روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

اعاده حیثیت از اتهام رابطه نامشروع توسط همسر

متاسفانه جرم رابطه نامشروع و اعاده حیثیت از آن، یکی از شناخته شده ترین جرم ها در مراجع قضایی و بین مردم است.

از آنجا که این جرم با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل هم مردم معمولا در پی مخفی نگه داشتن این دسته از جرایم هستند، اما این موضوع و عدم شکایت نسبت به ان باعث می شود افرادی که در پی سود جویی هستند، هرگز تنبیه و مجازات نشوند.

از این رو قانون در مورد جرایم نام مشروع شرایطی را پیش بینی کرده است که طبق آن می توان این جرایم را از طرق دیگر هم پیگیری کرد و مانع از سوءاستفاده افراد بد ذات شد.

ازاین رو در این نوشتار از بنیاد وکلا به بررسی اینکه چه کسانی می توانند از جرم رابطه نامشروع شکایت کنند و هم چنین نحوه شکایت از جرم رابطه نامشروع و نحوه اثبات رابطه نامشروع می پردازیم.

چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند؟

یکی از سوالات در مورد این جرم در جلسات گفتگو با وکیل تلفنی این است که چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند؟

جرم رابطه نامشروع از آن دسته جرایمی است که نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد؛ یعنی بدون اینکه شاکی خصوصی شکایت کند، نیروی انتظامی یا دادستان می تواند، رسیدگی به جرم را آغاز کند.

البته نیروهای انتظامی در صورتی در این مسائل دخالت می کنند که جرم به صورت مشهود دیده شود؛ مثلا کسی که اقدام به در آغوش گرفتن زن نامحرم در خیابان می کند، به صورت مشهود یکی از مصادیق جرم رابطه نامشروع را انجام داده است و اگر پلیس ببیند به راحتی می تواند این نوع جرایم در دسته جرایم غیرقابل گذشت قرار دارند.

و اگر با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده باشند، حتی در صورتی که شاکی رضایت بدهد، رسیدگی به جرم متوقف نخواهد شد؛ زیرا جرم رابطه نامشروع از جرایمی است که علاوه بر اینکه مخالف شرع است، موجب جریحه دار شدن وجدان عمومی و برهم ریختن نظم نیز می شود.

اعاده حیثیت از اتهام رابطه نامشروع توسط همسر

نحوه ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع

رابطه نامشروع یک جرم است. شکایت از جرایم جزء دعاوی کیفری محسوب می شود که مراحل ثبت و رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در آیین دادرسی کیفری مشخص شده است.

طبق تقسیم بندی قانون آیین دادرسی کیفری شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها و تهران با هم متفاوتند. شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها پس از ثبت در دفاتر خدمات قضایی، باید در دادسرای عمومی ثبت شود و در تهران در دادسرای ارشاد تهران ثبت می شود.

یکی دیگر از راه های ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع مراجعه به دفاتر خدمات قضایی است که بعد از پرداخت هزینه دادرسی، شکایت ثبت می شود.

بعد از ثبت شکایت رسیدگی و تحقیق درباره جرم آغاز می شود و در صورت احراز جرم، پرونده به دادگاه ارشاد ارسال می شود.

اثبات جرم رابطه نامشروع

اثبات جرم رابطه نامشروعبه سختی ممکن است. بهترین روش برای اثبات جرم رابطه نامشروع یا این است که خود مرتکب به این کار اقرار کند؛ یعنی مثلا دختری از پسری بابت رابطه نامشروع شکایت می کند، این خود یک نوع اقرار دختر به داشتن رابطه نامشروع با پسر است.

راه دیگر برای اثبات چنین پرونده هایی شهادت شاهد است که معمولا اثبات جرم از این طریق بسیار سخت و ناممکن است.

راه های بسیار دیگری هم برای اثبات رابطه نامشروع وجود؛ از جمله این راه ها می توان وجود عکس و فیلم را نام برد. همچنین وجود پیامک یا چت ها در فضاهای مجازی همگی می توانند راهی برای اثبات جرم رابطه نامشروع باشند.

همه این موارد در صورتی اثر دارد که باعث شود قاضی به وجود رابطه نامشروع پی ببرد و منجر به اثبات جرم می شود؛ در این دسته از جرایم علم قاضی و نظر او بسیار مهم و تاثیر گذار است.

اثبات جرم رابطه نامشروع

مجازات اعاده حیثیت از همسر

ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی:

هر کس به وسیله ی اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله ای درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا هر چیز دیگر، به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون، آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

آیا حضور وکیل دادگستری برای شکایت بابت اعاده حیثیت از همسر لازم است؟

بعضی از زوجین وجود دارند که بعد از عقد نسبت به تعهدات گفته شده کوتاهی می کنند، و این می تواند شروع اختلافات بین همسران باشد.

در حین عدم انجام این تعهدات ممکن است یک اتفاقاتی و یک حرف های زده شود، و یا شاید تهمت های به یکدیگر بزنند که ممکن است درست یا اشتباه باشد و یا اینکه فقط یک توهم باشند.

بنابراین اثبات اعاده حیثیت از همسر خود می تواند برای هر کدام از طرفینی که مورد اتهام قرار گرفته شده سخت باشد، و برای هر مسئله ای که سخت باشد و این اطمینان را بدست آورده باشید که از حل آن مسئله عاجز هستید.

تنها افراد متخصص در حوزه مشکل می توانند به افراد دچار مسئله کمک کنند؛ بنابراین حضور داشتن یک وکیل دادگستری اعاده حیثیت از همسر می تواند بهترین راهکار باشد.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل دادگستری اعاده حیثیت از همسر بسپاریم؟

بهترین وکلای دادگستری برای شما وکلای پایه یک دادگستری هستند که تخصص در اعاده حیثیت از همسر دارند. بنیاد وکلا با بهره‌گیری از بهترین مشاوره حقوقی و وکلای خانواده انتخابی مناسب برای شماست.

ضمن آن که شما می‌توانید جهت صرفه جویی در وقت خود مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا