دادسراکیفری (جرائم)

در چه صورت ضبط فیلم و صدا ادله‌ای برای اثبات دعوی است؟

برابر قانون ا.د.ک. به عنوان قانونی که در خصوص ادله اثبات دعاوی کیفری تعیین شده است.

ادله اثبات کیفری یعنی دلایلی که بر اساس یک یا چندمورد از انها یک جرم اثبات گردد.

ادله عبارتند از اقرار متهم به ارتکاب جرم شهادت شهود و گواهانی که بر ارتکاب جرم توسط متهم شاهد بوده اند و همچنین گزارش ضابطان دادگستری اعم از نیروی انتظامی یا ماموران کلانتری و دیگر ضابطان که قانون از معاینه محل و تحقیق محلی و رجوع به کارشناسی و سوگند و … نام برده است.

این مجموعه حقوقی به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

نکته مهم اینکه قوانین فعلی کشور ما برای نوار ضبط شده یا فیلم گرفته شده بعنوان دلیل اعتبار قائل نشده است، بلکه انها را بعنوان اماره و نشانهای برای کمک به علم قاضی برای دستیابی به بزه صورت گرفته می باشد.

اگر فردی با ادله قانونی بالا متهم به ارتکاب جرمی شود در کنار انها این دلیل یا اماره نوار صوتی یا فیلم گرفته شده از او بعنوان کمک کننده به دلیل انتسابی به وی نسبت به بزه انجام داده وجود دارد، در ان حالت است که میتوان از نوار ضبط شده یا فیلم در کنار یکی از  ادله اثبات دعوای کیفری قابل بررسی قرار گیرد.

برای دفاع از ان شخص بزه دیده میتواند عنوان نماید که با پیشرفت تکنولوژی به ویژه با کمک رایانه و فتوشاپ و با جابجا کردن فیلم و صداها که در شرایط حال حاضر کشورها به راحتی میتواند به افراد دیگر منتسب نمود و بر علیه وی در محاکم قضایی مورد استناد قرار داد

اداره حقوقی قوه قضائیه در نظر مشورتی مورخ ۱۳۷۷/۸/۶ در این مورد چنین نظر داده است.

بیشتر بخوانید: ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری

ضبط کردن یا استراق سمع مذاکرات تلفنی توسط مستخدمان و ماموران دولتی جرم و مشمول  قانون مجازات اسلامی است، لکن چنانچه شخص ثالثی که مرتکب اعمال مذکور شده از مستخدمان و مامورین دولتی نباشد قابل تعقیب کیفری نیست مگر این که ارتکاب اعمال مذکور.

مستلزم مزاحمت تلفنی (مشمول ماده ۷۲۹ قانون جرایم رایانه باشد یا استفاده غیر مجاز از تلفن مشمول ماده ۷۲۹ باشد که در اینصورت به جهات اخیر الذکر قابل پیگیری تعقیب کیفری خواهد بود.

پس افراد نمیتوانند یک فایل صوتی همراه خود اورده  و اظهار نمایند، هنگام ارتکاب جرم بوده، مگر ان که این فایل صوتی یا فیلم را شخصی که در ان است یا پلیس فتا اصالتش را تایید کند، اما نتیجه هم به عنوان یک سند و دلیل پذیرفته نمیشود و باید در کنار آن دلایل چهارگانه قرار گیرند و اگر در کنار ان باشد میتوان استناد کرد.

بنابراین ضبط صدا یا تصاویر و ارایه ان به دادگاه به عنوان دلیل مورد قبول قرار نمیگیرد، مگر این عنوان قرینه باشد به این معنی که دلایل و مدارک دیگر موجود باشد که مساله را تقویت کند؛ چرا که با انکار متهم مورد قبول دادگاه نیست.

در ضمن طرف (متهم) میتواند از شما بابت ضبط (صداو تصویر) شکایت کند.

سایت مشاوره حقوقی بنیاد وکلا امکان مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با وکلای پایه یک دادگستری را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا کار حقوقی شما در کوتاه‌ترین زمان و به نحو احسنت به انجام برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا