خانواده

گواهی تجرد چیست و چگونه صادر می شود؟

پیش از تعریف گواهی تجرد امروزه ازدواج یکی از پیمان های بسیار مهم در طول زندگی انسان می باشد، از این جهت که دو انسان با یکدیگر پیمان می بندند که تا آخر عمر کنار هم زندگی کنند و اساس این زندگی بر صداقت واعتماد متقابل استوار است؛ لذا اگر در این بین حیله و فریبی صورت بگیرد، باعث سوء استفاده از این امر مقدس شده است.

این در حالی است که یکی از مصادیق شایع جرم فریب در ازدواج، اعلام نکردن ازدواج قبلی یکی از طرفین عقد می باشد؛ یعنی یکی از مواردی که طرفین بر مبنای آن عقد ازدواج خود را منعقد می کنند، مجرد بودن طرف مقابل است و اصل را بر این می گذارند که زن یا مرد مقابلشان قبلا ازدواجی نکرده است.

نوشته های مشابه

ولی گاها مشاهده می شود که مردی که قبلا سابقه ازدواج ویا جدایی از همسر را داشته، وقتی به خواستگاری دختر می رود خود را مجرد معرفی می کند، یا حتی ممکن است مردی قبلا ازدواج کرده و همسر دارد  از باب تجدید فراش ازدواج قبلی خود را مخفی کند و از این طریق به خواستگاری زنی دیگر برود، از طرف دیگر این احتمال فریب در ازدواج ممکن است، از طرف زن نیز رخ دهد و او نیز ازدواج قبلی خود را از مرد پنهان کند.

اهمیت این مسئله به گونه است که حتی قانون و عالم حقوق نیز به آن پرداخته است و تدابیری را برای جلوگیری از این سوء استفاده ها و فریب در ازدواج اندیشیده است که یکی از مهم ترین راهکارها اخذ گواهی تجرد است.

در مشاوره حقوقی بنیاد وکلا بسیاری از راهکارهای لازم پیش از ورود به ازدواج و زندگی مشترک به موکلین ارائه می‌شود.

گواهی تجرد چیست؟

این گواهی بر مبنای اطلاعات مندرج در شناسنامه صرفا برای صاحب سند و بر اساس درخواست خودش یا وکیل قانونی او صادر می شود. ثبت این درخواست به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است.

برای این کار می توانید به پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال کشور کرده و به قسمت ثبت درخواست گواهی تجرد مراجعه نمایید.

علاوه بر این، گواهی تجرد یکی از مدارک لازم برای استخدام در برخی مشاغل خاص، سفر به خارج از کشور ثبت تعدادی از ازدواج ها و حتی ادامه تحصیل در برخی از مقاطع است.

گواهی تجرد

چگونه گواهی تجرد بگیریم؟

هر شخصی که قصد گرفتن گواهی تجرد را دارد، می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال خود و یا اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه و یا نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در خواست صدور گواهی تجرد را بنماید.

اگر متقاضی صدور گواهی مذکور در ایران اقامت دارد باید به اداره کل ثبت احوال مراجعه و درخواست خود را ارایه نماید. اگر در خارج از کشور نیز اقامت دارد باید به نزدیک‌ترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و در خواست خود را ارائه کند.

شما می‌توانید در خصوص مراحل و لزوم دریافت گواهی تجرد با وکیل تلفنی ما گفتگو نمایید.

چه مدارکی برای اخذ گواهی تجرد لازم است؟

مدارکی که متقاضی گواهی عدم تجرد باید به همراه داشته باشد، عبارتند از:

  1. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  2. اصل و تصویر کارت شناسایی ملی
  3. پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (پرداخت هزینه فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور است.)

صدور گواهی تجرد

مدت زمان صدور گواهی تجرد

معمولا این گواهی سریعا و معمولا ظرف مدت یک روز صادر می شود.

چه اشخاصی می توانند برای درخواست این گواهی اقدام کنند؟ علاوه بر صاحب شناسنامه امکان اخذ این گواهی توسط شخصی دیگر نیز وجود دارد، در صورتی که این شخص دارای وکالتنامه رسمی باشد و در آن اخذ گواهی تجرد صراحتا ذکر گردیده باشد.

اگر متقاضی اخذ گواهی تجرد قصد ارائه این گواهی به مقامات خارجی رادارد، باید ابتدا گواهی را از طریق دارالترجمه رسمی ترجمه کند وپس از تایید امور دفتر مترجمان دادگستری به تایید وزارت امور خارجه برساند.

افراد می توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال کشور به نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir فرم درخواست را تکمیل و به صورت اینترنتی ارسال کنند، پس از اینکه بررسی های لازم انجام شد، پیغامی مبنی بر اماده بودن گواهی تجرد برای متقاضی ارسال می شود.

اگر درباره این پروسه سوالات بیشتری دارید، همین حالا با مشاوره حقوقی آنلاین ما رزرو وقت نمایید و در لحظه به متخصص متصل شوید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا