شرکت ها

مراحل حضوری و اینترنتی دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی اعم از حقیقی و حقوقی در واقع مجوز اصلی برای ورود به عرصه تجارت جهانی به ویژه واردات و صادرات است.

هرچند کارت بازرگانی در انواع خدماتی- تولیدی/صنعتی و موردی نیز صادر می شود اما پرکاربردترین نوع آن کارت بازرگانی تجاری است.

نوشته های مشابه

انجام فعالیت های مختلف تجارت خارجی از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا واردات کالا از مناطق آزاد، واردات و صادرات فقط با برخورداری از کارت بازرگانی امکان دارد.

اگر سودای حضور در عرصه جهانی و کسب سود تجاری سرشار دارید اولین گام طی مراحل مختلف اداری و قانونی و دریافت کارت بازرگانی است.

هر چند با توجه به پیچیدگی مراحل دریافت کارت بازرگانی، مشورت با وکیل متخصص امور بازرگانی و ثبتی می تواند بسیار کارگشا باشد اما آشنایی عموم افراد به ویژه فعالان اقتصادی با مراحل اخذ کارت بازرگانی نیز خالی از لطف نیست، در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با مراحل دریافت کارت بازرگانی پرداخته شده است.

مراحل ثبت نام اینترنتی برای دریافت کارت بازرگانی

طبق آخرین بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران؛ برای آغاز انجام مراحل درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی باید ابتدا به سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir مراجعه نموده، اقدامات خواسته شده را انجام داده و سپس ادامه مراحل را از سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند پیگیری نمایید.

لذا با مراجعه به آدرس فوق درخواست خود را جهت صدور و تمدید کارت بازرگانی ثبت نمایید.

مراحل ثبت نام اینترنتی به صورت زیر است:

  1. ورود به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند.
  2. ثبت اطلاعات هویتی و سایر موارد مورد نیاز در پیشخوان اینترنتی مدیریت امور کارت های عضویت و بازرگانی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند
  3. چاپ و تکمیل فرم های مورد نیاز که به صورت الکترونیکی در سامانه قرار گرفته است.
  4. تکمیل اطلاعات پرونده، اسکن و بارگذاری تصویر مدارک و فایل های مربوطه
  5. وارد کردن اطلاعات مربوط به فیش های پرداختی
  6. ثبت و درخواست و تایید نهایی.

پس از طی مراحل ثبت درخواست و وصول تایید نهایی، پرونده به صورت الکترونیکی به اتاق مربوطه ارجاع می شود.

نکته مهم اینکه بررسی پرونده به صورت غیر حضوری خواهد بود.

هر گونه نقص در پرونده، از طریق پیامک و یا پست الکترونیکی به متقاضی اطلاع داده می شود تا با مراجعه مجدد به صورت اینترنتی اطلاعات و مدارک مورد نیاز را تکمیل نماید.

در طی مراحل ثبت درخواست، اطلاعات پرونده متقاضی به صورت خودکار در سیستم ذخیره می گردد.

چنانچه به هر دلیلی (قطع شدن ارتباط اینترنتی، آماده نبودن مدارک و …) ادامه ثبت اطلاعات ممکن نبود، متقاضی یک ماه فرصت دارد مجددا به پیشخوان اینترنتی مراجعه نموده و درخواست خود را تکمیل نماید.

اگر حداکثر تا یک ماه پرونده تکمیل نشود درخواست ناقص حذف گردیده و برای ثبت درخواست باید اطلاعات را مجدداً از مرحله اول ثبت شود.

مراحل حضوری دریافت کارت بازرگانی

مراحل دریافت کارت بازرگانی شامل دو مرحله اینترنتی و حضوری است.

پس از ثبت نام و ثبت درخواست کارت بازرگانی که به صورت اینترنتی انجام می شود؛ نوبت به مراجعه حضوری می رسد.

اصلی ترین مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است.

پس از تکمیل ثبت نام اینترنتی و در ادامه مراحل دریافت کارت بازرگانی پس از مراجعه به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و انجام ثبت نام اینترنتی چنانچه پرونده کامل باشد، به صورت پیامکی و یا به وسیله ایمیل از متقاضی درخواست می شود که برای تکمیل مراحل دریافت کارت بازرگانی به همراه اصل مدارک به اتاق بازرگانی مراجعه نماید.

مقر اصلی اتاق بازرگانی ایران در تهران است اما اتاق بازرگانی استان ها نیز امور مربوط به دریافت کارت بازرگانی را انجام می دهند.

در ادامه مراحل دریافت کارت بازرگانی چنانچه مدارک کامل باشد باید آنها را به اتاق بازرگانی استان تحویل دهید.

پس از انجام استعلامات مورد نیاز از سازمان ها و نهادهای مربوطه در صورت عدم وجود مشکل ،پرونده ی برای تایید به وزارت صنعت معدن تجارت فرستاده می شود.

کارت بازرگانی از تاریخ صدور به مدت یکسال اعتبار دارد.

داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه دریافت کارت بازرگانی به ویژه برای کسانی که قصد توسعه ی فعالیت اقتصادی خود را دارند ضروری است.

البته هر چند با توجه به تفاوت های محرز در مراحل دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت ها) آشنایی با مراحل اخذ کارت بازرگانی حقیقی و نحوه گرفتن کارت بازرگانی حقوقی می تواند راهگشا باشد.

اما از آنجا که دریافت کارت بازرگانی پیچیده، زمانبر و حائز ظرافت های قانونی است و با توجه به سوء استفاده برخی کلاهبرداران از ساده انگاری دیگران بهتر است، قبل از هر اقدامی در جهت دریافت کارت بازرگانی ابتدا با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص امور بازرگانی و ثبتی مشورت نمایید تا ضمن سهولت در روند دریافت کارت بازرگانی از هرگونه سوء استفاده احتمالی افراد سودجو و دردسر های متعاقب آن پیشگیری شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا