کیفری (جرائم)

مجازات رعایت نکردن گارانتی کالا

یکی از مصادیق کم‌فروشی که در شرع اسلام نیز بسیار نهی شده، عدم پایبندی به گارانتی است.

در گذشته دست‎کاری ترازو معمول‌ترین شیوه کم‌فروشی بود، اما سودجویان در هر شرایط، شیوه‌ای جدید برای کم‌فروشی پیدا می‎کنند، یکی از این شیوه‌ها که بسیاری از ما به آن برخورده‌ایم، پایبند نبودن به گارانتی است.

گارانتی چیست؟

گارانتی عبارت است از ارائه خدمات پس از فروش در دوره ضمانت.

نوشته های مشابه

کم‎فروشی مطابق با قانون نظام صنفی ایران عبارت است از:

عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از‌ میزان یا معیار مقرر شده و در تبصره این ماده نیز آمده است، انجام ندادن خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) توسط متعهد در حکم کم‌فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام تعهدات مربوط، به جریمه‌های موضوع این ماده نیز محکوم می‌شود.

مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که توسط کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

مجازات کم فروشی طبق قانون ایران

‌طبق ماده ۵۸ قانون نظام صنفی در خصوص کم‎فروشی، متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت واردشده به خریدار یا مصرف‌کننده به مقادیر زیر جریمه خواهد شد:

  • در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم‌فروشی
  • در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی
  • در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو، بر سردر محل کسب به‎عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو هفته نصب می‌شود.
  • در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت یک‌ماه نصب می‎شود.
  • در بار پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه و به‌ مدت دو ماه پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب، به‌عنوان متخلف صنفی نصب می‌شود. همچنین شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.

شایان ذکر است، کم‌فروشی جزو تخلفات تعزیراتی است و کسانی که به اشکال گوناگون آن از جمله عدم پایبندی به گارانتی برمی‌خورند، می‌توانند آن را از طریق شماره ۱۳۵ به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش و پیگیری کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا