ثبت اسناد

تعدد مبلغ در اسناد تجاری

یکی از مسائل مهم در اسناد تجاری نظیر برات، سفته و چک، تعدد مبلغ می باشد؛ یعنی آنکه بین مندرجات عددی در سند تجاری اختلاف وجود داشته باشد.

هر چند که امروزه کمتر شاهد آن هستیم لیکن در مواجهه با افرادی که سواد خواندن و نوشتن کافی ندارند و یا افرادی که سهوا اشتباه می کنند و اقدام به تحریر اسنادی همچون اسناد تجاری فوق الذکر می نمایند حائز اهمیت است.

اگر مبلغ دوبار به حروف در سند تجاری نوشته شده و بین آن ها اختلاف باشد؛ سند صادره همچنان یک سند تجاری محسوب می شود و از مزایای اسناد تجاری برخوردار است، اما بنا بر اصل عدم زیاده، مبلغ کمتر را ملاک قرار می دهیم.

همینطور اگر مبلغ دوبار به عدد ذکر شود و میان آن دو اختلاف باشد طبق مقررات مورد قبل عمل می شود.

اما اگر مبلغ سند تجاری یک بار به عدد و یک بار حروف نوشته شده و میان آن اختلاف باشد مسئله کمی متفاوت بوده و طبق تقسیم ذیل باید عمل شود:

چنانچه سند تجاری برات و سفته باشد و این اختلاف رخ داده باشد باید مبنا را عددی که به حروف نوشته شده است گذاشت و چنانچه سند تجاری چک باشد طبق ماده ۳ قانون صدور چک که اختلاف در مندرجات چک را از موجبات عدم پرداخت می داند، مبلغ توسط بانک پرداخت نمی شود و گواهی عدم پرداخت صادر می گردد، مگر آنکه دارنده سند به اخذ مبلغ کمتر(چه حروف باشد و چه عدد) رضایت دهد که همان پرداخت می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا