کیفری (جرائم)

آیا تفتیش خودرو و کیف غیر قانونی است؟

در این مقاله قصد داریم درواقع به این موضوع که در هنگام تفتیش کیف وخودرو شخصی  چه واکنشی نشان دهیم آیا این کار غیر قانونی است؟

در اینکه اساسا آیا تفتیش داخل خودرو مجاز است یا خیر سالیان است که این موضوع مورد بررسی شبکه ها واقع شده است و ما هم دراین مقاله به طور مختصر در خصوص  حریم خصوصی افراد جدا گانه به این موضوع  می پردازیم.

دلیلی که در این خصوص می توان ارائه داد این است که به طور معمول اگر داخل خودرو شخصی در صورتی که جرمی در آن ارتکاب نیابد حریم خصوصی است در غیر این صورت حریم خصوصی محسوب نخواهد شد و دیگر فرقی بین مکان های عمومی و خصوصی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

برای مثال فرد نمی تواند در آن کشف حجاب کند یا مشروب حمل کند یا بخورد به این بهانه که حریم خصوصی است و به اصطلاح عامیانه چهار دیواری است و هرکس اختیار خود را دارد و اینجا مامور وضابط دادگستری می تواند بدون حکم قضایی هم دخالت کند.

ما به شما مشاوره حقوقی آنلاین را در لحظه و با سهولت بیشتر پیشنهاد می کنیم.

آیا تفتیش خودرو و کیف غیر قانونی است؟

به شما وکیل کیفری می گوید اصولا اگر جرم مشهودی یعنی جرم قابل مشاهده ای رخ نداده باشد و به صرف مشکوک شدن ضابطین دادگستری نمی توانند اقدام به تجسس خودرو شما و یا وسایل شما مثلا کیف شما نمایند مگر اینکه در خصوص وسایل شما و یا آن وسیله (اجازه موردی) از مقام قضایی داشته باشند.

اجازه موردی هم یعنی مقام قضایی صریحا به صورت خاص دستور به تفتیش فلان خودرو یا فلان شخص و یا فلان اشیا را داده باشند و آن ضابط محترم این حکم را داشته باشد.

تفتیش خودرو

طبق ماده ۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری:

ورود به منازل، اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آن ها، همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیر مشهود با اجازه موردی مقام قضایی است، هر چند وی اجرای تحقیقات را به ‌طور کلی به ضابط ارجاع داده باشد.

در مطالب فوق الذکر حرف از جرم مشهود شد، قانون گذار در ماده ۴۵ قانون ایین دادرسی کیفری مصادیق جرایم مشهود را برشمرده است:

  1. جرمی که در دید ومنظر ضابط واقع شده باشد یا ضابط بلافاصله در محل وقوع حادثه حاضر شود ویا آثار جرم بلافاصله مشهود و دیده شود.
  2. ناظرین جرم یا کسی که جرم بر علیه او رخ داده همزمان با وقوع جرم یا فورا بعد ان فردی را بعنوان مرتکب معرفی نمایند.
  3. بلافاصله ادوات والات جرم در ید مرتکب پیدا شود یا نسبت ان اموال به او یعنی مرتکب محرز گردد.
  4. مرتکب جرم در حال فرار دستگیر بشود یا مرتکب قصد فرار داشته باشد.
  5. جرم در منزل یا محل سکونت افراد، اتفاق افتد یا در حال وقوع باشد وآن  شخص ساکن، در همان حین  یا فورا بعداز وقوع جرم، ورود ماموران را به منزل یا محل سکنای خود گزارش کند.
  6. متهم فوری  پس از وقوع جرم، خودش را معرفی کند و وقوع آن جرم  را خبر دهد.
  7. مرتکب جرم ولگرد باشد و در آن محل نیز سوء شهرت داشته باشد.

سوالی که در جلسات مشاوره حقوقی پیش می آید که آقا اگر مامور بخواهد انجام دهد، خوب کارش را انجام می دهد، من در واکنش به این عمل چه کار می توانم انجام دهم؟

در پاسخ باید گفت ابتدا در کمال آرامش وادب وخونسردی این مقرره که در فوق به آن اشاره نمودیم رو عرض می فرمایید، اگر مورد افاقه قرار نگرفت و نتیجه نداد فورا با شماره ۱۹۷ تماس بگیرید و مراتب امر را متعاقب گزارش می دهید (این موضوع تخلف کمی نیست).

سپس در روزهای آتی بنا بر میل خود می توانید در سازمان قضایی جرایم نیروهای مسلح طرح شکایت نمایید، حتی بر فرض اینکه اگر حق با شما بود ولی هرگز  مقاومت فیزیکی در برابر مامورین  انجام ندهید و فقط تلاش قانونی در حفظ ادله جهت اثبات وقوع امر را داشته باشید.

برای دریافت راهنمایی بیشتر با وکیل تلفنی ما تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا