خانوادهطلاق

مدت غیبت شوهر برای طلاق چقدر است؟

عقد نکاح سبب می شود که زن و مرد زندگی خانوادگی جدیدی را تشکیل دهند و وظایفی را هم در قبال یکدیگر بر عهده بگیرند، اما گاهی غیبت مرد سبب می شود که وی تکالیف خود را انجام ندهد و از بابت زن دچار عسر و حرج بشود.

به همین مناسبت، قانونگذار در صورت غیبت طولانی شوهر به زن حق طلاق داده است.

بر اساس قانون مدنی، مدت غیبت شوهر برای طلاق بیش از چهار سال است که با طی تشریفاتی زن می تواند تقاضای طلاق کند و حاکم یا قاضی زن را به جای مرد طلاق می دهد.

در این مقاله به بررسی مدت غیبت شوهر برای طلاق و تشریفات طلاق در صورت غیبت شوهر خواهیم پرداخت.

مدت غیبت شوهر برای طلاق

بر اساس ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی، "هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، تقاضای طلاق برای زن مقدور است و در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ حاکم او را طلاق می دهد".

در واقع، بر اساس این ماده، شوهر زن عنوان غایب مفقودالاثر را خواهد داشت و از جهت آنکه شخص غایب پس از گذشت این مدت عادتا زنده فرض نمی شود، زن باید از تاریخ طلاق، عده وفات همسر نگه دارد.

بر اساس ماده ۱۱۵۶ قانون مدنی، "زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد، باید از تاریخ طلاق عده وفات نگاه دارد".

تشریفات طلاق در صورت غیبت شوهر

بر اساس ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی، دادگاه هنگامی می تواند حکم طلاق زن را صادر کند که پس از دریافت درخواست طلاق از طرف زن، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران سه دفعه متوالی و هرکدام به فاصله یک ماه آگهی کند و اشخاصی را که ممکن است از شخص غایب خبری داشته باشد دعوت کند که اگر خبری از وی دارند به اطلاع دادگاه برسانند.

هرگاه یک سال از تاریخ نشر اولین آگهی بگذرد و حیات غایب ثابت نشود، دادگاه حکم طلاق صادر می کند؛ بنابراین، قبل از گذشتن لااقل پنج سال از تاریخ آخرین خبر از غایب دادگاه نمی تواند حکم طلاق به علت غیبت شوهر صادر نماید.

لازم به ذکر است که اگر شخص غایب بعد از وقوع طلاق بازگردد، دیگر حقی نسبت به همسر خود ندارد؛ مگر اینکه در طول مدت عده زن (چهارماه و ده روز) برگردد که در این صورت حق رجوع از طلاق برای مرد محفوظ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا