جرایم اینترنتی

انتشار اسکرین شات جرم محسوب می‌شود؟

در جوامع امروز توسعه و پیشرفت تکنولوژی سبب سهولت در کارها و صرفه جویی در زمان شده است و این خود موجب استفاده روزافزون مردم از تکنولوژی می گردد.

اما با این وجود مسائل و مشکلاتی را هم با خود به همراه داشته است و به همین سبب قانونگذار برای حفظ حریم خصوصی افراد و جلوگیری از هر گونه اختلال در جامعه قواعد و قوانین مشخصی را در این زمینه وضع کرده است.

همچنین مرجع قضایی مخصوصی را برای رسیدگی به جرایم رایانه ای اختصاص داده است . این جرایم اغلب با موبایل و کامپیوتر و در فضای مجازی و اینترنت به وقوع می پیوندد که جرم اسکرین شات یکی از جرایم است که در مراجع قضای مطرح می شود و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن می پردازیم.

جرم انتشار اسکرین شات

افشای حریم خصوصی افراد جرم محسوب می شود؛ اسکرین شات و  انتشار آن در ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای جرم شناخته شده است.

در واقع هركس به وسیله سامانه‌ های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صدا یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف كند و سپس آن را منتشر یا با آگاهی به تغییر یا تحریف منتشر كند، به صورتی كه عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، جرم است.

به موجب قانون اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتكب به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.

و در ماده ۱۷ همین قانون نیز هرگونه انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خانوادگی را به وسیله سامانه های رایانه ای منتشر کند یا تغییر یا تحریف کند، مشمول مجازات است.

قانون مجازات اسلامی و قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز انتشار اسکرین شات را جرم شناخته است.

مجازات جرم انتشار اسکرین شات

برای انتشار اسکرین شات طبق قانون مجازات اسلامی برای مجرم جزای نقدی و دو سال حبس در نظر گرفته شده است و طبق قانون جرایم رایانه ای مجازات حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محكوم می گردد.

طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و زندان از دو ماهه تا دو سال محکوم خواهد شد.

با توجه به ماده فوق تهدید به انتشار اسکرین شات جرم است، حتی اگر این عمل را انجام هم ندهد ولی فرد می توان از عمل او در دادسرای جرایم رایانه ای شکایت نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا