اجرای احکامدیوان عدالت اداری

اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری به عنوان عالی ترین دادگاه حل و فصل و رسیدگی به دعاوی اداری تشکیل شده است که به اعتراضات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی از اقدامات و تصمیمات دستگاه های دولتی رسیدگی کرده و مصوبات و تصمیمات خلاف قانون را نیز ابطال می کند. اجرای احکام در دیوان عدالت اداری بسیار مهم است.

علاوه بر این، دیوان صلاحیت رسیدگی به دعاوی استخدامی را داشته و به صورت شکلی، آراء مراجع شبه قضایی را کنترل می کند.

اهمیت موارد مذکور، علاوه بر صدور حکم توسط دیوان، اجرای احکام صادر شده را نیز می طلبد که به عنوان اجرای احکام دیوان عدالت اداری در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نحوه اجرای احکام در دیوان عدالت اداری چگونه است و مهلت اجرای حکم در دیوان عدالت اداری چقدر است؟

در پاسخ به سوال مذکور، ابتدا به بررسی نحوه اجرای احکام دیوان عدالت اداری در واحد اجرای احکام و صلاحیت این واحد بر اساس قانون پرداخته و در ادامه نیز خودداری از اجرای آراء دیوان عدالت اداری و مراحل اجرای احکام در دیوان عدالت اداری را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

در این زمینه می‌توانید از وکیل متخصص نیز کمک بگیرید.

نحوه اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

طبق ماده ۱۰۷ قانون دیوان عدالت اداری، کلیه اشخاص و مراجع طرف شکایت در دیوان عدالت اداری مکلف اند آراء دیوان را پس از ابلاغ ، فورا اجرا نمایند.

اما در ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری، به منظور اجرای احکام صادره از دیوان عدالت اداری، واحدی تحت عنوان “واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری” مورد پیش بینی قرار گرفته است که بر اساس قانون، انجام وظیفه می کند.

گفتنی است که واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری، زیر نظر رئیس دیوان یا یکی از معاونان وی انجام وظیفه می کند.

در جهت اجرای حکم، شعب دیوان عدالت اداری که رای قطعی را در خصوص پرونده صادر کرده اند، یک نسخه از آن را به انضمام پرونده به واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری ارسال می کنند.

در این صورت، محکوم علیه موظف است ظرف مهلت یک ماه نسبت به اجرای کامل رای دیوان اقدام نموده و یا اینکه رضایت محکوم له یا شاکی را جلب نماید و در نهایت، نتیجه را به واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری گزارش کند.

با توجه به این مطلب، واضح است که محکوم علیه باید ظرف مهلت مقرر ، بایستی اقدامات قانونی لازم را برای اجرای حکم یا جلب رضایت طرف مقابل اجام دهد که مهلت اجرای حکم دیوان عدالت اداری، نهایتا یک ماه از تاریخ ابلاغ رای دیوان خواهد بود.

شما می‌توانید در خصوص این موارد به مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا پیام دهید.

اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

خودداری از اجرای آراء دیوان عدالت اداری

همانگونه که توضیح داده شد، محکوم علیه موظف است نسبت به اجرای حکم دیوان اقدامات لازم را انجام داده و سپس، نتیجه را به واحد اجرای احکام دیوان گزارش کند که این امر، به گونه ای مطلوب ، اجرای احکام در دیوان عدالت اداری را تضمین خواهد کرد.

با این وجود، گاهی شخص محکوم له از اجرای حکم دیوان عدالت اداری استنکاف یا خودداری می نماید که این موضوع نیز در قانون دیوان عدالت اداری پیش بینی و برای آن، چاره اندیشی شده است.

اگر شخص یا مرجعی که در دیوان عدالت اداری محکوم شده است از اجرای حکم دیوان امتناع نموده باشد، واحد اجرای احکام دیوان‌، مراتب موضوع را به رئیس گزارش می نماید. در این زمینه وکیل تلفنی می‌گوید که نیاز به نگرانی نیست.

رئیس دیوان نیز پرونده را به شعبه ای که رای قطعی صادر نموده است ارسال می دارد و این شعبه، موظف است خارج از نوبت به موضوع استنکاف از اجرای احکام دیوان عدالت اداری رسیدگی و رای مقتضی را صادر کند.

مراحل اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

در ماده ۱۱۱ قانون دیوان عدالت اداری ، مواردی پیش بینی شده است که از طریق آنها می توان نسبت به اجرای احکام دیوان اقدام نمود.

این موارد را که می توان در واقع به عنوان ضمانت اجرای عدم اجرای مفاد حکم دیوان تلقی کرد، در این ماده به ترتیب اهمیت مورد اشاره قرار گرفته است.

به موجب این ماده مراحل اجرای احکام در دیوان عدالت اداری به شرح زیر است: دادرس اجرای احکام از طرق زیر مبادرت به اجرای حکم می کند:

  1. احضار مسئول مربوطه و اخذ تعهد بر اجرای حکم یا جلب رضایت محکوم له در مدت معین
  2. دستور توقیف حساب بانکی محکوم علیه و برداشت از آن به میزان مبلغ محکوم به ، در صورت عدم اجرای حکم یک سال پس از ابلاغ
  3. دستور توقیف و ضبط اموال شخص متخلف به درخواست ذی نفع طبق قانون آیین دادرسی مدنی
  4. دستور ابطال اسناد یا تصمیمات اتخاذ شده مغایر با رای دیوان با رعایت لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای برنامه های عمومی عمرانی و نظامی دولت مصوب ۱۳۵۸ و قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری دولت مصوب ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام.

دیوان عدالت اداریبه تازگی سامانه ای تحت عنوان درگاه اخذ دادخواست الکترونیک دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir برای ثبت الکترونیکی دادخواست ها بدون نیاز به مراجعه حضوری، طراحی و راه اندازی کرده است.

از دیگر امکانات این سامانه می توان به مشاهده وضعیت پرونده های مطروحه و دادخواست ها اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی همین حالا رزرو وقت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا