مهریه

چند نکته درباره تعدیل مهریه

با توجه به اهمیت بحث مهریه در جامعه امروز در این مقاله سعی می‌کنیم به نحوه تعدیل مهریه اشاره مختصری داشته باشیم.

شما می‌توانید در صورت نیاز به پیگیری این موضوع یا دریافت پاسخ سوالات بیشتر خود از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در امور خانواده استفاده نمایید.

مرد به هنگام صیغه نکاح چیزی را به همسرش می‌دهد که نشان‌دهنده قصد او برای نکاح است که به آن به اصطلاح مهریه یا صداق گفته می‌شود.

یکی از دعواهای رایج در دادگاه‌های خانواده موضوع درخواست مهریه است. از آن جایی که از دید قانون زن از زمان عقد نکاح مالک مهریه می‌شود وی می‌تواند در هر زمانی پس از عقد نسبت به دریافت مهریه از همسر خود اقدام نماید. اگرچه اکثر زنان این حق را در زمان جدایی از مرد طلب می‌کنند اما قانون زوجه را بعد از عقد مجاز به طلب این حق دانسته است.

در درخواست مهریه مسائل مختلفی می‌تواند مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد از جمله: ادعای اعسار از پرداخت مهریه تقاضای تقسیط و تعدیل مهریه.

دادخواست تعدیل مهریه و تقسیط به چه معناست؟

بعد از دادخواست اعسار از دادگاه اقساطی را برای پرداخت مهریه برای زوج در نظر می‌گیرد. در صورتی که بعد از درخواست مرد توانایی مالی پرداخت را نداشته باشد می‌تواند دادخواستی را تنظیم کند که این دادخواست تعدیل در تقسیط نام دارد و بر این اساس مهریه به صورت اقساطی به زوجه پرداخت می‌شود. تنظیم دادخواست شرایط ویژه‌ای دارد که اگر به درستی رعایت نشود منجر به رد دعوا می‌گردد.

دادخواست تعدیل مهریه

تعدیل مهریه

تعدیل مهریه به دو صورت انجام می‌شود‌:

  1. زوج موظف می‌باشد که بدهی خود را به صورت اقساط به زوجه پرداخت کند.
  2. زوج موظف می‌شود مهریه خود را در مدت زمان مشخص به زوجه پرداخت نماید.

عده‌ای بر این باورند که تغییر در آینده مالی زوج هیچ تاثیری به نحوه پرداخت مهریه نخواهد داشت اما حقیقت چیز دیگری است.

از آن جایی که وضعیت مالی هر فرد ممکن است در آینده تغییر پیدا کند حکم پرداخت مهریه را وابسته به آینده در نظر گرفته‌اند زیرا شاید معسر امروز در آینده از اعسار خارج شود.

تعدیل در پرداخت مهریه ممکن است دو بعد داشته باشد:

  • بعد منفی آن باعث کاهش مبلغ مهریه
  • و بعد مثبت آن افزایش مبلغ مهریه است.

کاهش اقساط مهریه

بر اساس ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در صورت ثبوت اعسار اگر مدیون متمکن از پرداخت اقساط شناخته شود دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحظه وضعیت او مهلتی مناسب برای پرداخت می‌دهد یا حکم به تقسیط بدهی را بدهد.

در تعیین اقساط باید میزان و درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شود.

مهریه ممکن است ملک‌، کالا یا پول باشد. پول هم می‌تواند پول رایج کشور یا پول خارجی باشد.

در خصوص وجه رایج لازم است گفته شود در اثر تورم ممکن است هر ساله ارزش وجه رایج کاهش یابد و زوجه با گذشت زمان متضرر شود برای جبران این کاهش ارزش، ‌قانونگذار مقرر کرده است که مهریه تعدیل شود.

تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد. مگر اینکه زوجیت در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

«رای وحدت رویه شماره ۷۰۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور دایر به اینکه تقسیط مهریه مسقط حق حبس زوجه نیست.»

لازم به ذکر است کسی که درخواست اعسار داده و درخواستش قبول شده می‌تواند باز هم درخواست تعدیل اعسار بدهد و هیچ منع قانونی وجود ندارد.

تعدیل مهریه

دادخواست تعدیل در اقساط مهریه را چه زمانی باید تنظیم و تقدیم کرد‌؟

زمانی که قاضی رسیدگی حکم پرداخت مهریه را صادر می‌کند‌. در صورت عدم توانایی مالی زوج مبنی بر پرداخت مهریه دادخواست اعسار را تنظیم و تقدیم دادگاه می‌نماید.

پس از مشخص شدن نحوه و میزان پرداخت مهریه به صورت اقساط پس از تورم شدید و یا شرایط ویژه مالی زوج، دادخواست تعدیل مهریه را تقدیم دادگاه می‌نماید.

شرایط مالی هر فرد ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند با افزایش نرخ تورم و گرانی سکه و ارز ممکن است که زوج نتواند مهریه و اقساط مهریه را پرداخت نماید.

لذا شاید معس رامروز وابسته به شرایطی که پیش می‌آید در آینده از آن خارج شود‌. پس شرایط مالی آینده تاثیر به سزایی در حکم خواهد داشت و تغییر شرایط در آینده می‌تواند مقدمه‌ای برای تقدیم دادخواست تعدیل به حساب آید.

نحوه ارائه درخواست تعدیل اقساط مهریه بدین صورت می‌باشد که تنظیم دادخواست توسط وکیل تنظیم و به دادگاه رسیدگی کننده تقدیم می‌شود‌. تقدیم این دادخواست چه از طرف زوج و چه از طرف زوجه و یا قائم مقام قانونی آن‌ها تنظیم و تقدیم به دادگاه می‌باشد‌.

ذکر این نکته لازم است که طبق قوانین جاری بعد از وقوع عقد نکاح مهریه قطعا به زوجه تعلق می‌گیرد در نتیجه پرداخت آن به صورت عندالمطالبه بر ذمه مرد است‌.

بدین صورت که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند اما گاهی در مواردی دادگاه برای اینکه حقوق هر دو طرف دعوا رعایت شود و اینکه بتواند تصمیمی را اتخاذ کند که هر دو طرف رضایت داشته باشند با توجه به شرایط مختلف از جمله شرایط اقتصادی اقدام به تسقیط مهریه می‌کند.

حال چند بار می‌توان تعدیل مهریه داد‌؟ به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدید و افزایش نرخ تورم و گذشت سال‌ها مانعی وجود نداشته باشد. بنابراین خواهان دعوی تعدیل در اقساط مهریه می‌تواند با بروز شرایط جدید ویژه اقدام به طرح دادخواست تعدیل در اقساط مهریه نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

  1. پست شیراز یه تلفنم جواب نمیدن!
    یه بار تو تابستون ۱۴۰۲ بستمو نفرستادن و گفتن خونه نبودی درحالی که اون روز کلا خونه بودم نه زنگ خونه رو زدن نه به ماره تلفنم تماس گرفتن و من هیچوقت رنگ اون بسته رو ندیدم هرچی هم تماس گرفتم جواب ندادن بیخیال شدم،
    الان دوباره همین اتفاق افتاده قرار بود دیروز بسته برسه و توی سایت رهگیری نوشتن نامه رسان اومده خونه نبودید!!
    هرچی زنگ میزنم جواب نمیدن
    خب آخه حروم خورا اگه میخواستیم برا هر بسته بریم اداره پست که میرفتیم حضوری خریدمونو میکردیم پول پست هم نمیدادیم!
    الهی هرچی از این راه در میارید و مردم رو عذاب میدید بشه سرطان تو جون خودتون و عزیزاتون الهی
    لعنت به پدر مادرتون حرومیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا