داوری

آثار موافقت نامه داوری

بر اساس اصل نسبی بودن قراردادها، قراردادها جز در مواردی که قانونگذار استثنا کرده تاثیری در حق سایرین نخواهد داشت.

پس آثار موافقت نامه داوری هم چه به صورت مستقل و چه به صورت شرط ضمن عقد تنظیم شده باشد، تنها نسبت به افرادی که آن را منعقد کرده اند، موثر است نه اشخاص ثالث و نسبت به اشخاص ثالث هیچ اثری ندارد.

نوشته های مشابه

شما می‌توانید برای تنظیم موافقت نامه داوری و قرارداد خود از وکیل داوری کمک بگیرید.

رجوع به داوری

اگر طرفین در قرارداد خود موافقت کرده باشند که اختلافات ناشی از قرارداد را به داور ارجاع نمایند، نمی‌توانند به استناد این توافق خود اشخاص ثالثی را که ممکن است در دعوا و اختلافات آن‌ها ذی حق باشند و حق داشته باشند، به موجب قانون به عنوان ثالث وارد دعوا بشوند او را وادار بکنند که توافق داوری آن‌ها را بپذیرد و اختلافات خود را به داور ارجاع بکند.

به همین دلیل است که ماده ۴۷۵ اشاره می‌کند به این موضوع که:

شخص ثالثی که به دادرسی جلب شده یا وارد دعوا شده می‌تواند در ارجاع دعوا به داوری با طرفین توافق کرده و داور تعیین کند اما مکلف به این کار نیست و دعوا را به داوری ارجاع بکند؛ به همین دلیل قانون گذار گفته اگر موافقت حاصل نکردید به دعوای او برابر مقررات به طور مستقل رسیدگی خواهد شد.

دعوای جلب ثالث بخاطر اینکه ثالث در توافق نامه داوری نقش نداشته یا دعوای وارد ثالث بخاطر اینکه وارد ثالث در توافق نامه داوری نقش نداشته مثل یک دعوای مستقل در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد، پس بنابراین توافق نامه داوری تاثیری نسبت به اشخاص ثالث نخواهد داشت.

موافقت نامه داوری

موافقت نامه داوری نه تنها نسبت به اشخاص ثالث بی تاثیر است بلکه با وجود این که قراردادی لازم است، نسبت به وراث طرفین هم تاثیری ندارد؛ یعنی اگر طرفین موافقت نامه داوری فوت بکنند موافقت نامه آن‌ها نسبت به وراث آن‌ها هم بی تاثیر خواهد بود.

به همین دلیل است در بند (۲) ماده ۴۸۱ یکی از مواردی را که موجب از بین رفتن داوری می‌شود، اینست که یکی از طرفین فوت بکنند یا محجور شوند یا اینکه در قراردادهای لازم وقتی که یکی از طرفین قراردادها فوت بکنند، تاثیری در قرارداد به وجود آمده نخواهد داشت.

وراث طرفین قرارداد بر اساس ماده ۲۱۹ قانون مدنی مکلف هستند، حقوق و تعهدات مورث خود را در آن قرارداد اجرا نمایند و پایبند به آن باشند اما در موافقت نامه داوری هر چند قرارداد لازم هست ولی نسبت به وراث تاثیری نخواهد داشت.

موافقت نامه داوری چه به صورت قرارداد داوری باشد چه شرط داوری، عقد لازم است و طرفین حق فسخ یک جانبه آن را ندارند، اما برخلاف سایر ویژگی‌های عقود لازم بر اساس بند ۲ ماده ۴۸۱ قانون آیین دادرسی مدنی موافقت نامه داوری با فوت یا مهجوریت یکی از طرفین از بین می‌رود بر خلاف سایر قراردادهای لازم.

بنابراین موافقت نامه داوری یک قرارداد لازم هست و طرفین حق به هم زدن آن را ندارند، نه تنها نمی‌توانند قرارداد داوری را یا شرط داوری را و در مجموع موافقت نامه داوری را از بین ببرند، به صورت یک جانبه بلکه بعد از اینکه داور تعیین شد یا داوران تعیین شدند هر کدام از آن‌ها به تنهایی حق عزل داور را نخواهند داشت، حتی اگر داور اختصای خودش باشد یعنی طرفین قرارداد داوری حتی حق ندارند داور اختصاصی خود را عزل بکنند، مگر اینکه در خصوص عزل ان هم توافق بکنند.

بعد از تعیین داور یا داوران هیچ یک از طرفین به تنهایی حق عزل داور را نخواهد داشت، حتی اگر داور اختصاصی خودش باشد.

ما در مجموعه بنیاد وکلا امکان ارتباط با وکیل تلفنی و حضوری را برای شما فراهم نموده‌ایم.

داور

افرادی که می‌توانند به عنوان داور انتخاب شوند

موافقت نامه داوری طرفین را ملزم به حل اختلافات خود از طریق مراجعه به داوری می‌کند. وقتی که موافقت نامه داوری تنظیم شد داور رسیدگی به اختلاف را خواهد داشت.

در نتیجه چنانچه با وجود موافقت نامه داوری طرفین اختلاف خود را در دادگاه مطرح کنند دادگاه قرار استماع دعوا صادر می‌کند و پرونده را جهت ارجاع به داوری با قرار عدم استماع دعوا مواجه می‌کنند و طرفین اختلاف می‌توانند با ارجاع به داوری حل اختلاف را از داور درخواست بکنند اما انعقاد موافقت نامه داوری مستلزم تعیین شخص داور نیست اگر داوری را قبول کند بعدا می‌تواند از انجام دادن آن خودداری کند، می‌تواند استعفا بدهد.

در کنار تماس تلفنی یا مراجعه حضوری امکان ارتباط با وکیل آنلاین نیز برای شما برقرار شده است.

در جلسه دادرسی حاضر نشود یا از صدور رای خود داری بکند. البته در صورتی که داور داوری را بپذیرد چنانچه از اجرای داوری کند با محرومیت‌هایی مواجه خواهد شد؛ از جمله محرومیت پنج ساله از حق داوری یا به جبران خسارت‌های احتمالی چنانچه به طرفین دعوای داوری وارد شده باشد.

بحث دوم در خصوص داوری بحث مرجع داوری است که شرایط داوری چیست؟ و داور چگونه تعیین می‌شود مدت داوری چه مدت است؟ و حقوق و مسئولیت داور چیست؟

بر اساس ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی مدنی: هر کسی که اهلیت استیفا دارد می‌تواند به عنوان داور انتخاب شود، مگر در مواردی که قانون استثنا کرده است، پس بنابراین اصل بر شایستگی افراد است برای داوری مشروط بر اینکه اهلیت استیفا را داشته باشند اما در مواردی قانون حق داوری را از برخی افراد سلب کرده و آن‌ها را از انتخاب شدن به عنوان داور محروم کرده است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی مشاوره حقوقی داوری در بنیاد وکلا آماده کمک به شما عزیزان می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا