خانوادهمهریه

امکان تبدیل و تغییر در نوع مهریه یا مقدار آن وجود دارد؟

پیش از امکان تبدیل مهریه باید گفت مهریه از جمله مهم ترین حقوق مالی زن است که به محض عقد مالک آن می شود. عرفا زمانی که عقد واقع می شود چه دائم یا موقت طرفین برای مقدار مهریه به توافق رسیده اند و آن را تعیین کرده اند.

با توجه به این که در عقد دائم عدم تعیین مهریه موجب ابطال عقد نخواهد بود و می توان بعد از عقد برای تعیین مهریه توافق رسید، اما این مورد خاص دلیل نمی شود که امکان تبدیل مهریه بعد از عقد و ثبت آن در عقد نامه وجود دارد.

ممکن است برخی افراد به اجبار مثلا به دلیل شرایط خانوادگی مقدار مهریه را در هنگام عقد کمتر از حد معمول یا بیشتر تعیین کنند، حالا این سوال مطرح می شود که آیا امکان تغییر مهریه بعد از ثبت در سند نکاحیه وجود دارد؟

در این مقاله ضمن تعریف تبدیل مهریه به این خواهیم پرداخت که امکان تبدیل و تغییر در نوع مهریه یا مقدار آن وجود دارد یا خیر. در همه این موارد بهتر است شما از دانش یک وکیل متخصص کمک دریافت نمایید.

تبدیل مهریه چیست؟

هر چیزی که مالیت و منفعت عقلایی مشروع داشته باشد می تواند با توافق طرفین در هنگام عقد یا قبل از آن به عنوان مهریه تعیین شده و در سند نکاحیه ثبت گردد.

در عقد نکاح دائم بر خلاف عقد موقت می توان بعد از خواندن صیغه عقد هم مهریه را تعیین کرد، اما این به معنای این نیست که در در عقد دائم یا موقت بعد از خواندن صیغه عقد و توافق بر مهریه می توان نوع و میزان مهریه را تغییر داد یا تبدیل کرد.

به این معنا که مثلا مهریه در هنگام عقد ۱۴ عدد سکه بهار آزدی بوده است، بعد از عقد یا بعد از ثبت مهریه در سند ازدواج طرفین نمی توانند به جای ۱۴ عدد سکه، شش دانگ منزل مسکونی جایگزین کنند.

امکان تبدیل و تغییر میزان و نوع مهریه ای که در عقد نامه تعیین شده وجود ندارد اما طرفین می توانند در سند رسمی جداگانه به این موضوع اقرار کنند که در عوض فلان مقدار سکه مهریه، خانه ای با سند رسمی و شماره پلاک فلان دریافت کردم.

مبلغ این خانه که جایگزین مهریه در سند جداگانه به زن پرداخت شده است، می تواند کمتر یا بیشتر از میزان مهریه موجود در عقد نامه باشد، اما به هیچ عنوان میزان مهریه ثبت شده در سند ازدواج چه در عقد دائم یا موقت قابل تغییر نیست.

این موارد در جلسات مشاوره حقوقی به چشم می‌خورد به خصوص که نقد کردن چنین مواردی نیاز به تخصص و راهنمایی دارد.

تبدیل مهریه

امکان تبدیل مهریه از عندالامطالبه به عندالااستطاعه

با توجه به مطالب گفته شده در مورد عدم امکان تغییر در میزان و نوع مهریه ثبت شده در سند نکاحیه، حال این سوال مطرح می شود که جدای از تغییر و تبدیل در میزان مهریه و نوع مالی که به عنوان مهریه تعیین شده است می توان نوع پرداخت مهریه را از طرف مرد را تغییر داد؛ یعنی آیا می توان مهریه را از عندالاستطاعه به مهریه عندالامطالبه تغییر داد؟

مهریه ثبت شده در عقد نامه یک سند رسمی لازم الااجرا است، یعنی زن می تواند با تکیه بر آن هر موقع بخواهد مرد را ملزم به پرداخت طلبی که از او دارد بکند اگر نوع مهر عندالامطالبه باشد.

اگر مهریه عندالااستطاعه باشد زن هنگامی می تواند با سندی که در دست دارد او را ملزم به پرداخت کند که بتواند تمکن مالی مرد را ثابت کند.

با تمام این توضیحات وکیل آنلاین می‌گوید مرد می تواند هر موقع که لازم دید با در دست داشتن شناسنامه و عقد نامه به دفتر خانه مراجعه کند و طلبش به زن را از عندالاستطاعه به طلب حال یعنی عندالامطالبه تبدیل کند.

امکان تبدیل در مقدار مهریه

امکان تبدیل در مقدار مهریه

توضیح دادیم که امکان تغییر و تبدیل مهریه ثبت شده در عقدنامه وجود ندارد پس امکان تبدیل در مقدار تعیین شده مهریه به میزان کمتر یا بیشتر از مبلغ تعیین شده وجود ندارد.

مثلا مهریه ای ۱۴ عدد سکه بهار آزادی هست زن و شوهر نمی توانند با در دست داشتن شناسنامه و عقدنامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و آن را تبدیل به ۱۱۴ عدد سکه بهار آزادی کنند یا تبدیل به ۱ عدد سکه کنند.

پس گفته شد که زوجین  نمی توانند مهریه را از سکه به مال منقول یا غیر منقول که بالاتر یا پایین‌تر از میزان و معادل مهریه است تغییر دهند و همین طور بالعکس تبدیل از مال منقول به غیر منقول هم ممکن نیست.

نکته قابل توجه این است که اگر زنی از دادگاه تقاضای پرداخت مهریه را بنماید و مرد با حکم قطعی محکوم به پرداخت مهریه شود، در زمان پرداخت زن و مرد می توانند با یکدیگر توافق کنند که مثلا به جای سکه پول پرداخت کنند یا به جای پول مالی از اموال مرد به زن واگذار شود؛ برای محاسبه مهریه به نرخ روز میتوانید از خدمات سایت معتبر بنیاد وکلا کمک بگیرید.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید با متخصصین ما مشاوره حقوقی تلفنی دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا