بین‌ المللطلاق

طلاق در کانادا | چگونه در کانادا طلاق بگیریم؟

نحوه گرفتن طلاق در کانادا بر اساس قانون طلاق فدرال است؛ این قانون زمانی قابل اعمال است که حداقل یکی از زوجین برای حداقل یک سال قبل از دادن درخواست طلاق در یکی از استان ها یا مناطق کانادا ساکن بوده باشد.

اگر شما یا همسرتان در کانادا زندگی نمی کنید، طلاق شما نمی تواند تحت قانون طلاق انجام بگیرد، اما در شرایط خیلی خاص و در صورتی که شرط های بخصوصی را برآورده کنید شاید بتوانید بر اساس قانون ازدواج مدنی به ازدواج خود پایان دهید.

طلاق به روال قانونی گفته می شود که یک زوج متاهل برای پایان دادن به ازدواج خود باید آن را بگذرانند.

فقط زوج های متاهل می توانند طلاق بگیرند و فقط دادگاه است که می تواند طلاق را انجام دهد؛ بعد از پایان این روال، دادگاه یک گواهی طلاق صادر می کند که نشان می دهد دیگر مزدوج نیستید.

چه قوانینی در مورد طلاق وجود دارند؟

قانون طلاق، قانون فدرالی است که شامل حال زوج های متاهل متقاضی طلاق یا طلاق گرفته در کانادا می شود. این قانون علاوه بر تعیین شرایط انجام طلاق به مسائلی مانند خرجی کودک، خرجی همسر و ترتیبات فرزندداری برای کودکان در موارد طلاق می پردازد.

قوانین استانی یا منطقه ای شاید در برخی مسائل مانند تقسیم املاک زوجین اعمال شوند. قوانین استانی یا منطقه ای شامل حال زوج های متاهل که از هم جدا می شوند ولی درخواست طلاق نمی دهند و زوج های غیر متاهل که از هم جدا می شوند، خواهد شد.

این قوانین به طور کلی با مقررات قانون طلاق یکسان هستند اما برخی تفاوت ها میان آن‌ها وجود دارد.

قوانین طلاق در کانادا

چگونه می توان در کانادا طلاق گرفت؟

برای طلاق گرفتن باید درخواست خود را به دادگاهی در استان یا منطقه محل سکونت خود یا همسرتان بفرستید. فرم های درخواست طلاق و روال ها در استان ها و منطقه ها با هم فرق دارند.

توصه وکیل آنلاین این است که اطلاعات مربوط به نحوه درخواست طلاق در استان یا منطقه خود را می توانید از وزیر دادگستری یا دادستان کل استان یا منطقه ای که در کانادا سکونت دارید، دریافت کنید.

آیا برای طلاق گرفتن باید دلیل ارائه کرد؟

برای طلاق گرفتن باید به یکی از سه روش زیر ثابت کنید که ازدواج شما شکست خورده است:

  1. شما و همسرتان از هم جدا شده اید و حداقل یک سال است که از هم جدا زندگی می کنید.
  2. همسرتان از لحاظ فیزیکی یا احساسی با شما بدرفتاری کرده و ادامه زندگی مشترک را برایتان غیرقابل تحمل ساخته است.
  3. همسر شما مرتکب خیانت زنا شده است.

آیا باید پیش از درخواست دادن صبر کنم؟

اگر بخاطر اینکه شما و همسرتان از هم جدا شده اید، ادعای شکست ازدواج کرده اید، تا زمانی که شما و همسرتان موقع درخواست از هم جدا زندگی کنید نیاز به صبر کردن برای درخواست نیست، اما قبل از اینکه حکم طلاق برای شما صادر شود، شما و همسرتان باید حداقل یک سال از هم جدا زندگی کرده باشید.

اگر بخاطر بدرفتاری فیزیکی و/یا احساسی یا به دلیل خیانت زنا ادعای شکست ازدواج دارید، می توانید در هر زمان درخواست کنید.

اگر بعد از جدا شدن سعی کنیم دوباره با هم زندگی کنیم چه خواهد شد؟

اگر بر اساس جدائی یک ساله درخواست طلاق کرده باشید، می توانید تلاش برای آشتی تا سقف ۹۰ روز با هم زندگی کنید. اگر تفاهم حاصل نشد، می توانید از این مدتی که با هم بوده اید صرفنظر کرده و به درخواست طلاق ادامه دهید.

دادگاه خانواده کانادا

اگر فرزند داشته باشیم چطور؟

از نظر مشاوره حقوقی بهتر خواهد بود که والدین درباره خرجی کودک و ترتیبات فرزندداری به توافق برسند. البته دادگاه در صورت درخواست می تواند بعنوان بخشی از روال کار طلاق در مورد این مسائل هم حکم صادر کند.

دادگاه فقط زمانی حکم طلاق را صادر خواهد کرد که از وجود ترتیبات مناسب برای خرجی کودکان رضایت داشته باشد.

اگر از عهده پرداخت هزینه وکیل بر نمی آیید، چگونه می توانید برای طلاق در کانادا کمک دریافت کنید؟

استان یا منطقه شما شاید خدمات قضائی برای خانواده ها مانند خدمات میانجی گری ارائه کنند تا قبل از رفتن به دادگاه در حل و فصل تمام یا برخی از این مسائل به شما و همسرتان کمک شود.

آیا می توان بدون وکیل در دادگاه حاضر شد؟

قانون خانواده می تواند پیچیده باشد، نه تنها باید قوانین مختلفی را که در وضعیت خاص شما صدق می کند بدانید بلکه باید با روال های کار دادگاه ها در استان یا منطقه خود نیز آشنا باشید.

قبل از اینکه درباره عدم استفاده از وکیل در دادگاه تصمیم بگیرید، بهتر است درباره مسائل قانون خانواده با یک وکیل مشورت کنید، حتی اگر فقط برای یک جلسه باشد. این جلسات می تواند در قالب مشاوره حقوقی تلفنی نیز باشد.

استان یا منطقه شما شاید خدمات معرفی وکیل داشته باشد که بتواند شما را به وکیل خانواده برای یک مشاوره کوتاه رایگان یا کم هزینه تر معرفی نماید.

درخواست طلاق در کانادا

طلاق از چه موقع رسمی می شود؟

در بیشتر موارد، طلاق از ۳۱ روز بعد از صدور حکم توسط قاضی رسمی می شود. بعد از اینکه دادگاه حکم طلاق داد، زوجین می توانند یک گواهی طلاق درخواست کنند که طلاق و تاریخ طلاق در آن تایید شده است.

چگونه می توانم یک نسخه از گواهی طلاق را دریافت کنم؟

برای دریافت یک نسخه از گواهی طلاق یا سایر اطلاعات مربوط به طلاق خود باید با دادگاهی که کار طلاق شما را انجام داده است تماس بگیرید.

اگر مطمئن نیستید کدام دادگاه کار طلاق شما را انجام داده است می توانید با مرکز ثبت روال های طلاق تماس گرفته و سؤال کنید.

این مرکز ثبت نمی تواند اطلاعات مشروح درباره طلاق ها یا کپی از گواهی طلاق ارائه کند، اما مرکز شاید بتواند آدرس دادگاهی که کار طلاق را انجام داده به علاوه یک شماره مرجع به شما بدهد تا دادگاه بتواند سوابق شما را پیدا کند.

در هنگام تماس با مراکز ثبت این موارد را در باید اعلام نمایید:

  1.  نام کامل و تاریخ تولد خود و همسر سابقتان؛ و
  2. تاریخ ازدواج

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا