کیفری (جرائم)

ترک تعقیب

برای اعمال این نهاد مشتکی عنه نیز باید موافقت خودرا اعلام نماید و پس از توافق شاکی ومشتکی عنه به درخواست شاکی دادستان قرار ترک تعقیب صادر میشود و پس از صدور این قرار شاکی تا یکسال میتواند تعقیب متهم را درخواست نماید.

اما پس از یکسال عدم تعقیب متهم توسط شاکی به مثابه گذشت وی بوده و متهم به علت اتهام انتسابی قابل پیگرد نمیباشد.

نوشته های مشابه

برای حل سوالات و مشکلات حقوقی خود میتوانید از مشاورین و وکلای توانمند بنیاد وکلا استفاده کنید.

نهاد ترک تعقیب یک نهاد ارفاقی است که در قانون جدید ایین دادرسی کیفری پیش بینی شده و در قوانین گذشته چنین نهادی سابقه نداشته است و در مواقعی که شاکی تمایل دارد، نسبت به متهم گذشت نماید ولی نسبت به ارتکاب جرم علیه خود از جانب متهم بیمناک است کار برد دارد.

اساسا صدور قرار ترک تعقیب قبل از صدور کیفرخواست است اما در مواردی مانند جرایم درجه ۷ و ۸ و همچنین جرایم منافی عفت و جرایم کودکان ونوجوانان که مستقیما از در دادگاه طرح مبشود، نیز درخواست و صدور این قرار در زمانیکه دادگاه در حال انجام تحقیقات مقدماتی است میسر میباشد.

هرچند این نهاد دارای ویژگی های مثبتی میباشد اما برخی از صاحب نظران معتقدند که شاکی نباید اختیار این را داشته باشد که هروقت اراده نمود، مجددا بتواند متهم را تعقیب نماید و شاکی یا باید تعقیب متهم را تا انتها ادامه دهد یا از شکایت خود بصورت منجز گذشت نماید و نباید وی بسان مدعی العموم شان تعقیب مجدد پس از ترک تعقیب داشته باشد.

علی ایحال این نهاد نوپا دارای محسنات زیادی بوده و در حال حاضر مورد اقبال بسیاری از وکلا واصحاب دعوی قرار گرفه است و نباید از ویژگی بازدارندگی ان غافل بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا