انحصار وراثتانحصاروراثت

دستمزد وصی

موصی میتواند برای وصی حق الزحمه ای را معین کند و چنانچه در وصیتنامه حق الزحمه ای معین نشده باشد وصی مستحق اجرت خواهد بود.

با توجه به کارهایی که انجام داده است و مقدار مشغولیتی که از امر وصایت برای او حاصل شده است و با توجه به حجم اموالی که اداره میکند و این اجرت را میتواند از اموالی که اداره میکند.

نوشته های مشابه

حق الزحمه وصی در وصیت عهدی

موصی میتواند برای وصی حق الزحمه ای را معین کند و چنانچه در وصیتنامه حق الزحمه ای معین نشده باشد، وصی مستحق اجرت خواهد بود.

با توجه به کاری که انجام داده است و مقدار مشغولیتی که از امر وصایت برای او حاصل شده است و با توجه به حجم اموالی که اداره میکند و این اجرت را میتواند از اموالی که اداره میکند بردارد.

ناظر کیست؟

موصی میتواند برای نظارت بر عمل وصی یک نفر را معین کند که به او ناظر گفته میشود و ناظر بایستی در اعمال وصی نظارت کند تا کلیه اعمال طبق وصیت انجام شود.

ناظر با توجه به حدود اختیاراتش به دو نوع تقسیم میشود:

الف) ناظر اطلاعی:

او کسی است که در اعمال وصی نظارت میکند تا در حدود وصیت عمل شود.

چنانچه متوجه شود وصی برخلاف وصیت عمل میکند، میتواند به وصی اعتراض کند.

اگر وصی تسلیم نشد و همچنان برخلاف وصیت عمل نمود، ناظر میتواند به دادگاه شکایت کند و درخواست برکناری (انعزال) او را کند.

ب) ناظر استصوابی:

به کسی گفته میشود که وصی باید کلیه کارها را با مشورت او انجام دهد؛ بنابراین قبل از اینکه وصی اقدام به عملی کند، باید با او مشورت و موافقت را کسب کند. ولی پس از اینکه ناظر موافقت با انجام آن عمل کرد، وصی میتواند مستقلا امر مورد وصایت را انجام دهد و ناظر در مرحله ی اجرا حق دخالت ندارد.

برای ارتباط با وکلای خبره و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از قسمت جست‌و‌جوی وکیل، پس از انتخاب وکیل مورد نظر مشاوره یا خدمت حقوقی مورد نظرتان را دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا