عمومی

شکایت از تعمیرکار خودرو | مراحل قانونی پیگیری تخلف در تعمیر خودرو

خودرو که خراب می‌شود، اول گرفتاری است. صابون این گرفتاری به تن بیشتر افرادی که صاحب ‌خودرو هستند، خورده‌ است؛ از گرفتاری پیدا کردن قطعه اصل برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزدهایی که گاه باید بابت تعمیر بپردازید؛ اما این، برای برخی از صاحبان خودرو، پایان گرفتاری نیست.

تصورش را بکنید؛ خودرو را از تعمیرگاه بیرون می‌آورید و شادمانه راه می‌افتید تا به کارهای عقب افتاده خود برسید که ناگهان، همه چیز آوار می‌شود روی سرتان! خودرو با چند تکان و صدای ناهنجار خاموش می‌شود و آن‌ وقت، شما می‌مانید و تداوم یک دردسر اعصاب خرد کن! مقصر کیست؟

قطعه‌ ای که خریده‌ اید یا تعمیرکاری که کارش را درست انجام نداده است؟ اگر قطعه‌ای که خریده‌ اید، دارای گارانتی معتبری باشد، فقط گرفتاری هزینه دوباره تعمیرکار می‌ماند؛ اما اگر قصور از سوی تعمیرکار باشد، چه؟

چطور می‌توان از چنین تعمیرکاری شکایت و خسارت را جبران کرد؟ هر چند بیشتر تعمیرکاران خودرو از مهارت و توانایی کافی برخوردارند، اما خطای انسانی در همه مشاغل وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در صورتی که خسارت وارده به اتومبیل شما سنگین باشد، پیشنهاد می گردد برای طرح شکایت و مطالبه خسارات وارده از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

حکم صدمه به خودرو هنگام تعمیر

پس از بازگشت از تعمیرگاه و گذشت مدتی، اگر مالک خودرو متوجه شد مشکل حل نشده و یا خودرو نسبت به قبل، آسیب­ جدی‌­تری دیده است؛ در صورتی که فاکتورهای تعمیرات خودرو را در اختیار داشته باشد که مشکلی نیست، در غیر این صورت باید به تعمیرگاه مربوطه مراجعه کرده و فاکتور تعمیرات انجام شده را بخواهد.

شکایت از تعمیرکار خودرو

مطالبه خسارت وارده به خودرو

برای این­که بدانید برای مطالبه خسارتتان باید به کجا مراجعه کنید، ابتدا باید میزان خسارت وارده به شما مشخص شود. تخمین میزان خسارات وارده در جلسات مشاوره حقوقی توسط متخصصین انجام می گردد.

  • به نسبت میزان خسارت وارده، می‌توانید به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه و مطالبه خسارت کنید.
  • اگر خسارت وارد شده تا ۲۰ میلیون تومان باشد، به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده، یعنی تعمیرگاه مجاز و نمایندگی مراجعه کنید.
  • اگر خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان است، در صلاحیت دادگاه است.

دادخواست را باید از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید. مرجع صالح، پس از دریافت نظر کارشناس و بر اساس مدارک موجود در پرونده، حکم متناسب با اوضاع و احوال را صادر خواهد کرد.

نحوه شکایت علیه تعمیرکار

در وهله اول صدمه وارده را با تعمیرکار خود، در میان بگذارید. ممکن است او، با بررسی مجدد، قبول کند که تعمیرات به خوبی انجام نشده و مشکل ایجاد شده با تعمیر مجدد برطرف شود و او آن را حل کند؛ اما در صورتی که توافقی صورت نگرفت، این امکان برای شما وجود دارد که حتی علیه او شکایت تنظیم کنید.

برای شکایت علیه تعمیرکار خودرو، باید به واحد شکایات حضوری سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود.

پس از بررسی فاکتورها و مدارک خودرو، برای شما پرونده­­ ای تشکیل شده و به اتحادیه تعمیرکاران خودرو ارسال می­‌شود.

بعد از ارسال پرونده به اتحادیه تعمیرکاران خودرو، خودرو توسط کارشناسان اتحادیه مورد بررسی قرار می­‌گیرد و اگر حق با شما باشد، اقدامات لازم را انجام می‌­دهند.

تخلف تعمیرکار خودرو

آیا نرخ ­های بالای یک تعمیرگاه را هم می‌ توان مورد پیگیری قرار داد؟

علاوه بر صدمه به خودرو، ممکن است مطلع شوید که از بابت تعمیرات هزینه بسیار گزافی از شما گرفته شده است.

پرونده‌ های بسیاری در مورد خودرو های گران­ قیمت در اتحادیه تعمیرکاران وجود دارد، که افراد پس از صحبت با سایر تعمیرگاه­‌ها و شنیدن نرخ آن­ ها متوجه شدند که کلاهبرداری ­‌های کلانی توسط تعمیرکاران صورت گرفته است.

در این موارد می‌­توان از طریق تعزیرات حکومتی اقدام کرد.

در مجموعه حقوقی بنیاد وکلا انواع خدمات حقوقی به صورت حضوری و برخط ارائه می شود. به این صورت که اگر فرصت مراجعه حضوری را ندارید با وکلا و متخصصین ما در هر کجا ایران جلسات وکیل تلفنی رزرو نمایید.

اگر حتی فرصت و امکان تماس تلفنی را ندارید، وکیل آنلاین به صورت برخط و در صفحه اصلی سایت ما آماده پاسخگویی به شما می باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

‫۷ دیدگاه ها

  1. درود، یک بنده خدایی که ما پیشش روغن تعویض میکردیم ماشینمون تو راه خراب شد بهشون زنگ زدیم گفته بودن تعمیر خودرو هم انجام میدن ماشین و بکسل کردن بردن گفتن همه چیش و درست کردیم نزدیک به ۳۰ میلیون هم از ما پول گرفتن الانم تعمیرگاه زدن و بقیه کارای ماشین و اونجا انجام دادن اما بعد از چند روز ماشین دوباره خراب شد و پیش تعمیرگاه آشنا بردیم گفت هیچکاری براتون انجام نداده و مجدد ۳۰ تومن به ایشون پول دادیم تا درست کرد
    حالا باید چیکار کنیم

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر…
      دوست عزیز شما باید مجدد میبردید پیش خودش گردن نمی‌گرفت می‌رفتید اتحادیه ..
      حالا الآنم میتونید برید اتحادیه شکایت کنید بگید شاهد هم دارم که ماشینم اصلا تعمیری نشده بود شما اون میکانیکی دومی که بردید به جای شاهد می‌تونه بیاد به قاضی کاملا توضیح بده که هیچ تعمیری روی این ماشین انجام نشده است….موفق باشید….
      *** خیر”پیشهء راهتون ‌ ***

      1. سلام
        ماشینی خریدم که مشکل موتوری داشت فروشنده تقبل کرد که موتور را تعمیر کند و پیش تعمیرکاری که خودش معرفی کرد رفتیم الان فروشنده تلفنش را خاموش کرده و تعمیرکار ماشین را توقیف کرده میگه تا پولم را از فروشنده نگیرم ماشین را نمیدهم با این توضیح که هنوز پلاک تعویض نشده و بنده تمام پول را به فروشنده پرداختم و تنها قرار داد دستی از ایشان دارم چکار میتوانم بکنم

  2. باسلام وخسده نباشید خدمت دوستان عزیز اقا من بچه شمالم وبه عنوان مهمان یکی دوهفته باید تهران میموندم اگزوز ماشینم هوا میکشید بردم پیش اگزوز ساز تومیدان خراسون ۱۷شهریورخیابان رضایی پبش حسین مکانیک بردم این اقا گفتش ماشینو بیار روچال وخلاصه رفتش توچال باجوش برق که اسلان جوش برق واسه اگزوز نیستش اگزوز باید جوش کارپیدبخوره بلاخره چهارتا خال زد اومد بالا گفتش حله گفتم اوستا باجوش برق مگه میشه خلاصه گفتم چقدر میشه کارت بکشم وبرم کارت بانکیمو ازدستم کشید رفت کشید ۳۰۰۰۰۰تومن گفتم یعنی چی اخه مگه میشه همچین چیزی تازه ماشین رو روشن کردم دباره هوامیکشید گفتم برادر اینو بیا درستش کن جوش کارپید بزن گفتش اگزوزت پوسیدست کارپید نمیگیره بحثمون شد گفتم این مملکت ساحب داره برگشت جوابمو داد که ساحب این مملکت کیه خمینی هست یاخامنه ای گرفت زیر فوش اماممون روبارهبرمون رو شما بگید بااین اقا باید چکار کردبه کجا مراجعه کنم بخدا دارم روانی میشم

  3. با سلام ببخشید مزاحم شدم من حدود دوماه پیش ماشین خودم رو بردم تعمیرگاه بخاطر اینکه آب کم میکرد اولش بمن گفت نهایت هزینه پنج شش میلیون بیشتر نمیشه ظهر تماس گرفت گفت هشت تومن میشه بازم من گفتم باشه بعد از هفت هشت روز رفتم ماشین رو تحویل بگیرم که تا روشن کرد صدای تراکتور میداد ماشین رو تحویل نگرفتم و منوبرد پیش یکی از همکارانش سعی میکرد که من راضی بشم ماشین رو تحویل بگیرم ولی من گفتم تا درست نشه من تحویل نمی گیرم نمیدونم چی به یکدیگر گفتن و گفت فردا بیا درستش میکنم فردای آن روز رفتم ماشین رو تحویل گرفتم و فاکتور لوازم بمن داد فقط دوازده تومن پول لوازم ازمن گرفت و گفت ۳۵۰۰هم هزینه اجرت خودش میشه بازم من حرفی نزدم و برای لوازم فاکتور گرفتم ولی پوله اجرت خودش رو نقد دادم و رسید نگرفتم حالا ماشین بخار داره،روغن ریزی داره و در موتور رو باز کردم دیدم عین اول آب روغن قاطی کرده جالب اینه که رفته شکایت کرده ازمن که من بهش بدهکارم و ماشین رو دزدیدم از جلو مغازه حالا برام نامه دادگاه اومده که تبخیر مال از طریق نامشروع حالا فردا باید برم دادگاه خواستم راهنمایی کنید خدا خیرتون بده

  4. سلام تعمیرکار بدون اجازه کاتالیزور رو خالی کرده آیا میتونم ازش شکایت کنم و پس بگیرم چون ماشین پرصدا و مصرفش هم بیشتر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا