بنابراین آیه شریفه، مردانی که فوت کنند و زنان آنها زنده باشند، آن زنان باید از شوهر کردن خودداری کنند تا مدت عده آنها سپری شود.

به تبعیت از این آیه شریفه، قانون مدنی نیز احکامی را در خصوص عده وفات شوهر بیان نموده و به لزوم نگه داشتن عده وفات شوهر حکم داده است.

عده وفات زن یائسه

عده وفات زن یائسه

اکنون سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که زنان یائسه هم باید عده وفات شوهر نگه دارند؟ پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که زنان یائسه ای که از همسر خود طلاق بگیرند، می توانند بلافاصله بعد از طلاق به عقد دیگری درآیند.

به عبارت دیگر، زنان یائسه عده طلاق ندارند، اما آیا زنانی که به سن یائسگی رسیده اند هم باید عده وفات نگه دارند؟ به نظر می رسد پاسخ به این سوال مثبت باشد . یعنی خانم های یائسه ای که همسرشان فوت کرده است هم باید مانند سایر زنان عده وفات شوهر نگه دارند.

به نظر می رسد که فلسفه لزوم نگه داشتن عده وفات در زنان یائسه احترام به ازدواج قبلی آنها باشد؛ نه به دلیل اختلاط نسل؛ چرا که امکان بارداری زنان یائسه منتفی است.

مدت عده وفات زن یائسه

بر اساس ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی، عده وفات چه در عقد دائم و چه در عقد موقت چهار ماه و ده روز است؛ مگر اینکه زن باردار باشد که در این صورت، عده وفات برای او تا موقع وضع حمل خواهد بود؛ بنابراین، بر اساس این ماده، مدت زمان عده وفات زنان یائسه همان چهار ماه و ده روز است.

در مورد آثار عده بر سایر امور مالی و غیر مالی زن می توانید از مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

در صورتی که امکان مراجعه حضوری به دفتر وکیل یا برقراری ارتباط تلفنی را ندارید، به صفحه اصلی بنیاد وکلا مراجعه کرده و تنها با یک کلیک سوالات خود را از وکیل آنلاین ما به صورت شبانه روزی جویا شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا